خانه / مقالات / چگونه اگزوز را تیون کنیم؟!

چگونه اگزوز را تیون کنیم؟!

کارتست – تیونینگ همیشه به‌عنوان یکی از جذاب‌ترین شاخه‌های دنیای خودرو معرفی می‌شود. بااین‌حال به دلیل وجود منابع غیر معتبر و آزمایش‌های غیراستاندارد، نتایج کار معمولاً دقیق نیست و ابهام دارد. عدم وجود علم در کنار تجربه با چاشنی یک کلاغ چهل کلاغ می‌شود، قوز بالا قوز!

در این سری مقالات قصد داریم که با دلایل علمی و معتبر، به بررسی چگونگی تقویت خودرو با زبان ساده و علمی بپردازیم. به امید اینکه دیگر شاهد گفته‌های بی‌اساس و منطق نباشیم.

بخش سوم: تقویت هوای خروجی

این روزها اینستاگرام و شبکه‌های اجتماعی پر از سروصداهای مختلف شده است. گاهی اوقات از پراید صدای لامبورگینی می‌شنوید! تغییر در سیستم اگزوز فابریکی، یکی از مهم‌ترین کارها برای تیونینگ موتور است. این مورد مخصوص، نیازمند ملاحظات بیشتری است.

اصلاً چرا اگزوز را عوض کنیم؟!

حقیقت این است که اگر دستتان را جلوی دماغتان بگیرید؛ نمی‌توانید راحت نفس بکشید! اگزوزهای فابریک برای تخلیه مقدار مشخصی از هوا (که توسط ستاپ استاندارد خودرو) طراحی می‌شوند. در کنار این فاکتور مهم، عواملی وجود دارد که قیمت نهایی محصول را تا حد امکان پایین می‌آورد. مثلاً جنس فلز استفاده‌شده تأثیر بسیار زیادی در قیمت نهایی دارد. در همین حال، استانداردهای آلایندگی صوتی هم نقش مهمی در طراحی اگزوز فابریک یک خودروی صفرکیلومتر دارند.

صدایی ده که آن به!

شرکت‌های بزرگ اگزوزسازی و خودروسازی به یک استاندارد جدید برای خودروهایشان رسیده‌اند:

” یک صدای خاص!”

همه ما مرسدس بنزهای AMG را با آن صدای شیری‌اش می‌شناسیم!

صدای این خودرو را به خوبی میشناسیم!

صدای شیر (به‌عنوان سلطان جنگل) تداعی‌کننده حس قدرت است؛ بنابراین مرسدس قدرتمند است. این دقیقاً همان چیزی است که صدای خودروها به عابرین دیکته می‌کند؛ ولی حال راننده را نمی‌توانید درک کنید. حال راننده از آن شیر بی‌رقیب هم بهتر است!

در بعد کوچک‌تر، صدای خودرو پیوند اساسی با خون و گوشت راننده دارد. زمان عوض کردن دنده‌ها، هیجان رانندگی و حتی حس درست‌کار کردن موتور دلیلی است که راننده (عشق ماشین درواقع!) دوست دارد خودرویش صدای خوبی داشته باشد.

از صدا که بگذریم چیزهای مهم‌تری هم وجود دارد!

جریان هوا، مصیبت همیشگی!

اصولاً هوا به دلیل سیال بودنش خواص ویژه خودش را دارد. هر چه بشود هوا را راحت‌تر وارد موتور کرد بهتر است؛ و در اگزوز هم همین داستان وجود دارد. “هر چه هوا راحت‌تر از موتور خارج شود بهتر است”

حقیقت این است که در لوله تلفاتی که داریم که به دلیل همان “سیال بودن” به وجود می‌آید. اگر بخواهیم خیلی ساده بیان کنیم؛ موتور باید هوای جلوی راهش را کنار بزند تا جا برای هوای خروجی جدید باشد! اگر نفهمیدید به خواندن ادامه دهید!

روزی یک نفر به یکی دیگر گفت چین خیلی شلوغ است؛ اگر کسی از این‌ور مرز وارد شود؛ یک نفر دیگر از آن‌طرف توی دریا می‌افتد! در سیستم اگزوز با هر انفجار، این داستان در حال اتفاق افتادن است!

تحلیل‌های کامپیوتری جریان و فشار مانند آنچه در اینتیک دیدیم انجام می‌شود.

نکته جالب اینکه پیچ‌ها و موانعی که درراه خروج دود (یا همان لوله اگزوز) وجود دارد کار را برای خروج گاز سخت می‌کند. هرچه مسیر مستقیم‌تری برای خروج دود داشته باشید این کار سریع‌تر و بهتر اتفاق می‌افتد. بعضی از تیونرها تا جایی پیشرفته‌اند که به سیستم “استریت پایپ” یا لوله مستقیم رسیده‌اند!

مستقیم دو نفر!

استریت پایپ یک لوله خشک‌وخالی و صیقلی بدون پیچ و مخلفات دیگر است! و اگر از حق نگذریم، صدای دیوانه‌واری هم دارد!

استریت پایپ کردن، بهترین کار برای تقویت سیستم اگزوز خودروست؛ اما باید با دودها و گازهای خورنده اگزوز کنار بیایید. در همین حال هرروز صبح برای ناسزا شنیدن از همسایه‌ها آماده‌باشید!

دو کلمه ولی سنگین! لوله مسقیم(همان استریت پایپ خودمان!)

حذف کاتالیزور و خرس‌های قطبی!

حذف کاتالیزور در ایران، یکی از راحت‌ترین کارهایی است که در مراکز تیونینگ انجام می‌شود؛ که دوباره باید با گازهای خورنده و خرس‌های قطبی کنار بیایید!

هدرز!

واژه هدرز در تبلیغات زیاد به چشممان خورده است. هدرز، خروجی دود بزرگ‌تر و خم‌های بهتری در طول مسیرش دارد. برای همین هوا را بهتر و با دردسر کمتری هدایت می‌کند. به همین راحتی می‌توانید از ماشین قدرت نجومی بیرون بکشید. زیبا نیست؟!

هرچند هدرز به‌تنهایی کار چشم‌گیری انجام می‌دهد؛ اما برای بهبود کارایی موتور باید استانداردها را رعایت کرد. شرکت‌های بزرگ اگزوزسازی، برای رعایت این استانداردها مجموعه اگزوز همراه با هدرز به شما عرضه می‌کنند. این مسئله باعث می‌شود تا آشپز دوتا نشود و سرعت و دبیِ گاز خروجی، شور و بی‌نمک نشود.

هدرز آن چیزی است که دودهای خروجی را با هم ترکیب می‌کند!!

ادعای سروته دار؟

ممد ماشینش را به اگزوزسازی برده و یک اگزوز مهندسی‌شده نصب‌کرده است. او ادعا می‌کند ماشینش بهتر راه می‌رود! اما ممد ساعت رولکس اصل هم دارد!

حقیقت این است که زمانی که گازهای خروجی راحت‌تر از اگزوز بیرون بروند؛ موتور زور کمتری برای هل دادن آن‌ها مصرف می‌کند. پس بنابراین ممد راست می‌گوید! هرچند ممد یک اگزوز مهندسی‌شده را انتخاب کرده است. اگر مسیر اگزوز درست نباشد امکان کمتر شدن شتاب هم وجود دارد.

حالا اگزوز چی ببندیم؟!

کارگاه‌های زیادی در ایران وجود دارد که سیستم اگزوز شمارا تیون می‌کنند. مطالبی که در متن زیر آمده شاید کاربردی نباشد! اما اطلاعات خوبی دارد که به‌خوبی می‌گوید چرا برای یک خودروی دست‌ساز انقدر پول می‌دهید!

اگزوزهای فولادی:

این اگزوزها معمولاً از آهن و مقداری کربن ساخته می‌شوند. فولاد انعطاف خوبی دارد و ارزان است و در کل برای یک تیون ارزان، گزینه خوبی است. در همین حال صدای خوبی هم دارد اما حساسیت زیادی نسبت به رطوبت دارد و سریع زنگ میزند. اگزوزهای فولادی را با مواد زیادی روکش می‌کنند اما آفتابه خرج لحیم است چون وزن ماشین را زیاد می‌کنند!

و در نمای عقب ماشین دو اگزوز دارید که دارای لبه‌های کلفت است! و پس از شش ماه به‌شدت زنگ‌زده!

 

لبه های کلفت و زمخت اگزوز های فولادی

استیل ضدزنگ

هر وقت صحبت استیل ضدزنگ می‌شود، چشم‌های همه خیره می‌شود! حقیقتاً برای مهندسین خودرو چیزی بهتر از استیل ضدزنگ وجود ندارد! این موجود به‌شدت در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی مقاوم است. به همین دلیل در صنایع زیادی مانند تفنگ‌سازی،تجهیزات آزمایشگاهی و … کاربرد دارد.

استیل ضدزنگ کمی سبک‌تر از فولاد است و به‌طورمعمول از استنلس استیل 409 برای ساخت اگزوز استفاده می‌شود.

تنها مشکل این اگزوزها، گران‌تر بودن آن‌هاست؛ ولی در مقایسه با اگزوزهای فولادی، هزینه مناسبی دارند.

خوشگل و به صرفه! ولی سنگین!

ازاینجا به بعد همه‌چیز به طرز دیوانه‌واری گران می‌شود!

تیتانیوم!

این ماده 40 درصد از استیل ضدزنگ سبک‌تر است و اگر بخواهیم منطقی باشیم توجیه ندارد! حقیقت این است که تیتانیوم جز عناصر گران است و روند استخراج پیچیده‌ای دارد.  اما چرا باید یک سیستم اگزوز تیتانیومی بخریم؟

در درگ های خیابانی یک سانت جلوتر بودن، یک سانت است! هر چه سبک‌تر باشید سریع‌تر راه می‌روید. پس اگر واقعاً یک سانت یک سانت است؛ قطعاً حاضرید بالای 2500 پوند برای سیستم اگزوز ماشینتان خرج کنید!

وقتی اگزوز های تیتانیومی داغ شوند، رنگ لبه اگزوز آبی می‌شود! داریم بهتر؟

مدینه فاضله: اینکونل!

اینکونل یک سوپر آلیاژ است که در صنایع هوانوردی و هسته‌ای کاربرد دارد. اما ازآنجاکه فرمول یک، مهدکودک این صنایع است؛ از این اسباب‌بازی‌ها هم زیاد وجود دارد. اینکونل از نیکل و کروم ساخته می‌شود و نقطه ذوب بالایی دارد. در همین حال، سبک است و استحکام خوبی دارد. سال‌هاست که اینکونل 625 به‌عنوان متریال اصلی در اگزوزهای ماشین‌های فرمول یک استفاده می‌شود.

اگزوزهای اینکونلی ” مثلاپورشه” های سینگر! حتما به بخش اخبار سر بزنید!

ماشین‌های زیادی وجود ندارند که  اگزوزهای اینکونلی داشته باشند. برای مثال، فراری 488 پیستا یکدست اگزوز اینکونلی دارد. البته شرکت‌هایی وجود دارند که در بازار افتر مارکت، این اسباب‌بازی‌های گران‌قیمت را می‌سازند. شرکت Kline برای لامبورگینی گالاردو اگزوزی ساخته که 8000 پوند قیمت دارد!

اگزوز های اینکونلی در فراری 488 پیستا

وقت آن است تا برویم و خیابان را به آتش بکشیم؟!

خیر! حقیقت اینجاست که در کشور ما تیونینگ آن‌طور که باید معرفی نشده است. اغلب فکر می‌کنند اگر موتور ماشین، تقویت شود، کار تمام است و ” بریم تو جاده یک تست بزنیم!”

اما حقیقت اینجاست که خیابان پیست نیست و تیونینگ هم “فقط موتور نیست!” با یک سؤال به شمارا به ادامه سری مقالات دعوت می‌کنم:

آیا زمانی که افزایش قدرت موتور انجام شد، خودرویتان تعادل دارد؟!

درباره ی عرفان رافتی

علاقه‌مند به موتوراسپرت و دنیای چهارچرخ‌ها /// به‌دنبال راه‌حل برای سریع‌تر پیچیدن در پیچ‌ها! :)

همچنین ببینید

آکواپلانینگ چیست و چه خطراتی دارد؟

نوشته: مهندس عرفان رأفتی کارتست – در همه جای دنیا حوادث طبیعی، نظیر سیل ، …

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *