چگونه انفجار را تیون کنیم؟!
ژوئن 26, 2018
چلجر با چشمان قرمز برمی‌گردد!
جولای 3, 2018
جشن تولد GTR به سبک ایتال‌دیزاین!

نوشته: مهندس عرفان رأفتی

کارتست – چگونه جشن تولد می‌گیرید؟ خیلی لاکچری در کنار دوستانتان با هدایای گران قمیت؟ وقت آن رسیده تا لنگ هارا پهن کنیم! چون امروز قرار است ببینیم نیسان چگونه جشن تولد می‌گیرد!!

سال 2018 جشن تولد 50 سالگی برند GTR است. برندی که خیلی از جوانان و نوجوانان برای آن جان می‌دهند. در همین حال جشن تولد شرکت ایتالیایی “ایتال دیزاین” هم هست؛ پس باهم جشن تولد می‌گیریم!

وقت آن رسیده تا به نو گل نورسیده نیسان-ایتال دیزاین سلام کنید. اسم او GT-R50 است و اصلاً شبیه یکی از مدل‌های مرسدس نیست. این خودرو روی پلت فرم GTR Nismo درست‌شده و خطوط تیز و رادیکال آن را به‌شدت خاص کرده است. مقایسه این خودرو با نسل فعلی نیسان GTR مانند مقایسه نسل اول 911 با نسل آخر آن است! چیزی تغییر نکرده، فقط همه‌چیز مدرن‌تر شده است.

البته این تغییرات جزئی به GT-R50 قیافه عضلانی‌تر داده است. این قضیه را می‌توان در خطوط برجسته روی سقف و گلگیر به‌راحتی مشاهده کرد. در نمای پشتی چراغ‌های “جی تی آری” دوباره طراحی و با زبان طراحی خودرو سازگار شده‌اند.

فضای شیشه‌های بقل خودرو نسبت به GTR اصلی کمی باریک‌تر شده‌است.

اما به بخش هیجان‌انگیز داستان یعنی قوای محرکه می‌رسیم. این‌یک GTR معمولی نیست و باید با بقیه GTR ها فرق داشته باشد. نیسان به‌خوبی متوجه این نکته مهم شده و DNA خودروهای مسابقه‌ای GT3 را به این خودرو تزریق کرده است.

البته اینکه از ژاپنی‌ها انتظار داشته باشیم سراغ موتورهای بزرگ‌تر بروند، کاملاً اشتباه است. GT-R50 با همان موتور 3.8 لیتری V6ساخته‌شده است؛ اما در باطن تفاوت زیادی دارد. این موتور با توربو های بزرگ‌تر، اینترکولر های بزرگ‌تر، پیستون‌های قوی‌تر، شاتون های محکم‌تر، سیستم سوخت‌رسانی اصلاح‌شده و میل‌لنگ خیلی خیلی قوی‌تر حدود 710 اسب ناقابل تولید می‌کند.

گیربکس دوکلاچه هم مجدداً برنامه‌ریزی‌شده است. دیفرانسیل‌ها و گاردان هم مستحکم‌تر شده‌اند. سیستم تعلیق بیلشتاین با دمپر های DampTronic adaptive تقویت‌شده‌اند. خسته شدید؟ بازهم هست!

ترمزهای دیسکی برمبو با 6 پیستون در جلو و 4 پیستون در عقب برای مهار کردن این خودروی  وحشی استفاده می‌شوند. برای پایداری سر پیچ هم نیسان از باله آیرودینامیک فعال استفاده کرده است؛ مشابه آنچه در ویرون و شیرون می‌بینید!

در داخل کابین هم مشابه هر سوپر اسپرت دیگری ترکیبی از فیبرکربن، آلکانتارا و چرم دیده می‌شود.

سؤال اصلی این است که نیسان این خودرو را به تولید انبوه خواهد رساند؟ ما امیدوارم که برساند؛ ولی هنوز منتظر خبرش هستیم!

عرفان رافتی
عرفان رافتی
علاقه‌مند به موتوراسپرت و دنیای چهارچرخ‌ها /// به‌دنبال راه‌حل برای سریع‌تر پیچیدن در پیچ‌ها! :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تست خودرو