خانه / تست خودرو / ساندرو استپ وی بخریم یا نه؟ مزایا و معایب

ساندرو استپ وی بخریم یا نه؟ مزایا و معایب

تست و بررسی رنو ساندرو استپ وی

یک گام فراتر!؟

تست و نوشته مهندس سید سبحان سیدی

پروژه عکس : نسترن مک آرین

در دنیا ، رنو ساتدرو را با لوگوی داچیا می شناسند . داچیا نام یکی از شرکت های زیر مجموعه رنو فرانسه است که به عنوان خودروساز ارزان قیمت و اقتصادی تحت مالکیت رنو قرار دارد. این خودرو در دو نسل به بازار جهانی عرضه شد . نسل اول از سال 2007 تا 2012 بود و نسل بعدی که از 2012 تا کنون عرضه می شود در واقع فیس لیفتی زیبا از نسل یک که طراحی به دور از جذابیت آن را پویا می کرد. خودروی ساندرو موجود در ایران همان نسل اول است که اخیرا یک مدل جدیدی از آن با نام “استپ وی” به بازار عرضه گردیده که تغییراتی نسبت به مدل ساده و معمولی آن دارد.

این خودرو در دو مدل دنده دستی و اتوماتیک تیپ بندی شده است که در ابتدای ورود خود به بازار با حباب قیمت مواجه شد . هرجند هنوز آن حباب به صورت کامل از بین نرفته است وهمچنان نگرانی اصلی خریداران این خودرو بازه عجیب قیمتی آن در بازار است که مدل اتوماتیک تا 63 میلیون تومان هم خرید و فروش می شود.

حال باید دید رنو ساندرو استپ وی خودرویی است که باید 60 میلیون تومان برای آن هزینه کنید یا این فقط یک اسم است که بین زبان مردم می چرخد و در ذهن مردم بیشتر از واقعیت ها به چشم می آید؟


طراحی به دور از جذابیت ساندرو باعث شده تا با وجود تعریف های عام و خاص از این خودرو ، همانند برادر بزرگتر خود تندر 90 ؛ خریداران را با شک جدی روبرو کند . به یقین که این مورد از ویژگی های منفی محصولات رنو در ایران محسوب می شود که خودرویی خوب در ظاهری به دور از هیچ گونه جذابیت عرضه می گردد. البته اگر انصاف را رعایت کنیم مشکل از خود شرکت رنو نیست و طراحی های به روز تری نیز در بازار جهانی عرضه می گردد اما چه کنیم که هربار مجبور به تحمل اتومبیل هایی هستیم که یک نسل از طراحی آن می گذرد و به جای ورود مدل های جذاب تر همان خودرو ، باید طراحی 10 سال قبل را به دلیل صرفه اقتصادی برای شرکت های تولید کننده در ایران تحمل کنیم.عمدهترینبخشتغییراتاستپوینسبتبهساندرومعمولیدربخشظاهریآناست . تغییراتی که من بیشتر آن را به آرایش کردن توصیف می کنم تا دل بخشی از مشتریان که هنوز شک در خرید این خودرو دارند را برباید!

در اولین نگاه تغییراتی را در بخش سپر مشاهده خواهید کرد. پوششی بدون رنگ با یک قسمت پلاستیکی به رنگ نقره مات در زیر سپر طراحی جلو خودرو را تحت تاثیر قرار داده است. یک نوار کروم براق نیز قسمت بالای جلو پنجره را تا چراغ ها همراهی می کند . چراغ های ساندرو استپ وی نسبت به مدل معمولی به رنگ مشکی در آمده اند که در زیبایی ماشین تاثیر گذاشته که در دید روانی قضیه از ضعف بزرگی چراغ ها در مدل معمولی که برای مشتریان زننده بود کاسته است .

خودرو نسبت به مدل معمولی بلندتر جلوه می دهد که سه دلیل را شامل می شود . دلیل اولتغییر ارتفاع  استپ وی نسبت به مدل معمولی است که در مجموع 4.5 سانتی متر عنوان شده است . دلیل دوم وجودریلباربندرویسقفآنکهجلوهسفریواسپرتتریبهخودروبخشیدهاست و در نهایت زه های پلاستیکی بدون رنگ مشکی مات  بر روی گلگیر ها چند سانتی متری از فضای رنگ خودرو را پوشانده و در ذهن مخاطب شروع بدنه را از قسمت رنگ متالیک خودرو جلوه می دهد که احساس می کنید خودرو در ارتفاع بالاتری نسب به چرخ ها قرار دارد.  خودرو در 18 سانتی متری سطح زمین قرار دارد که ارتفاع نسبتامناسبی برای عبور از مسیر های ناهموار محسوب می گردد.

در نمای جانبی شاهد رنگ نقره مات آینه ها و ذستگیره ها و رکاب هستیم که با ترکیب رینگ جدید 15 اینچی نقره ای رنگ همخوانی خوبی ایجاد کرده است.  نوشته STEPWAY بر روی دو در جلو خودنمایی می کند . در نمای عقب تغییر صورت گرفته مربوط به بخش زیرین سپر شده که با سپر جلو تطبیق دارد . هرچند که این تغییرات در مجموع باعث اسپرت تر شدن خودرو در بخش ظاهری شده است اما گویا رنگ سفید استپ وی زیاد مورد توجه قرار نگرفته است و بعضی از مشتریان اعتقاد دارند این تغییرات بر روی آن جلوه جالبی ندارد.

درب خودرو را باز می کنم . در داخل تغییراتی نسبت به مدل معمولی دیده نمی شود اما قسمت روی رکاب و موکت کفی خودرو نام استپ وی جلب توجه می کند . بر روی صندلی های این خودرو قرار می گیرم . به جرات می توان گفت دید اطراف این خودرو در کمتر اتومبیلی یافت می شود . در استپ وی به محض قرار گیری بر روی صندلی ها متوجه ارتفاع بلندتر خودرو خواهید شد و حس تسلط به جاده و دید کنار با توجه به شیشه بزرگ جانبی مثال زدنی است .

در قسمت داشبورد همان ظاهر بسیار ساده تندر 90 را مشاهده خواهید کرد که می توانید با سفارش مانیتور کمی از این سادگی بکاهید . بر روی جا آرنجی ها قسمت کلید پر شده ای قرار دارد که جای کلید گرمکن صندلی ها است که می توانید به صورت سفارشی از نمایندگی اقدام به خرید آن کنید .


خودرو را استارت زده و اهرام دندده را در حالت درایو می گذارم و به آرامی شروع به حرکت می کنم . ابعاد اتومبیل کاملا واضح است و برای کسی که اولین بار سوار خودرو می شود هیچ قلق گیری خاصی برای دور زدن و یا پارک کردن وجود ندارد. از چند دست انداز و سرعت گیر های مختلف با سرعت های متفاوت عبور می کنم . خودرو به لطف ارتفاع بالاتر کاملا نرم عمل کرده و از نظر رقابت با خودرو های ساخت داخل و هم رده نرم تر است . چند پیچ تند پیدا می کنیم و به بررسی میزان پایداری می پردازم . از آنجایی که ارتفاع بلند تر تاثیر منفی بر هندلینگ خواهد گذاشت اما ساندرو استپ وی پیچ ها را با اطمینان خاطر رد می کند و به نگارنده این اطمینان را می دهد که قرار نیست به همین سادگی از کنترل خارج شود. نکته ای که لازم است خوانندگان نشریه و خواهان این خودرو به آن توجه کنند مسئله گیربکس این خودرو می باشد . تقریبا در دیگر رسانه ها تعریف زیادی از هماهنگی و عملکرد بدون نقص این گیربکس با این موتور شنیده بودم که در روز آزمایش این ادعا کاملا مورد ارزیابی قرار گرفت . هرچند دنده ها در رانندگی عادی و کم سرعت شهری بصورت نرم و بدون تکان تعویض می گردند و از این بابت مشکلی وجود ندارد اما مسئله شتاب گیری با این خودرو قابل توجه است . گیربکس در واکنش پدال گاز با تاخیر همراه است و اکثرمواقع هنگام شتاب گیری کاملا مایوس می شدم . مطمئنا این واکنش نه چندان مناسب به پدال گاز برای شتاب گیری دست شما را برای سبقت ها جاده ای در حنا می گذارد! این مورد را با حالت تیپ ترونیک نیز بررسی کردم اما تغییر چندانی درعملکرد شتاب گیری مشاهده نشد. البته از عمر بالای این گیربکس که جواب خود را پس داده نباید چشم پوشی کرد ولی در مجموع باید عامل شتاب خوب را با این خودروفاکتور بگیرید . اللخصوص که در سرعت بالا خودرو دیگر شما را همراهی نخواهد کرد.

در مجموع رنو ساندرو استپ وی ، یک خودروی مناسب ، با دوام و ساده است که می توان از آن بیشتر به عنوان خودروی بی دردسر یاد کرد. مالکی را می طلبد که فاکتور هایی همچون دید خوب با توجه به ارتفاع بالاتر از یک سدان ، مصرف مناسب ، کیفیت و دوام و ابعاد مناسب برای پارک کردن را در اولویت برای انتخاب خودرو قرار می دهد .

 

در پایان از مالک خودرو دکترحسینیایی و همراهی مهندس عسگر اولادی با تیم کارتست تشکر می کنیم.

 

 

 

 

 

 

 

مشخصات دستی اتوماتیک
ابعاد:طول،عرض،ارتفاعمیلی متر 1584,1753,4022
فاصله عرضی چرخهای جلو، عقبمیلی متر 1470،1480
ارتفاع کف خودرو از زمین(بدون بار)میلی متر 180
فاصله بین دو محورمیلی متر 2588
وزن خالصکیلوگرم 1158 1193
حداکثر جرم مجاز فنیمیلی متر 1598 1615
مدل و کد موتور بنزینی-خطی-K4M A6 بنزینی-خطی-K4M C6
تعداد سیلندر و سوپاپ 4 سیلندر-16 سوپاپ
حجم موتورسی سی 1598
قطر پیستون در کورس حرکتمیلی متر 79/5 در 80/5
حداکثر قدرت 105 اسب بخار در 5750 دور بر دقیقه
حداکثر گشتاور 140 نیوتن متر در 3750 دور بر دقیقه
سیستم تعلیق جلو مستقل مک فرسون با بازوی جناقی
سیستم تعلیق عقب میل پیچشی با مقطع H و فنر مارپیچ
سیستم انتقال قدرت دستی -5 سرعته اتوماتیک – 4 سرعته
سیستم فرمان قابل تنظیم،دنده شانه ای ،تقویت شده هیدرولیکی
ترمز جلو / عقب دیسکی تهویه شونده / کاسه ای
رینگ 15 اینچ – آلمینیومی
تایر 185/65 R 15
ظرفیت(تعداد سرنشین)نفر 5
ظرفیت مخزن سوختلیتر 50
مصرف سوخت – سیکل ترکیبی لیتر در 100 کیلومترل 6/7 8
حداکثر سرعتکیلومتر بر ساعت 175 170
0 تا 100 کیلومتر بر ساعتثانیه 10/5 11/5
سطح استاندارد آلایندگی یورو 4

 

درباره ی سید سبحان سیدی

همچنین ببینید

مقایسه و بررسی MG6 با سراتو

سایت در حال بارگزاری اولیه، مطلب به زودی قرار خواهد گرفت… پروژه عکس: کمیل دادپور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *