خانه / تست خودرو / تست و بررسی بنز E250 در برابر ب ام و 528i  
بنز E250 و ب ام و 528i

تست و بررسی بنز E250 در برابر ب ام و 528i  

گزارشی از درگیری خیابانی دو سیاه پوش!

 

تست و نوشته:سید سبحان سیدی

پروژه عکس : امیرعباس شیخ الاسلام

بنز یا ب ام و ، مسئله این است! یکی از سخت ترین سوال های دنیا که جواب های قابل قبولی برای دلیل بهتر بودن هرکدام از آن پیدا شده اما سرانجام کارشناسان خودرو نتوانسته اند پاسخ دقیقی را ارائه دهند همانطور که بزرگان فلسفه سوال اول مرغ بوده یا تخم مرغ را بدون پاسخ گذاشته اند.اما حرفی که قطعا قادر به بیان آن خواهیم بود بررسی مجزا و تقابلی این دو رقیب خواهد بود تا مرزها  و تفاوت ها به خوبی از هم فاصله بگیرند و در نهایت این شما هستید که طبق سلیقه ؛ارجحیت مدل مربوطه و شاید متعصبانه برند مورد علاقه خود را انتخاب می کنید.

مدت زیادی بود که در پی هماهنگی های این تست بودم و هربار یا فرصت کافی برای من و مالکین پیش نمی آمد و یا اتومبیل دوستانم از لحاظ قدرت موتور و رنگ همخوانی نداشته در کنار هم قرار نمی گرفتند. از همان جا متوجه شدم که این ابدا یک رقابت ساده نیست و قرار است یک درگیری شدید بین این دو دشمن داخلی آلمان این بار در خاک تهران  رخ دهد.

با هماهنگی های انجام شده با دوستان ؛ دو خودروی مرسدس بنز E250  و ب ام و 528i که هردو مشکی رنگ بودند برای انجام تست در یک روز و ساعت مشخص  ،اعلام آمادگی می کنند.

صبح جمعه ، حوالی ساعت ده صبح سر و کله خودروی ب ام و آقای “حمیدرضا اسماعیل پور” پیدا می شود.اندکی بعد از آینه خودروی شخصی ؛ دی لایت های درخشان مرسدس بنز آقای “حسینی” خودنمایی می کند.به آرامی و با وقار در اتوبان حرکت می کنیم تا به محل عکس برداری برسیم.هرچندگاهی در داخل آینه وسط دماغه ب ام و و مرسدس بنز را سربالا و در حالت شتاب گیری می دیدم که نشان از آماده بودن دو رقیب می داد اما سرعت خود را در کم ترین حالت ممکن نگاه داشته بودم، الان کمی برای درگیری زود بود.این آرامش قبل از طوفان است که برای لحظاتی هرچند کوتاه باید نهایت سکوت و تمرکز حکم فرما شود. خودرو ها پارک کرده و عکاس مشغول عکس برداری می شود.در همین حین دور خودرو ها می چرخیدم تا طراحی این دو کت و شلواری مشکی پوش را بیشتر مورد بررسی قرار دهم.

شاخص ترین تغییر ب ام و از نمای روبرو، فرم داخل چراغ های جلوی آن بود که از حالت کاملا گرد خارج شده و به مراتب کمی اسپرت تر جلوه می کند.اما عمده تغییرات نمای روبرو مرتبط به بنز بود که نسبت به مدل قبل خود فیس لیفت شده بود.دو چراغ مجزا جای خود را به یک چراغ تک داده بودند.فرم جلو پنجره با شکستگی خطوط کمتری همراه بود و بر روی سپر جلو خطوط قوسی تازه ای شکل گرفته بود.آرم بزرگ مرسدس در وسط جلو پنجره ،خودنمایی می کرد.

طراحی داخل قالب چراغ عالی صورت گرفته بود و قطعا برای اتومبیل دوستان به نوبه خود نوعی هنر درجه یک محسوب می شود.دی لایت ها بسیار پر رنگ تر از ب ام و نمود داشتند.ظرافت در حد اعلای خود قرار داشت و LED های نارنجی رنگ راهنما در هنگام روشنایی همانند جواهری می درخشیدند. اما اگر بخواهیم نقد واقع گرایانه ای داشته باشیم،این فیس لیفت آنچنان به مذاق بنز دوستان خوش نیامد.همانند مرسدس اس کلاس جدید، نوگرایانه بود اما اصالت و خطوط خشن نسل 221 را کم داشت.مدل 2010 E کلاس با وقار تر و متین تر بود.حتی در مدل جدید خبری از آرم پرسابقه ، لوکس و سه پر مرسدس بنز جاودان بر روی کاپوت نیست تا وقتی پشت فرمان قرار می گیرید احساس وقار توام با آرامش به شما دست دهد.این یک E کلاس است و باید آن برند زیبا خودنمایی کند. شاید برای خودوری C و CLS این قضیه آنقدر ها ملموس به نظر نرسد اما برای یک E کلاس؛چرا!

در نمای جانبی خطوط همچنان آراستگی خود را حفظ کرده اند و تا چراغ عقب ادامه دارند.خوشبختانه تغییر محافظه کارانه در فرم چراغ عقب این بار به نفع مرسدس عمل کرده زیرا در مدل 2010 زیادی خشک و ساده به نظر می رسید.

قطعات کرومی در جای جای مرسدس برای هرچه بیشتر نشان دادن کلاس خودرو خودنمایی می کنند.زیر درب ها،زیر سپر عقب،بالای پلاک و دور شیشه ها و حتی بر روی قسمت کناری سپر عقب همگی با طرز خاص و منظمی کروم کاری شده اند.

طراحی ب ام و تفاوت آنچنانی با سال قبل خود نکرده و در سال جدید به همان تغییر در چراغ های جلو و دور مه شکن بسنده شده است.همچنان یک خط قوی از چراغ جلو کشیده شده و از روی دستگیره ها عبور کرده تا به چراغ عقب می رسد.در طول حرکت در مسیر ؛خودروی ب ام و بسیار پهن تر و پایین تر از مرسدس به نظر می رسید و طراحی اسپرت آن خشونت اتومبیل را به طور واضح بیان می کرد.به شخصه شاید مسیر لاین یک را برای یک مرسدس بنز به قصد احترام وقار آن باز کنم اما قطعا اگر یک ب ام و با با قیافه عبوس پشت سرم باشد،این کار ،به یقین از سر ترس صورت خواهد گرفت!

در کل نظر خیل عظیمی از خودرو دوستان در مقایسه طراحی خارجی به سمت ب ام و می چربد.هرچند نگارنده اعتقاد دارم اگر مدل 2010 E کلاس با پکیج AMG در اینجا حضور داشت قواعد داوری زیبایی را به نفع خود تغییر می داد.

 

درب خودرو ها را باز می کنم.طراحی داخلی مرسدس با خطوط  شکسته بسیار اصیل جلوه می داد.ساعت آنالوگ همانند آنچه در سری S و  CLS دیده می شود چشم را خیره می کرد.نمی دانم چه رازی در طراحی این ساعت به ظاهر ساده نهفته است که هروقت به آن نگاه می کنید شمارا چند ثانیه خیره نگاه می دارد. قطعات و ادوات فلزی با روکش کروم مات محشری را در داخل کابین برقرار کرده بودند و وقتی نوری ملایم بر روی آن ها سایه می انداخت زیبایی کابین دو چندان می شد.فرمان بسیار خوش دست بود و همچنان تنظیمات صندلی بر روی درب قرار داشت.ناگفته نماند که صندلی های این مرسدس بسیار بی روح و فاقد هر گونه جذابیت برای بیننده بود.البته این دلیل بر عدم نرمی آنها نیست اما سادگی “طراحی” صندلی ها کمی در ذوق می زد. کیفیت ادوات داخلی در بالاترین حد قرار داشت.مگر می شود مرسدس بنز از لحاظ کیفی چیزی کم بگذارد؟ دید اطراف به همراهی آینه های جانبی عالی بود هر چند با سیستم های فوق پیشرفته حرکتی با دید 360 درجه و رادار و تابلو خوان اصلا نیازی به دید ندارید.مرسدس را روی خلبان خودکار بگذارید تا خودش حس ، درک و عمل کند!

یکی از جملات تعریفی هنوز در ذهن من نقش بسته: “وقتی شما یک مرسدس بنز سوارید قرار نیست کار خاصی انجام بدهید، ببینید اتومبیلتان با شما چه می کند! ”

به سراغ ب ام و می روم. به محض باز کردن درب خودرو تمام آنچه از کابین مرسدس به یاد داشتم از حافظه پاک می شود.این طراحی واقعا فوق العاده است. فرض کنید شما کابین یک سری هفت را در ابعاد جمع و جور تری دارید.

اولین جلوه های دیداری در کابین ب ام و فرمان بسیار زیبا و صندلی های ورم کرده و حجیم آن است. صندلی ها آنقدر بزرگ است که تقریبا کل فضای کابین را اشغال کرده است.اهرم iDrive به همراه چوب کاری فندقی و ترکیب رنگ آن با روکش چرم صندلی بسیار چشم نواز است.مانیتور بزرگ که خیل عظیمی از آپشن ها را مدیریت می کند در بهترین جای ممکن قرار گرفته. مرسدس در طراحی کابین خود وقار،لوکس بودن را با کمی چاشنی اسپرت بکار گرفته اما ب ام و دقیقا عکس این موضوع عمل کرده است.یک کابین اسپرت با یک داشبورد بزرگ و کلی ادوات و کلید ها که به محض نشستن بر روی صندلی تمام اسپرت آن ؛ راه تنفس را برای شما تنگ خواهد شد!

از لحاظ فضای سرنشین عقب و جلو مرسدس برنده قطعی ماجرا بود و کمی خفگی در ب ام و احساس می شد اما این موضوع کاملا امری سلیقه ای است و ابدا ربطی به میزان راحتی ندارد. در ب ام و سری پنج همانند پورشه پانامرا احساس کیپ بودن و محکم تر بودن می کنید که در افزایش اعتماد بنفس در بخش رانندگی اسپرت بسیار موثر است اما این شلوغی و طرز چینش که حکم کابین خلبان را دارد  قطعا به مذاق سن های بالاتر از 50 سال خوش نمی آید.


زمان آرامش قبل از طوفان ؛ به اتمام می رسد….

کمی رانندگی کرده تا به محل انجام آزمایش برسیم.با هماهنگی نیروی راهنمایی و رانندگی عبوری بلواری را جهت انجام آزمایش انتخاب می کنیم. ابتدا سوار بر خودروی مرسدس می شوم تا کمی قلق گیری کنم و طعم رانندگی با آن جا بیافتد.

پس از تحویل گرفتن سوییچ از مالک و تنظیم صندلی از روی درب کمربند را می بندم.وکیوم کمربند به آرامی و هوشمندانه کشیده شده و من را در صندلی محکم نگاه می دارد.اهرم گلنگدنی ترمز پایی را آزاد کرده و با استفاده از اهرم دست دنده پشت فرمان ، خودرو را به راحتی در حالت Drive  قرار می دهم.استفاده از این اهرم که ارگونامی خوبی هم دارد به راحتی صورت پذیرفته و استفاده از آن از نظر مسافتی هم به iDrive  ارجحیت دارد!  اهرمی که آن را در زمان تست مرسدس S کلاس و CLS  مشاهده کرده بودم.حالت Eco را خاموش کرده و و شروع به حرکت می کنم.تعویض دنده ها به آرامی و در نهایت دقت صورت می پذیرد. هیچ صدایی شنیده نمی شود.مرسدس بنز همانند گذشته به نرمی بر روی آسفالت حرکت می کند و ضربات به طور نسبی توسط سیستم تعلیق هوشمند آن گرفته می شود.به حالت اسپرت رفته و شرایط را به نفع شتاب بیشتر تغییر می دهم. دنده ها در دور بالاترو بدون هیچ تکانی تعویض می شوند.مرسدس E250 با موتور دولیتری و تزریق هوا به وسیله توربو به خوبی از پس وزن خود بر می آید. دقیقا احساسی که داشتم بر این باور بود که برای یک رانندگی نرمال و متوسط ،E200 ضعیف و موتور شش سیلندر آن قوی خواهد بود.بنابراین به نظر می رسد موتور دولیتری و توربوی آن کاملا مناسب این اتاق است.به پیچی می رسم و آن را با سرعت طی می کنم.صدای جیغ لاستیک ها نشان از سرعت بالای خودرو را می دهد اما با وجود سیستم 4Matic و کارکرد هر چهار چرخ ابدا لحظه ای آشفتگی در داخل کابین احساس نمی شود و آرامش و پایداری در حین مانور های سریع همچنان پابرجاست.

بلوار را به اتمام رسانده و کنار ب ام و قرار می گیرم.با هماهنگی مالک ب ام و یک دور آزمایشی با سرعت نسبی را در این بلوار خلوت خواهیم زد. زودتر از ب ام و به راه افتاده و و تا نصفه پایم را روی پدال گاز می فشارم. صدای توربو های ب ام و از سانروف باز مرسدس به گوش می رسد.این صدا زیبا باعث شد در آینه جانبی سمت راست نگاهی بیاندازم.هیچ وقت تصویری که در آن دوثانیه دیدم از ذهنم فراموش نخواهد شد! از دور دماغه جلو ب ام و بالا آمده و همزمان با صدای غرش  موتور و تنفس بی حد مرز توربو ها ،دی لایت ها به صورت متناوب ؛خشن و تهدید آمیز چشمک می زدند. پیام کاملا واضح بود :”از سر راه من کنار برو!” ناخودآگاه کنار می کشم تا ب ام و عبور کند.بعد از دور زدن بلوار که مثلا قرار بود” دور آزمایشی” ! و گرم کردن اتومبیل ها باشد در خط استارت توقف می کنیم.

از مرسدس پیاده شده و علت اخطار دادن چشم های ب ام و را از مالک جویا می شوم. روی صندلی ب ام و قرار گرفته و دکمه اسپرت را می فشارم.پشت آمپر به رنگ قرمز می رود و سرعت با اعداد دیجیتال نمایش داده می شود.چراغ های جلو در حالت اسپرت پلاس به رقصی بی نظیر در می آیند تا حس ماجراجویی ب ام و برای خودروی جلویی، ملموس تر شود!

قرار بر این بود ابتدا پشت فرمان مرسدس شروع به دوئل با  ب ام و کنم اما ناگهان نظرم تغییر می کند. ب ام و را روشن کرده تا به صورت تکی یک دور برای شناسایی و نقد حرکتی آن داشته باشم. با استفاده از دکمه روی کنسول وسط که حرف P  بر روی آن نقش بسته بود تر مز ها عقب را خلاص کرده و با قرار گیری اهرم iDrive   در حالت Drive    به آرامی به راه می افتم. دید جلو مناسب بود و قوس ها عضلانی نقش بسته بر روی درپوش موتور حس جنگجویانه ای را ارائه می داد.آینه های جانبی کوچک بودند و به اندازه مرسدس بنز دید خوبی نداشتند.نظیر این ایراد را هم در بررسی ب ام و سری 7 مشاهده کرده بودم.صندلی ها و طرز چینش ادوات بسیار ارگونامیک و عالی بودنند اما در پاره ای از اوقات ؛ استفاده از دکمه های ضروری به دلیل شلوغی زیاد کابین گیج کننده بود . در حالت اسپرت پلاس پا را بر روی پدال گاز گذاشته و 270 درجه از میدانی را می پیچم.صدای جیغ لاستیک ها از ب ام و بلند می شود و انتهای خودرو کمی سر می خورد،کمی با فرمان بازی کرده تا از حالت نیمچه دریفت خارج شوم.رانندگی با این اتومبیل واقعا لذت بخش است.بخصوص زمانی که می خواهید از تمام قدرت آن استفاده کنید شما را ابدا مایوس نمی کند! مخصوصا در سر پیچ ها که وزن مناسب تقسیم شده به همراه قدرت موتور کافی و فشار پدال گاز بر کف خودرو آدرنالین را در رگ های شما تزریق خواهد کرد.

پشت خط شروع قرار می گیریم.شیشه خودرو ها بالا،سانروف بسته و حالت اسپرت هر دو خودرو روشن است.

با علامت سه بوق در فاصله زمانی منظم رقابت آغاز می شود.دو خودرو تنها در عرض چند ثانیه بلوار را با صدای غرش توربوها در می نوردند.

در این آزمایش علاوه بر زمانگیری مالکان،به شخصه دو بار پشت فرمان هر کدام می نشینم تا نتایج دقیق تر و توصیف احوال شتاب گیری واضح تر باشد. سیستم توربو خودروی مرسدس بنز در همان ابتدا و پایین ترین دور وارد عمل شده و هوای مورد نیاز برای تنفس موتور را بخوبی فراهم می کند.این امر ، آرامش و جلوگیری از تکان اضافی داخل کابین را نیز به همراه دارد.اما نکته قابل توجه نحوه شتاب گیری ب ام و بود.وقتی علامت سوم داده شده تمام فشار پا را بر روی پدال گاز گذاشته و ب ام و به حرکت درآمد.اما در دو ثانیه اول با مرسدس دماغه به دماغه حرکت می کرد.سیستم توربو 528 دقیقا پس از 1.5 ثانیه فعال می شد و مقدار هوای مورد نیاز را برای موتور 2 لیتری آن فراهم می کرد.در اینجا بود که غرش توربو شنیده شده وکمر من به طور محسوسی به صندلی چسبید و فشار ناشی از این شتاب کاملا احساس می شد.گذشته از آن سیستم نمایش بر روی شیشه یا Headupdisplay به هرچه بیشترشدن تمرکز من بر روی جاده کمک می کرد تا ضمن رانندگی و تعویض به موقع دنده ها ؛ افزایش عدد سرعت را بصورت لحظه ای مشاهده کنم. با توجه به ارقام روی کاغذ ب ام و از لحاظ شتاب برتری داشت اما روز آزمایش مشخص گردید که این برتری در حدی است که از 0 تا 100 کیلومتر بر ساعت،مرسدس به اندازه 3 طول خودرو یا حدودا 15 متر عقب می افتد. در نهایت پس شتابگیری های متعدد؛ “میانگین زمان” صفرتا صد برای مرسدس عدد 8.5 و برای ب ام و  7.5 را نشان میداد.


نتیجه گیری:

پس از اتمام سر و صدای توربو ها و گردخاک این دو رقیب آلمانی ؛ به گوشه ای از بلوار رفته و مشغول گرفتن عکس های شخصی از این روز به یاد ماندنی و جذاب می شویم. این که کدام یک بهتر است کاملا امری سلیقه ای و متوجه سن شماست. به شخصه اعتراف می کنم که همیشه از محصولات مرسدس بنز حمایت و طرفداری کرده ام و دوستان من را طرفدار متعصب مرسدس می نامند.اما این بار و کمی در دو سه سال اخیر اوضاع این دو رقیب تغییر کرده است.دعوای این دو برند باعث شده تا محصولاتی همانند آئودی روز به روز قدرتمند تر شده و گوی رقابت را از حریفان وطنی بربایند.مرسدس همیشه پرچم دار نبوغ،استعداد و خلاقیت بوده و محصولات آن در سرتاسر جهان به نرمی و لوکس بودن معروف هستند؛ اما ب ام و در چند سال اخیر شدیدا با نوآوری ها و تلاش برای ارائه جذابیت ؛ در کنار اصالت به جنگ مرسدس رفته و با توجه به اشتباهاتی که مرسدس در بعضی از طراحی ها از جمله فیس لیفت E کلاس که طراحی آن بجای اروپایی بودن بیشتر به سمت شرق میل می کند و یا عرضه مرسدس کلاس C همانند و کپی آشکاری از کلاس S ؛جا را برای مانور رقبا باز کرده است. البته نکات مثبت مرسدس را نباید نادیده گرفت ؛ اما بازه نکات مثب تا منفی آن بیشتر از محصولات کمپانی ب ام و شده است که این امر باعث شک و دوگانگی خریداران اتومبیل می شود.مرسدس E کلاس در طول تست،نرم به دور از حاشیه و پر از قابلیت های هوشمندانه و به روز بود اما سادگی و خلوتی آن چه در طراحی و چه در رانندگی ، قطعا به مذاق جوان تر ها خوش نمی آید.اما ب ام و 528 یک خودروی سدان تمام اسپرت بود که ذره ای از هیجان در بحث طراحی و موضوع هندلینگ و شتاب گیری کم نگذاشته بود.مرسدس حتی لذت دیدن آرم لوکس و سه پر خود  بر روی کاپوت را از ما مرسدس دوستان همیشگی گرفته بود که اگر به نظر نگارنده باشد بدلیل این امر باید 100 میلیون تومان از قیمت اتومبیل کاسته شود! ب ام و 528 نیز همانند دیگر محصولات و با توجه به ذات کمپانی خود از تعلیق خشک و اسپرت تری نسبت به E  کلاس برخوردار بود.آنچه واقعیت امر بود در متن ذکر شده و به دور از نگاه متعصبانه، قضاوت صورت پذیرفته است و در پایان این نظر شما است که نتیجه و برنده نهایی را مشخص می کند.بنز یا ب ام و؟ غیر علمی ترین سوال دنیا که جواب مشخصی ندارد و پاسخ آن کاملا سلیقه ای است.

 

در خاتمه از آقایان “آرش کرزبر” “سهراب اسماعیل پور” “سید صدرا سیدی”  و  خانم “حسینی” به جهت همراهی در روز تست تشکر می کنیم.

 

 

528i 2015 E250 2015
 تویین توربو1997 1191 تویین توربو آرایش موتور و حجم(سی سی)
4/16 4/16 تعداد سیلندر و سوپاپ
240/5000-6500 211/5500 حداکثر قدرت

(اسب بخار/دور در دقیقه)

350/1450-4800 350/1200-4000 حداکثر گشتاور

(نیوتن متر/ دور موتور)

1.7 1.7 وزن خالص(تن)
6.1 7.4 شتاب 0-100(ثانیه)
250 243 حداکثر سرعت

(کیلومتر در ساعت)

8 اتوماتیک با قابلیت تعویض از پشت فرمان 7 اتوماتیک با قابلیت تعویض از پشت فرمان نوع جعبه دنده
70 67 حجم مخزن سوخت(لیتر)
4907/1860/1462 4879/1854/1474 طول/عرض/ارتفاع

(میلی متر)

 

 

درباره ی سید سبحان سیدی

همچنین ببینید

مقایسه و بررسی MG6 با سراتو

سایت در حال بارگزاری اولیه، مطلب به زودی قرار خواهد گرفت… پروژه عکس: کمیل دادپور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *