بررسی خودروی بسترن B50 بعد از 60 هزار کیلومتر کارکرد
آوریل 14, 2018
تست و بررسی فراری کالیفرنیا در تهران
آوریل 14, 2018
تست نیسان 370z Nismo با کیت VS

سلطان دریفت!

تست و نوشته:سید سبحان سیدی

عکس : بهزاد اویسی

در ذهن همه افراد جهان ، اتومبیل های ساخته شده توسط شرکت های خودروسازی کشور ژاپن ، بادوام ، قابل اطمینان و مقرون به صرفه و در یک کلام “خودروی مردمی” تداعی می شوند . ازاینرو می توان به کمپانی نیسان اشاره داشت که مخصوصا در بخش دقت و هماهنگی فنی در خودرو های اسپرت زبانزد عام و خاص است . از خودرو های رده متوسط و در کلاس اسپرت ، می توان به نیسان 370 که جایگزین مدل 350 می باشد اشاره داشت . با ورود خودروی یک از دوستان ، فرصت را غنیمت شمرده تا به بررسی و رانندگی با آن بپردازیم.

در طی مسیر و قبل از رسیدن به خودرو تمامی صحنه های فیلم معروف “توکیو دریفت” از مجموعه فیلم های سریع و خشن که برای بهترین سکانس ها ، از یک نیسان 350z با همین کیت بدنه استفاده شده بود را در ذهنم مرور می کردم . به ملاقات اتومبیلی می رفتیم که یک نسل بالاتر از آن بود و علاوه بر Nismo بودن ؛ کیت بدنه پهن آن ، اتومبیل را از حالت یک خودروی اسپرت ساده خارج کرده بود.

کمی زودتر از موعد به محل مورد نظر می رسیم . نیسان دقایقی بعد بدون سر و صدا وارد می شود . مسافتی را طی کرده تا به محل عکس برداری می رسیم . بدنه بسیار پهن آن نگاه هر عابری را مجذوب خود می کرد.


 

نیسان 370Z از سال 2009 و با کد اتاق z34 جایگزین مدل موفق 350 شد . این خودرو در دونوع کوپه و رودستربه  بازار عرضه گردید و تا کنون موفقیت های بسیاری را در بخش توانایی های حرکتی یک خوردوی اسپرت کسب کرده است .نیسان ، این خودرو  را به خودی خود یک اتومبیل اسپرت پایه قرار داده است که با قابلیت تغییر بسیار بالا چه در بخش فنی و و چه در بدنه همه را شگفت زده کند. بسیاری از متخصصان تیونینگ دنیا به دلیل همین امر ، یعنی دست باز در تغییر یک اتومبیل ، به تیونینگ این خودرو پرداخته اند و انواع تقویت کننده ها در بخش موتور و تعلیق و هم چنین ظاهری به بازار جهانی عرضه کرده اند . مدل Nismo این اتومبیل یک آرایش خاص ارائه شده و رسمی از خود کمپانی نیسان است که تغییراتی از قبیل رینگ اسپرت و رنگ کالیبر ترمز گرفته تا سیستم صوتی و ارتقا در بخش موتور را شامل می شود. علاوه بر این ها مجهز شدن این خودرو به کیت بدنه پهن Veilside که اغلب با نام مخففVS می شناسند ،ابهتی خاصی را در نمای ظاهری و کابین به ارمغان آورده است .

خودرو مستقیما توسط مالک از کویت آورده شده و پلاک مرتبط با کشور اصلی در زیر پلاک گذر موقت خودنمایی می کند. در نمای رو برو شاهد سپر با دماغه ای جلوتر از حالت استاندارد و با چاشنی غلیظ سبک اسپرت همراه هستیم . طراحی جالب و شاخه ای چراغ های جلو و عقب مختص این خودرو بوده و رسما یک سبک جدید در نیسان را افتتاح کرد که دامنه آن به مدل های جدید نیسان مورانو و ماکسیما هم می رسد . نشان نیسان حذف شده و لوگوی مستطیل شکل VS مشاهده می شود. در نمای کناری اولین نکته که جلبتوجه می کند رینگ های پنج پر دوبل جلو و عقب با سایز 19 اینچی است که علاوه بر طراحی زیبا ، به بهبود مسائل آیرودینامیکی و خنک کردن دیسک های ترمز کمک می کند . گلگیر های ورم کرده لبه دار در جلو و عقب ، رکاب مخصوص و قسمت فیبر کربنی بر روی گلگیر جلو به خوبی طراحی خطوط سیال خودرو استوک را محو کرده و آن را خشن تر جلوه می داد. به قسمت عقب خودرو نیز نگاهی می اندازم .طراحی سپر به صورت اغراق و بیش از حد پرحجم صورت گرفته که البته با یک سری تدابیر از جمله جای درست اگزوز های دوبل در قسمت زیرین و داخل دیفیوزر و دریچه های خروج هوای موجود در زیر گلگیر ورم کرده عقب به همراهی باله ای زیبا ؛ تا حدودی این اغراق را معقول تر کرده است . صندوق خودرو همانند خودرو های فست بک به سقف متصل است و کل قسمت شیشه با درب آن بالا می رود و با توجه به دو نفره بودن خودرو فضای نسبتا خوبی را دارد.


دستگیره جالب و عمودی خودرو را کشیده و درب خودرو را باز می کنم . درجای جای کابین خودرو از قطعات فیبر کربنی استفاده شده است و لوگو Z بر روی وسط غربیلک فرمان جلوه خاصی دارد . نشانگرهای اسپرت و نورپردازی آن خوب است که به همراهی دو شیفتر و فرمان کوچک اسپرت آن حس خوبی را به راننده القا می کند. در قسمت بالایی داشبورد ، سه نشانگر آنالوگ و دیجیتال وظیفه نمایش اطلاعات مورد نیاز برای یک خودرو اسپرت از زمان سنج تا فشار توربو را بر عهده دارند که ممکن است هر لحظه به آن نیاز پیدا شود. کمی پایین تر یک سیستم مولتی مدیای کامل با 6 بلندگو قوی را خواهید داشت که به همراهی سامانه رهیاب بسیار کارامد خواهد بود. صندلی های اسپرت و بعضی قسمت های چرم دوزی شده بر روی در به همراهی قطعات کروم مات بکار رفته ، همگی نشان از آن دارد که نیسان تمام تلاش خود را برای لوکس تر نشان دادن این خودرو بکار برده است ؛ اما علی رغم این همه تلاش و در نگاه کلی ، شمای اسپرت کابین کاملا بر ویژگی های دیگر احاطه دارد.

نیسان 370z  بدون کیت بدنه ، در ابعاد 4240*1850*1320 میلی متری جا خوش کرده است که حدود وزن آن در حالت استاندارد با مخزن پر به 1466 کیلوگرم می رسد.


موتور این خودرو 6 سیلندر خورجینی که با کد  معروف VQ37VHR شناخته می شود که حجم دقیق آن 3696 سی سی یا همان مترادف اسم این خودرو ؛ 3.7 لیتری است که در ورژن Nismo تا 350 اسب بخار قدرت تنفس طبیعی را در دور نسبتا بالای 7400 در اختیار راننده قرار می دهد که گشتاوری برابر با 374 نیوتون متر در دور 5200 دارد.

دو نوع گیربکس بر روی این خودرو عرضه شده است . اولی 7 سرعته اتوماتیک که قابلیت تعویض از پشت فرمان را نیز دارا است و دوم یک گیربکس 6 سرعته دستی که مطمنا رانندگی با گیربکس دستی هیجان انگیز تر خواهد بود ! دنده را در حالت D قرار داده و از آنجایی که کیت بدنه  ذکر شده ، فابریک شرکت نیسان نبود ، در خیابانی پر از ترک و خرابی های آسفالت شروع به حرکت می کنم تا از مونتاژ درست سپر ها و فلاپ ها مطمن شوم . صدا های ناخواسته از قسمت اتصال گلگیر با سپر ها در سرعت کمتر از 40 کیلومتر بر ساعت شنیده می شد که تا حدودی تقصیر تعلیق بسیار خشک آن نیز بود اما با افزایش سرعت  نوسان اتصالات نمود کمتری داشت و مشکلی ایجاد نمی کرد. دوبار هم اتومبیل کپ داشت که مستقیما مربوط به نامرغوب بودن بنزین و جرم گرفتن صافی بنزین بود که خود مالک نیز به آن اشاره داشت .

رانندگی در این خودرو تجربه ای فراموش نشدنی بود. جالب ترین نکته مکان قرار گرفتن ترمز دستی آن بود.بی خود نیست که نام سلطان دریفت جهان به این خودرو لقب داده شده است .با سیستم کنترل پایداری روشن اقدام به شتاب گیری کردم. صفر تا صد این خودرو کمتر از 5 ثانیه است و نکته جالب آشفتگی محور عقب در هنگام تعویض دنده ها بود . شاید بر روی کاغذ 350 اسب بخار رقم خاصی به نظر نرسد اما علاوه بر شروع حرکت و در دنده دوم ، در دنده سوم هم ، درجه دادن و آشفتگی قسمت انتهایی خودرو را متوجه شدم! انگار این خودرو علاقه زیادی به طی مسیر مستقیم ندارد و هر لحظه انتظار یک پیچ تند را می کشد که راننده افسار آن را بکشد و با یک فرمان به چپ و راست ، خودرو را به دریفتی پایدار هدایت کند! نکته قابل توجه دیگر نحوه شتاب گیری با آن بود که تا سرعت 80 کیلومتر بر ساعت شتاب خوبی داشت اما از 80 به بعد همانند خودرو های کاربراتوری؛ دریچه دوم که مخصوص شتاب است را باز می کنند شتاب ثانویه بی نظیری را برای یک خودرو اسپرت کوچک رغم می زد. خودرو به نوبه خود صدای خوبی داشت اما کافی به نظر نمی رسید. وقتی علت را از مالک جویا می شوم متوجه می شوم کیت اگزوزی که برای این ماشین نصب شده بود سر و صدای بسیار زیادی را به همراه داشته است که باعث جلب توجه بیش از حد مردم از جمله پلیس و قانون خواهد شد که مالک ترجیح به تعویض آن در زمان گذر موقت و اقامت این خودرو در کشور را داشته است.

در پایان از آقای رضا اصلاحی مالک خودرو و همراهی آقایان  ایمان ذاکریان وعلی کربلایی با تیم کارتست تشکر می کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تست خودرو