خانه / تست خودرو / آزمایش و بررسی میدانی رنو تلیسمان

آزمایش و بررسی میدانی رنو تلیسمان

طلسم بازار توسط تلیسمان

Renault Talisman 2017

 

تست و نوشته:مهندس سید سبحان سیدی

 

عکس : نسترن مک آرین

 

در گذشته اگر از اغلب هم وطنانمان در مورد رنو سوال می کردیم، اتومبیل های آن را با کیفیت، اما با ظاهری سرد و بی روح توصیف می کردند. هرچند هنوز هم این نظر در مورد برخی محصولات که روی خط تولید داخلی با ظاهری تاریخ انقضا گذشته همانند ساندرو قراردارند وجود دارداما واقعیت در مورد رنو و خودروهایش چندسالی است که تغییر کرده و هم اکنون در خیابان ها، تلیسمان و کلئوس که از خودورهای بالای 200 میلیون تومانی و وارداتی هستند، نگاه عابرین را به خود جلب می کند و مردم با دست به آن اشاره می کنند: ببیند رنو به کجا رسیده و چقدر زیباست! این بار به بررسی رنویی میپردازیم که با ظاهر جذاب خود، در میان رقبا کره ای پرفروش همانند اپتیما خوش درخشید و هم اکنون یکی از انتخاب های اصلی مشتریان سدان خانوادگی است. اما باید دید دلیل فروش بالای این اتومبیل فرانسوی تنها به دلیل ظاهر محسور کننده آن است یا علت های دیگری هم خریداران را مشتاق می کند؟

 

شاید شما هم همانند نگارنده اولین باری که عکس های تلیسمان را در اینترنت مشاهده کردید، به نظر اتومیل بزرگی می رسید. یک سدان با بدنه ای پر و باوقار. وقتی از نزدیک به این خودرو می نگرید، متوجه می شوید اتومبیلی زیاد بزرگی نیست، اما طراحان رنو، به طریقی خطوط بدنه و کروم کاری ها را کنار هم نشانده اند که اینگونه به نظر برسد. در دماغه اتومبیل،لوگو کمپانی در بخش جلوپنجره و با کمی قرض فضا از درب پیشرانه، بزرگ طراحی شده تا با صدای بلند فریاد خودشیفتگی اش را سر دهد که من یک رنو هستم! چراغ های متصل به جلو پنجره افقی کرومی رنگ، با کمک شایان دو چراغ سامانه روشنایی در روز که همانند پرانتزی این خطوط موازی با زمین را در بردارند، ظاهر وسیله را بسیار پهن تر از آنچه که هست به نمایش می گذارند، به خصوص حالی که تلیسمان در حال حرکت است، تا جایی که به هنگام عزیمت به محل تست که در بخشی از لواسان کوچک بود، نگاه به آینه های جانبی و تواما به این ترکیب زیبا که روی زمین پشت اتومبیل نگارنده می خزید، حواس را از جلو معطوف خویش می ساخت و اگر حادثه ای رخ می داد علت حادثه را باید طلسم چشمان پرنفوذ تلیسمان ذکر می کرد.


شیک پوش

نمای کناری وسیله، با وقار و گیراست. دور در، کروم کاری را برای تاکید بیشتر بر جنبه های لوکس مشاهده می کنید. نکته جالبی که وجود دارد، دماغه بسیار کوتاه تلیسمان بر خلاف آن شکل و شمایل پهنی که از جلو به نظر می رسید است. انگار باید بیشتر از این ها می بود. این نکته در مورد صندوق عقب هم صدق می کند. ستون C تا جایی که ممکن بود به اواسط بخش رویین درب صندوق متصل شده است. شباهت طراحی به محصولات فولکس واگن و آئودی از همین جا پیداست. البته همانند دو شرکت نام برده شده زیاد بدخلق نیست. تلیسمان ویژگی پرستیژ را همراه با خطوط منحی، هوشمندانه به کار گرفته است. رینگ ها بسان گلی شکفته شده اند و این باعث می شود در نمای کلی بتوان آن را به یک جنتلمن کت و شلواری شیک پوش فرانسوی که لبخند گرمی هم به همراه دارد تشبیه کرد. در ظاهر عقب، سبک جدید طراحی چراغ ها را مشاهده می کنید که ازفاصله های بسیار دور نیز قادر به تشخیص مدل ماشین خواهید بود و این یک امتیاز ویژه برای رنو است که به راحتی دیده می شود و نگاه ها را به خود جلب می کند. نوشته TALISMAN آنچنان واضح بر روی درب صندوق نقش بسته است که برای اکثر افراد میانسال نچندان علاقمند به خودرو، که نام ماشین های ناآشنا و تازه وارد را از روی خود اتومبیل می خوانند به راحتی قابل خواندن باشد.

 


بیشتر از آنچه انتظار دارید

هنگامی که به کابین خودرو وارد می شوید، عزیمت از ظاهر به باطن شما را دلسرد نخواهد کرد. متفاوت ترین نکته نسبت به دیگر خودروهای روز، مانیتور عمودی بزرگ آن است که شمارا به یاد محصولات تسلا خواهد انداخت. با شیبی ملایم ، کار با آن لذت بخش است. قدرت لمس بالاست و حتی با وجود دستکش هم از فرامین انگشت ها پیروی می کند. صندلی های خودرو به تنهایی مقاله ای جداست. بدون شک لقب زیباترین و بهترین طراحی صندلی در بازه قیمتی خودروهای 200 میلیون تومانی ازآن تلیسمان می شود. ماساژور حالات مختلفی دارد که از نظر همراهانمان بسیار کارآمد بود. هرچند به پای ماساژور های اتومبیل های لوکس 500 میلیون تومانی نمی رسد اما بهتر از رقبای خودش است. به هرحال ترجیح دادیم خاموش باشد تا روشن، زیرا تکان هایش حواسمان را برای تست پرت می کرد. فکر کنید در حال تست هندلینگ خودرو هستید و یکی در حال مشت و مال حسابی بدنتان باشد، شدنی نیست! فضای پای سرنشینان جلو و عقب کافی است و مشکلی از این بابت نخواهید داشت. چرم رویه داشبورد با صندلی ها یکدست است و ادامه آن به روی درب ها می رسد. استفاده از کروم مات و براق در جای جای کابین به چشم می آید و در کل می توان به مجموعه کیفیت به کار رفته در داخل، ارگونامیک بودن آن و همچنین زیبایی طراحی نمره بالایی در کلاس خودروهای دو صد میلیونی تومانی داد.


 

 

قلب کوچک پرتوان

اولین بار که مشخصات تلیسمان را مطالعه می کردیم، به کارگیری پیشرانه کوچک 6/1 لیتری حتی با وجود توربوشارژر در این اتومبیل برایمان خنده دار بود، همچنین نکته طنز تر آن شتاب 7/7 ثانیه ای صفر تا صد کیلومتر بر ساعت برای این یک و نیم تنی بود که علی رغم جعبه دنده دو کلاچه آن، باز  هم دست نیافتنی به نظر می رسید و صرفا عددی روی کاغذ بود. روز آزمایش نظرمان کاملا تغییر کرد. این خودرو واقعا چابک است! حتی کمی آن را بیشتر اذیت کردیم و با 5 سرنشین کامل به رانندگی پرداختیم و باز هم جالب بود که خم به ابرو نمی آورد. از نکات هیجان انگیز و البته ضعف، این بود که به هنگام فشار تمام روی پدال گازدر شروع حرکت، جلو وسیله کمی بی وزنی را تجربه می کرد و فرمان در دست نگارنده به بازی و شیطنت می پرداخت که با کمی سکان داری مهار می شد. اگر تلیسمان روی آسفالت خشک این چنین می کند، پس نباید به هنگام بارندگی زیاد با پدال گاز آن شوخی کرد. حسی که از رانندگی با آن به دست آمد کمی همانند خودورهای ب ام و بود. کمی خشک در حرکت و دست انداز ها، و هندلینگ نسبتا مناسب و پایدار سر پیچ های تند علی رغم انتقال قدرت به چرخ های جلو و واکنش لحظه ای و مناسب پدال گاز با گیربکس کوپل شده با پیشرانه را نیز به ذهنیت خودتان از این ماشین بیافزایید.


رانندگی لذتبخش با یک اتومبیل اگر با موسیقی همراه شود، می تواند لذت آن را دوچندان کند، به خصوص اگر سیستم صوتی آن BOSE باشد و تلیسمان، این ویژگی را برای شما به ارمغان خواهد آورد. البته کمی مراقب ترمز ها باشید. طبق شنیده ها و دیده هاآنچه که از ترمزهای خوب یک ماشین اروپایی و به عنوان برند رنو انتظار می رفت ما را راضی نکرد و با تست چندین باره در سرعت ها مختلف پی بردیم که کمی رانندگی محتاطانه تر با وجود ترمزهای نچندان قوی آن، دستوری عقلانی است که به موقع حادثه، دستمان را در حنا نگذارد.

نتیجه پایانی

چه سخنی خوش تر آز آنکه این وسیله نظرمان را به خود جلب کرد؟ رقبای جدی هم کلاس و هم رده آن در بازار اپتیما و سوناتا هستند که از حق نگذریم، آن ها نیز خیلی بهتر از نسل های قبل خود شده اند. اما تلیسمان ظاهر آینده نگرانه تر، قلب کوچک پرتپش با بهرمندی از توربوشارژر دارد، لذت شتاب گیری آن را در چنین کلاس سدانی را دوست خواهید داشت و از نظر خدمات پس از فروش آن نیز خیال راحتی دارید و چندین ویژگی دیگر که خریداران را وسوسه می کند.  این چنین شد که تلیسمان را برگرفته از طلسم می دانند. طلسمی که بازار خودروی کشور را در مدت کوتاهی به چالش کشید.
در پایان از خانم نازنین نایینی مالک خودرو و هماهنگی دکتر میثاق حسینایی و همراهی سید مهدی محمدی و سوگل اسماعیلی با تیم کارتست تشکر میکنیم.

درباره ی سید سبحان سیدی

همچنین ببینید

مقایسه و بررسی MG6 با سراتو

سایت در حال بارگزاری اولیه، مطلب به زودی قرار خواهد گرفت… پروژه عکس: کمیل دادپور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *