منتظر مازراتی 2 ثانیه‌ای باشید!
ژوئن 5, 2018
اخبار جدید از بازگشت سوپرا
ژوئن 8, 2018
سنت شکنی ب ام و با X5 جدید

نوشته: مهندس عرفان رأفتی

کارتست – ب ام و X5 با روکش مشکی مات همیشه یک گزینه خاص (البته در کنار بنزG class) برای شروع یک داستان مافیایی است. البته این داستان تا زمانی می‌توانست ادامه پیدا کند که چراغ‌های به هم چسبیده در سری X ب ام و حضور داشتند. با معرفی نسل جدید X5، مافیا سوارها به مشکل می‌خورند!

ب ام و، استثنائا، کمی آرام‌تر و هوشمندتر!

ب ام و همیشه سمبل آدم‌های بی اعصاب بوده است؛ این آدم‌ها اعصاب هرکسی که کنارشان بنشیند را خرد می‌کنند؛ برای امتحان این تئوری، کافی است به یک مرد میان‌سال، E46 M3 بدهید تا ببینید روح این خودرو با آن شخص چه‌کار می‌کند!

اما زمان همه‌چیز را عوض کرده است. دیگر لازم نیست اعصابتان را خردکنید؛ بقیه به‌اندازه کافی این کار را می‌کنند. با نگاه به نمای جلو X5، دیگر ظاهر خشن و بی اعصاب نسل قدیم را پیدا نمی‌کنید. طراحی جدید این ماشین، آرام‌تر و اگر منصفانه نقد کنیم (البته با چراغ‌های لیزری و نوار آبی درون آن‌ها)، هوشمندانه‌تر شده است.

نسل چهارم X5، ظاهر آرام تری دارد. وقت آن است که با طبیعت خو بگیریم!

روی کاپوت 2 خط باریک چشم بیننده را به سمت جلوپنجره‌های خیلی خیلی بزرگ هدایت می‌کنند. این جلوپنجره‌ها احتمالاً همان چیزهایی هستند که در X7 به آن‌ها بد بیراه گفتیم؛ اما ظاهراً ب ام و برای حرفمان خیلی تره خردکرده است! این دو خط، قبل از رسیدن به هدف نهایی به سمت آیینه‌های جانبی می‌روند و آیرودینامیک را بهبود می‌دهند. برخلاف آنچه در خودروهای سواری اتفاق افتاد؛ چراغ‌های سری X5 با نفرت تمام در حال دور شدن از جلوپنجره هستند. دلیل این کار معلوم نیست اما شاید به خاطر این باشد که در سفرهای آفرودی حیوانات کمتری را بترسانید (البته اگر آن‌ها هم تره خرد کنند!!)

چراغ‌های جلو با فناوری Laser Light عرضه می‌شوند و به‌صورت آپشنال در دسترس خواهند بود. این چراغ‌ها از زبان طراحی جدید ب ام و بهره می‌برند.

اما نکته اصلی که در پست اسپای شات های سری 3 جدید مطرح شد، اندازه دهانه‌های کنار سپر بود. دهانه‌های کنار سپر نقش مهمی در بهبود جریان هوای جانبی هر ماشینی دارند؛ و آن‌طور که پیداست، ب ام و آن‌ها را هرروز بزرگ‌تر می‌کند.

در نمای بقل، خط شانه‌ای بهبودیافته است. این خط قبل از آنکه به چرخ‌های عقب برسد جهش کوچکی دارد و ادامه راهش را به سمت کره‌ای شدن پیش می‌گیرد!

هیوندا یا ب ام و؟ مسئله این است!

خط شانه روی در عقب X5 چندان بی‌شباهت به آنچه در سانتافه دیده‌ایم نیست! حقیقت این است که اگر بیشتر دنبال این طرح بروید آن‌ها روی نسل قدیم آزرا هم پیدا می‌کنید؛ البته نکته قابل‌توجه این است که سروکله این خط به‌صورت دوبعدی در X5 پیداشده است. ولی صبر کنید!

با نگاه به نمای عقب، یاد چیزی نمی‌افتید؛ یا اگر بیفتید، یاد چیز خوبی نمی‌افتید! ب ام و X5 باقیمت (حدوداً) 57 هزار پوند، ترکیبی از چراغ‌های سانتافه، سورتنو و مرسدس را به شما هدیه می‌کند! البته اگر کمی بیشتر دقت کنید (شکل سه‌بعدی چراغ) یاد پورشه ماکان هم می‌افتید!

همه چیز آرام است و هیچ اتفاقی خاصی رخ نداده!

هیچ شکی در این نیست که ب ام و کار زشتی کرده است! اما این ترکیب، چندان زشت و بدریخت نیست؛ بعلاوه آنکه از هماهنگی کامل با بقیه اجزای خودرو بهره می‌برد. در نمای عقب دو اگزوز بزرگ و تکه پایینی سپر (به سبک توسان جدید. البته پلاستیکی نیست و واقعاً باز می‌شود!) بازهم شمارا به سمت شرق می‌برد.

در نمای داخلی همه‌چیز رنگ بوی تازگی دارد. طراحی داخلی X5 با فلسفه جدید ب ام و پرداخت‌شده است. جالب است بدانید، این طراحی جدید در سری 7 برای اولین بار عرضه شد؛ اما نکته مهم‌تر، حضور نادر فقیه زاده به‌عنوان سرپرست تیم طراحی در ارائه این سبک بود.

طبق معمول همه چیز سر جای خودش است تا زمانی که یک تست درایور پشت فرمان بنشیند!

بعید است که کابین یک خودروی 60 هزار پوندی زشت باشد! همه‌چیز در جای خودش است و هیچ نقصی (فعلاً!) در کار نیست. صفحه سرعت، به پیروی از بقیه خاندان دیجیتالی شده است؛ اما گرافیک این صفحه، همان چیزی است که در سری 8 منتظر آن هستیم.

صفحه سرعت جادویی سری 8 در X5!

تمرکز ب ام و روی لذت رانندگی بوده است .اما با فراگیر شدن ترافیک، باید لذت “آپشن” را به مشتری معرفی کرد؛ کاری که (به طرز غیرمنتظره‌ای بازهم!) کره‌ای‌ها در آن استاد هستند. آپشن های جدید X5 شامل همه‌چیز می‌شود: جسچر کنترل و خرت‌وپرت‌های رانندگی خودکار! در کنار این‌ها سنسوری وجود دارد که SMS بازی حین رانندگی را تشخیص داده و به شما هشدار می‌دهد.

گرافیک نمایشگرهای تهویه مطبوع به معنای واقعی زیباست!

زرق‌وبرق‌های اضافی هم به‌وفور وجود دارند؛ کریستال‌های سواروفسکی، مانیتور 12.3 اینچی، نوارهای رنگی کابین، سقف پانارومیک ستاره‌ای به سبک‌سری7 و سیستم صوتی Bowers & Wilkins، سیستم iDrive 7.0 و …

همه چیز اینجاست!

آیا ب ام و جدا بازی را باخته ؟

تا اینجای کار همه‌چیز به ضرر X5 بود! شباهت زیاد به X3، کره‌ای بازی در همه جای خودرو و…

اما صبر کنید! شاسی X5 جدید روی پلتفرم CLAR ساخته می‌شود که هندلینگ و قابلیت توسعه بهتری دارد. این پلت فرم احتمالاً در X7 هم استفاده خواهد شد. فرزند جدید BMW، 1.1 اینچ طول بیشتر و 1.6 اینچ فضای داخلی بزرگ‌تری دارد. عرض خودرو هم 2.6 اینچ بلندتر شده است. با این تفاسیر وزن خودرو هیچ تغییری نکرده است!

سری xDrive40i با موتور 3 لیتری توربو شارژ 335 اسب بخار و 433 نیوتون متر گشتاور تولید می‌کند. در نسخه قوی‌تر، xDrive50i، موتور 4.4 لیتری تویین توربو 456 و 649 نیوتون متر گشتاور دارد. نمونه‌های دیزل هم با 6 و 8 سیلندر به ترتیب 261 و 395 اسب بخار در کنار 619 و 719 نیوتون متر گشتاور تولید می‌کنند. این موتورها با گیربکس 8 دنده کار می‌کنند و قدرت را با سیستم 4 چرخ متحرک به زمین می‌رسانند. ولی از X5M خبری نیست. احتمالاً با موتور 600 اسبی M5 می‌آید!

در نمای جانبی، رکاب M3 E92 چشمک میزند!

تناقض مطلق: ب ام و  و آفرود!

شاید کمی عجیب باشد اما نسخه آفرود X5، برای اولین بار، در دسترس است. این پکیج آن‌قدر خوب است که ب ام و تصمیم گرفته تصاویر X5 را فقط در دل کویر و روی کوه منتشر کند. این پکیج شامل کیت تعلیق بادی (نه آن‌طور که انتظارش رادارید! این دفعه برای بلند شدن است نه خوابیدن و خش‌خش کف زمین!)، ورق‌های محافظ کف خودرو و قفل دیفرانسیل الکتریکی است.

سخن آخر: نمی‌دانم!

در زمانه‌ای که تسلا مدل S خودروهای سوپر اسپرت را له می‌کند، بنز از نیسان شاسی قرض می‌کند، سوپرای جدید با همکاری ب ام و ساخته می‌شود و آئودی R8 صدای لامبورگینی می‌دهد؛ فقط باید منتظر باشیم و ببینیم خودروسازها چه بلایی سر ما خواهند آورد!

راستی! X5 جدید در کارخانه اسپانتان‌بورگ کارولینای جنوبی، ساخته خواهد شد؛ و در آگوست 2018 اولین نمونه‌ها راهی بازار خواهند شد.

عرفان رافتی
عرفان رافتی
علاقه‌مند به موتوراسپرت و دنیای چهارچرخ‌ها /// به‌دنبال راه‌حل برای سریع‌تر پیچیدن در پیچ‌ها! :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تست خودرو