خانه / تست خودرو / آزمایش میدانی و تقابل ب ام و  750Li_ پورشه پانامرا توربو _ مرسدس بنز 500 S

آزمایش میدانی و تقابل ب ام و  750Li_ پورشه پانامرا توربو _ مرسدس بنز 500 S

رژه ژرمن ها در خاک پایتخت

نوشته : مهندس سید سبحان سیدی

عکس : سامان صدیقی

کشور آلمان بدون شک یکی از تمدن های بزرگ خودروسازی جهان است.شرکت هایی همچون فولکس واگن-آئودی-ب ام و-پورشه- مرسدس بنز و … است که با خودرو های شگفت انگیز خود شهرت جهانی دارند.تاریخچه ی علاقه ی ایرانیان که اقوامی خوش سلیقه و دوستدار زیبایی هستند به سالهای دوری برمی گردد.حتی این تب بالا باعث تعجب کمپانی های ژرمنی نیز شده است .در این بررسی به سراغ خودرو هایی رفتیم که نه تنها آخرین مدل این کمپانی ها،بلکه جهان خودرو محسوب می شوند.که با توجه به نوسانات نرخ ارز در سال های اخیر هر کسی از عهده ی خرید این خودرو ها در ایران بر نمی آید.ولی دانستن درباره ی آنها نیز می تواند جالب باشد.از آنجایی که فولکس واگن و آئودی در این کلاس غایب بودند به سراغ 3 کمپانی معروف لوکس سازی به نام های مرسدس بنز،ب ام و ،پورشه رفتیم.با هماهنگی های به عمل آمده  3 خودروی سپید رنگ  با هم در خیابان های غرب تهران مشغول گرد و خاک و  هنرنمایی شدند که بهت زدگی عابرین و دیگر خودرو های گذری را در پی داشت.خودرو هایی که تماشای هر یک از آنها ساعت ها زمان می برد….


BMW 750Li : تشریفات مافیایی!

ب.ام.و سری 7 بزرگترین عضو خانواده ی bmw و از لحاظ ابعاد و امکانات در رده ی سدان های لوکس و معروفی همانند مرسدس بنز کلاس اس و آئودی A8 قرار می گیرد.اتاق 7 با داشتن سابقه ای قریب به 25 ساله و عرضه ی انواع مختلف موتور ها از 300 تا 600 اسب را می توان یکی از گزینه های خوب به عنوان انتخاب یک سدان خانوادگی مطرح کرد به شرط آنکه با استهلاک بالا و مخارج آن نیز کنار بیاید.تغیرات صورت گرفته جدید در اولین نگاه به این خودرو در بخش هایی مانند چراغ ها،درپوش جلو و سپر ها بیشتر به چشم می خورد.سیر تکاملی چراغ های جلو و عقب سری 7 و همگام شدن با دیگر محصولات کمپانی،پهنای تشریفاتی،جلو پنجره ی هیتلری که اضافه کردن 8 پره نسبت به نسل قبل جلوه ای لوکس تر به آن بخشیده ،بخشی از نمای جلوی خودرو است.در نمای عقب ویژگی های اسپرت در سپرها و خروجی اگزوز و چراغ ها کمی با چاشنی لکسوس دیده می شود اما نمی توان به طور یقین گفت که نسب به نسل پیشین بهتر شده است.طراحی چراغ های عقب در نسل قبل با اینکه قدیمی شده اند ظاهر یک خودروی باوقارتری را القا می کردند اما در نسل جدید به شدت رو اسپرت جلوه دادن آن کار شده بود.هر چند این مسئله برای کمپانی اسپرت ب ام و قابل درک است.در نمای جانبی آن هم در مدل لانگ این خودرو،5 متر 20 سانتیمتر با سعی تلاش طراحان برای هرچه بیشتر صاف و طویل بودن بدنه به خوبی به معرض نمایش گذاشته شده است که این هنرنمایی باعث شده خودرو سبک لیموزین به خود بگیرد.در کل تلفیقی از ظاهر اسپرت ولی آرام در سری 7 دیده می شود،اما عجله نکنید…این آتش زیر خاکستر است و ممکن است هر لحظه شعله ور شود…با باز کردن درب خودرو قرار گرفت پشت فرمان با فضایی گرم مواجه می شویم.داشبورد بزرگ،بلند پهن  که با رنگ شکلاتی و قهوه ای سوخته همراه شده بوددر لحضه ی اول حس اطمینان را به شما القا میکند.قطعات از کیفیت خیلی خوبی برخوردار بودند.علی رغم شلوغ کاری های صورت گرفته در کابین و انبوه کلید ها(که کمی حوصله سر بر نیز هست!)با لمس اهرم دوار idrive و گرفتن فرمان اوضاع کمی آرامش بخش می شود.با استارت این خودرو 8 سیلند در ابتدا کمی صدا منعکس می شود.سپس سکوت مطلق!حتی این سکوت در حین شتاب گیری سریع هم تا حدودی همچنان ادامه داشت.البته افرادی که علاقه ی وافری به صدای اگزوز دارند می توانند با کمی تغییرات در منبع آن را به میل خود دراورند اما باور کنید شتاب گیری با صدای کم تجربه جالبی است که پیشنهاد می کنم حتما یک با ر آن را تجربه کنید!در رانندگی شهری، اگر مدل لانگ را انتخاب کنید کمی دشوار به نظر می رسد و باید مواظب باشید در کوچه های باریک انتهای خودرو خراشیده نشود. اگر بحث شتاب زیر 5 ثانیه این خودرو با وزن بیش از 2 تن را کنار بگذاریم وارد موضوع تست درایو در سر پیچ ها می شویم.ب.ام.و با داشتن سیستم فعال تعلیق و آنتی رول بار در عقب و بازوهای کنترل کننده و سیستم شگفت انگیز محور عقب هوشمند که باعث چرخش چرخ های عقب در پیچ ها به میزان 3 در جه می شود همه و همه باعث شده تا خودرو با پایداری و مانور پذیری بسیار عالی را به معرض نمایش بگذارد.کمی اوضاع را دشوار تر می کنیم.پس از دور زدن سریع یک پیچ سریعا نیت جهت مخالف می کنیم.در این تست وزن خودرو در محور عقب از طرفی به طرف دیگر افتاد شد که  به نظر می رسید سیستم تعلیق بادی آنچنان هم هوشمند نیست!نکته ی دیگر صندلی عجیب و غریب این خودرو بود که علاوه بر کمی سفت بودن بدن را به خوبی در بر نمی گرفت و در پیچها بدن جابجا می شد که این خود داستان عجیبی است!در قسمت دید جلو همه چیز عالی بود در این حد که شاید به دوربین های کناری زیاد احساس نیاز نمی شد اما دید خودرو در آینه ها جانبی بسیار کم بود به عبارت دیگر نقطه ی کور وجود داشت.البته اتاق 7 آنقدر محاسن ویژه دارد که بخواهیم زیر چشمی از این چند اشکال وارده صرف نظر کنیم.اگر بخواهم سری 7 را به طور خلاصه بیان کنم باید گفت یک سری 5 در ابعادی بزرگتر،لوکس تر با قابلیت هندلینگ خوب به حساب آورد و بیشتر به درد افرادی می خورد که یا از بنز سوار شدن خسته شده اند و یا در یک تشکیلات بزرگ مافیایی کار می کنند!

 


پورشه پانامرا توربو : خانواده دوستی با چاشنی هیجان!

باور کنید نوشتن در مورد خودروی تازه واردی که محصول کمپانی اسپرت سازی همانند پورشه،که با آمدنش در ایران همه ی هوش و حواس را متوجه خود ساخت ،واقعا دشوار است.به یاد دارم زمانی که جو پورشه مخصوصا پانامرای آن در کشور افتاد در مدت زمانی بنز و ب.ام.و فراموش شدند.این مهم به شدت علاقه ی ایرانیان به سوار شدن در اتومبیل های پرقدرت با ظاهری لوکس را نمایش می دهد.این آلمانی در بخش توان از موتور های 6 سیلندر 3.6 لیتری تا تویین توربوی 8 سیلندر 4.8 لیتری را شامل می شود.که 9 قدرت موتور متفاوت را در برگرفته است.اتومبیل مورد بررسی یک پانامرای توربوی تمام عیار بود که علاوه بر داشتن قریب 500 اسب زیر پدال گاز در بخش های ظاهری هم با تغییراتی از جمله پوشش سفید صدفی مات بدنه،پوشش چرم مشکی در قسمت سقف ،کاپوت و صندوق و طرح کربن برای رینگ ها،باله و آینه ها همراه بود که همه این کارها در ایران انجام شده بود.هرچند که در دنیا معمولا از کربن به جای طرح آن برای چنین خودرو های لوکسی استفاده می کنند.به هر حال این  تغییرات خودرو را از دیگر پانامرا ها متمایز کرده و جلوه ی اسپرت تری به آن بخشیده است.پورشه پانامرا در سه نمای جلو،جانبی و عقب به شدت در پی حفظ اصالت بوده است.البته بعضی ها اعتقاد دارند که  استایل آن قدیمی شده اما باید اصالت جویی پورشه را بی چون و چرا پذیرفت.طراحی این خودرو تماما ویژگی های یک خودرو اسپرت راداشته بیشتر شبیه یک بکسور در وزن سنگین می ماند.پانامرا درکلاس فست بک مجلل و در جهان با خودرو های هم وطنی خود همانند مرسدس بنز CLS و آئودی A7 رقابت می کند.چراغ های اشک مانند،هیکل چنگ بر زمین زده،طول 5 متری و آیرودینامک محشر همگی شما را به رونمایی از خودرویی دعوت می کند که علاوه برویژگی های لوکس آماده ی دیدن مانور قدرتمندی هستید.  با قرارگرفتن پشت فرمان پانامرا در صندلی اسپرت آن فرو می رویم.نحوه ی طراحی داشبورد و کنسول وسط بسیار هیجان انگیز است.طراحی کاملا اسپرت،کیفیت بالای قطعات داخلی،استفاده از چوب و نوع چینش کلید ها و ادوات همه باعث می شود هر کسی را به محض قرار گرفتن در این خودرو شگفت زده کند.چه در ردیف عقب و چه در ردیف جلو بنشینید همان احساس 911 در ابعادی بزرگتر به شما دست خواهد داد.فضای سرنشین این خودرو بسیار کمتر از آن هیولای 5 متری بیرونی است ولی شیشه های کوچک اطراف،گودی و در بر گرفتن صندلی،عمق زیاد درها باعث ضریب اعتماد بیشتر به این خودرو می شود.  البته شلوغی بیش ازحد کابین اوضاع را پیچیده می کند اما همین پیچیدگی دلربا،نوع دسترسی شیب دار به کلید ها و صد البته قدرت بالای موتور باعث می شود احساس کنید همه چیز تحت فرمان شماست و کاربرد تشبیه آن به کابین هواپیما کاملا به حق است. پا را بر روی ترمز گذاشته و پیشرانه ی 8 سیلندر با دو توربوی جنگنده را روشن می کنیم.صدای بم و زیبا از منبع اگزوز طنین انداز می شود.به سرعت یاد شعر زنده یاد مرحوم سهراب سپهری می افتیم:”کمربندها را باید بست،جور دیگر باید راند!”در همان اوایل شتاب گیری بلند شدن جلو ی خودرو در کابین کاملا محسوس بود.سرنشینان به صندلی چسبیده و منتظر نرمال شدن ضربان قلب بودیم.اما این برخاستن و شتاب گیری همچنان پیوسته ادامه دار بود.500اسب وظیفه ی کشیدن ارابه ی 2 تنی را به عهده گرفته بودند.اگر نخواهیم از شتاب صفر تا 100 کیلومتر بر ساعت صحبت کنیم،این خودرو ظرف مدت کمتر از 14 ثانیه از صفر به 200 کیلومتر بر ساعت می رسد.در ابتدای شتاب گیری با وجود روشن بود سیستم کنترل پایداری  لغزشی جزئی در انتهای خودروصورت گرفت که در سری 7 این لغزش مشهود نبود. هر چند ب.ام.و شتاب گیری خیلی خوبی بر جا گذاشت ولی این خودرو حال و هوای دیگر داشت.نکته ی دیگر صدای خروجی از منبع اگزوز بود که تلفیق صدای توربوی پورشه،دیوانه وار در حال وارد کردن سکته ی قلبی در تک تک عابرین بود.در آزمون گیربکس PDK باید گفت یکی از بهترین گیربکس هایی است که من با آن رانندگی کرده ام.تعویض دنده ها تقریبا بدون هیچ مکثی صورت می گرفت.اینگونه که مشخص است پورشه همچنان یک کمپانی اسپرت ساز تمام عیار است که وقتی پانامرا یا کاین می سازد اصلا نمی تواند به قابلیت های مسابقه ای فکر نکند.تنها کار گذاشتن دو ردیف صندلی عقب و یک حالت Confort آن هم محض خالی نبودن عریضه است!


مرسدس بنز :S500 تکیه بر مسند ریاست…!

شاید کمتر کسی باشد که برند مرسدس بنز را نشناسد.اصولا تا اسم بنز به میان میاید اولین جملاتی که هر فرد درباره ی آن می گوید عبارت است از شرکتی که خودرو های لوکس،زیبا و بسیار راحت می سازد که این ادعا چندان هم بیراه نیست.حال مرسدس،ستاره ای در سبد تولید خود دارد که قریب به 60 سال از تولید نسل اول آن می گذرد.مرسدس بنز کلاس s تمام ویژگی های یک خودروی ایده آل را به معرض نمایش گذاشته است.اس اولین خودرویی بود که بسیاری از آپشن های متداول امروزی در خودرو ها مانند کیسه ی هوا و ترمز ضد قفل به تولید رساند.خودروی مورد بررسی از سری اتاق W221 بود که از سال 2005 جایگزین نسل قبل شد و در سال 2012 خط تولید آن متوقف و جای خود را به تازه وارد جدید داد.این اتومبیل خود به تنهایی چهره ای فوق العاده تجملی و لوکس دارد ولی مالک خوش سلیقه ی آن با اضافه کردن کیت S65 AMG آن را به خودروی زیبا تری تبدیل کرده است.اگر در عکس ها دقت کنید به سادگی در می یابید از لحاظ طراحی ظاهری یک سر و گردن نسبت به هم میهنان خود بالاتر است.جلو پنجره ای بزرگ کرومی با خط های زیاد افقی،طراحی اصیل سپرها،ال ای دی ها دی لایت و در نهایت فرم چراغ های زیبای جلو که با کپی برداری کمپانی سانگ یانگ از این فرم در مدل کیرون که  فروش آن را تضمین کرد.گلگیر های برامده و دو خط تنفس در لبه ی کناری سپر جلو بر جذابیت کار افزوده است.طراحی کناری و عقب خودرو نیز ضمن هماهنگی کامل،بسیار زیبا هستند.چندی پیش که اولین بار نسل جدید(2014) را در خیابان های پایتخت دیدم از نظر شخصی به پای طراحی این اتاق نمی رسید.خود رائی نکرده و نظر دیگر دوستان را جویا شدم.بلا استثنا همه تاکید داشتند که اگر سیاست های جدید مرسدس نبود حق و الانصاف، w221 سلطنتی تر است.طراحی داخلی،از سبک تلفیقی قدیم و جدید برگرفته شده است.با نشستن پشت اتاق فرمان خودرو ،داشبورد بزرگ و پهن که اگر با تریم کرم نیز همراه شود،آرامش خاصی را القا می کند.بر خلاف 2 رقیب در کلاس اس سعی شده از شلوغی بیش از حد پرهیز شودولی اگر کمی با آن کار کنید مشخص می شود،ادوات و کیلد ها علاوه بر زیاد و پنهان بودن، دسترسی به آنها به راحتی صورت می گیرد.نوار نازک چوبی در قسمت میانی داشبورد به یک صفحه ی چوب پهن تر قسمت شد ،که کنترل سیستم تهویه،ساعت و در دوطرف آن دریچه های ورود هوا به کابین بال گشوده اند.هم ارزی و یک پارچگی مانیتور و صفحه ی کیلومتر شمار،فرمان بزرگ چوبی و ادامه خطوط از داشبورد به درها و رنگ طلایی که از زیر نوار پخش می شود،جلوه ای تئاتر مانند را به داخل خودرو بخشیده است.صندلی را با کمک کلید های روی در تنظیم می کنیم.پیشرانه ی 8 سیلندر را روشن کرده.به مدد اهرم پشت فرمان به راحتی گیربکس را در حالت درایو قرار می دهیم.در همان ابتدای حرکت ،صدای غر غر مانند با طعم Amg  بسیار لذت بخش است. در مورد دید اطراف می توان گفت علی رغم بیشتر حجم گرفتن داشبورد نسبت به تمامی مدل های قبلی اس باز هم نسبت به دیگر رقیبان تسلط بیشتری داشت.آرم 3 پر مرسدس هم علاوه بر کمک به هرچه بیشتر به مشخص کردن ابعاد کاپوت،غرور خاصی را هم در رانندگی رقم می زد.در سر پیچ ها صندلی ها بخوبی از وظیفه ی خود(حفظ تعادل بدن)برآمدند و نسبت به ب.ام.و نرم تر و ارگونامیک تر بودند.خودرو در هنگام دور زدن و پیچ ها حس اعتماد بسیار بالایی می داد. با فشار ناگهانی بر روی پدال گاز،توربوشاژ فعال شده و با معکوس کشیدن گیربکس در مدت زمان کوتاه(نه به خوبی معکوس های پورشه!)شتاب بالایی را ارئه داد که از عهده ی وزن 2 تنی خود به سادگی بر می آمد.

با خاموش کردن سیستم کنترل پایداری در سعی و تلاش بودیم تا با قدرت 435 اسبی بتوانیم قابلیت های رانندگی را به چالش بکشیم.با چند بار ایستادن،حرکت های ناگهانی و دورزدن های سریع،هرزگردی های کوچکی مشاهده شد اما در پیچ ها همچنان اصرار بر پایداری داشت.این پایداری بیش از حد علی رغم مزیت بودن شاید برای افراد اسپرت سوار یا زیر 40 سال کمی حوصله سر بر باشد.هنگامی که به پیچ های طولانی وارد میشدیم بالشتک ها در طی 2 یا 3 مرحله به آرامی پر می شدند اما با فرمان دادن های سریع با پرشدن به موقع خود مانع حرکت های عرضی بدن می شدند.آیا از خودرویی که نیروی باد کناری را در حین حرکت خنثی می کند انتظار دیگری دارید؟بدون شک انتخاب نام پادشاه،برازنده ی این خودرو بوده است.


نتیجه نهایی :

رسالت “مجله ماشین” در طول 35 سال سابقه خود،اطلاع رسانی صحیح و به دور از تعصب های شخصی در بررسی خودرو های مورد آزمایش بوده است.

طراحی داخلی خودروی پورشه پانامرا و کیفیت ساخت و قطعات داخلی از دو رقیب دیگر بالاتر بود،در کنار هندلینگ فوق العاده و صدای زیبای خروجی،سواری خشک تری را نسبت به سایر رقیبان ارائه داد.از نکات دیگر فضای سرنشین و صندوق بار کمتر بود.اگر فکر می کنید هنوز “جوان” هستید و عاشق راندگی با سرعت های بالا و هیجان انگیز،شک نکنید.پانامرای توربو برای شما ساخته شده است.و اما در مورد بنز و ب.ام.و…جالب اینجاست هر وقت از نگارنده سوال می شود بنز بهتر است یا ب.ام.و؟ ناخودآگاه خنده ای می کنم و به یاد سوال معروف ” علم بهتر است یا ثروت؟ “می افتم!در این بررسی خودروی پورشه جزء کلاس سدان فست بک مجلل محسوب می شد ولی 750 وS500 در کلاس خانوادگی رده بندی می شوند وانتظار از یک کلاس خانوادگی خوب:نهایت نرمی،امنیت و فضای سرنشین مناسب است.ب.ام.و 750li حالتی نیمه اسپرت داشت اما مرسدس همان حالت را با نرمی بیشتری آمیخته بود.در این تست اتاق 7 علی رغم داشتن شتابی هیجان انگیز نتوانست برتری خود را به S اثبات کند.همان طور که در متن ذکر شد با اشکالاتی همراه بود که مرسدس آن را نداشت.این نوع اتاق ب.ام.و برای افرادی مناسب است که نه حوصله ی پایداری مرسدس بنز را دارند و نه می خواهند به هیجان پورشه رانندگی کنند.در عین حال از قدیم الایام عاشق برند ب.ام.و  و شتاب ، هندلینگ و طراحی اسپرت آن بوده اند ،که همین دلایل برای خرید یک 750 کافیست.

در خاتمه از آقای “سعید فراهانی” مالک مرسدس بنز،آقای “حسن افشار” مالک خودروی ب.ام.و، “یاشار اسپرت “بابت در اختیار قرار دادن خودروی پورشه و هماهنگی و همکاری های بی شائبه ی آقای “علی فراهانی” به جهت صرف وقت با گروه تست”مجله ماشین” کمال تشکر را داریم.

مرسدس بنز

S500

پورشه

پانامرا توربو

ب.ام.و

750Li

بر اساس استاندارد

کمپانی سازنده:

4663 4806 4395 آرایش موتور و حجم(سی سی)
8-32 8-32 8-32 تعداد سیلندر و سوپاپ
1 به 10.5 x 1-10 نسبت تراکم
435hp/5250 493hp/6000 444hp/5500 حداکثر قدرت

(اسب بخار/دور در دقیقه)

4.7 به 1 3.9 به 1 4.6 به 1 نسبت وزن به اسب بخار
700/3500 X 650/4500 حداکثر گشتاور

(نیوتن متر/ دور موتور)

2065 1971 2035 وزن خالص(کیلو گرم)
5 4.2 4.8 شتاب 0-100(ثانیه)
13.9 x x درگ400 متر(ثانیه)
250(محدود شده) 302 250(محدود شده) حداکثر سرعت

(کیلومتر در ساعت)

0.85 0.95 0.85 تحمل پذیری فشار جانبی(جی)
7 سرعته خودکار 7سرعته  PDK 8 سرعته خودکار نوع جعبه دنده
245/45 R 18 255-285/40-45 ZR 19 245/50 R 18 مشخصات تایر
13.4 x 15.6 میانگین مصرف 100 کیلومتر(لیتر-شهر)
83 80 80 حجم مخزن سوخت(لیتر)
550 445 500 گنجایش صندوق بار(لیتر)
52/48 52/48 52/48 تقسیم وزن جلو- عقب
38 33 38 قدرت ترمزگیری0-100 (متر)
5097

1872

1478

4971

1932

1419

5220

1901

1482

طول

عرض

ارتفاع

(میلی متر)

3036 2920 3209 فاصله ی محور عقب و جلو

(میلی متر)

900 1100 550

(کارکرده-2011)

قیمت در بازار داخلی

فول آپشن

(میایون تومان)

 

 

درباره ی سید سبحان سیدی

همچنین ببینید

مقایسه و بررسی MG6 با سراتو

سایت در حال بارگزاری اولیه، مطلب به زودی قرار خواهد گرفت… پروژه عکس: کمیل دادپور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *