خانه / تست خودرو / بررسی فنی مازراتی Mc Stradale 2014
تویوتا یاریس

بررسی فنی مازراتی Mc Stradale 2014

اتومبیل کم توقع!

تست و نوشته : سید سبحان سیدی

پروژه عکس : بهنام مزدگیر

تویوتا یاریس یک خودروی کوچک شهری ارزان قیمت_در بازار جهانی_است که در آزمون هایی که بر روی نسل قبل صورت گرفت،توانایی های خود را برای دوام و به یدک کشیدن نام تویوتا به خوبی نشان داده است.با در اختیار قرار گرفتن یک دستگاه از مدل 2014 امکان بررسی هرچه بیشتر این اتومبیل از نمای نزدیک فراهم شد.

طراحی ظاهری:

در سال 2014 ،یاریس،این فرزند کوچک تویوتا؛همانند برادران بزرگتر،سبک و سیاق طراحی آنان را بر خود گرفته است.طراحی آن نسبت به نسل قبل کمی عضلانی تر شده اما همچنان در رده ی کوچک شهری قرار دارد.وقتی برای اولین بار نمای جلوی یاریس را می بینید؛قطعه ی کروم و بزرگ در بالای آرم تویوتا که تا بر روی چراغ ها امتداد یافته جلب توجه می کند.دو خط کروم دیگر نیز از دو طرف آرم؛موازی با خط بالا کشیده شده و حتی ادامه ی آن در فریم چراغ هم دیده می شود.چراغ 7 ضلعی آن؛بسیار براق طراحی شده است.این مجموعه ی کروم رنگ براق بر هرچه بیشتر لوکس جلوه دادن خودرو افزوده ولی افراط در این امر را نباید نادیده گرفت زیرا به مذاق خیلی ها خوش نمی آید.

سپر ها همانند فرم جدید دیگر محصولات کمپانی؛شکل لبه داری به خود گرفته است و استفاده از نوار رنگی پایین سپر که با رنگ خودرو مطابقت دارد،جلوه ای خاص به یاریس بخشیده است.

در سقف خودرو؛قوس های خاص دیده می شود که علاوه بر زیبایی بیشتر به منظور افزایش هرچه بیشتر آیرودینامیک خودرو کمک می کند.نکته ی جالب ؛اصرار طراحان یاریس برای خودنمایی نکات آیرودینامیکی است.اگر به صورت جزئی تر دقت کنید،هیچ خط شکسته ای در طراحی،بدون دنباله و ناقص نمانده است.از جمله دیگر این نکات؛ خط بالای رکاب،قوس بالای دستگیره ها،زائده های برآمده در بالای آینه های جانبی و بر روی چراغ های عقب و به علاوه رینگ های 8 پره به ظاهر ساده که با طراحی هوشمندانه باعث انتقال باد بر روی دیسک ها ی ترمز شده و آن را خنک می کند.

در طراحی عقب نیز،همان قطعه ی بزرگ کرومی این بار در پایین آرم تویوتا دیده می شود که امتداد آن به لامپ های راهنما و دنده عقب که به چراغ های بسیار جذاب آن ختم می شود.

نکته ی قابل توجه دیگر وجود دو چراغ مه شکن نما! در پایین سپر بود که لامپ مه شکن در آن وجود نداشت!که بعضی از مالکین این خودروی پیشرفته از این جایگاه خالی از سکنه استفاده کرده و لامپ مه شکن را خریداری و نصب می کنند.

نکته ی آخر که در فقط در بعضی از یاریس های وارداتی دیده میشود فلاپ های زیر سپر اسپرت است که خودرو را باوقارتر جلوه می دهد. در کل می توان طراحی این خودرو را؛زیبا و مطابق با سلیقه ی اغلب افراد،مخصوصا تویوتا سواران دانست.

 


نمای داخل:

درب تویوتا را باز می کنم.این بار برخلاف سنوات گذشته با طارحی جذاب تری از نویوتا مواجه می شوم.قوس های جلو داشبورد،روی درب ها و پشت آمپر جذاب،نکاتی است که با دیدن آن در تویوتا خوشحال خواهید شد.جنس رودری ها پلاستیک است اما آنچنان زیبا و با کیفیت به طرح  و خط دوخت چرم صنعت شده است که شاید تا به آنها دست نزنید و یا دقت کافی به عمل نیاورید متوجه پلاستیکی بودن آن نشوید.

صندلی ها در بهترین کیفیت پارچه و دوخت قرار دارد.استفاده از مواد پلاستیکی نسبتا با کیفیت و با رنگ نقره ای مات در جای جای طراحی داخلی،حس لوکس بودن به سبک قطعات کروم مات را القا می کند.

دکمه ی تنظیمات آینه های جانبی به همراه یک نمایشگره اطلاعات سنسور های تشخیص فاصله با موانع در گوشه و سمت چپ فرمان قرار دارد.کمی آن طرف تر هم کلید قطع و وصل بلوتوث تلفن همراه جا خوش کرده است.

از دیگر امکانات می توان به keylessgostarter  ،سیستم پخش با قابلیت پخش 6 دیسک و اتصال usb  و ipod به همراه کنترل کننده بر روی فرمان قرار دارد اشاره کرد.کمی پایین تر از دریچه های ورودی هوا،کنترل متغییر های تهویه قرار گرفته که سبک استفاده از آن لذت بخش است.از امکانات رفاهی بسیار مهم! این خودرو وجود دو جالیوانی در طرفین داشبورد است که به طرز ماهرانه ای جاساز شده اند!یک جالیوانی به همراه لیوان نیز در ردیف عقب قرار دارد.جک خودرو در زیر صندلی راننده قرار دارد که با جابجایی صندلی می توان به آن دسترسی پیدا کرد.در مجموع کیفیت بکار رفته در این خودرو ی کوچک شایسته ی نام پر آوازه ی تویوتا بوده که برخلاف رقبای کره ای ؛به کیفیت بیشتر از آپشن اهمیت داده است.


آزمون رانندگی:

پشت فرمان قرار گرفته و پیشرانه ی کوچک 1.5 لیترییاریس را روشن می کنم.اهرم دسته دنده ی بلند آن را در حالت ِ گذاشته و خودرو به آرامی حرکت می کند.رانندگی با فرمان برقی در بسیار لذت بخش است و با توجه به شهری بودن این خودرو،آپشنی بسیار ضروری به حساب می آید.البته مجهز به ecu فرمان هم هست که در سرعت های مختلف،ضریب متفاوتی از گردش دارد.

آینه های جانبی به اندازه ی کافی بزرگ هستند که به همراه آینه وسط دید کاملی از اطراف ارائه می دهند.نکته ی دیگر اینکه در هنگام گردش و استفاده از راهنما،تنها زمانی که فرمان تا انتها گردش کند راهنما خاموش می شود.6 سنسور در اطراف خودرو کمک شایانی به سهولت پارک کردن می کنند.البته ممکن است از سر و صدای زیاد آنها و از اینک یک یاریس را با کمک سنسور پارک کنید،خسته شوید که با یک بار فشار دادن بر روی کلید آن غیرفعال می شود.

در یک بلوار خلوت اقدام به شتاب گیری می کنم.گیربکس هماهنگی خوبی با موتور دارد اما نفوذ صدای موتور به داخل کابین بسیار زیاد است که در صورت پایین بودن شیشه ها می تواند آزاردهنده هم باشد!انگار این موتور 1.5 لیتری ناله زنان صفر تا صد را در کمتر از 12 ثانیه پر می کند!ضربات جاده تا حدودی به کابین منتقل می شود-این اتومبیل به شاخصه های ایمنی از جمله ترمز ضد قفل و ایربگ سرنشین جلو مجهز است.نکته قابل توجه دیگر اختلاف در مدل gو jاست،که شامل چراغ های هالوژنی جلو و ترمز های دیسکی عقب می شود.چراغ های جلو هالوژنی است اما سیستم ترمز عقب کاسه ای بود که جای تعجب دارد.البته یک دست دیسک ترمز که ارزش این حرف ها را ندارد!!

نتیجه گیری:

یاریس همانند تویوتا های دیگر به جای قرار دادن آپشن های غیر ضروری پول دریافتی را حتی در این مدل ارزان قیمت ؛صرف کیفیت بیشتر کرده است.طراحی آن با مد روز سازگاری بیشتری دارد.اتاق خودرو نسبت به نمای بیرونی جادارتر است.از طرفی میزان قدرتی دریافتی  107 اسب بخاری از موتور 1500 سی سی آن هم در سال 2014 کمی دور از انتظار و کم جلوه می کند.از این ها که بگذریم،انصافا قیمت بیش از 100 میلیون تومان برای این اتومبیل نامعقول است.پیشنهاد نگارنده این است؛اگر می توانید 20 درصد پول بیشتری برای خودرو صرف کنید.گزینه های زیباتر؛بزرگتر و با امکانات بیشتری در بازار خودرو منتظر شما هستند که ارزش خرید بیشتری دارند.

 

درباره ی سید سبحان سیدی

همچنین ببینید

مقایسه و بررسی MG6 با سراتو

سایت در حال بارگزاری اولیه، مطلب به زودی قرار خواهد گرفت… پروژه عکس: کمیل دادپور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *