خانه / اخبار برتر / تولدت مبارک مورسیه‌لاگو!

تولدت مبارک مورسیه‌لاگو!

کارتست – دیدن سوپر اسپورتی که به‌شدت زیباست؛ طرحی که برای نوشتن داشتم را از خاطرم برد‌! این خودرو در تبریز، با حداقل امکانات ساخته‌شده است؛ بدون استفاده از ابزارهای پیشرفته و پرزرق‌وبرق. “های‌کپی مورسیه‌لاگو اس‌وی”، توسط متخصصان داخلی با دقت وسواس زیاد ساخته‌شده است. این خودرو در لاله پارک تبریز رونمایی شد.

کسی که این مطلب را می‌خواند قطعاً عشق ماشین است!

مهندس مسعود مرادی، لیدر تیم سازنده و ایده پرداز، ریشه این خودرو را در دوران کودکی و نوجوانی خود پیداکرده است. او در دوران کودکی هم خودروهای دست‌ساز می‌ساخته!

همه ماجرا از عوض کردن بک‌گراند شروع شد. لامبورگینی‌ها طوری طراحی می‌شوند که قدیمی نمی‌شوند. لامبورگینی گالاردو، هنوز هم یک سوپر اسپرت جذاب است. برای همه ما پیش‌آمده که لحظاتی روی بک‌گراندی که انتخاب کرده‌ایم خشکمان بزند. همین جذابیت، دلیلی برای ساخت مورسیه لاگو می‌شود! به همین سادگی!

البته چالش اصلی هر کار، توانایی انجام آن است! برای سنجش توان “تولید های کپی”، پروژه کپی کردن کابین ایرباس A340 برای یک شرکت هواپیمایی انجام شد. نتیجه کار آن‌قدر راضی‌کننده بود که بدون معطلی دوباره ماجرای دسکتاپ شروع شد.

لامبورگینی مورسیه لاگو تبریز

عوض کردن دسکتاپ، 4 سال طول کشید!

ماجرا برای مسعود مرادی جدی بود و سؤال‌های زیادی به او چشمک می‌زدند؛ به حدی که تبدیل به چالش شدند. توان فنی برای این کار وجود دارد؟ واکنش کمپانی مادر چه خواهد بود؟ آیا این خودرو به تولید انبوه می‌رسد؟

برای حل این سؤالات، 6 ماه کار مطالعاتی شروع شد. در این مدت متریالی که قرار بود مورداستفاده قرار گیرد، نفرات تیم و این‌چنین مسائل بارها و بارها موردبررسی قرار گرفت. مسعود مرادی ادامه می‌دهد:

“بارها و بارها من چیدمان ذهنی خودم رو کامل کردم و بعد از نتیجه گرفتن ، تصور کردم این امکان‌پذیر هست. دوباره همه این افکار رو دور ریختم چراکه فکر می‌کردم توهمه! چون نام لامبورگینی  به حدی برای ما بزرگ بود  که فکر می‌کردم یافته‌های ذهنی من چیزی شبیه توهمه!”

لامبورگینی مورسیه لاگو تبریز

مسعود مرادی حدود سه هزار عکس مورسیه لاگو  جمع کرد؛ و پس از اصلاح پرسپکتیو به هدف خود رسید. سپس با استفاده از نرم‌افزارهای دوبعدی خطوط را تولید کرد. با انتقال آن‌ها به نرم‌افزارهای سه‌بعدی سطوح را ساخت. در ساخت مدل سه‌بعدی، فیلم‌های مستند نشنال جیاگرافیک و عکس لامبورگینی‌های تصادفی کمک بسیاری کردند. با تمام شدن این مراحل یک دیتا کد بسیار دقیق از مورسیه لاگو به دست آمد. مدل‌سازی فیزیکی، قالب‌گیری و ساخت بدنه مراحل پیش رو بودند.

وقتی از لپ‌لپ شاسی لامبو بیرون می‌آید!

شاسی این خودرو داستان جالبی دارد:

“دیتا کد شاسی مورسیه لاگو را ما به‌صورت اتفاقی دریکی از سایت‌ها پیدا کردیم. موقعی که سعی می‌کردیم تصاویری از شاسی خودرو را به دست بیاوریم که آن را تبدیل به دیتا کد کنیم؛ به‌صورت اتفاقی با یک فایل اتچ شده مواجه شدیم؛ که این دیتا کد شاسی مورسیه لاگو بود و این‌یک خوش‌شانسی خیلی خوبی برای ما بود و مسیر رو بسیار کوتاه کرد.”

اما برای اطمینان از دقیق بودن و درست بودن این فایل از جهات مختلف بررسی شد. درنتیجه مشخص شد این دیتا کد متعلق به مورسیه بوده هیچ اشکالی نداشته است.

زرد لامبورگینی یا زرد قناری؟

رنگ پردازی خودرو توسط اعضای تیم صورت گرفته است‌. پس از بررسی دیتاشیت و ساختار رنگ استفاده‌شده توسط لامبورگینی، رنگ موردنیاز تهیه شد. استفاده از ابزار و متریال باکیفیت، دلیل درخشش قناری در وسط نمایشگاه بود!

در ادامه روند ساخت، چراغ‌های عقب و جلو توسط اعضای تیم طراحی و ساخته شدند. تایرها از امارات وارد شد. شیشه جلو از یک شرکت استوک فروش اروپایی تهیه و در حین جابجایی شکسته شد! پس‌ازآن، شیشه‌های جلو و عقب و شیشه‌های جانبی توسط تیم، طراحی، و توسط شرکت‌های داخلی تولید شدند.

لامبورگینی مورسیه لاگو تبریز

ظاهر یا باطن؟ مسئله این است!

به عقیده مسعود مرادی ظاهر یک سوپر اسپورت اهمیت بیشتری نسبت به بقیه فاکتورها دارد. اگر یک سوپر اسپورت پارک کرده باشد، بازهم از نهایت زیبایی خودش استفاده می‌کند؛ اما کمتر می‌تواند از نهایت توان موتورش استفاده کند. این‌یکی از دلایل استفاده از انجین لامبدا 6 سیلندر 3.8 لیتری است. این موتور با گیربکس 6 سرعته ZF آلمان کار می‌کند. دلیل استفاده از انجین هیوندای، وجود نیروی متخصص و گسترده برای ارائه تعمیرات این خودرو در ایران است؛ بعلاوه اینکه قطعات مصرفی نیز در دسترس هستند. پس در صورت خرابی نیازی نیست مثل سوپر اسپورت های دیگر مجبور به ارسال خودرو به امارات شوید!

سیستم تعلیق خودرو حالت ترکیبی دارد. تعلیق جلو حاصل تلاش تیم؛ و سیستم تعلیق عقب از هیوندای گرفته‌شده است. سیستم ترمز، کلیپر، و بلوک ای بی اس، سیستم برق و آپشن ها همگی از کشور دوست و برادر، کره، آمده است!

تیم پرررو!

این تیم 26 نفره به سرپرستی مسعود مرادی، ظرف 4 سال یک مورسیه لاگو را آماده نبرد کردند. هرچند به نظر سرپرست تیم، این پروسه تقریباً 2 سال طول کشید! نفر دوم تیم، مرتضی مرادی، یکی از برجسته‌ترین مهندسان این پروژه است. درنهایت 10 نیروی نیمه متخصص و 16 نیروی متخصص نیاز بود تا لامبورگینی در ایران متولد شود.

لامبورگینی مورسیه لاگو تبریز

ایران تولیدکننده سوپر اسپرت می‌شود؟

رسالت و هدف اول این تیم، رسیدن به دانش ساخت سوپر اسپورت ها؛ و هدف نهایی ساخت یک سوپر اسپرت جدید است.

“دانش فنی خودروهای سوپر اسپرت به‌قدری پیچیده است که شما ابتدابه‌ساکن نمی‌توانید به آن برسید و استراتژی ما این بود که با مهندسی معکوس خودمان را به آن حد برسانیم”

مسعود مرادی نسبت به آینده و کمک‌های مسئولین دیدگاه روشن و مثبتی دارد. حتی راجع به پلاک و دیده شدن این خودرو در خیابان‌ها بسیار امیدوار است.

درنهایت، گفت‌وگو با شعار تیم به پایان رسید:

“ما در آینده‌ای نزدیک بهترین سوپر خودروی‌مان را خواهیم ساخت. این فقط یک جهش است از جنس لامبورگینی”

مصاحبه: سجاد فرجی

عکس: آیدین صیامی

درباره ی عرفان رافتی

علاقه‌مند به موتوراسپرت و دنیای چهارچرخ‌ها /// به‌دنبال راه‌حل برای سریع‌تر پیچیدن در پیچ‌ها! :)

همچنین ببینید

HRE3D+

پرینت سه بعدی رینگ در خانه؟!

کارتست – برای ایرانی‌های ماشین باز، رینگ‌اسپرت یکی از مهم‌ترین قسمت‌های ساخت یک خودروی خاص …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *