تست و بررسی فولکس واگن بیتل با کیت ABT
ژانویه 11, 2018
آزمایش رانندگی با کیا سراتو کوپه 2015

سراتو کوپه

تست و نوشته :مهندس سید سبحان سیدی

پروژه عکس : امیرعباس شیخ الاسلام

خودرو های اسپرت همیشه باب میل افراد جوان واقع بوده است.در این میان خودروهایی که دو درب داشته و در کلاس کوپه قرار می گیرند به دلیل زیبایی بیشتر و باز بودن قلم طراح در هر چه بیشتر دمیدن روح اسپرت  در این وسیله نقلیه بیشتر مورد توجه افراد زیر 35 سال هستند که تعداد افراد خانواده  آنها زیاد نیست و یا هنوز خانواده تشکیل نداده اند.حال اگر یک خودروی چهار درب و سدان را به یک کوپه دو درب تبدیل کنیم در عمل به دنبال مشتریانی می گردیم که یک خودرو با فضای نیمه خانوادگی با چاشنی اسپرت هستیم که کمی غلظت طراحی آن عمیق تر باشد. خودروی سراتو که در نسل قبل در دو مدل سدان و کوپه عرضه شد به کشور عزیزمان راه پیدا کرد. مدتی از ورود نسل جدید و سدان آن با طراحی منحصر به فرد آن می گذشت اما خبری از نسل کوپه آن نبود. در نهایت خودروی کوپه به تعداد نه چندان زیاد و به صورت شخصی وارد کشور شد و هنوز برای ورود نمونه شرکتی آن انتظار می رود.فرصتی پیش آمد تا در یک صبح زیبا و خوش آب و هوای بهاری همراه این خودرو بوده و به تست و بررسی این خودرو که با نام تجاری کیا فرته هم شناخته می شود بپردازیم.

قبل از انجام آزمایش تمام ذهنیت خودم را از سوار شدن بر یک خودروی اسپرت پاک کردم تا انتظار عملکرد یک موستانگ شلبی را از آن نداشته باشم و با قضاوت درست و دید نسبت به سواری و تست یک خودرو اسپرت با نظر گرفتن قیمت کم جهانی آن که تقریبا در محدوده ابتدایی ترین خودرو های اسپرت قرار می گیرد به آن نگاه کنم.

خوشبختانه خودروی مورد بررسی به رنگ نقره ای بود و در نور ملایم آفتاب تمام ابعاد و خطوط طراحی آن واضح دیده می شد. اولین نکته ای که به ذهن من رسید تفاوت های طراحی آن و مقایسه با مدل سراتو سدان بود.

مهمترین نکته در طراحی از نمای جلوی خودرو و تفاوت آن با مدل سدان،تعویض سپر جلو و کوچک کردن جلو پنجره بود که به جای آن دریچه  ورودی هوا بسیار بزرگ تر شده بود.مه شکن ها هم جای خودر را با دو نمونه ی گرد به همراه قاب کرومی براق دور آن عوض کرده بودند.قوس کوچکی هم به قسمت زیرین و کناری سپر ها داده شده بود تا قابلیت آیرودینامیکی آن افزایش یابد.


در نمای کناری،رینگ 18 اینچی و بسیار زیبا که با فرم بدنه همخوانی کامل دارد توجه ما را به خود جلب می کند.

گلگیر ها بر خلاف نسل قبل که در مدل کوپه نسبت به سدان تغییر قابل توجهی داشتند در این مدل دست نخورده اند.همچنین چراغ و آینه ها نیز دقیقا با مدل سدان برابری می کند.مثل این که کیا موتورز سعی  خود را بر تغییر حداکثری و تفاوت نکرده است که البته این امر تاثیر بسزایی در بخش خدمات پس از فروش خواهد گذاشت. شیشه های  جانبی با وجود تغییرات ستون نسبت به مدل سدان همچنان بیش از حد بزرگ هستند و احتمالا اگر روزی بدون پیگیری دقیق چشم یک سراتو کوپه سدان را در خیابان ببینید شاید متوجه کوپه بودن آن نشوید.

هنگامی که به نمای عقب خودرو می رسیم موضوع کمی جذاب تر می شود. درب صندوق بار،چراغ ها و سپر همگی تغییر کرده اند.جای پلاک این بار به جای قرار گیر در بین دو چراغ در سپر جا خوش کرده است. نکته ی قابل توجه ،قوسی است که بالا و انتهای صندوق بار خودرو داده شده که علاوه بر بهبود و ایجاد شرایط ایرودینامیک بیشتر زیبایی نمای عقب را دو چندان کرده است. چراغ های عقب هر چند نمای اسپرت تری را به خود گرفته اند اما نگارنده حالت اشک مانند مدل سدان و زیبایی فوق العاده محشر در شب را بیشتر می پسندم.دوربین دید عقب هم بالای آرم کیاموتورز نصب است که جای آن کمی در ذوق می زند ولی این ارتفاع بالای محل نصب آن باعث دید واضح و کاملی در مانیتور خودرو شده است که در کمتر اتومبیلی دیده می شود.

بی شک تغییر طراحی سپر عقب به همراه دیفیوز مشکی براق و دو شبرنگ بزرگ آن جلوه ی فوق العاده را رقم زده اند. هر چقدر طراحی جلوی اتومبیل بچه گانه و آرام به نظر می رسد همانقد طراحی عقب با روح اسپرت و شرور است. البته اگر این اتومبیل را از نمای عقب و در دور دست ببینید و یا فوکوس چشم هایتان را بر روی عکس داخل سایت تار کنید نمایی قریب به عقب خودروی میتسوبیشی لنسر را مشاهده خواهید کرد.شاید طراحان آن از خشونت لنسر الهام گرفته باشند اما به هیچ وجه این یک کپی کاری آشکار نیست که بتوان به آن ایرادی وارد کرد زیر تفاوت ها هم به میزان شباهت ها زیاد هستند.

بعد از بررسی طراحی و دور زدن این خودر به فکر فرو رفتم.اگر به جز جز طراحی بیرونی این خودرو نگاه کنید همه چیز عالی و دارای چشم نوازی خاصی هستند.اما در بحث دید کلی ؛نظر نگارنده و اکثر مردم ماجرای بنز اس کلاس اتاق و اتاق 222 جدید آن پیش آمده است.طراحی نسل جدید زیبا ؛ به روز تر و مدرن تر شده است اما نسل قبل آن جذبه بیشتری داشت! سراتو کوپه نسل قبل با وجود تمام شدن تاریخ انقضای سبک طراحی؛ نسبت به مدل جدید و به خصوص در مورد طراحی نمای جلو اتومبیل و جانبی طراحی خشن تر و جسور تری داشت احساس بیشتر و کامل تری را از یک خودروی کوپه اسپرت در رنج قیمتی مورد نظر به همراه داشت.هرچند به ظاهر ابعاد بزرگتر شده اند اما گلگیر های برآمده نسل قبل حس جنگجویانه تری را ارایه می داد.

درب بزرگ سراتو کوپ را باز می کنم.”طرح کربن” کار شده بر روی داشبورد اتومبیل اولین موردی است که نگاهم به آن می افتد.مانیتوری کوچک در وسط داشبورد جا خوش کرده  که ابعاد آن برای نمایش کامل اسم و فایل های موسیقی مناسب به نظر می رسد. فرمان خوش دست و دکمه های فراوان آن توجه ام را جلب می کند. کلید های کروز کنترل،کنترل صوت ، تماس و یک کلید دیگر که روی آن نمای یک فرمان بود.سراتو نسل جدید دارای تنظیم سه حالته سفتی فرمان است و می توانید با توجه به شرایط رانندگی از یکی از سه حالت این فرمان برقی استفاده کنید.حالت اول،کانفورت و فرمان در نهایت نرمی به گردش در می آید.حالت دوم نرمال است که فکر نمی کنم اصلا در شهر استفاده ای داشته باشد و بیشتر در جاده و مسافرت می توان استفاده کرد و کمی سفت تر از حالت نرم آن است و حالت سوم که علاقه قلبی و ارادت خاصی به آن دارم مربوط به حالت اسپرت است که فرمان کاملا سفت می شود و می توانید با اطمینان خاطر بیشتری پیچ های سخت را با سرعت زیاد طی کنید.


به بررسی صندلی ها می پردازم.نکته قابل توجه آنکه چه صندلی را تا انتها عقب داده و ارتفاع کم کرده و چه کاملا بالا بیاورید دید اطراف خوب است و مشکلی در این باب نیست.

کیفیت چرم صندلی ها نسبی بوده و تنظیمات آن به صورت دستی صورت می پذیرد.

یک مزیت بزرگی که سراتو کوپه نسبت به بقیه کوپه های بازار دارد فضای سرنشین عقب آن است.همانند تویوتا جی تی 86  غیر قابل استفاده و مثل جنسیس کوپه احساس خفگی نمی کنید.شیشه های بزرگ هم به نورگیری هرچه بیشتر کمک کرده اند.در جای پا و زانو برای افراد بیشتر از 170 سانتی متر کمی مشکل ایجاد می کند ولی در کل فضای عمومی ردیف عقب نسبت به خیل عظیمی از کوپه های بازار به مراتب بهتر است.البته منظور این نیست که بخاطر یک نکته که قابلیت بزرگنمایی دارد از خرید کارکرده جنسیس کوپه یا صفر تویوتا خلاص شوید و سراتو کوپه را انتخاب کنید!

سراتو کوپه یا فرته کوپ در بازار جهانی با دو موتور 1.6 لیتری توربو شارژ با 201 اسب بخار قدرت و 2 لیتری تنفس طبیعی با 173 اسب توان تولید می شود که در دو نوع گیربکس 6 دنده دستی و 6 دنده اتوماتیک به همراه پدال تعویض دنده در پشت فرمان و 1350 کیلو گرم وزن شتابی برابر با 8.5 ثانیه بر روی کاغذ را به ارمغان می آورد. پشت فرمان قرار گرفته و از دکمه استارت را می فشارم.خودرو به آرامی روشن می شود. فرمان در حالت کامفورت بسیار نرم است و دید آینه های جانبی هم نسبتا خوب است.

مسیری را طی می کنم تا به تعدادی پیچ برسیم.نوبت به ایجاد کمی هیجان می رسد. فرمان را در حالت اسپرت قرار می دهم.شتاب گیری آغاز می شود.گیربکس خوب عمل کرده و دنده ها را در تایم مناسب و بدون ضربه تعویض می کند.شیشه های اتومبیل را پایین می دهم تا حداقل کمی صدای موتور را بشنوم.اصولا یکی از جذابیت های مهم خودرو های اسپرت صدای زیبای آنها است اما اگر زمانی سراتو کوپه خریدید حتما به فکر یک کیت اگزوز مناسب باشید.خودرو در دور های بالا و تعویض دنده صدای غرش خفیفی داشت.

به چند پیچ پشت سر هم می رسم.بدون هیچ پیش فرضی با سرعت 80 کیلومتر بر ساعت پیچ طولانی و تندی را طی می کنم.عبور از پیچ حدودا 4 ثانیه زمان می برد.صدای عمل کردن صحیح و به هنگام سیستم پایداری به گوش می رسد.فرمان سفت ؛ عالی عمل می کند و من با ریز فرمان هایی جهت حفظ لاین هنگام پیچیدن اتومبیل را تنظیم می کردم.173 اسب بخار بر روی دو چرخ که متاسفانه دیفرانسیل جلو هم هستند و تمایل زیادی به خروج از پیچ دارند دقیقا مناسب است.این قدرت شاید با موتور 201 اسب بخاری توربو شارژ 1.6 لیتری آن نیز بهتر شود اما بنظر می رسد بیشتر از آن قدرت برای یک اتومبیل دیفرانسیل جلو صلاح نیست. در کل هندلینگ و فرمان پذیری آن مورد تایید بوده و زمان هایی که می خواهید به شما جواب نسبی را خواهد داد.

نوبت به شتاب گیری صفر تا صد می رسد.گرمای آفتاب ظهر کمی آزار دهنده بود و ما برای انجام  تست مجبور به قطع سیستم کولر و بستن سانروف و پنجره ها شدیم تا مسایل ایرودینامیکی تاثیر منفی بر زمان گیری نگذارد. بهترین تایم بدست آمده به دست آمده از صفر تا 100 کیلومتر و با استفاده از دنده پشت فرمان عدد 10 ثانیه را نشان می داد. هرچند سرعت زیادی را با این اتومبیل تجربه نکردیم اما کاملا نشان می داد که بعد از 110 کیلومتر بر ساعت خودرو در دور افتاده و از پس وزن خود بر می آید.

در کل این خودرو برای افرادی مناسب است که حتما می خواهند کیا سراتو بخرند اما به کمی سرعت و استایل کوپه بودن آن برای دلگرمی نیاز دارند. فرته کوپ در بازار جهانی بسته به حجم موتور و امکانات بین 19 تا 22 هزار دلار قیمت دارد.

در پایان از آقای “محمد موسوی ” مالک جوان سراتو کوپه و همراهی آقای “آرمان اورنگ” با تیم کار تست قدردانی می کنیم.

 

 

 

 

Kia forte koup 2015
1999 آرایش موتور و حجم(سی سی)
4/16 تعداد سیلندر و سوپاپ
نسبت تراکم
173/6500 حداکثر قدرت

(اسب بخار/دور در دقیقه)

نسبت وزن به اسب بخار
209/4700 حداکثر گشتاور

(نیوتن متر/ دور موتور)

1350 وزن خالص(کیلو گرم)
8.5/( 10  تست) شتاب 0-100(ثانیه)
درگ400 متر(ثانیه)
–       عدد دقیق وجود ندارد حداکثر سرعت

(کیلومتر در ساعت)

تحمل پذیری فشار جانبی(جی)
6 اتوماتیک تیپترونیک نوع جعبه دنده
225/40R-18 مشخصات تایر
8.3 میانگین مصرف 100 کیلومتر(لیتر-شهر)
52 حجم مخزن سوخت(لیتر)
گنجایش صندوق بار(لیتر)
تقسیم وزن جلو- عقب
قدرت ترمزگیری0-100 (متر)
4529/1781/1409 طول/عرض/ارتفاع

(میلی متر)

2700 فاصله ی محور عقب و جلو

(میلی متر)

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تست خودرو