آزمایش قوی ترین شورولت نوا کوپه کشور!
آوریل 14, 2018
تست نیسان 370z Nismo با کیت VS
آوریل 14, 2018
بررسی خودروی بسترن B50 بعد از 60 هزار کیلومتر کارکرد

بسترن B50

چینی با کیفیت یا چینی بی کیفیت؟

 

تست و نوشته:مهندس سید سبحان سیدی

پروژه عکس : نسترن مک آرین

 

وقتی اطرافیان و دوستان با جدیت هرچه تمام سوال می کنند فلان ماشین چینی خوب است؟ بخریم؟ و در آن لحظه منتظر تایید آنچه در ذهنشان نقش بسته است می شوند ،جواب قطعی را از زبان من دریافت نمی کنند. می گویم روی کاغذ که خوب است ، دنده اتوماتیک، امکانات رنگارنگ و کشش مناسب اما منتظر شوید امتحان خود را پس دهد و بعد بخرید. جواب واضح است و با کمی زیرکی می توان فهمید منظور چیست اما آنقدر عرضه مدل های متفاوت توسط چینی ها زیاد است که تا یک خودرو به مرحله اتمام گارانتی برسد ، گزینه  رنگارنگهم قیمتی را جلوی او می گذارند که قبلی را به کلی فراموش می کند! حال آیا خوب بود ویا عملکرد مناسبی نداشت مهم نیست، مهم این است گزینه جدیدی را پیش رویش گذاشتند که از قبلی دلفریب تر است! حدودا یک سال منتظر تمام شدن گارانتی خودروی بسترن یکی از دوستان بودم تا ماشینی که “با کیفیت چینی ها”لقب گرفته است را بعد 60 هزار کیلومتر کارکرد بررسی کنم. اتومبیل به کیلومتر مورد نظر می رسد و طی یک قرار دوستانه به آزمایش بسترن می پردازم.


FAW یا First Automobile Works  شریک گروه بهمن شده است. فاو اولین خودروساز چین است که بیش از 50 میلیارد دلار سرمایه در گردش و 120 هزار نفر نیروی انسانی دارد که یکی از قطب های اصلی خودرو سازی چین محسوب می شود. بنابراین این خودروساز از امثال ام وی ام و جک و … بزرگتر و قوی تر است. بسترن B50 خودرویی از این شرکت است که پلت فرم آن مشترک با مزدا 6 نسل اول بوده ودر سال 2009 رونمایی شد. کمی بعد از حضور در بازارا ایران با استارت قیمت حدود 70 میلیون تومانی ، جای خود را به مدل فیس لیفت و جذاب تر داد که با نام B50 F شناخته می شود.  در این فیس لیفت اصلاحات خوبی در ظاهر و اتاق آن ایجاد شد که توانست 4 ستاره ایمنی را کسب کند. در بخش پیشرانه نیز از یک موتور 1.8 لیتری استفاده شده که از سری L مزدا به عاریت گرفته شده است.همچنین گیربکس Asin نیز از طرف مزدا به فاو معرفی شده است.اینکه این خودرو را “مزدا 6 چینی” می نامند چندان بی دلیل نیست.

ظاهری جدی!

در طراحی بیرونی خطوط صاف کرومی جلو پنجره جایگزین مدل مشبک قدیمی شده است که نمای لوکس تری را تداعی می کند. چراغ های جلو کشیده تر از قبل استو چراغ های گرد مه شکن درون سپر جای خود را به چراغ های مستطیل شکل داده تا نمای مدرن تری داشته باشد. فرم عضلانی گلگیر های جلو و همراه شدن این مجموعه با چراغ از ویژگی های تحسین برانگیز طراحی B50 F است که خطوط داخل چراغ نیز به تنهایی چشم نواز و دوست داشتنی است. یک نوار کروم رنگ نیز قسمت ورودی هوا درست در زیر پلاک را همراهی می کند. در نمای کناری رینگ ده پره با طراحی نسبتا هماهنگ با بدنه مشاهده می شود که این بار گروه بهمن در فیس لیفت جدید لاستیک های یزدتایر را جایگزین نمونه های چینی کرده است.

خطی از گلگیر جلو کشیده شده ، از دستگیره ها عبور کرده و تا چراغ عقب به صورت پرفشار امتداد دارد. گلگیر عقب نیز همانند جلو، فرم باد کرده ای دارد که دور چرخ ها را از بقیه قسمت های بدنه متمایز می کند. در طراحی عقب چراغ های خوش فرم و جدی در بدنه جا خوش کرده اند که رنگ صورتی مانند آنها به جای قرمز جلوه مناسبی ندارد. شبرنگ های جدید نیز در زیر سپر و در قسمت دیفیوزر خودنمایی می کنند. اولین نکته منفی که شاید مهم ترین آن نیز باشد کیفیت پایین رنگ اتومبیل بود. خودرو به گفته مالک در شرایط مناسبی همانند مکان مسقف نگه داری شده اما کدر شدن رنگ، آن هم پس از کارکردی نه چندان زیاد آزار دهنده است. این قضیه تا حدی به چشم می آمد که وقتی برای اولین بار به اطراف خودرو نگاه کردم تصور داشتم که بدنه دور رنگ است اما چنین نبود.در قسمت دستگیره ها که دست مداوم با قسمت زیرین آن برخورد دارد جای خطوط ریز متعددی مشاهده می شدکه همگی نشان از کیفیت پایین رنگ این خودرو دارد. نکته ای که خود شرکت نیز آن را به عنوان یک عیب نه چندان کوچک پذیرفته است و بعد از دوسال به راحتی نمایان می شود.

فضای داخلی نمره می گیرد!

در خودرو را باز می کنم و سوار می شوم. فضای پای سرنشین چه در ردیف جلو و چه در ردیف عقب رضایت بخش است. صندلی 6 جهته برقی را تنظیم کرده تا نسبت به قد خود دسترسی مناسبی به دکمه ها داشته باشم. تقریبا ارگنومی خوبی نسبت به اکثر ادوات مشاهده شد اما جای بعضی دکمه های ضروری کمی دور از دسترس بوده و در بعضی مواقع برای دسترسی به آنها نیاز به جدا شدن بدن از روی پشتی صندلی خواهید داشت. داخل خودرو واقعا زیباست و کیفیت مواد خوب استفاده شده در آن بعد از 60 هزار کیلومتر کارکرد و عدم رنگ و رو رفتگی کلید ها همگی بر این امر مهر تایید می زنند. با سیستم صوتی آن نیز کار می کنم تا میزان کیفیت صدا را بررسی کنم که حتی در آخرین درجه صدا هم نویز غیرقابل استاندارد و آزار دهنده ای از بلندگو ها خارج نشد. به گفته مالک ، ریل سانروف دچار مشکل شده است و یک بار نمایندگی اقدام به تعمیر آن کرد که موثر واقع نشد و این خرابی دوباره به وقوع پیوست. کیفیت چرم صندلی ها مناسب بوده و هیچ گونه ایراد جدی در آنها مشاهده نشد.


سوار بر مزدا 6 چینی!

خودرو را روشن کرده و حدود 10 کیلومتر در مسیر شهری رانندگی می کنم. اتااق کمی صدا دارد که با توجه به کیفیت نا مناسب آسفالت و دست انداز های ناخواسته شهر تقریبا در تمامی خودرو های غیرلوکس بعد از مدتی این صدا ها طبیعی محسوب می شود و باید با آن کنار آمد.البته در این بخش می توان نمره قابل قبولی به B50 F داد. صدای موتور به کابین نفوذ می کند اما خودرو بدون تکان و ضربه دنده ها را تعویض کرده و از لحاظ عملکرد گیربکس در رانندگی شهری نمره خوبی کسب می کند.

به پیچ های چالش بر انگیز و پشت سر هم در خارج از شهر می رسیم.  سیستم پایداری را خاموش کرده و به مالک و عکاس یادآور می شوم که سرجای خود محکمتر بنشینند زیرا قرار است کمی سریع تر از حد مجاز سرعت پیچ ها برآنم تا اتومبیل توانایی های خود را نشان دهد. دنده را به حالت تیپ ترونیک برده تا کنترل بیشتری نسب به ترمز دور موتور و زمان تعویض دنده مناسب داشته باشم. بعد از طی چند پیچ با زاویه های بیش از 90 درجه ، قلق فرمان پذیری خودرو را درک می کنم و به پیچ ها بعدی بدون واهمه و ترس ورود پیدا می کنم. خودرو با وجود داشتن لاستیک های ساخت داخل که معروف به سر خوردن است ، پایداری خود را حفظ می کند. سیستم تعلیق بسترن حرف های زیادی برای گفتن دارد، فنربندی چرخ های جلو از نوع جناغی دوبل به همراه فنرلول و میل موج گیر است و برای چرخ های عقب هم سیستم چند اتصالی(مولتی لینک) با آرایش E شکل به همراه میل تعادل و فنرلول در نظر گرفته شده که می توانم به جرات بگوییم پایداری این خودرو در پیچ ها بر بعضی مدل های کره ای بازار برتری دارد. عملکرد گیربکس در هنگام شتاب گیری و رانندگی اسپرت چندان رضایت بخش نیست و کمی گیج به نظر می رسد  اما برای یک رانندگی معمولی کاملا مناسب است.


هرچند در پایان روز مجموع امتیاز خوبی را نسبت به عملکرد دیگر چینی های بازار کسب کرد اما قیمت خرید مدل کارکرده بسترن B50 F هنوز کمی بالا است و عدم شناخت و تبلیغات ضعیف گروه بهمن ، باعث شده این خودرو نتواند آنگونه که شایسته است به مشتریان معرفی گردد.

در پایان از آقای میلاد حاجی زاده مالک خودرو برای همکاری با تیم کار تست تشکر می کنیم.

 

1798

 

حجم پیشرانه (سی سی)
جلو محور متحرک
142/6500 توان تولیدی(اسب بخار/ دور در دقیقه)
172/4000 گشتاور(نیوتن متر / دور در دقیقه)
1395 وزن خالص(کیلو گرم)
6 دنده تیپ ترونیک نوع جعبه دنده
205/55R16 اندازه تایر
58 گنجایش مخزن سوخت(لیتر)
4615/1785/1435 طول/عرض/ارتفاع

(میلی متر)

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تست خودرو