خانه / تست خودرو / تجربه رانندگی با فولکس واگن پاسات 2014
فولکس واگن پاسات

تجربه رانندگی با فولکس واگن پاسات 2014

معتدل ترین سدان!

تست و نوشته : سید سبحان سیدی

پروژه عکس : بهنام مزدگیر

پاسات؛نام خودرویی است که از سال 1973 تا کنون یکی از محصولات مورد اهمیت  کمپانی عظیم فولکس واگن محسوب می شود. همزمان با عرضه شدن نسل جدید این خودرو در بازار داخلی،از سوی شرکت آراد خودروی هرمز ،سری به یکی از نمایندگی های این شرکت می زنیم.این  خودروی مردمی در کلاس خانوادگی نیمه لوکس قرار دارد و در بازار جهانی با دو نوع موتور دیزل و بنزین با حجم های 1.8-2.0-2.5-3.6-عرضه می شود که موتور 5 سیلندر 2.5 لیتری آن جواز ورود با سطح آپشن و تیونینگ ABT را به ایران دریافت کرد.

البته تیونینگ ABT  شامل بادی کیت ،تقویت فنربندی؛سیستم اگزوز ،موتور؛ ترمزها و رینگ و لاستیک می شود اما شرکت وارد کننده برای در دسترس قرار گرفتن هرچه بیشتر این خودرو از لحاظ قیمتی و از لحاظ بازار رقابت اقدام به ورود این خودرو فقط با تیونینگ رینگ و لاستیک سفارشی کرده است.

اما اصل ماجرای پشت پرده؛تحریم بودن کمپانی فولکس واگن است که موجب شده شرکت وارد کننده؛ با دریفتی زیبا دور میدان قانون؛به بهانه ی وجود رینگ،فولکس را با نام تجاری ABT وارد کند.بنابراین بر سر در نمایندگی های این شرکت،نشان فولکس به چشم نمی خورد!


طراحی

در طراحی نسل جدید پاسات نسبت به نسل قبل آن تغییرات عمده ای صورت نگرفته است و بیشتر می توان فیس لیفت و هماهنگی بیشتر با دیگر محصولات فولکس واگن دانست.

اعتقاد به حفظ اصالت در سیر تکاملی کمپانی در طراحی آن موج می زند تا جایی که اگر آرم بزرگ فولکس را از جلوی خودرو حذف کنیم به راحتی قابل تشخیص است.

در نمای جلو چهره  آشنای برادر کوچک خود گلف R دیده می شود که با کمی تمرین عضلانی تر شده است. تیرک های افقی خط جلو پنجره از 4 به 3 خط تقلیل یافته که خودرو را قوی تر جلوه می دهد.طراحی چراغ های جلو با تریم داخلی مشکی و با 2 قسمت به رنگ کروم براق که در زیر آنها چراغ کوچک و راهنما قرار داده شده اند بسیار زیباست که با همراهی شبرنگ نارنجی رنگ برای هرچه بهتر نشان دادن ابعاد خودرو تلفیقی زیبا را رقم زده اند.

شاید در اولین نگاه به نمای روبرو طراحی ساده ی آن شما را دلزده کند اما اگر با دقت بیشتر و کمی زاویه دار نگاهی دگر بیاندازید با توجه به هماهنگی فرم چراغ ها با دی لایت و مه شکن حس طراحی اصالت جویانه و خشن تری را به چشم خود ببینید.گلگیرهای جلو از جنس فایبرگلاس ،با کیفیت و دقت بالا و در شان یک خودروی آلمانی ساخته شده تا در هنگام تصادفات شهری با ضربه ی کم,فرورفته و آسیب نبینند.

در نمای جانبی دقیقا سبک طراحی خودروی  آئودی A6 به چشم می آید.بسیار دقیق ،منظم و یکدست که کشیدگی خودرو بعد از ستون وسط بیشتر مشهود است.نکته ی قابل توجه دیگر زه براق و رینگ های سبک و خاکستری تیره  شرکت ABT با سایز 18 اینچی و با طراحی و پیچش خاص حول محور مرکز است تا علاوه بر بهبود مسائل آیرودینامیکی به خنک شدن دیسک های ترمز نیز کمک کند.

از نظر نگارنده , طراحی چراغ عقب قبل از فیس لیفت جدید,به مراتب مناسب تر بود و اگر نقد چراغ های عقب این خودرو را به طراحی چینی تمثیل کنیم,اجحاف نکرده ایم.اگر نیم نگاهی به طراحی های جدید کره ای ها همانند ix45 بیاندازید درخواهید یافت که شرکت های بزرگی همچون فولکس که دارای سابقه ای بسیار طولانی است,کم کم از لحاظ اصالت طراحی دچار غرور کاذب شده اند و طراحی دورگه ی کره ای-آمریکایی و بازار رقابت را دست کم گرفته اند.

در نهایت طراحی این اتومبیل بیشتر برای افراد به اصطلاح جا افتاده تر جامعه که انتظار طراحی آرام و ساده ای را دارند مورد پسند قرار می گیرد.


کابین

با باز کردن درب آلمینیومی و سبک خودرو و قرار گرفتن در پشت فرمان اولین نکته ی قابل توجه طراحی ساده وبی روح داشبورد علیرغم طرح چوب بکار رفته در آن بود ولی از لحاظ  سطح کیفی در رده ی خوبی قرار داشت.

مانیتور-مدیای 7 اینچی به همراه نویگیشن در زیر قسمت دریچه هوای مستطیل شکل وسط داشبورد که ساعتی کاربردی بر روی آن قرار داشت,خودنمایی می کرد.

در جای جای خودرو ،استفاده از فلز کروم مات به وفور دیده می شد که به هنگام استفاده،حس کیفیت را زیر پوست جاری می کرد.

سانروف برقی با چرخش کلید روی سقف در هفت مرحله تنظیم می شد که با نگاه داشتن در مرحله هشتم به کلی باز و با کلیک روی آن شیب شیشه افزایش می یافت.

بر روی آفتاب گیر 3 کلید قرار دارد که می توانید آن را بر روی ریموت درب پارکینگ یا چراغ های داخل پارکینگ تنظیم کرده تا دیگر هر بار نیاز به استفاده از ریموت کنترل مخصوص نباشد.

فولکس پاسات درسال 2013 در دو مدل Sport  و Sel عرضه شد که برای بهرمندی از مدل sport ,بایدهزینه ی اختلافاتی نظیر (برقی بودن صندلی شاگرد-مموری صندلی 3 حالته و روکش صندلی چرم-جیر و وضوح بهتر مانیتور )را متقبل شوید.اما با توجه به سطح تقاضای بازار ایران در سال 2014 فقط مدل اسپرت و فول امکانات از سوی نمایندگی عرضه می شود.

تقریبا تمامی فرامین خودرو بر روی غربیلک فرمان و دسته پشت آن قرار داشت.امکاناتی از قبیل کروز کنترل,پاسخ دهی به تلفن همراه که به راحتی قابل دسترس است ودکمه های تنظیم و حرکت بین منودر مانیتور وسط سرعت سنج و دور موتور که از کوچک ترین آپشن ها نظیر تنظیم واحد شمارش دما و سرعت تا غیر فعال کردن سیستم کنترل پایداری بر روی آن قرار دارد.

شاید مهمترین نکته در رابطه با کابین این خودرو,فضای سرنشین بسیار زیاد و راحت آن باشد.وقتی بر روی صندلی جلو نشسته بودم,مسئول نمایندگی ,ریل برقی صندلی را تا انتها به عقب می برد.تا حدی که نگارنده با قد 175 سانتی متر,پایم به پدال گاز و دستم به فرمان خودرو نمی رسد.سپس در همان حالت صندلی جلو، به ردیف عقب می روم.با کمال تعجب در قسمت عقب کاملا راحت می نشینم و زانوهایم تا صندلی جلو فاصله دارد.سپس با باز کردن درب صندوق عقب,دهانمان از فرط حیرت باز می ماند.طول و حجم صندوق عقب علی رغم فضای بزرگ داخل کابین فضای زیادی دارد تا جایی که برای برداشتن کوله ای از انتهای صندوق,کمر به میزان 90درجه خم خواهد شد.طراحی عالی در فضای سرنشین این خودروی 4.9 متری مساله ای نیست که بتوان از آن به سادگی گذر کرد,هرچند که نباید سلیقه ی آمریکایی ها را در این امر نادیده گرفت!

از دیگر امکانات و نکات قابل توجه و جالب این خودرو می توان به فعال شدن اتوماتیک ایربگ سمت شاگرد با نشستن روی صندلی,سنسور فشار باد لاستیک,اخطار لغزندگی سطح جاده,2کلید پلاستیکی مخصوص سرایدارکه فقط امکان باز کردن درب خودرو را می دهد,4شیشه بالابر با پاور اتوماتیک و کلید مجزا در هر در,ایربگ های پرده ای و توانایی کشش4 تنی یدک را نام برد.


آزمون رانندگی

پا را برروی ترمز گذاشته و دکمه ی استارت را می فشارم.اهرم دسته دنده را در حالت درایو قرار داده و حرکت بدون تکانی آغاز می شود.خودرو در تمامی مراحل حرکتی,بینهایت آرام است.نکته قابل توجه,ریزه کاریهای شرکت فولکس از جمله قرار دادننوار و واشر هایی در دور درب خودرو است که با عث جلوگیری نفوذ هرگونه صدا به داخل کابین می شود.تعویض دنده ها به  نرمی صورت می گرفت که حتیصدای موتور هم محسوس نبود.

گیربکس را در حالت اسپرت قرار می دهم.اینبار تعویض دنده ها در دور های بالاتر صورت می گرفت و نیاز به فشار بیشتری بر روی پدال گاز داشت.شتاب خودرو با توجه به وزن 1.6تنی و قدرت 170 اسب بخاری عملکرد مناسبی داشت که علیرغم دخیل بودن کیفیت بنزین و اختلاف از سطح دریا صفر تا 100 کیلومتر را در مدت زمان 9.5 ثانیه به ثبت رساند.

در طول حرکت و عبور از سرعت گیرهای مختلف و دست انداز ها, کمک ها به خوبی وظیفهی خود را انجام م دادند اما با توجه به رینگ های 18 اینچی و فاق کوتاه لاستیک؛انتقالبخشی از ضربات به اتاق غیر قابل انکار بود.

کمی بیشتر بر پدال گاز می فشاریم و با سرعت از پیچی تند عبور می کنیم.تقسیم وزن عالی و صندلی هایی که به خوبی بدن را در بر گرفته بود و صد البته لاستیک های کانتینیتال با عرض 235؛هندلینگ و پایداری عالی را رقم می زدند که اعتماد به نفس را در هنگام رانندگی با پاسات دوچندان می کرد. سرعت را از 100 کیلومتر بر ساعت با نیش ترمز به 60 می رسانم و ناگهان با حداکثر نیرو پا را بر پدال ترمز می فشارم.توقف بسیار سریع خودرو و ترمز های بسیار قوی آن فشار خون را در جلوی صورت من افزایش داد.

در کل می توان لذت رانندگی این خودرو را همانند برادر های آلمانی خود مخصوصا آئودی با کمی چاشنی تفکر آمریکایی دانست که برای رقابت با بازار پرنوسان داخلی؛و نه کره ای ها,بلکه تویوتا آمده بود.


نتیجه

فولکس واگن پاسات؛خودرویی بسیار آرام،با کیفیت آلمانی و ترمز هایی قابل اطمینان است.در نگاه اول شاید قیمت 235 میلیون تومانی (با احتساب مالیات ارزش بر افزوده) که در ایران  قیمتی غیر مردمی برای این خودروی مردمی محسوب می شود شما را به سمت خرید رقبای شرقی بکشاند.که علاوه بر این امر،طراحی ساده این موضوع را تشدید می کند.

برای تمثیل بهترفولکس واگن پاسات،گوشی های معروف اپل را در نظر بگیرید که در کمال  سادگی ظاهری و کیفیت ساخت بالا ؛استفاده ی اولیه آسانی دارند؛ اما کسانی که خواهان استفاده ی حرفه ای از ان هستند را نا امید نخواهد کرد.

خوشبختانه با بازار رقابت در این رنج قیمتی،قدرت انتخاب وسیعی دارید،خودرو هایی از جمله هیوندای گرنجور،تویوتا آریون و یا گزینه های بهتری با سبک متفاوت همچون ix55 و تیوتا پرادو؛انتخاب های وسوسه انگیزی محسوب می شوند که کار را برای فروش این تازه وارد؛دشوار کرده اند.در نهایت اگر شما سنی بیش از40 سال و نیاز به خودرویی خانوادگی دارید که پای شما را بعد گذشت چند سال کوتاه به تعمیرگاه ها باز نکند؛پاسات گزینه ی خوب و مطرحبر روی آسفالت های ایران است.

از مالک خودرو آقای “علی انجمنیان” که امکان تهیه گزارش و آزمایش خودروی پاسات را برای تیم کارتست فراهم آورده اند تشکر می کنیم.

 

Passat 2014 sport
2480 آرایش موتور و حجم(سی سی)
5/20 تعداد سیلندر و سوپاپ
170/4600-5700 حداکثر قدرت

(اسب بخار/دور در دقیقه)

نسبت وزن به اسب بخار
240n.m/4250 حداکثر گشتاور

(نیوتن متر/ دور موتور)

1598 وزن خالص(کیلو گرم)
8.7/(9.5تست) شتاب 0-100(ثانیه)
درگ400 متر(ثانیه)
225 حداکثر سرعت

(کیلومتر در ساعت)

235-45-R18 مشخصات تایر
6.7 میانگین مصرف 100 کیلومتر(لیتر-شهر)
70 حجم مخزن سوخت(لیتر)
4868/1835/1487 طول/عرض/ارتفاع

(میلی متر)

235(اردیبهشت 93-با احتساب مالیات ارزشبر افزوده) قیمت در بازار داخلی

(میایون تومان)

 

درباره ی سید سبحان سیدی

همچنین ببینید

مقایسه و بررسی MG6 با سراتو

سایت در حال بارگزاری اولیه، مطلب به زودی قرار خواهد گرفت… پروژه عکس: کمیل دادپور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *