بررسی تویوتا لندکروزر GXR و لکسس LX570
آوریل 16, 2018
مروری بر میتسوبیشی ASX مدل 2012
آوریل 16, 2018
تست فنی میتسوبیشی ASX و هیوندای iX35 مدل 2012

رقیب سیاه پوش از راه می رسد…

تست و نوشته : سید سبحان سیدی

پروژه عکس : آرمان علی نیا

با هماهنگی مسئولان نمایندگی میتسوبیشی تصمیم بر آن شد که برای اولین بار خودروی ASX را در خیابان‌های تهران با رقیب خود توسان نسل جدید(ix35) به رقابت بپردازد. این دو خودرو در کلاس کراس اوور(شاسی‌بلند های شهری) قرار می‌گیرند.

Hyundai ix35 2012

همه‌ی ما با محصولات هیوندای آشنا هستیم. شرکتی که با پیشرفت تحسین‌برانگیز خود به‌راحتی توانست سهم بزرگی از اتومبیل‌های وارداتی کشور را به خود اختصاص دهد. شرکتی که هم‌اکنون توانسته در مدت‌زمان اندک پیشرفت شایانی داشته باشد و سعی بر آن دارد که برند خود را به‌عنوان اتومبیل لوکس در بازار جهانی ثابت کند. البته هنوز هم فاصله‌ی زیادی تا جا انداختن این عنوان دارد.

هیوندای ix35 نسل دوم توسان از سال 2011 وارد بازار کشور شد که همراه با تغییرات چشمگیر چه ازلحاظ ظاهری و چه ازنظر فنی همراه بود. موتور 6 سیلندر توسان نسل قبل به‌طور کامل با 4 سیلندر 2400سی سی تعویض شد که با بهینه‌سازی‌های انجام‌شده 2 اسب بخار نیز (از 175 به 177) افزایش داشت.

طراحی خارجی خودرو بسیار گیراست.فرم چراغ‌های جلو و سپر همانند دیگر محصولات هیوندای قالب خود را حفظ کرده است.ix35  ازلحاظ طراحی به‌نوعی ادامه‌دهنده‌ی راه سوناتای جدید است. خطوط کناری به سه بخش تقسیم‌شده است. دو بخش آن در امتداد چراغ‌های جلو و عقب شروع‌شده که در میانه‌ی خودرو محو می‌شوند و بخش رکاب خودرو که آن را پرحجم‌تر نشان می‌دهد. طراحی واقعاً برازنده‌ی کلاس خودرو است. یکی از دلایل رشد شرکت هیوندای همین طراحی‌های متفاوت است که در زمان مناسب عرضه می‌شوند.

Mitsubishi ASX 2012

ژاپن و صنعت خودروسازی آن به همگان ثابت کرده است که می‌توان با علم و تکنولوژی بیشتر در مقابل اتومبیل‌های پرمصرف دنیا قد علم کند. در سال‌های 1970 تا 1995 زمانی که کره‌ای‌ها هنوز بازار کشورمان را قبضه نکرده بودند خودروهای میتسوبیشی در هر کوی و برزن بروبیایی داشتند. حال پس از سال‌ها میتسوبیشی دوباره واردشده است و اولین و تنها خودرویی که شرکت آرین موتورز عرضه می‌کند خودرویی در کلاس کراس اوور به نام ASX است. ASX در بازار جهانی با سه موتور 4 سیلندر دیزلی، 4 سیلندر بنزینی و 6 سیلندر بنزینی عرضه می‌شود که فقط اجازه‌ی ورود موتور 4 سیلندر بنزینی داده‌شده است.

ازلحاظ طراحی ASX اصالت را بیشتر از ix35 منتقل می‌کند. از نمای جلو همچون لنسریست که قد برافراشته است. مه شکن همانند الماسی گران‌بها در سپر خودنمایی می‌کند. خطی که از چراغ عقب شروع‌شده و تا گلگیر جلو ادامه دارد اصالت را دوچندان کرده است. طراحی عقب نیز همانند جلو جذاب و گیراست و حس اسپرت بودن در آن مشاهده می‌شود.



با باز کردن در میتسوبیشی طراحی نیمه اسپرت صندلی‌ها و فرمان به چشم می‌خورد. با قرار گرفتن پشت فرمان میتسوبیشی با توجه به بالاتر بودن ارتفاع داشبورد حس اسپرت بیشتری را نسبت به ix35 القا می‌کند. ازنظر دید جانبی  ASXبه مدد آینه‌های بزرگ و طراحی خوب دید بهتری را ارائه می‌دهد ولی ازنظر دید عقب ضعیف‌تر است. بنابراین با توجه به وجود دوربین دید عقب و نمایشگر بر روی آینه‌ی هیوندای پارک کردن ix35 به‌مراتب آسان‌تر است. ix35 فضای سرنشین و بار بیشتری دارد. نشستن در ردیف عقب  ASXکمی دلگیر است. کیفیت داخلی مواد هر دو خودرو شبیه به هم بوده و اختلاف فاحشی مشاهده نشد.

ازلحاظ فنی  ASXبهتر از ix35 بود. گیربکس CVT دنده‌های پشت فرمان (پدال (f1 قابلیت lock کردن هر چهارچرخ علاوه بر 4WD و 2WD با تکنولوژی mivec است که باعث کنترل پایداری زمان باز و بسته شدن سوپاپ جهت بهینه نمودن توازن گشتاور و قدرت خودرو در شرایط گوناگون که امکان ایجاد عمل کرد قوی‌تر و مصرف سوخت مناسب با آلایندگی کمتر دارد و صدالبته موتوری باکیفیت ساخت ژاپن چیزهایی بود که در ix35 یافت نمی‌شد. هر دو خودرو در آزمایش تصادفات ایالات‌متحده 5 ستاره‌ی خود را گرفته‌اند که نشانه‌ی ایمنی قابل‌قبول است.

امکانات رفاهی هردو اتومبیل نیز در حد هم و شامل: سیستم ورود بدون سوییچ، استارت دکمه‌ای (keylessgostarter) پدالf1، چراغ های روشنایی روز در  ،ASXکنترل روی غربیلک فرمان، سیستم اتوماتیک تنظیم نور، گرم‌کن‌های صندلی جلو، آینه‌های جانبی و شیشه‌های عقب با تایمر، (ایموبلاایزر)سیستم ضد سرقت، سردکن داشبورد در  ،ASXشیشه‌بالابر جلو و عقب با سیستم اتوماتیک و محافظ راننده، اتصال تلفن همراه از طریق bluetooth و کنترل روی فرمان،7عددAIRBAG که 2 عدد جلو، 2 عدد جانبی، 2عدد پرده‌ای و 1 عدد زانو (راننده)، ورودی شارژر و ،usb سیستم صوتی مناسب 6 دیسک با ساب ووفر اشاره کرد.

درix35 سقف 2 تکه و در ASX یکپارچه و بزرگ با LED های دور آن بود که با انعکاس نور LED ها بر روی شیشه لذت رانندگی در شب دوچندان می‌شود.

آزمایش رانندگی :

با هماهنگی انجام‌شده میسوبیشی و هیوندای در مقابل هم قرار گرفتند. نکته‌ی موردتوجه آنکه خودروی  ASXصفرکیلومتر بود و تا آخر تست کارکرد 17 کیلومتر را نشان می‌داد ولی هیوندای 26000 کیلومتر کارکرده بود و باید به خاطر داشت که ASX هنوز سرویس‌های اولیه و به‌اصطلاح آب‌بندی نشده بود. نکته دیگر آنکه در کاتالوگی که توسط شرکت آرین موتورز ارائه‌شده وزن ASX به‌اشتباه 1860 Kg ذکرشده ولی منابع رسمی شرکت میتسوبیشی 1415 Kg را ثبت کرده‌اند.

