تست و بررسی پورشه پانامرا منصوری و بنز SL500
آوریل 14, 2018
بررسی تویوتا کمری هایبرید
آوریل 14, 2018
بررسی 5 نسل میتسوبیشی پاجرو در لواسان

میتسوبیشی پاجرو

گزینه مورد انتخاب افراد خاص!

 

تست و نوشته:مهندس سید سبحان سیدی

پروژه عکس : نسترن مک آرین

پاجرو یکی از خودرو های وارداتی ژاپنی با برند میتسوبیشی است که از نسل اول در کشور حضور داشت. این خودرو به دلیل کیفیت بالا مورد توجه همه قرار گرفت و نسل های بعدی آن نیز با فروش موفقی همراه شد. با هماهنگی های پی در پی و دو ماهه با دوستان ، توانستیم 4 نسل از بهترین و سالم ترین پاجرو ها را در یک روز بهاری به دور هم جمع کنیم. در این گزارش 4 نسل به همراه یک فیس لیفت حضور داشتند و سعی بر آن شد که همگی 5 در باشند تا در هنگام مقایسه بهترین نتایج بدست آید.محل تهیه گزارش را لواسانات و در نزدیکی سد انتخاب کردیم تا علاوه بر مسیر آسفالته و شهری ، توانایی آفرود این بلند قامتان ژاپنی را به چالش بکشیم.

 

نسل اول پاجرو در سال 1982 به بازار عرضه شد و که در كشور ما نيز وجود دارد و تا چندي پيش بيشتر در اختيار ارگان‌هاي دولتي همانند سازمان محيط‌ زيست بود و به دليل دوام بالای اين خودرو بسيار مورد توجه قرار گرفت. نام دیگر این نسل در بین مردم به نام پاجرو بهداری معروف است.اين خودرو با انبوهي از موتورها كه شامل 2، 3/2، 5/2 و 6/2 و 3 ليتری می شود به بازار عرضه شد. همچنين دو نوع گيربكس چهار سرعته اتوماتيك و پنج سرعته دستي براي اين خودرو در نظر گرفته شده بود. پاجرو پلت ‌فرمي مشترك با دوج رايدر داشت و توانست به موفقيت زيادي برسد. نمونه مورد تست در سلامت بسیار بالایی قرار داشت و که حتی به نظر نمی رسید در حد 5 سال هم از آن استفاده شده باشد و از یک گیربکس دنده ای برخوردار بود که تمامی اجزا از جمله موتور و سیستم انتقال قدرت به سلامت عمل کرده و رانندگی با آن بسیار روان و بدون مشکل بود. در سال 1983 نمونه 5 در آن توسط میتسوبیشی معرفی شد که فاصله محور بیشتری داشت و توانایی حمل 7 سرنشین را با خود دارا بود.تولید این نسل تا اواخر سال 1991 ادامه یافت.


نسل دوم پاجرو از سال 1991 تا 1999 تولید شد که در این مدت  حدود سه هزار پاجرو فروخته شد و اين يك موفقيت براي پاجرو جهت آغاز تولید در آلمان بود و با معرفي نسل دوم كه از نظر چهره و كابين تغييرات زيادي كرده بود سعي داشت تا همچنان بازار را به دست داشته باشد. همچنين نسل دوم به صورت چهارچرخ متحرك و با ترمزهاي ABS به بازار عرضه شد. اين نسل نيز در كشور ما وجود دارد و با استقبال زيادي همراه بود به صورتي كه هنوز هم خودروهاي اين نسل قیمت و ارزش خود را حفظ کرده اند و معمولا مالکان این نسل در صورت سلامت بودن اتومبیل هایشان حاضر به فروش آن نیستند. پاجرو در اين نسل از موتور5/2 توربو دیزل تا 5/3 ليتر شش سیلندر خورجینی استفاده کرد.اين مدل نيز همانند نسل قبل به صورت دودر و چهاردر به بازار آمد و دو نوع جعبه دنده 5 سرعته دستی و یا  4 سرعته اتوماتیک را شامل می شد. پاجرو در اين نسل پلت‌فرم مشتركي با هيونداي تراكان داشت. پاجرو نسل دوم در هند نيز توليد مي‌شد و در بازار فيليپين با نام Pajero Fieldmaster به صورت 2×4 و با موتور 8/2 ليتري به فروش مي‌رفت. در تهیه گزارش ما دو نمونه از این خودرو حضور داشت که اختلاف آن ها در فیس لیفت و به خصوص در طراحی چراغ های عقب و جلو قابل مشاهده است. نسلی که مونتاژ آن توسط ایران صورت پذیرفت و تولید آن تا سال 1386 در ایران ادامه یافت و بسته به سلامت خودرو ،سال تولید و کارکرد، نسل دوم از قیمت 20 تا 75 میلیون تومان معامله می شود که برای آفرود سواران گزینه مناسبی به شمار می رود.


طراحي نسل سوم پاجرو به عهده كمپاني معروف پين فارينای ایتالیا بود و در سال 1999 به بازار ژاپن عرضه شد و در ديگر بازارها از سال 2000 به بعد در دسترس بود. اين نسل پاجرو از انبوه موتورها از 5/2 تا 8/3 ليتري بهره مي‌برد که موتور 5/3 و 8/3 ليتري اين خودرو براي بازار آمريكا در نظر گرفته شده بود.هرچند این اتومبیل به تعداد محدودی در کشور یافت می شود اما یکی از گزینه های بسیار مناسب در بازار شاسی بلند های کارکرده است که قابلیت آفرود ویژه ای دارند.

نکته جالب توجه در طراحی همه نسل های پاجرو از ابتدا تا آخرین نسل آن فرم چراغ های جلو است که قوس کوچکی در گوشه چراغ قرار دارد که باعث سبک طراحی یکسان در نسل های مختلف شده است. هر چند که در این نسل (نسل سوم) این برش در داخل قالب جراغ و به صورت محدوده چراغ راهنما خودنمایی می کند.

2006 به بعد نسل چهارم پاجرو با چهره‌اي متفاوت و زيبا و همچنين با طراحي متفاوتی از كابين به بازار عرضه شد. ميتسوبيشي براي اين نسل از موتور 2.8 توربو دیزل تا و 8/3 ليتري در نظر گرفت و با گيربكس پنج سرعته دستي و اتوماتيك و چهار سرعته اتوماتيك عرضه شد. اين مدل از پاجرو در سنگاپور به بازارآمد و با موتور 8/3 ليتري به فروش رسيد. اين خودرو در نمونه‌هاي سه در و پنج در به كشور ما هم وارد شد و توسط گروه بهمن مونتاژ گردید و با موتور 8/3 ليتري به فروش رسید ولي نتوانست از فروش بالايي بهره ببرد. با عرضه موتور 4M41 Common-Rail DI-D در سال 2009، قدرت موتور و گشتاور پاجرو، در مقایسه با مدل قبلی، 18 درصد افزایش یافت. طراحی داخلی آن نیز، در این سال ها، چندان دستخوش تغییر نشده است. برای مثال ابعاد خودرو، طرح داشبورد، و استفاده از نئوپان در تزئینات داخلی همواره یکسان می باشد.


در طول مسیر آزمایش آفرود یکی از نقاط ضعف پاجرو در خصوص تکان های خودرو بود که سرنشینان عقب بیش از اندازه این تکان‌‌ها را احساس می‌کنند. اما این تکان‌‌ها باعث نمی‌شود تا فضای بسیار مناسب و راحت عقب خودرو برای سرنشینان آزاردهنده به نظر رسد. تجهیزات و امکانات پاجرو در سطح قابل قبول است، سانروف، قفل دیفرانسیل، صندلی برقی راننده، سیستم ضد سرقت، هشت عدد کیسه هوا، سنسور باران، سنسور دنده عقب، کروز کنترل، تهویه اتوماتیک، چراغ‌‌هایLED عقب، قطب‌نما و … در لیست تجهیزات و امکانات پاجرو قرار دارد. در مجموع سواری با نسل چهارم میتسوبیشی پاجرو علاوه بر آنکه بسیار لذت‌بخش است برای یک مسافرت کوتاه مدت و بین شهری بسیار گزینه مناسبی است.

 

 محاسن ، معايب و بازار دست دوم پاجروها را مي‌توان به دو دسته تقسيم كرد ، پاجروهاي اقتصادي و پاجروهاي غيراقتصادي، كه پاجروهاي اقتصادي متعلق به نسل‌هاي قبلي بوده و استهلاك بسيار پاييني داشتند به طوري كه چند سال اول هيچ هزينه‌اي ندارند و اگر يك بار براي خودرو هزينه كنيد تا سال‌ها خيال شما از بابت تعمير خودرو راحت مي‌شود.

البته در آن سال‌ها خودروها به خصوص خودروهاي ژاپني از كيفيت بالاتري نسبت به امروز برخوردار بودند و از آلياژهاي مناسب براي قطعات يدكي استفاده مي‌كردند به همين دليل است كه نمونه‌هاي كاركرده مدل‌هاي دهه 70 شمسي از بازار دست دوم بهتري نسبت به نسل‌هاي امروز پاجرو برخوردارند. در مورد كيفيت قطعات و دوام بالاي مدل‌هاي قديمي بحثي نيست چون خودروهايي با دوام و با كيفيت بسيار بالا بودند اما در مورد پاجروهاي توليد شده در شركت بهمن و همچنين نسل چهارم كه وارد كشور شده مسائلي وجود دارد .یکی از تعمیرکاران پرسابقه پاجرو در مورد خودروهاي توليدي شركت بهمن  به ضعيف‌بودن و خرابي زودهنگام ديسك چرخ، اشاره می کند. همچنين لنت‌هاي ترمز به خصوص لنت عقب خيلي زود بايد تعويض گردد و مشكل ديگري در اين خودرو ها ديده نمي شود. در كل پاجروهاي توليدي توسط گروه بهمن از كيفيت پايين‌تري نسبت به نمونه‌هاي وارداتي برخوردارند. همچنين بازار دست دوم پاجروهاي مدل 92 كه به دو دسته چهار و شش سيلندر تقسيم مي‌شوند بسيار خوب است .در مورد پاجروها اين نكته قابل ذكر است كه مدل شش سيلندر آن از مدل چهار سيلندر مصرفي كمتري دارد كه اين موضوع را هم مي‌توان به دلیل انژكتوري ‌بودن مدل شش سيلندر و كاربراتوري بودن مدل چهار سيلندر دانست. بازار دست دوم مدل شش سيلندر خيلي بهتر از مدل چهار سيلندر است و البته در هر كدام از اين مدل‌ها نمونه سه در آن از بازار بهتري برخوردار است .مصرف سوخت اين مدل از پاجرو چيزي در حدود 12 تا 13 ليتر در هر 100 كيلومتر است.


در مورد پاجروهاي وارداتي نسل چهارم ؛ صداي موتور بيش از حد به داخل كابين راه پيدا مي‌كند. همچنين مورد عجيب زوزه گيربكس در نمونه اتوماتيك اين خودرو است كه در نوع خود منحصر‌به‌فرد است زیرا در گيربكس‌های اتوماتيك معمولاً زوزه شنيده نمي‌شود ولي در اين نسل از پاجرو اين صدا وجود دارد.هندلينگ خودرو با اینکه در سطح مناسبی قرار دارد ولی از پايداري بی نقصی در مقایسه با شاسی بلندهای جدیدتر در سر پيچ‌ها برخوردار نيست.دلیل این مساله به گفته کارشناسان ارتفاع زیاد اتاق از زمین و فاصله کم محور چرخ ها از یکدیگر در مدل سه در است.همچنين سيستم‌هاي ايمني اين خودرو عملكرد چندان رضایت بخشی ندارد و در بعضي از مواقع راننده را غافلگير مي‌كنند به خصوص ترمز ABS كه خيلي زود دچار خرابي شده و صاحب خودرو را به تعميرگاه فرا مي‌خواند.

در بازار براي به دست آوردن قيمت قطعات پاجرو به بازار لوازم يدكي تهران سري زديم و از يكي از لوازم فروشان پاجرو در مورد قطعات اين خودرو پرسيديم. اين شخص از قطعات فابريكي صحبت مي‌كرد كه با هولوگرام شركت ميتسوبيشي به فروش مي رسد ولي ساخت كشور تايلند، مالزي و يا سنگاپور است و بعضي از قطعات هم توسط كشور ژاپن ساخته و عرضه مي‌شوند. همچنين در مورد قيمت قطعات مدل‌هاي جديد نسبت به مدل سال 92 قيمت قطعات را مناسب دانسته و از فراوان بودن لوازم و قطعات لوكس بدنه و كابين و به عكس از قطعات بسيار كم موتوري وفني مي‌گويد و دليل اين موضوع را تخصصي‌بودن قطعات فني اعلام می نماید.


در نتیجه گیری نهایی می توان خرید یک پاجرو را در صورت سلامت یک انتخاب بسیار مناسب چه برای استفاده خانوادگی و چه برای تفریح و ماجراجویی به صورت آفرود دانست. این خودرو به صورت استاندارد در تست آفرود سر بلند بیرون آمد . نسل پنجم پاجرو در راه است و باید منتظر ستاره شاسی بلند شرکت میتسوبیشی باشیم. 

در پایان از تمامی مالکین و همراهان حضور یافته در این بررسی ، “حسام الدین صباغیان ” “احسان بیات” و همراهی “پیمان جهانی” جهت همکاری با تیم کارتست  تشکر می کنیم.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تست خودرو