تست ب ام و 420i و موتورسیکلت Mv Agusta
آوریل 16, 2018
تست و بررسی ب ام و 428i
آوریل 16, 2018
لکسس Is300c در برابر ولوو C70 R-design

لکسس Is300c و ولوو C70 R-design

رقابت با فاصله 2 اسب بخار!

تست و وشته : مهندس سید سبحان سیدی

عکس : نسترن مک آرین

در حاشیه یک از همایش های ب ام و سواران تهران در صبح جمعه با هوای  بهاری، دو هم کلاس در نزدیکی هم پارک بودند. به دلیل قرمز بودن رنگ هر دو توجهم به سمت این دو خودرو جلب می شود . بعد از کمی بررسی در اطراف اتومبیل ها مالکین هر دو را پیدا می کنم و در مورد تهیه تست از این دو خودرو هم کلاس با آنها صحبت می کنم. از آنجایی که معمولا در روز های جمعه  عکاس همراهمان هست ، فرصت را تلف نکرده و دقایقی بعد با موافقت مالکین حرکت می کنیم و در یکی از خیابان های غرب تهران به تهیه گزارش می پردازیم.

در نمای روبرو لکسس Is300 کروک کمی پرحجم تر از مدل سدان آن به نظر می رسد. هرچند لکسس ، آن چهره شرقی را حفظ کرده اما در واقع نمی توان آن را با پرستیژ هم سن و سالان خود در برند های اروپایی و آمریکایی مقایسه کرد. یکی از نکات جالبی که در تمامی طراحی های شرکت لکسس به چشم می خورد ، هماهنگی لوگو که یک L مخفف کلمه Lexus  است با طراحی چراغ ها و فرم ورودی هوا در سپر ها است. در زیر چراغ جلو سامانه LED  بسیار زیبایی طراحی شده است که هرچند در روز زیاد چشم گیر نیست اما در شب درخششی زیبا دارد که آن را از بقیه خودرو ها متمایز می کند. جلو پنجره با پره های عمود کرومی حس لوکس بودن این لکسس را دوچندان کرده است. دو مه شکن که در قالب کرومی رنگ جا خوش کرده اند همچون دو الماس گرانبها در سپر ها خودنمایی می کند. رینگ آلمینیومی ده پره آن شامل پنج پره اصلی و پنج پره فرعی با طراحی آیرودینامیک می شود که برای خنک کاری سیستم ترمز و دیسک ها جریان هوا را به داخل رینگ هدایت می کنند.


هنگامی که در اتومبیل پشتی قرار دارید و نمای عقب لکسس را نگاه می کنید، به دلیل قوس زیاد سقف بخش کمی از آن دیده می شود و بیشتر صندوق بار ورم کرده آن در دیدرس است.این مجوعه طراحی حجیم سپر و صندوق به علاوه چراغ های آن خودرو را عضلانی تر از نمای روبرو نشان می دهد. لکسس Is300c دارای سقف فلزی جمع شونده ای است که در عرض مدت زمانی کوتاه باز می شود. بعد از باز شدن سقف نیز تشخیص کروکی بودن اتومبیل از فاصله  دور همچنان دقت زیادی می خواهد زیرا سامانه محافظت سرنشین از واژگونی آن همیشه بالا بوده و شما عملا از پشت راننده را نخواهید دید. رنگ آلبالویی این اتومبیل یکی از ویژگی های برتر آن بود که نسبت به بقیه هم مدل های خود، آن را در عین وقار ، اسپرت تر جلوه می داد.

درب کابین لکسس را باز کرده و بر روی صندلی های آن می نشینم.در اینجا همه آنچه که از یک اتومبیل لوکس نیاز دارید فراهم است. رنگ تودوزی خودرو به همراه چوب کاری های داخل فرمان و کنسول وسط جلوه ای ویژه ایجاد کرده و ترکیب آن با کروم مات و براق سردنده و داشبورد حس لوکس بودن و آرامش را تواما به همراه می آورد.  در کابین خودرو امکانات مناسبی را مشاهده می کنید که ممکن است طریقه استفاده از آنها  در نگاه اول کمی گیج کننده باشد ؛از امکانات می توان به  صندلی های برقی با قابلیت تنظیم در 8جهت و حافظه یکپارچه فرمان و آینه ها،تنظیم برقی کمربند صندلی های جلو،کفپوش چرم،آینه های برقی و ضد نور،شیشه های جذب کننده اشعهUV،سیستم راهیاب ماهواره ای، سیستم صوتی تصویری 7اینچی،سیستم صوتی پیشرفته مارک لونیسون مجهز به 12 بلندگو،سیستم بلوتوث و شماره گیر صوتی، چراغ های زنون جلو با سیستم AUTOLIGHT،چرخش هوشمند چراغ های جلو در پیچ(AFS)،سیستم شستشوی چراغ های جلو،چراغ های LED عقب،سنسور پارک جلو وعقب،کروز کنترل هوشمند  و سیستم ACC(این سیستم به شما اجازه می دهد تا در هنگام استفاده از کروز کنترل زمانی که فاصله خودرویتان با خودروی جلویی نزدیک می شود سرعت خودرو کاهش پیدا کند و بعد از افزایش سرعت خودروی جلویی سرعت خودرویتان به همان حالت از پیش تعیین شده برسد)نمایشگر پارک عقب، برف پاکن اتوماتیک با سنسور باران و….. اشاره کرد. در نهایت همه آنچه از کابین بی روح دیگر لکسس ها تصور می کردم فراتر بود و با رضایت کامل از صندلی های اسپرت آن بر می خیزم.


ولوو C70 خودرویی است که شاید کمتر در خیابان ها آن را مشاهده کرده باشید . شخصا قبل از تست این خودرو فقط دو نمونه از آن را در خیابان های بالای شهر تهران دیده بودم که ازین حیث یک انتخاب ویژه و خاص اروپایی محسوب می گردد. طراحی نمای ظاهری بسیار محافظانه کارانه است. نه شمای یک خودروی اسپرت کامل در آن دیده می شود و نه یک خودروی لوکس و شاید اگر با رنگ قرمز خوشرنگ همراه نبود، نگاهی را در خیابان به سمت خود بر نمی گرداند. هرچند در حین حرکت از داخل لکسس و دیدن خودروی رقیب ، ولو قرمز رنگ را یک خودروی رویایی تصور می کنم که با سقف باز در مارپیچ جاده های شمال کشور در حرکت است! از لحاظ طراحی جلو خودرو، با همان سردی طراحی ولوو  در چند دهه اخیر روبرو می شوید که از اصالت خود بیشتر از پورشه دفاع می کند! نکته ای که مرا در تعجب فرو برد شباهت بی مانند طراحی جلو خودروی رانا با این مدل از ولوو بود. “بدون شک ” طراحی رانا الهام گرفته از این خودرو است. اگر در عکس های نمای روبرو و کناری دقت کنید ، فرم جلو پنجره ، چراغ ها و صد البته قوس طراحی لبه گلگیر در بالای چرخ ها دقیقا همان است! در نمای کناری ، رینگ های 18 اینچی 14 پره آن جلوه اسپرتی به خودرو بخشیده است.سقف این خودرو همانند لکسس فلزی می باشد که کمی با تاخیر از رقیب ژاپنی خود باز می گردد اما نهایتا در 30 ثانیه که مدت زمانی کوتاه است این عمل صورت می پذیرد.. در نمای عقب شاهد طراحی ساده چراغ ها هستیم که با کمی دقت بیشتر زیبایی این طراحی ساده آشکار می گردد. خطوط داخل چراغ و قسمت شبرنگی که بالای چراغ بر رو روی درب صندوق طراحی شده است با ادامه طراحی خطوط بدنه تلفیق زیبایی را ایجاد کرده اند. درب ولوو را باز می کنم. درب آنقدر سنگین بود که به یاد درب شورولت کامارو افتادم! ولوو که در صنعت خودروسازی جهان به خودروی امن معروف است، انقدر تیرآهن در درب این خودرو کار گذاشته بود که در فیلم تست تصادف از کنار بسیار قوی عمل کرد. بر روی چرم سفید رنگ صندلی های C70 قرار می گیرم . نمای داخل کابین نه تنها جذابیتی نداشت بلکه نسبت به لکسس از کیفیت پایین تری برخوردار بود. هرچند این نوع طراحی بسیار ساده در تمامی مدل های ولوو به چشم می خورد اما قطعا این موضوع را نمی توان به حفظ اصالت ربط داد. خودرو ها در طی زمان تغییر می کنند و طراحی ها متفاوت می شود اما نمای داخل ولوو همچون اتومبیل های دهه 90 میلادی مانده است و پیشرفتی نداشته است و هرچقدر هم که ازخوب و ایمن بودن این خودرو تعریف کنید ، مسئله طراحی بی روح این خودرو عامل منفی بی چون و چرایی است. انگار فقط در سال اخیر مهندسین خودروی این شرکت را مجاب شده تا با طراحی های فوق العاده مفهومی و بروز تر همچون XC90 به فکر پیشرفت این شرکت و در نهایت رضایتمندی مشتریان باشند.


کنسول وسط داشبورد طراحی نقره ای رنگی دارد. دکمه های آن همانند شکل ظاهری کنترل تلویزیون می مانند که بصورت عمود بر روی کنسول قرار گرفته و چهار دایره آنرا محاصره کرده اند. یکی از نکات جالب این خودرو قرار گرفتن ساب ووفر دقیقا بر بالای داشبورد است.البته این سادگی کابین داخلی را نباید به مصداق امکانات کم دانست.در C70 امکاناتی از قبیل سیستم ورود و خروج بدون کلید با حافظه ؛صندلی های برقی هشت حالته دارای گرمکن و 3 حافظه، سیستم هوشمند ذخیره اطلاعات راننده ؛چرخش چراغ های جلو در پیچ ها ،سیستم صوتی دالبی با 12 بلندگو و 2 ساب ووفر ، رادار نقاط کور در رانندگی و در نهایت قابلیت شماره گیری از روی کنسول و پاسخگویی از روی دکمه های فرمان اشاره کرد.


ولوو از یک موتور 5 سیلندر 2.5 لیتری توربو استفاده می کند که از موتور 3 لیتری 6 سیلندر لکسس 2 اسب بخار توان بیشتری دارد. وزن خودرو ها به مشابه هم و حدود 1750 کیلوگرم است و هر دو خودرو دارای سقف بازشونده و در یک کلاس ابعادی می باشند. بنابراین می توانستیم تست سنگین رقابتی در یک کلاس بندی بسیارعالی و شبیه به هم داشته باشیم. پشت فرمان خودروی شرقی قرار می گیرم.پا را بر روی پدال ترمز گذاشته و پیشرانه را با دکمه ،استارت می زنم. لکسس از ترمز پایی بهره می برد و در آن همانند ولوو خبری از ترمز دستی نیست. دکمه  ACTIVEPOWER را فشار می دهم تا خودرو در بهترین حالت حرکتی قرار بگیرد. پا را بر روی پدال گاز گذاشته و به راه می افتم. صدای خودرو طنین انداز می شود که این بم بودن صدا حتی از یک لکسس حتی مدل اسپرت هم بعید بود. وقتی از مالک در مورد کیت اگزوز می پرسم پاسخ را مثبت می یابم. تعویض دنده ها هر چند با مکث کوتاه اما به نرمی صورت می پذیرفت. وقتی گیربکس خودرو را در حالت اسپرت قرار دادم تعویض دنده ها از حالت اتوماتیک به اهرم های پشت فرمان هدایت شد. پا را بصورت ناگهانی روی پدال گاز گذاشته و خودرو با صدای بم خود شروع به شتاب گیری می کند. بعد از دو ثانیه زمان تعویض دنده یک به بالاتر است. کمی بعد  صدای کات آف موتور را می شنوم. بعد از شنیدن صدا اهرم مثبت را فشار دادم اما با نکته ای جالب روبرو شدم. در این خودرو به هنگام شتاب گیری وقتی پا را تا انتها روی پدال گاز می فشارید عملا چیزی به نام دنده 2 وجود ندارد. یعنی وقتی صدای کات آف دنده یک را شنیده شد باید اهرم مثبت را دوبار پشت هم بفشارید تا تعویض به دنده 3 صورت پذیرد. در غیر این صورت صدای کات آف همچنان در دنده دو ادامه خواهد داشت . خودرو در سر پیچ ها و حرکات مارپیچ بین موانع تعادل و هندلینگ مثال زدنی را از خود بر جای گذاشت. تا سرعت 80 کیلومتر بر ساعت صدای نفوذ باد برای سرنشینان جلو خودرو قابل شنیدن نبود. شاید بر سر زبان ها این خودرو یک خودروی تنبل نسبت به سایر خودرو های هم رده خود باشد اما در تست و توانایی حرکتی انجام شده هیچکدام از خودرو ها گیج عمل نکرده و تحت فرمان راننده قرار داشتند. بعد از سه بار درگ با خودروی ولوو و جا ماندن از آن سوار بر ولوو می شوم تا با تعویض راننده مقایسه ای دوباره داشته باشم. در ولوو به راه می افتم تا کمی از شرایط هندلینگ مطلع شوم. این خودروی 1740 کیلوگرمی هوشیارانه بر روی آسفالت حرکت می کرد. دید جانبی آینه ها بهتر از لکسس بود و میزان تسلط راننده به ابعاد خودرو واقع بینانه تر جلوه می کرد. در مقایسه حس رانندگی لکسس نسبت به ولوو می توان گفت که لکسس یک خودروی کروکی است که در آن از رانندگی لذت خواهید برد و ولوو میل به شیطنت بیشتری دارد.

فرق اصلی ولوو با لکسس در دیفرانسیل جلو بودن ولوو بود که برای یک خودروی اسپرت با سقف جمع شونده در صندوق عقب کمی غیرمنصفانه به نظر می رسید. و همین سبکی با برداشتن سقف و انتقال وزن به قسمت عقب و همچنین محرک بودن محور جلو باعث شد تا کمی احساس سبکی در قسمت جلو خودرو داشته باشم که با برخورد به دانه شیار های آسفالت و سرعت گیر ها خود را نمایان می ساخت و آشفتگی بیشتر آن نسبت به لکسس محسوس بود.

ولوو اگر چه در طراحی داخلی هنر خاصی را نمایان نکرده بود اما به مدد سیستم توربو شارژ شتاب گیری سریعتری را در 6 بار درگ انجام شده این خودرو به معرض نمایش گذاشت. جالب اینجا بود که لکسس در دو ثانیه شروع حرکت درگ ها کمی جلوتر بود اما به محض در دور افتادن دو خودرو ولوو به آرامی از کنار لکسس سبقت می جست و در سرعت  بالای یکصد کیلومتر بر ساعت به اندازه یک خودرو جلوتر بود و این فاصله در سرعت های بالاتر از آن نیز حفظ می شد.

انتخاب ولوو یا لکسس کاملا بستگی به سلیقه شما دارد. نکته مشترک هر دو خودرو حفظ وقار و اصالت توام با سبک سواری اسپرت است که از آنها دریافت می کنید. اگر ایمنی ؛ شتاب و اروپایی بودن خودرو بیشتر برای شما اهمیت دارد ولوو بهترین گزینه است ولی  به این معنی نیست که ایمنی و توانایی حرکتی لکسس زیر سوال برود. با انتخاب لکسس از همه ویژگی های خوب ، درصد بیشتری و معقول تری را خواهید داشت.

در پایان از “علیرضا امیریان” مالک لکسس و “ایمان بیکزاده” مالک ولوو و همراهی سعید و سالار طباطبایی با تیم کارتست کمال تشکر را داریم.

 

Volvo C70 Lexus Is300c
2521 2995 آرایش موتور و حجم(سی سی)
5/20 6/24 تعداد سیلندر و سوپاپ
230/5000 228/6200 حداکثر قدرت

(اسب بخار/دور در دقیقه)

230/1500-5000 300/4400 حداکثر گشتاور

(نیوتن متر/ دور موتور)

1740 1750 وزن خالص(کیلو گرم)
8.0 8.1 شتاب 0-100(ثانیه)
235 215 حداکثر سرعت

(کیلومتر در ساعت)

5 اتوماتیک 6 تیپ ترونیک با قابلیت تعویض دستی نوع جعبه دنده
235/40/zr18 225/45/zr17 مشخصات تایر
62 65 حجم مخزن سوخت(لیتر)
4615/1836/1400 4635/1800/1400 طول/عرض/ارتفاع

(میلی متر)

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تست خودرو