در ابتدای آزمایش با توجه به کاتالوگ شرکت هیوندای و میتسوبیشی که شتاب 0 تا 100 برای میتسوبیشی 9/3 و برای ix35 10 ثانیه ثبت‌شده بود برای ما باعث تعجب بود که میتسوبیشی علیرغم قدرت کمتری که داشت به ادعای شرکت سازنده جلوتر باشد. نتیجه همان‌طور که حدس زدیم متفاوت بود. رقابت آغاز شد و اینASX  بود که به‌مراتب از ix35 عقب افتاد.ix35  به‌راحتی از زمین کنده می‌شد ولی ASX علیرغم وجود گیربکس CVT با کندی همراه بود. این موضوع کندی شتاب تا حدود زیادی آزاردهنده بود. بااین‌حال بعد از به‌اصطلاح در دور افتادن  ASXحرکت در سرعت 75 تا 100 کیلومتر بر ساعت فاصله را با ix35 حفظ می‌کرد و می‌توان پیش‌بینی کرد به مدد گیربکس CVT که انتقال قدرت پیوسته دارد و آب‌بندی شدن خودرو می‌تواند در سرعت‌های بالا پا به‌پای ix35 حرکت کند. نکته قابل‌توجه صدای زیبای ASX بود که باعث هیجان بیشتر در کابین می‌شد.

با روشن کردن سیستم ESP یا ASC در میتسوبیشی که هردو وظیفه‌ی کنترل پایداری را بر عهده‌دارند پیچ 180 درجه‌ای را همراه با فشار دادن پدال گاز می‌پیچیم. هر دوپایداری قابل قبولی را به نمایش گذاشتند ولی به نظر می‌رسید عقب ASX راحت‌تر قابل‌کنترل بود که این مورد به دلیل فاصله‌ی کم محور عقب تا انتهای خودرو می‌توانست باشد.

نتیجه گیری :

با توجه به افزایش بی‌رویه نرخ دلار و بازار آشفته‌ی خودروی کشور قیمت این دو خودرو به مرز 125 میلیون تومان رسیده است و کراس اوورها هم قیمت SUV های متوسط همچون سانتافه با موتوری قوی‌تر و امکانات بیشتر شده که اصلاً منطقی به نظر نمی‌رسد. اگر می‌خواهید تا این مقدار هزینه کنید پیشنهاد ما خرید خودروی بنز یا بی ام دابلیوی کارکرده است ولی اگر اصرار به خرید شاسی بلندهای صفرکیلومتر جمع‌وجوری دارید که در شهر دست و پاگیر نباشند و کم‌خرج‌تر از اروپایی‌های لوکس باشد انتخاب با شماست. آنچه ما مشاهده کردیم می‌توان ix35 را با توجه به صدای کمتر، نرم‌تر بودن و فضای بیشتر کابین خانوادگی‌تر دانست و ASX با تعلیق اسپرت تر و جوان‌پسندتر (هرچند در شتاب اولیه کاملاً ناامید می‌شوید!).ix35  زیبایی خاص خود را دارد و ASX ظاهر و برندی با اصالت و کیفیت میتسوبیشی ژاپن. این شما و این بازار پررونق شرقی‌ها در ایران.

در پایان از آقایان (مسعود عظامی) مالک خودروی هیوندای و آقای (انجمنیان) در نمایندگی میتسوبیشی موتورز مینی‌سیتی که امکان تست این دو خودرو را در اختیار بنده گذاشتند صمیمانه کمال تشکر را دارم.

 

مشخصات                                                ASX                              5IX3

موتور 2لیتر 4 سیلندر  148اسب بخار 2/4 4 سیلندر 177 اسب بخار
گیربکس با قابلیت تعویض در 6 مرحلهSPORT MODE) (و دنده پشت فرمان f1 6 دنده اتوماتیک تیپ ترونیک
شتاب 0 تا 100 -9.3 تست شده حدود 11 10- تست شده حدود 11
مصرف ترکیبی 8.4 9.2 (تست شده 12)
ابعاد تایر 215/65/R16 225/60/R17
وزن 1415 kg 1534 kg
نیرو محرک 2WD و 4WD با قابلیتlock  کردن 4 چرخ 2WD و 4WD
طول/عرض/ارتفاع 1.625/1.770/4.295 1.655/1.820/4.410

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تست خودرو