آزمایش فنی لامبورگینی اوراکان در جزیره کیش
آوریل 15, 2018
بررسی تنها مرسدس بنز A200 جدید با پلاک ملی
آوریل 15, 2018
گردهمایی اختصاصی تیم کارتست برای ب ام و سواران پایتخت

مالکین از خودرو های خود چه می گویند ؟

نوشته : مهندس سید سبحان سیدی

پروژه عکس : نسترن مک آرین

در اذهان عمومی ب ام یک اتومبیل لوکس ، پر قدرت و بسیار پر ابهت است که مخارج بعد خرید آن بسیار بالاست .اما صحت این طرز تفکر نیازمند تحقیقی بود که ما به لطف دوستان موفق به یافتن پاسخ پرسش هایمان شدیم.  با هماهنگی دوستان، گردهمایی ب ام و سواران را در غرب تهران ترتیب دادیم تا علاوه بر آشنایی و ایجاد وحدت بیشتر بین مالک ها، سوالات خود را از آنها بپرسیم. در ابتدا یکی از سوالاتی که اکثر خوانندگان مجله ماشین می پرسند این است که این گردهمایی ها چگونه و در چه زمان و مکانی صورت می پذیرد و نحوه هماهنگی های پشت صحنه چگونه است؟

ابتدا توضیح مختصری در مورد نحوه ایجاد این گردهمایی و تجربیات آن را برای شما بیان می کنم.

هماهنگی این گردهمایی های بزرگ معمولا از یک هفته قبل  انجام می پذیرد. مرحله اول انتخاب محل مناسبی برای جمع شدن خودرو ها بود که باید دو ویژگی مهم را در بر می گرفت. اول آنکه دسترسی به محل قرار برای افراد آن شهر راحت باشد به این شرط که مکان گردهمایی نزدیک به خیابان های پرتردد نباشد تا مزاحمتی برای عبور اهالی و ساکنین ایجاد نگردد. ترجیحا این مکان در نزدیکی یک بلوار خلوت قرار داشته باشد تا برای شیطنت های دوستان و همراهان که بعد از گردهمایی رخ می دهد و حرکات نمایشی و درگ ها که اغلب بصورت ناخواسته اتفاق می افتد و موضوعی جدانشدنی است با کمترین اثرمنفی  بر نظم اجتماعی صورت بپذیرد. شاید این سوال در ذهن شما شکل گرفته باشد که چرا از پیست  بعنوان محل گردهمایی استفاده نشده است؟


در جواب دو نکته را باید مد نظر قرار داد ؛ پیست آزادی فاصله نسبتا زیادی از بافت شهری داشته و تقریبا در غربی ترین نقطه تهران واقع است . بنابرین برای حضور مالکینی که حوصله طی کردن مسافت زیادی را ندارند کمی دشوار به نظر می رسد و در تعداد ماشین های گردهمایی تاثیر منفی خواهد گذاشت. از طرفی دیگر هماهنگی با مسولین مربوطه در پیست زمان بر و علاوه بر هزینه ، دردسر های خود را  دارد . بنابراین انتخاب محلی داخل شهر و نزدیک به محل سکونت اغلب مالکین و کاهش کاغذ بازی ها هنوزهم  بهترین روش ممکن است.

بعد از مشخص شدن محل گردهمایی تعیین زمان و روز همایش نکته بعدی بود.

معمولا چه برای تست ها و چه گردهمایی ها ، روز جمعه و روز های تعطیل بهترین انتخاب است.

تا جایی که در ذهن علاقه مندان به ماشین؛ روز جمعه ، روز تفریح با اتومبیل و یا اصطلاحا ” ماشین بازی ” نام گرفته است . مورد بعد چک کردن وضعیت آب و هوایی و عدم بارندگی در روز مورد نظر بود . بعد از انجام شدن همه این کارها نوبت به تبلیغ این گردهمایی در فضای مجازی می رسد که بیشتر در شبکه اجتماعی اینستاگرام و تلگرام منتشر می شود. مالکینی که تمایل به حضور در گردهمایی  را دارند با شماره درج شده در بنر های تبلیغاتی تماس گرفته و اعلام حضور می کنند. این همایش  تقریبا بصورت خصوصی انجام پذیرفت و مختص حضور یک نوع برند اتومبیل و  مالکین است و فرق آن با دیگر همایش ها این می باشد که در همایش هایی که در پیست ها انجام می شود یک ساعت و تاریخ مشخص به  “همه ” مخاطبان اعلام می گردد اما برای این همایش ها از آنجایی که محدودیت مکان برگزاری ، بسیار حائز اهمیت است بنابراین ممکن است تجمع اتومبیل های متفرقه باعث برهم خوردن نظم همایش و در نهایت اخطار مامورین نیروی انتظامی شود که به صلاح هیچ کس نیست.

مالکین از شروع هفته تماس های مکرری را با شخص تعیین شده برای پاسخگویی (ایمان ذاکریان) برقرار می کردند و ساعت و تاریخ و محل برگزاری را جویا می شدند . یکی از اهداف ما شرکت مدل های مختلفی از ب ام و بود. جمعه فرا می رسد و ساعت 10 صبح خودرو های ب ام و تک به تک حضور پیدا می کنند. از انجایی که از تعداد دقیق خودرو ها اطلاعی نداشتیم و ظرفیت محل برگزاری کم بود مجبور به چینش خودرو ها بدون توجه به کلاس بندی آن شدیم.  مالکین از خودرو ها پیاده شده و باهم ارتباط برقرار می کنند. در حدود ساعت 11.5 زمانی که مطمئن به حضور اکثریت مالکین شدیم با هر کدام از آنها مصاحبه ای 3 دقیقه ای داشتم و علاوه بر گرفتن مشخصات کامل از جمله مدل و سال تولید اتومبیل از خودرو های قبلی و دیگر آنها در حال حاضر سوال کردم تا دلیل انتخاب ب ام و را پس از تعویض چندین خودرو جویا شوم. اکثرا جوان بودند و خوشبختانه با حوصله به سوال های پرسش شده پاسخ می دادند. دوربینی نیز وظیفه فیلمبرداری ازآنان را داشت تا نوشتن با قلم و کاغذ فرصت دیگر دوستان را تلف نکرده و کار هر چه سریعتر انجام پذیرد.  به نتایجی برخلاف آنچه در تصورم بود دست یافتم .


ما همیشه ب ام و سواران را به افرادی متعصب بر روی برند خود می شناسیم اما از نظر سنجی های انجام شده فقط بخش کمی از آنها طرفدار پر و پاقرص این برند آلمانی بودند که به دو دسته تقسیم می شدند. کسانی که اتومبیل های قبل آن ها از برند دیگری بود و با کار و تلاش بلاخره به آرزوی خود یعنی لذت رانندگی رسیدند و عده ای دیگر که از ابتدا سرمایه خرید خودروی لوکس را داشتند ؛ به جز این برند ، برند دیگری را خریداری نکرده اند. پرسش ها در چند موضوع تقسیم بندی شده بود. یکی از پرسش های اصلی این بود که آیا خودروی دیگری را در کنار ب ام و سوار می شوید ؟ 70 درصد پاسخ ها مثبت بود و از هیوندا i20 گرفته تا مرسدس بنز S500 را شامل می گردید. از مالکینی که بنزسوار بودند یا خودروی قبلی آنها این ستاره درخشان بود سوال بخصوصی پرسیدم ، بنز بهتر است یا ب ام و؟ پاسخ آنها به این سوال که غیر علمی ترین سوال دنیا محسوب می شود نیز جالب بود. بلا استثنا همه در جواب بیان کردند : ” البته که مرسدس بنز اما ب ام و حال و هوایی دیگر دارد!” پاسخ شرکت کنندگان من را در فکر فرو می برد. چگونه می توان اعتراف به برتر بودن برند رقیبت داشت اما از ب ام و سوار بودن چشم پوشی نکرد؟ پاسخ این پرسش را در سوال های بعدی یافتم.  اکثریت مدل های موجود در این همایش 2013 به بالا بودند و تعدادی دیگر نهایتا در بازه 2006 تا 2013 قرار داشتند بنابراین می توانستیم از قسمت میزان رضایت مالکین از استهلاک خودرو ها اطلاع دقیقی را جمع آوری کنیم که خصوصا در برند ب ام و زبانزد خاص و عام است  . بنا براین نوع پرسش را از ” آیا به مشکل و خرابی های پیاپی و پرهزینه اتومبیلتان برخوردید ؟ ” را به  پرسش : “استهلاک ب ام و چگونه دامن گیر شما بوده است ؟ ” تغییر می دهم! در حین پرسش علاوه بر سال تولید خودرو ، میزان کارکرد آن را نیز در نظر گرفته تا ارزیابی صحیحی داشته باشم .کم ترین کارکرد مرتبط با خودروی 630 خاکستری رنگ بود که 18 هزار کیلومتر کارکرد داشت که با توجه به سال تولید آن (2006) بسیار کم کارکرد محسوب می شد. مالک آن خلبانی بود که که علاقمند به خودرو های گرندتور بود و نحوه استفاده ازین خودرو را همانند هواپیمای مسافربری درنظر گرفته بود تا آرامش سقف باز و لذت رانندگی با این اتاق را تجربه کند. مطمئنا رضایت این مالک از اتومبیل خود 100% بود . در ادامه افرادی را جستجو کردم که پرکارکرد ترین اتومبیل را داشته و یا علاقمند به دریفت و درگ های پیاپی باشند. خوشبختانه نمونه های موجود در جمع اغلب همه جوان بودند اما چند درصد آنها به خودرو های خود فشار وارد می کردند؟  مرور این نتایج حائز اهمیت است ؛ عده ای ب ام و خود را فقط به عنوان یک اتومبیل مدل بالا خریداری نموده اند که هیچ تعصبی روی برند نداشته و در کنار آن از خودرو های دیگری استفاده می کردند. مشخص شد عده ای دیگر که متعصب تر به نظر می رسیدند نسبت به بقیه دوستان پای راست سنگین تری داشته و هر چند لحظه یک بار صدای درگ و جیغ لاستیک های آنها در حرکت دونات به گوش می رسید. اغلب این افراد طرز تفکری مشابه هم داشتند ؛ ” ب ام و سوار می شویم تا بتوانیم از قابلیت های اسپرت آن حداکثر استفاده را _به هر قیمتی_ ببریم”

همه ما می دانیم که ب ام و یک خودروی کاملا اسپرت است و توانایی مثال زدنی در هندلینگ و شتاب گیری دارد. اما نکته مورد توجه جمله _ به هر قیمیتی !_ است. یکی از مشکلاتی که همه این دوستان بجز مدل های کم کارکرد و جدید داشتند این بود که هزینه تعمیرات بسیار بالاست و عمدتا خرابی های عجیبی از قبیل انواع Eror ها صورت می پذیرد که برای رفع هر  Eror هزینه ای گزاف دارد. علاوه بر این ها اگر حادثه و تصادفی رخ دهد هزینه تعویض قطعات بسیار بالا است. به یاد دارم یکی از دوستان که بر حسب اتفاقی شیشه آینه بغل سمت چپ خودرو 528 مدل 2013 شکسته بود ، با تماس های مکرر و قیمت گیری از چند محل فروش قطعات نهایتا با قیمت 1 میلیون و 350 هزار تومان یک شیشه نازک ناقابل را خریداری کرد. حال فرض کنید اگر شیشه آن این قیمت است پس مجموعه آینه بغل چه مقدار هزینه بر می دارد؟ و یا در تعمیرات گیربکس و موتور که در این خودرو ها امری متداول است چه هزینه گزافی را در بر دارد؟

در اینجا پاسخ پرسش هایمان را تمام و کمال می یابیم. افرادی که عاشق این برند هستند به هر قیمتی که شده چه مدل های پایین تر چه صفر کیلومتر را خریداری نموده و از آن استفاده کافی را می برند . حال می خواهد قیمت دو جفت لاستیک آن 6 میلیون تومان باشد و یا بیشتر ، مهم نیست ، مهم این است که هربار به جلو خودروی خود نگاه می کنند چهره عبوس ب ام و را می بینند و با اشتیاق پشت فرمان قرار گرفته و هر لحظه سرعت و هیجان را احساس می کنند . این نوع افراد معمولا بیش تر از دو یا سه سال خودرو های خود را نگه نداشته و بنابراین به حد استهلاک زیاد آن نزدیک نمی شوند . بنابراین نارضایتی هایی که از استهلاک بالای ب ام و به گوش می رسد اغلب از مدل های پرکارکرد و تحت فشار قرار گرفته این برند است که هزینه های بسیار گزافی را بر عهده دست دوم و یا دست سوم مصرف کننده می گذارد. بعد از پایان همایش درگ هایی برگزار شد که اغلب بصورت غیر هم کلاس صورت پذیرفت . نکته ای که نظر من را به خود جلب کرد خودروی X3 28i   بود   که با اضافه کردن چیپست گران قیمت ، در شتاب گیری بی نظیر عمل می کرد. در پایان گردهمایی، با گرفتن عکس های سلفی و دسته جمعی این روز بی نظیر با موفقیت پشت سر گذاشته شد و این جمع دوست داشتنی که با یکدیگر آشنا شدند در جمعه های بعدی نیز همایش هایی برگزار کردند.

درپایان از تمامی مالکین محترمی که در این همایش با تیم ” کارتست ” همراهی کرده اند تشکر می کنیم.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تست خودرو