خانه / تست خودرو / تست درایو LS400 ؛ نخستین مدل لکسس ساخته شده در جهان
لکسوسLS400

تست درایو LS400 ؛ نخستین مدل لکسس ساخته شده در جهان

ملاقات با اولین لکسس

تست و نوشته:سید سبحان سیدی

پروژه عکس: امیرعباس شیخ الاسلام

 

در سال 1989 ؛ ژاپنی ها تصمیم بر افتتاح خط تولید کارخانه ای گرفتند که ما امروزه آن را با نام و برند تجاری لکسوس می شناسیم. همانگونه که از اسم آن پیدا است، لکسوس برگرفته شده از کلمه لوکس و به معنای تجمل است و آرم این کمپانی از اولین حرف آن ؛ یعنی “L”  برگرفته شده که در دایره “کمپانی مردمی تویوتا” جا خوش کرده است.لکسوس در اصل زیر مجموعه شرکت تویوتا بوده و با استفاده از پلت فرم مشترک خودرو های تویوتا به همراهی امکانات رفاهی کامل و صد البته با طراحی  و قیمت شرقی به جنگ خودرو های لوکس اروپایی شتافته است. فرصتی پیش آمد تا با اولین اتومبیل تولیدی این کمپانی دوست داشتنی ملاقاتی داشته باشیم که در آن سال ها تعداد محدودی از آن وارد کشور شد که مجموع آن به تعداد انگشتان دست هم نمی رسد.

 

لکسوس LS400  اولین خودروی تولیدی توسط شرکت لکسوس بود که  بر روی پلت فرم تویوتا  Celsior  ساخته و تولید آن از سال 1989 تا 1994 ادامه یافت. مدل مورد بررسی مدل 1991 بود که خود به نوعی بزرگ لکسوس های کشور به حساب می آید. کمپانی لکسوس با عرضه Ls400 که به معنای Luxury Sedan  و موتور 4000 سی سی V8 ،بازار رقابت خودرو های لوکس را در دهه 90 میلادی آشفته کرد. اگر کمی در شبکه های اشتراک فیلم جستجو کنید ؛ اولین تبلیغات های این کمپانی را مشاهده خواهید کرد که اساس رقابت با مرسدس بنز کلاس اس و ب ام و سری 7 در آن موج می زند.

این خودرو با قیمت 38 هزار دلار به فروش می رفت که در مقایسه قیمتی با بنز 420SE  63  هزار دلاری و ب ام و 735 55هزار دلاری بسیار کمتر است.حتی  کارشناسان مجله معروف CarandDriver Ls400 را بهتر از W126 و 735 دهه 90 معرفی کرده اند!


از ویژگی های بارز این مدل نرمی بی حد و مرز آن بود که در دو تبلیغات تلویزیونی به طور واضح به نمایش درآمد.چرخ های لکسوس بر روی چوب های ریل قطار بالا و پایین می رود و دوربین نمای کناری را به منظور نمایش جذب ضربات توسط سیستم تعلیق نشان می دهد. در تبلیغ بعدی 15 لیوان آب به صورت مثلثی شکل بر روی درپوش موتور گذاشته شده.خودرو استارت می زند و سپس پا بر روی پدال گاز گذاشته شده اما آب از دل لکسوس تکان نمی خورد! انگار تویوتا در همان اول بازی در بازار لوکس آن زمان ؛ برگ برنده خود را اعلام کرده است.

Ls400 را از لحاظ طراحی بررسی می کنم.در نمای جلو هیچ نکته برتر نسبت به اتاق 126 مرسدس و 7 ب ام و احساس نمی شود.این بی روح بودن طراحی تا مدت ها دامان لکسوس را گرفته بود که احتمالا اخیرا مسولین کمپانی متوجه شدند که عالی بودن کافی نیست؛ باید ظاهر بهتری نیز داشت! البته نکته ها در نمای جلو کم نیستند.مهمترین نکته چراغ سه تکه آن است که بصورت یکپارچه دیده می شود. در نمای جانبی ، کشیدگی اتومبیل به طور مشخصی نمود می کند.هرچند طول آن 5 متر است اما به همانند خودرو های 520 سانتی متری جلوه می دهد.دلیل این امر دورنگ بودن خودرو است که رنگ طوسی آن نیز با رنگ سپر ها همخوانی داشته و بر زیبایی و طول خودرو افزوده است. رینگ با طراحی جالب و شیشه های عقب که در هنگام پایین آوردن با حالت خاصی در انتهای ریل خود قرار می گیرند از دیگر ویژگی ها خاص Ls400  است. چراغ های عقب اغراق آمیز و بسیار بزرگ هستند و هر کدام از 8 مستطیل قرمز رنگ تشکیل شده اند. انگار یک تویوتا کریسیدا یا کرون را دو برابر کرده باشید.

جالب اینجاست در هنگام حرکت در خیابان کمی هم به نگاه افراد عابر و سواره بر این اتومبیل نظارت داشتم. بعضی از افراد آرم لکسوس عقب این اتومبیل را دیده و وقتی باورشان نمی شد که این یک لکسوس است کمی پر گاز تر رفته و تا از جلو اتومبیل را ببینند.وقتی آرم لکسوس را در جلو پنجره می دیدند خیالشان از این بابت راحت می شد.بله ؛ این یک لکسوس است. البته اینکه عادت کردیم لکسوس را یک اتومبیل مدرن و بروز ببینیم کاملا طبیعی است.این خودرو در زمان ورود خود به کشور در سال 1371 قیمتی معادل 100 میلیون تومان داشته که به گفته مالک در آن زمان بنز C180  قیمتی برابر با 40 میلیون تومان بوده است.

درب خودرو را باز می کنم.همان قدر که بیرون این خودرو ساده و عادی است درون آن فوق العده زیبا و عالی جلوه می کند. چرم زرشکی رنگ بوفالو که سرتاسر فضای داخلی را پوشانده و موکت های تمیز همرنگ با چرم احساس گرمای خوبی می دهد.بر روی صندلی های اولین مدل لکسوس می نشینم.بر روی فرمان،آرم تجاری حک شده است. آپشن های این اتومبیل شگفت زده ام می کند. فرمان برقی ، کروز کنترل ، پشت آمپر سه بعدی ، صندلی برقی به همراه حافظه و پشت سری های برقی و جالبتر از همه ریل تنظیم ارتفاع کمربند ایمنی هم برقی بود. البته با این همه آپشن هدف از تک ایربگ بودن آن را متوجه نشدم.احتمالا تعدد کیسه های هوا در 20 سال پیش زیاد مورد توجه قرار نمی گرفته است. آینه ها جانبی برقی بوده و البته کمی برای این اتاق بزرگ ،کوچک به نظر می رسیدند. سیستم تهویه اتوماتیک دوگانه که برای ردیف عقب بصورت مجزا از روی کنسول وسط آن قابل کنترل است. حتی یک کانال مجزا وظیفه دارد مقداری از باد را توسط دریچه ای از روی قسمت کناری سقف به سمت شما بوزد.در ردیف عقب یک تلفن هم دیده می شد که به دلیل ماهواره ای بودن آن در ایران قابل استفاده نیست. در قسمت سقف خودرو سانروف برقی آن قرار دارد به صورت چند حالته در دسترس است. نکته ی جالب این که لکسوس علاوه بر آفتابگیر های موجود در طرفین ؛ یک آفتابگیر کوچک  نیز در وسط طراحی کرده بود که بالای آینه وسط فتوکرومیک ،آن را می پوشاند!


در فضای بار خودرو جعبه آچاری را یافتیم که بر روی تمام متعلقات آن برند لکسوس و اسم آن بر بر روی فلز حک شده بود. این دست و دل بازی تویوتا در هنگام ورود و ایجاد یک برند در بازار لوکس ها خوشایند به نظر می رسید!

موتور 4 لیتری و هشت سیلندر Ls400 توانایی تولید 250 اسب بخار قدرت و  353 نیوتن گشتاور را داشت که به همراهی یک گیربکس 4 دنده اتوماتیک و حالت اسپرت آن صفر تا صدی برابر با 8.5  ثانیه را به ارمغان می آورد. حداکثر سرعت آن نیز در منابع لکسوس 250 کیلومتر بر ساعت اعلام شده است.وزن خودرو 1.7 تن بوده که با توجه به ابعاد شاید وزن آن زیر 2 تن به نظر نرسد.  این مدل از لکسوس که نسل اول از Luxury Sedan های شرقی محسوب می شود به تعداد 165000 دستگاه فروخته شد.

پشت فرمان اسطوره ژاپنی ها نشسته و خودرو را روشن می کنم .با مالک کمی در شهر مشغول گشت و گذار می شویم و صحبتی از تاریخچه این اتومبیل می کنیم. نرمی این اتومبیل واقعا آشکار است. تقریبا دست انداز های آسفالت هیچ نوع آشفتگی خاصی در کابین ایجاد نمی کند. سیستم تعلیق و زیر این خودور بی شباهت به تویوتا پرادو نیست. با وجود وزن کمتر ، در هنگام رانندگی در پیچ ها تعادل یک اتومبیل 2 تنی احساس می شود. اگر با رقیب سال ساخت خود یعنی 126 اس کلاس مقایسه کنم  هندلینگ بسیار بهتری دارد و کاملا با اتاق تانک یا 140 مرسدس برابری می کند. LS400 لکسوس در سال 1989 به بازار عرضه شد و بعد 2 سال  یعنی در سال 1991   W140 به فروش گذاشته شد. در سال 89 مرسدس مشغول اتمام پروژه اس کلاس جدید بود که با آمدن برند لکسوس و مدل بسیار نرم آن رقابت تشدید شد و اگر سری به اخبار آن موقع بزنید مرسدس در سال 89 میلادی بودجه را در پروژه 140 سرریز کرد و اساسا بسیاری از کارشناسان خودرو علت فوق العاده عالی بودن مرسدس اتاق تانک را ایجاد فضای رقابتی با Ls400 می دانند.

اتوبانی خلوت را پیدا کرده و قصد زمان گیری شتاب صفر تا صد را دارم. دکمه Pwr  را در کنا اهرم دسته دنده فشار داده تا انتها پدال گاز را می فشارم و با استفاده از تعویض دنده بصورت دستی ابتدا L ,و سپس 2 را پر میکنم.شتاب خودرو واقعا عالی است. جالب اینجاست که پس از 3 بار شتاب گیری در مکان های مختلف ؛هر سه بار نتایج یکسان بود و زمان سنج عدد 8 ثانیه را نشان می داد که استاندارد شتاب این خودرو در منابع اینترتی معتبر 8.5 بود. شاید اگر فشار هوای مناسب و ارتفاع به سطح دریا بود زمان شتاب گیری ما به  7.5 هم می رسید. البته اشتباه بودن اعدا و ارقام در منابع اصلی هم محرز بوده و اصولا بر اساس تجربه ای که در شتاب گیری اتومبیل های مختلف داشته ام عدد 8 برای 250 اسب بخار بر روی 1700 کیلوگرم کاملا طبیعی است. لکسوس مورد بررسی از لحاظ سلامت یکی از بهترین ها بوده و کارکردی برابر با 244 هزار کیلومتر دارد. این مدل هنوز در عراق و کشور های حوزه خلیج فارس به عنوان یکی از دوست داشتنی ترین خودرو های دهه 90 میلادی در بازار خرید و فروش می شود.گفتن این نکته خالی از لطف نیست که طبق گزارش بدست آمده مصرف کنندگان در سال 2007 ، لکسوس Ls400  جز خودروهایی قرار گرفته که در صورت استفاده به صورت مناسب ،کارکردی بالای 200 هزار مایل یا 320 هزار کیلومتر دارد که این نشان از کیفیت بالای قطعات در اولین مدل ساخت و برندسازی لوکس شرقی است. این جمله را برای تمامی مدل های لکسوس بخاطر داشته باشید :

“شاید یک لکسوس به زیبایی یک لوکس اروپایی نباشد اما از لحاظ کیفیت ساخت و بهروری، ژاپنی ها برای لوکس ترین برند خود کم نمی گذارند”

در پایان از مالک لکسوس ، آقای “رامین علائم” به جهت همکاری با تبم کارتست تشکر می کنیم.

 

درباره ی سید سبحان سیدی

همچنین ببینید

مقایسه و بررسی MG6 با سراتو

سایت در حال بارگزاری اولیه، مطلب به زودی قرار خواهد گرفت… پروژه عکس: کمیل دادپور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *