خانه / تست خودرو / بررسی تویوتا کمری هایبرید

بررسی تویوتا کمری هایبرید

سدان دوست دار خانواده

تست و نوشته : مهندس سید سبحان سید

پروژه عکس : نسترن مک آرین

نگارنده همیشه به برند تویوتا ارادت خاصی داشتم. خودروسازی که مردمی می سازد و شرط انصاف را در نسبت کیفیت به قیمت در طول دوران باشکوه خودروسازی خود رعایت کرده است و مقام اول فروش جهان را مدیون همین انصاف است.

یکی از دوستان نزدیک من قصد خرید اتومبیل را داشت. مشورت هایی با هم داشتیم و تمام گزینه های جوان پسند تا رنج 180 میلیون تومان بازار را بررسی کردیم. در نهایت تصمیم به خرید گزینه ای متفاوت از آنچه دیگران انتخاب می کنند گرفتیم. بعد از خرید مدل هایبرید تویوتا کمری به بررسی آن در بازه زمانی 6 ماهه پرداختیم تا با خودرو کاملا آشنایی پیدا کنیم و در دراز مدت معایب و محاسن آن را به طور دقیق بررسی کرده تا اگر از انتخاب خود راضی نبودیم خوانندگان “مجله ماشین” را در جریان قرار دهیم تا به خرید گزینه های دیگری فکر کنند.

ده میلیون تومان بیشتر برای خودرویی که عوارض آن کمتر از مدل بنزینی است. این اولین نکته ای است که باید در مورد مدل هایبرید کمری بدانید. انصافی است که در قیمت گذاری این خودرو با توجه به عوارض کمتر نسبت به مدل بنزینی آن رعایت نشده است اما می خواهیم ببینیم این 10 میلیون تومان چه میزان کارایی بیشتری را برای “مالک ایرانی” خریدار این خودرو رقم می زند.

کمی درباره طراحی آن صحبت کنیم. یک مسئله کاملا واضح است و همه آن را قبول دارند. کمری در نسل جدید خود فیس لیفت خوبی را ارائه داده است اما این طراحی می توانست خیلی بهتر باشد. این خودرو به هیچ عنوان یک خودروی زشت نیست اما به یقین کره ای ها در این رده از سدان ، طراحی های بهتر و حتی با اصالت تری دارند. شاید مسولین تویوتا بر این باور هستند که یک سدان معمولی با رنج قیمت مردمی باید شکل شمایل عادی و مردمی هم داشته باشد و از عادی بودن خارج نشود.


در نمای جلو چشم های زیبا و ترکیب آن با جلوپنجره ای که پیوستگی خود را با خطوط افقی سپر حفظ کرده و دو چراغ مه شکن به صورت عمودی طراحی شده اند نما را از سادگی محض نسل قبل خارج کرده است.

یکی از فرق های مدل هایبرید با مدل بنزینی در رنگ لوگو تویوتا است که در مدل هایبرید با پس زمینه ای ملایم آبی رنگ پوشانده شده است.

رینگ های ده پر گرچه در نگاه اول ساده به نظر می رسند اما با زیرکی به صورت آیرودینامیک کار شده اند تا وظیفه خنک کاری مجموعه دیسک و ترمز را کمی آسان تر کنند. در مورد طراحی عقب شاید مهم ترین نکته طراحی چراغ ها باشد که از آن حالت مایوس کننده به شکلی قابل قبول دست یافته است! یک نوار کرومی نیز بین دوچراغ و بالای پلاک قرار داده اند که احتمالا در صورت عدم وجود آن ممکن بود در سفر اتومبیل پشت سری را مجبور به سبقت کنید تا از دیدن نمای کسل کننده رهایی یابد!

وقتی درب کابین را باز می کنم کمی امیدوار می شوم. طراحی کابین ساده است اما هم مسئله کیفیت در آن رعایت شده و هم اصالت را به همراه دارد. مطمنا از دیدن هر روز این اتاقک خسته نخواهید شد و این بار عدم وجود زرق و برق زیاد از حد که به وفور در کابین اتومبیل های رقیبانی همچون سوناتا به چشم میخورد باعث آرامش راننده می گردد.

کیفیت ادوات پلاستیکی بکار رفته واقعا عالی است و همچنین چوب کاری ، چرم دوزی فرمان و صندلی ها همگی نشان از آن دارد که پول خود را دور نریخته اید و می توانید به ماندگاری آن اعتماد کنید.


در مورد امکانات کابین آنچه انتظار می رفت وجود داشت.از گرمکن صندلی ها گرفته تا شارژر وایرلس موبایل و ریموت درب پارکینگ که با همراهی سیستم صوتی کامل با مارک JBL و کیفیت صدای فوق العاده عالی تکمیل می شد. البته نکته قابل توجه و عجیب این است که حتی در مدل 2016 که رادار پیشگیری از تصادف و رادار خطوط را داراست نکته ای جا مانده است و آن آینه ها با قابلیت تاشوندگی برقی  است! این موضوع زمانی جالب تر می شود که بدانید سنسور جلو و عقب هم وجود ندارد! این موضوع را قطعا می توان یک سهل انگاری غیرعمد دانست. البته مالک با سفارش این قطعات به همراه یک دست چراغ ال ای دی بالغ بر 3.5 میلیون تومان هزینه کرد تا جای خالی این سه مورد پر شود.

خودرو را استارت می زنم. صدایی به گوش نمی رسد و از پشت آمپر متوجه روشن شدن این هایبرید دوست داشتنی می شوم. اهرام دسته دنده کمی سفت جا می رود و ترمز پایی کورس زیادی را برای خلاص-قفل کردن دیسک ها طی می کند. در خیابان های کم عرض یکی از مناطق شمال شهر تهران در حال حرکت هستیم. گهگاهی با خالی شدن میسر جلو اقدام به شتاب گیری های نگهانی می کنم. کمی تاخیر بابت هماهنگی موتور برق و بنزین طبیعی است اما ابدا آزار دهنده نیست و و با وجود گیربکس ECVT که تعویض دنده اصلا در آن محسوس نیست این تاخیر به چشم نمی آید و خودرو پیوسته در حال شتاب گیری است.

شتاب مناسب 7.5 ثانیه که در کاتالوگ نوشته شده را کاملا قابل درک می دانم و با هربار فشار بر روی پدال سمت راست کمر سرنشینان به صندلی می چسبد. در طول مسیر با بنز C200 روبرو شدیم که توانستیم در شتاب گیری نسبت به آن موفق عمل کنیم .نکته قابل توجه در مورد مصرف سوخت این خودرو است که پایین ترین رقمی که در شهر موفق به رکورد گیری آن شدیم 6.8 لیتر در هر 100 کیلومتر مسافت  بود. از دو طریق می توانید میزان شارژ باتری و مشخصات کامل نحوه مصرف را ببینید. یکی از طریق مانیتور وسط آمپر ها و برای روش دیگر که اطلاعات بیشتری در اختیار شما قرار می دهد باید از دکمه های سیستم صوتی کلید APPS سپس ECO را انتخاب کرده تا یک تصویر آبی رنگ سه بعدی از خودرو ارائه دهد و تمامی اطلاعات در آنجا موجود است. کمی خودرو را تحت فشار قرار می دهیم تا اطلاعات بیشتری بدست بیاوریم. با چند بار ترمز پیاپی در سرعت بالا و شنیده شدن غر غر های ترمز ضد قفل آزمایش ترمز به پایان می رسد. هرچند قدرت ترمز گیری آنچنان رضایت بخش نیست و ممکن است در شرایط غیرقابل پیش بینی دستتان را در حنا بگذارد اما قطعا قدرت ترمزگیری آن نسبت به نسل قبل بهبود پیدا کرده و می توان به آن امیدوار بود.

در پشت آمپر بر روی عقربه ای که به اصطلاح آن را دور موتور می شناسیم کلمات و مفاهیم خاصی وجود دارد.

سیستم ECO-Mode  دو حالت سبز رنگ دارد. سبز پرنگ در سرعت های پایین EV-Mode را شامل می گردد که موتور فقط در حالت برق فعال است.  قسمت سبز کمرنگ در مواقعی است که موتور بنزین فعال شده و سعی در شارژ باتری ها دارد.

دکمه ای هم برای شتاب گیری بهتر در نظر گرفته شده که اجازه نمی دهد موتور بنزینی خاموش گردد و به حالت برق بازگردد.

در این حالت شتاب گیری پیوسته و با یک صدای زوزه مانند واحد در داخل کابین شنیده می شود و باعث می گردد تا موتور 2.5 لیتری 200 اسب بخاری ترکیبی برق و بنزین بدون احساس تعویض دنده به سرعت های بالاتر دست یابد.

در مورد خدمات پس فروش نکته ای قابل توجه است که باید خریداران تویوتا آن را در نظر بگیرند. سرویس یک خودرو ب ام و در نمایندگی حدود 450 هزارتومان هزینه در بر دارد اما سرویس تویوتا کمری هایبرید مبلغی بیش از 600 هزارتومان هزینه بر روی دست مالک می گذارد که با مرسدس بنز برابری می کند!(مبالغ اعلام شده قیمت های رایج در زمان تست می باشند)

در مجموع هرچند نکات عجیب در مورد این خودرو اعم از هزینه سرویس  و نداشتن آینه تاشو برقی و سنسور ها ! وجود دارد اما می توان این گزینه را یکی از ملاک های خوب خرید دانست. خودرویی که قصد آزار شما را ندارد و می خواهد یک اتومبیل مردمی و با کیفیت باشد. بنابراین همچنان جز برترین ها در رنج قیمتی خود محسوب می شود.

 

در پایان از  ” مهدی رحمتی” مالک تویوتا و همراهی “پیمان  جهانی” با تیم کارتست تشکر می کنیم.

 

درباره ی سید سبحان سیدی

همچنین ببینید

مقایسه و بررسی MG6 با سراتو

سایت در حال بارگزاری اولیه، مطلب به زودی قرار خواهد گرفت… پروژه عکس: کمیل دادپور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *