خانه / تست خودرو / بررسی تنها مرسدس بنز A200 جدید با پلاک ملی

بررسی تنها مرسدس بنز A200 جدید با پلاک ملی

آزمایش رانندگی در دمای منفی 7 درجه!

 

تست و نوشته:مهندس سید سبحان سیدی

پروژه عکس : نسترن مک آرین

ساعت 9 صبح جمعه وقتی صدای تذکر مجدد تلفن همراه مبنی بر ساعت بیدارباش را می شنوم از محل خواب برخاسته و مستقیما به سمت پنجره می روم. خوشبختانه بعد از دوهفته لغو شدن آزمایش خودرو،این بار خبری از بارش سنگین برف نبود و آفتاب طلایی رنگ بر آسفالت روشنایی می بخشید.با مالک مرسدس بنز تماس گرفتم و قرار را برای انجام تست ماشینی هرچند کوچک اما خاص در ساعت 11 گذاشتیم.این بررسی در اصل دیدار مجددی برای من بود زیرا سال قبل در سفری که به  اصفهان داشتم، قبل از دریافت پلاک ملی ، نگاهیسطحی به خودرو انداخته بودم و حالا در تهران همشهری پایتخت نشینان شده و با توجه به عدم وجود مشکل قانونی برای تردد می توانم با دستی باز تر به بررسی تمام عیار این هاچبک جذاب بپردازم.

درخشش ستاره زیر نور خورشید

خودرو را از پارکینگ بیرون می آوریم  و با توجه به محیط مناسب برای عکس در محوطه ساختمان ، بدون اتلاف وقتخانم عکاس مشغول کار خود می شود. دمای محیط به حدی سرد بود که هرچند دقیقه یک بار مجبور به پناه بردن به مرسدس بنز می شویم تا دستهایمان از حالت انجماد خارج شود. دماسنج خودرو دمای منفی 7 درجه را نشان می داد و نور آفتاب گرما بخش نبود. ترجیح به ادامه کار گرفتیم.چه کسی می دانست؟ شاید آخر هفته بعد نیز برف می آمد! از اتومبیل پیاده شده و به قسمت جلو می روم. طراحی خیره کننده مرسدس بنز سرما را از یادم برده و دقایقی محو زیبایی اولین کلاس این ستاره آلمانی می شوم. به جز لوگو شرکت هیچ وجه اشتراکی با نسل قبل نخواهید یافت. اتاق اصلا به کوچکی قبل نیست.گویی کلاس A نسل قبل به دلیل جثه کوچک ، مورد تمسخر قرار گرفته بود و طی این سال ها به باشگاه رفته تا بیشتر شبیه اتاق کلاس C به نظر برسد! جلو پنجره توسط مالک خودرو با نمونه سال آخر تعویض گردیده که در زیبایی ظاهر خودرو بسیار موثر واقع شد و همانند خودرو ها نسل اخیر مرسدس بنز مفهومی و باهوش به نظر می رسد.چراغ های نسبتا بزرگ عقاب مانند در دوطرف جلو پنجره و متناسب با ابعاد بزرگ آن امتداد یافته اند و در قسمت ابرویی داخل چراغ ، سامانه روشنایی در روز و راهنمای کریستالی نارنجی رنگ می شوند خودنمایی می کند.  درب موتور ساده اما ورم کرده است تا کمی با ظاهر نه چندان آرام و خطوط بدنه همخوانی داشته باشد.در گوشه ها به سمت گلگیر خم شده و دو خط از ستو ن تا جلو پنجره را همراهی می کنند. سپر اما شکلی تهاجمی به خود دارد که می تواند به دلیل نحوه طراحی ورودی های بزرگ هوا در طرفین آن باشد. اگر دقت کنید، همخوانی طراحی این ورودی ها با قسمت داخل چراغ ها را به راحتی مشاهده خواهید کرد.زیرسپری مطابق با رنگ بدنه هرچند کوچک ، اما کاربردی به زیبایی نمای جلو اضافه کرده است.

 


در نمای کناری دو موضوع بیشتر از همه جلب توجه می کند. نخست خط پرفشاری است که از قسمت وسط گلگیر جلو شروع شده و با شیبی سربالا به قسمت فوقانی فضای چرخ عقب منتقل می شود و دوم رینگ های 14 پره 18 اینچی ساخت AMG است که در عین سادگی بسیار خوش تراش و شکیل به نظر می رسند. خطی نیز از بالای گلگیر جلو شروع شده و نرسیده به خط نام برده در بدنه محو می گردد.نوار کروم رنگ زیر لبه پنجره ها با همراهی دو تکه طراحی شدن قسمت رکاب ، نمای لوکسی را به قسمت کناری اتومبیل بخشیده است. سقف شیشه ای بزرگ با حضور باله سقفی عقب به پایان می رسد و در ادامه شیشه سیاه رنگ کوچک عقب با برف پاک کن به چشم می خورد. طراحی عقب نیز همانند جلو ،پرحجم و اسپرت است که این موضوع را مدیون سپر حجیم و عضلانی می باشد که با قرار گرفتن دو خروجی هوا در طرفین و یک دیفیوزر بزرگ و دو سر اگزوز بر زیبایی بیشتر این خودرو افزوده است. داخل قاب چراغ های عقب طراحی C مانندی را مشاهده می کنید که ال ای دی های آن برای هر ترمز و راهنما زدن موظف به درخشش هستند اما  آنچه این خودرو را در شب متمایز از دیگر هاچ بک ها می کند وجود سه ردیف C شکل نئون است که  نمای بدون تکراری را برای بیننده رقم می زند.

 

بهتر از ظاهر

به داخل خودرو می روم.سوییچ را در جای خود قرار داده و بخاری را روشن می کنم و به دنبال دکمه گرم کن صندلی می گردم. پس از روشن کردن آن، فضای گرم و مطلوب تری برای بررسی هرچه بهتر خودرو ایجاد می شود. داشبورد بسیار زیباست و نمای کربنی و آن دریچه های گرد چهار پره کروم رنگ بسیار لوکس جلوه می کند. مانیتور 6 اینچی روی داشبورد با طراحی خاص خود به نظر هوشمندتر از یک صفحه  ساده می رسد. دکمه های روی کنسول واضح و آشنا هستند و با چند لحظه مشاهده می توانید به راحتی کاربرد هر کدام را تشخیص دهید. کنترل تهویه هوا کمی پایین تر قرار دارد و در کنسول وسط موسی قرار گرفته که وظیفه کنترل و جابجایی بین منو های مانیتور به عهده آن است. فرمان A200 آشنا است اما همانند دوخت صندلی ها از رنگی قرمز برای تزریق هرچه بیشتر حس اسپرت به فضای داخل کابین استفاده شده است. کیفیت صندلی ها  از نکات قوت این اتومبیل بوده که ترکیب چرم و جیراست و شکل اسپرت یک تکه آن با پشت سری باعث می شود احساس کنید که این ماشین یک هاچ بک تمام اسپرت است. نشان AMG بر روی کف پوش زیبای اتومبیل خودنمایی می کند.سه کلید حافظه صندلی  بر روی در قرار دارد و دستگیره ها با کروم پوشانده شده اند.سیستم صوتی خودرو در حالت پایه با 4 بلندگو و 2 توییتر و ساب وفر نیز بسیار کارامد به نظر می رسید و صدای واضحی داشت. روکش سقف پانورما تمام شیشه ای را باز می کنم و نور خورشید کابین را فرا می گیرد.


نسلی متفاوت

قبل از اینکه به آزمایش فنی خودرو بپردازم با خودم نسل های مختلفی کلاس A را مرور می کردم. این کلاس اولین بار در سال 1997 با کد اتاق W168 به بازار معرفی شد و فروشی بیش از یک میلیون دستگاه را داشت.اتاق بعدی W169  بود که در سال 2004 تولید شد ، نمونه هایی هرچند کم نیز در حال تردد با پلاک ملی هستند که طراحی جالب و ابعاد کوپک و قابل تشخیص سریعی نسبت به دیگر کلاس ها دارند. تولید این نسل تا 2012 ادامه پیدا کرد اما پای مدل های سال های آخر به کشورمان باز نشد. سال 2012 تا کنون نسلی بزرگتر اما با همان نام کلاس A پا به بازار جهانی گذاشت که ابعادی برابر با آئودی A3 و ب ام و سری یک دارد.

خودروی مورد بررسی مدل 2014 و از همین نسل سوم است که میانگین سنی خریداران کلاس A را 13 سال کاهش داد. یعنی با مدلی جوان پسند روبرو هستیم. موتور های مختلفی بر روی این خودرو قابل نصب است که از موتور مدل A160  که تنها 102 اسب بخار قدرت دارد شروع گردیده و به مدل A45 AMG که برای رسیدن به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت از حالت سکون فقط 4.2ثانیه زمان نیاز دارد ختم می شود! کم مصرف ترین مدل ، A180 با سوخت دیزل است که میزان مصرف آن فقط 3.5 لیتر در هر 100 کیلومتر می باشد. اما هاچ بک مورد بحث ما A200 موتور بنزینی است که قلب 1.6 لیتری دارد و با کمک توربویی مناسب، از پس یک رانندگی بی دردسر و کم مصرف بر می آید.

 

آماده حرکت!

هنگام جابجایی خودرو و قرار دادن آن در زوایای مختلف، هر موقع که استارت می زدم و به راه می افتادم احساس سنگینی خاصی در خودرو داشتم.حتی یک بار مجددا دکمه ترمز دستی را چک کردم که مبادا از سهل انگاری و درست رها نشدن چرخ های عقب باشد اما چنین نبود.در نهایت بعد جابجایی سه یا چهار متری خودرو را خاموش کرده و به ادامه کار ها می پرداختیم. زمان تست فرا رسیده بود و خودرو را از مالک تحویل گرفته تا دوری با آن بزنیم. خوشبختانه از اهرام دسته دنده پشت فرمان مورد علاقه من که در بنز کلاس S استفاده می شود وجود داشت و لازم نبود هر بار برای تعویض دنده بین حالات گیربکس ، دست خود را تا کنسول میانی ببرم.درب مجتمع باز می شود و دنیای بیرون به ما سلام می کند. نگاهی به دماسنج خودرو می اندازم که با گذشت از ظهر هوای گرمتری را نشان می داد و عدد منفی 2 درجه سانتیگراد بر روی آن نقش بسته بود.

در حین حرکت در کوچه و خیابان با انبوهی از سنگ ریزه نمک که شهرداری به علت بارش برف در ریختن آن کمی زیاده روی کرده بود روبرو می شویم. این شن های پر آزار در قسمت دوربرگردان ها باعث خطای جزئی کنترل هرزگردی خودرو می شد که بعد از زمانی نسبتا کوتاه از شدت لغزش چرخ ها کاسته می شد.  دید اطراف عالی و برای کسی که اولین بار سوار بر کلاس A می شود قابل حدس است اما در مورد دید ستون C نکته مثبتی وجود ندارد و تقریبا کور است. به هنگام پارک متوجه عدم وجود دوربین عقب برای این این نمونه شدم که کمی سوال برانگیز بود زیرا وجود آن با توجه به دید محدود عقب به شدت حس می شد. البته سامانه های پیشرفته در این اتومبیل دیده می شد که از آن می توان به رادار جلو و سنسور های جلو و عقب اشاره کرد اما به جز مالک که ابعاد ماشین برای پارک را داشت ، برای دیگر اعضا این عمل تمرین و حوصله بیشتری را می طلبید.در این خودرو بیش از 11 نوع سیستم پیشرفته امنیتی و کمک رانندگی به کار رفته است که ازین حیث یکی از ایمن ترین هاچ بک های جهان محسوب می گردد. جعبه دنده 7 سرعته با پدال تعویض پشت فرمان به همراهی کامپیوتر هوشمند مرکزی خودرو، سه نوع حالت رانندگی را برای ما در نظر گرفته بود. حالت اول که به هنگام آزمایش آن را خاموش کردم ، اقتصادی بود و حالات بعدی مرتبط به رانندگی اسپرت و تمام دستی می شدند. پا را بر روی پدال گاز می فشارم. خودرو دیگر آن خرس کوچک تنبل نبود و بعد از روی کار آمدن تنفس ویژه توربو به من نشان داد که بسیار چالاک تر از تصور هم هست! ابتدا در حالت تمام اتوماتیک اقدام به بررسی عملکرد گیربکس کردم و سپس با استفاده از پدال های تعویض دنده پشت فرمان، بر طبق سلیقه به خودرو معکوس های متفاوتی در دور های مختلف دادم که در نهایت باعث ایجاد لبخند رضایت در چهره من شد. در پیچ ها به لطف تایر های فاق کوتاه و رینگ اسپرت AMG ، راندن با این اتومبیل بدون ترس و هیجان انگیز است و به هیچ عنوان اعتماد به نفس شما را زیر سوال نمی برد. در هنگام برگشت به سمت محل سکونت مالک برای تحویل این هاچ بک دوست داشتنی مرسدس بنز کمی به جای خالی این خودرو در بین اتومبیل های رنگارنگ بازار می اندیشم. خودروی کم مصرف کوچک شهری با تجربه اثبات شده سازنده آن می توانست در بازار زیر 2500 سی سی ها حرفی برای گفتن داشته باشد و با قیمت گذاری مناسب موفق عمل کند.

در پایان از مالک خودرو ، خانم سولماز حاتمی و کمک همراهان صبور ایشان با تیم کارتست تشکر می کنیم.

 

 

 

A200 2014
1595

توربو شارژر

 

پیشرانه(سی سی)
جلو محور متحرک
156/5300 توان تولیدی(اسب بخار بر دور در دقیقه)
250/1200-4000 گشتاور(نیوتون متر بر دور در دقیقه)
1370 وزن خالص(کیلو گرم)
8.4 شتاب 0-100(ثانیه)
224 حداکثر سرعت
7 سرعته اتوماتیک با قابلیت تعویض دستی از پشت فرمان نوع جعبه دنده
225/40R18 مشخصات تایر
5.5 میانگین مصرف 100 کیلومتر(لیتر)
50 حجم مخزن سوخت(لیتر)
4292/2022/1433 طول/عرض/ارتفاع

(میلی متر)

 

 

 

 

 

درباره ی سید سبحان سیدی

همچنین ببینید

مقایسه و بررسی MG6 با سراتو

سایت در حال بارگزاری اولیه، مطلب به زودی قرار خواهد گرفت… پروژه عکس: کمیل دادپور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *