خانه / تست خودرو / آزمایش میدانی سری جدید پژو 207i ایرانخودرو

آزمایش میدانی سری جدید پژو 207i ایرانخودرو

کوچولوی دوست داشتنی برگشت

++206 یا +207 ، مسئله این است!

 

تست و نوشته:مهندس سید سبحان سیدی

پروژه عکس:امیرعلی شبیری

 

7 سال گذشت

207 فرانسوی که تفاوت های آشکاری با نمونه داخلی دارد در سال 2006 وارد بازار جهانی شد و تولید آن تا 2012 ادامه یافت و پس از آن جای خود را به نسخه جدید هاچبک کوچک شهری موتورجلو-محرک جلو با نام 208 داد.

خودرویی که که آن را با نام 207 پژو در ایران می شناسیم در اصل 206 بازطراحی شده است که سال 89 در بازار به فروش رفت.از نظر امکانات و مشخصات فنی فرقی با تیپ 5 و 6 پژو 206 نداشت و فقط در فرم ظاهری دستخوش تغییراتی از قبیل چراغ های 207،درب موتور،گلگیر های جلو و مجموعه سپر های عقب و جلو به همراه تریم داخلی زیباتری شد که آن را بیش از پیش جذاب می کرد. چراغ های عقب نیز اصلا به 207 فرانسه شباهت نداشته و همانند یک نمونه چراغ اسپرت عادی 206 بودند. در سال 90 با تحریم هایی که بر علیه صنعت اتومبیل وضع شد، تولید هر دو با مشکل مواجه شد و در نهایت آخرین مدل در سال 91 تولید شد. هرچند 206 هنوز هم ساخته می شد اما مصرف کنندگان از افت شدید کیفیت پس از سال 90 می گویند. مدیر عامل ایران خودرو در نشست خبری که پارسال برگزار شد عنوان کرد تولید 207 ربطی به قرارداد جدید ایران با گروه خودروساز فرانسوی نداشته و امتیاز کامل به ما تعلق دارد،اما سوال اینجاست چرا در دوران تحریم،تولید 207 ادامه نیافت؟ در هر صورت ایران خودرو در نمایشگاهی اقدام به معرفی نسخه جدیدی از این اتومبیل کرد که با توجه به ماهیت 206 این ماشین و دوبار بازطراحی انجام شده،نگارنده نمی دانم نام آن را ++206 بگذارم یا +207؟ به هر حال به نظر مسئولین امر احترام گذاشته و در این مطلب از آن با نام « 207 جدید» یاد می کنیم که پس 7 سال از ارائه اولین مدل در کشور دوباره روی بورس بازار اتومبیل قرار گرفته است.


استقبال گرم خریداران

207 قدیم که در دو نسخه دنده دستی و اتوماتیک عرضه می شد از نظر مصرف کنندگان خودرویی دوست داشتنی بود که پس از برچیده شدن موقت از خط تولید، قیمت مدل های کارکرده با افت شدید مواجه نشد و با توجه به سیر صعودی قیمت بازار در چند سال اخیر، همچنان با رقم های بالایی خرید و فروش می گردد. مدل جدید قبل از آمدن پیش فروش شد که با استقبال گرم هم وطنان روبرو گردید. هرچند در موعد تحویل بدعهدی چندماهه صورت گرفت که دلیل آن از نظر شرکت مادر،حصول اطمینان نهایی از کیفیت محصول بود و سرانجام در اواخر پاییز 95 تحویل مشتریان گردید. این ماشین فعلا در نمونه دنده دستی عرضه می گردد.

زیبایی بیشتر

شاید بعضی از افراد در سال 89 با مشاهده اولین 207 در خیابان به چراغ های بزرگ و ورم کرده آن عادت نداشتند و آن را با نام وزغ خواندند اما پس گذشت چند سال، دیگر کسی به آن زشت نگفت و حتی بسیار جذاب تر و لوکس تر از 206 هم به نظر رسید. 207 جدید اما نسبت به نمونه قبل دستخوش تغییرات ظاهری هرچند جزئی شده است که از نظر نگارنده تناسبی کامل داشته و علیرغم قدیمی بودن فرم طراحی بدنه، هنوز هم از محصولات رقیب هم رده قیمتی با اصالت تر به نظر می رسد.

تغییر اصلی نسخه جدید در بخش چراغ ها بوده است. چراغ های جلو دارای یک ابرویی با سامانه روشنایی در روز شده اند که حتی در صورت خاموش بودن با رنگ مات سفید جذابیت بیشتری نسبت به مدل های عادی دارند. با روشن شدن اتومبیل این سیستم روشن می شود و جلوه لوکسی به نمای ظاهری جلو می بخشد. اما تغییرات چراغ جلو به اینجا خلاصه نمی شود. کروم کاری ها و بازطراحی جدید آن به قدری زیباست که اگر از فاصله نزدیک به آن نگاه کنید متوجه خواهید شد بهتر از این نمی توانست باشد. طراحی چراغ های عقب نیز حالت نئونی C شکل دارد که در روز زیبا و در شب فوق العاده است. می توان گفت با توجه به جدیدترین بازنگری محصولات ایران خودرو، نظیر دنا و همین 207، در بخش چراغ ها دو گام جلوتر از سایر قسمت های بازپرداخت شده هستیم و مثبت اندیشی را کنار نگذاشته و نمره 20 از 20 را به آن می دهیم.

تفاوت بعدی در آینه ها است. فرم آن با بدنه هم خوانی بیشتری داشته و شبیه چراغ ها، طراحی تیز و جدی تری نسبت به مدل 206 دارد. رینگ های پنج پر آلمینیومی استاندارد هنوز در سرجای خود قرار دارند.

 


داخل خبری هست؟

درب را باز می کنم،قبل از اینکه فرمان با دکمه های کاربردی جدید نظرم را جلب کند، از وجود مانیتور خوشحال می شوم. ضبط مخصوص با برند ایرانخودرو که کیفیت مناسبی دارد با صفحه نمایش جدید هماهنگ شده که پخش موسیقی فقط یکی از ویژگی های آن است. این مانیتور لمسی قابلیت اتصال به تلفن همراه از طریق بلوتوث و رهیاب را به صورت پیشفرض بر روی خود به همراه دارد. همچنین خود ضبط نیز ورودی و خروجی های کاملی نظیر CD/DVD ، ورودی حافظه SD جهت مالتی مدیا و MicroSD برای نقشه، AUX و USB را شامل می گردد. مانیتور برنامه های جالب دیگری نیز دارد، در بخشی که با نام خودرو شناخته می شود، شما می توانید تمامی اطلاعات مربوط به کیلومتر و زمان  تعویض قطعات مصرفی نظیر روغن موتور و فیلتر ها را ویرایش یا ذخیره کنید. در بخشی دیگر در هر بار استارت و شروع حرکتی که دارید، تاریخ و زمان شروع سفر، مدت زمان و مسافت طی شده هنگام حرکت و سرعت متوسط را به شما نمایش می دهد. اگر درب ماشین را هم باز کنید، بصورت انیمیشن از بالا نشان می دهد.

علاوه بر وجود دو سنسور عقب، آپشن پراستفاده یعنی  دوربین عقب است که دید مناسب با خطوط راهنما را دربر دارد که بر روی صفحه نمایش به هنگام درگیر کردن دنده عقب نقش می بندد. این سیستم مجهز به کد 4 رقمی جهت امنیت بیشتر برای جلوگیری از به سرقت رفتن مجموعه دستگاه نیز می باشد.


خلاص،استارت،دنده حرکت!

با اینکه مشخصات فنی تفاوتی نکرده اما از آنجایی که محصولات شرکت روندی نزولی را طی این سالیان داشتند، به رانندگی با 207 جدید می پردازیم. هرچند نمی توان در مدت کوتاه بررسی، نتایج بلند مدتی را ارائه داد اما بگذارید خیال شما را راحت کنم، همانند همان 207 قدیم دوست داشتنی است. شتاب کاملا جوابگوی نیاز های شهری بوده و ترمز ها هم خوب عمل می کنند.

بعد از تست عملکرد شهری، اتومبیل را به یک جاده سرپایینی با پیچ های پی در پی می بریم تا بیشتر به چالش بکشیم. در دو گردش اول کمی با احتیاط عمل کردم. همانطور که می دانید، این هاچبک به عدم تعادل در پیچ ها معروف است، اما احساس کردم توانایی های این اتومبیل بیش از برادران و خواهران خود است. تقریبا 6 پیچ را با سرعت بالا و تماما با صدای جیغ لاستیک ها پیچیدم که خودرو کاملا در دست بود. متعجب می شوم! ابتدا احساس کردم شاید تغییراتی در بخش تعلیق داشته باشد اما با بررسی ها به این نکته پی برده که مالک به محض تحویل گرفتن ماشین، لاستیک های آن را با نمونه دانلپ با سایز 205 و بدون تغییر رینگ تعویض کرد که حرکتی کاملا استاندارد است و تاثیر مثبتی بر عملکرد گذاشته است. هزینه ای که علاوه بر تحویل تایر شرکتی بیشتر پرداخت شده 600 هزار تومان برای 4 چرخ بوده که توصیه می کنیم این کار را انجام دهید تا با اطمینان خاطر بیشتری در جاده ها رانندگی کنید.(مبلغ ذکر شده قیمت رایج در زمان تست می باشد)

اگر بخواهیم نمونه با کیفیت تر در رده قیمتی این ماشین معرفی کنیم، ساندرو را پیشنهاد کرده و در غیر این صورت کسانی که جوان هستند و زیبایی را می پسندند، 207 جدید یکی از انتخاب های آنان خواهد بود.

در پایان از آقای امیرعلی شبیری، مالک اتومبیل جهت همکاری با تیم کارتست تشکر می کنیم.


مشخصات فنی

207i
حجم پیشرانه(سی سی) 1587
قدرت موتور (اسب‏بخار/دور در دقیقه) 5800/105
گشتاور (نیوتن‏متر/ دور بر دقیقه) 4000/142
حداکثر سرعت(کیلومتر بر ساعت) 190
شتاب صفر تا 100 (ثانیه) 6/11
جعبه دنده 5 دستی
طول/عرض/ارتفاع (میلی‏متر) 1468/1680/3900
میانگین مصرف سوخت (کیلومتر بر هر لیتر) 6/6
وزن (کیلوگرم) 1054

 

 

درباره ی سید سبحان سیدی

همچنین ببینید

مقایسه و بررسی MG6 با سراتو

سایت در حال بارگزاری اولیه، مطلب به زودی قرار خواهد گرفت… پروژه عکس: کمیل دادپور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *