خانه / تست خودرو / آزمایش میدانی ب ام و 528i مدل 2103
ب ام و 528i

آزمایش میدانی ب ام و 528i مدل 2103

هفت منهای دو

تست و نوشته: سید سبحان سیدی

پروژه عکس: بهنام مزدگیر

اجازه بدهید در ابتدای خواندن متن ؛کمی گرد و خاک بلند شود! صحبت از یک رقابت دیرینه. شاید بهترین علت برای فروش بالای سری پنج ب ام و ؛این جمله ی کوتاه و دلیل اثبات شده است:”مرسدس بنز کلاس Eبه اندازه ی کافی برای جوانان هیجان انگیز و جذاب نیست”.به شخصه؛ اغلب مرسدس را به ب ام و بیشتر ترجیح میدهم اما این بار با داستانی متفاوت روبرو شدم.مطمئنا نگارش این مطلب در مورد مرسدس بنز E کلاس نیست.درباره ب ام و می نویسم؛نسل ششم سری 5 ب ام و که با طراحی بسیار زیبا ؛لوکس و اسپرت را به بهتری شکل ادغام کرده است.مخصوصا وقتی که با لباس M در داخل شهر خودنمایی می کند.

طراحی ظاهری

به یقین غوغای طراحی نسل پنجم توسط کریس بنگل را به یاد دارید.ما ایرانی ها اغلب این اتومبیل را به نام 530 میشناسیم.ماجرای نسل ششم و جدید سری پنج هم پیرو همان ماجراست.طراحی اسپرت با چاشنی لوکس.مثل همان نسل قبلی طرفدارن پر و پاقرصی دارد.تب خرید این خودرو آنچنان بالا گرفته که اگر در خیابان های اعیانی تهران دقایقی پیاده روی کنید به راحتی چند دستگاه در رنگ های مختلف را مشاهده کنید.

خودروی مورد بررسی مجهز به کیت بدنهMPower بود که نسبت به سایرمدل های موجود در سطح شهر زیباتر است .در نمای جلو چهره  جسورانه  ب ام و Z4 دیده می شود.درب موتور موج دار و عضلانی طراحی شده که به همراه مجموعه چراغ های جلو و ابرویی روی آن به هرچه بیشتر تهاجمی شدن نمای جلو کمک کرده است.دی لایت ها همانند دیگر محصولات جدید کمپانی ب ام وبه دور چراغ های نور پایین و بالا ،حلقه زده اند.این ترکیب بندی دقیق به همراه سپر های ام ؛در خیابان به سرعت سر ها را به طرف اتومبیل بر می گرداند.

در نمای جانبی ،خطوط محکم و پر رنگ ؛همانند آنچه در سری 3 به کار گرفته شده ،به همراه رینگ های آلمینیومی 19 اینچی ام پاور خودنمایی می کند. گلگیر ها برامده و عضلانی هستند.هرچند طول خودرو نسبت به نسل قبل حدودا 4 سانتیمتر کشیده تر شده است اما خط محکم طراحی که از روی گلگیر جلو و با عبور از دستگیره ها به چراغ عقب ختم شده،اتومبیل را کشیده تر جلوه داده است

طراحی بسیار نزدیک به سری 7؛ابهت خاص به این خودرو بخشیده و همچنین چراغ های عقب به همراه LED طیفی همان حس سنگینی سری 7 را القا می کند.اولین مورد از تغییرات کیت ام در عقب سپر بلند تر آن به همراه دیفیوز و 4 عدد سرا گزوز است.شبرنگ ها هم توسط طراحان ام از وسط به زیر چراغ ها انتقال یافته.باله ی درب صندق و روی شیشه ی عقب را هم نباید فراموش کرد که علاوه بر بهبود مسائل آیرودینامیکی زیبایی و حس اسپرت بودن را دو چندان کرده است.

نشانM5 هم در زیر چراغ عقب سمت راست خودنمایی می کند.اما قرار نیست هر کسی لباس گرانقیمت و فاخر می پوشد؛حتما انسان خوبی هم باشد!


طراحی داخلی-امکانات

درب خودرو را باز می کنم.هفت منهای دو! نحوه ی طراحی داخلی ؛ترکیب رنگبندی و صندلی های بزرگ و پرحجم سری 7 را در ذهنم تداعی می کند البته منهای 2!تریم کرم رنگ در زیر نور خورشید که توسط سانروف باز شده به درون کابین می تابد درخشش زیبایی را رقم زده است.اهرم iDriveبرگرفته شده از پدر به همراه موس تنظیمات نمایشگر که از جنس کروم مات است خودنمایی می کند.و باز هم داستان انبوه کلید ها و ….مثل اینکه طراحان ب ام و اصرار زیادی دارند تا کنترلگر های تمام آپشن های اتومبیل را بر روی کنسول وسط  به معرض نمایش بگذارند!

دکمه های حالت های اسپرت و راحت به همراه Esp و پارک و سنسور های جانبی در سمت چپ اهرم لذت بخشiDRive قرار گرفته که استفاده کردن از آن و کنترل موس صفحه نمایش بسیار ارگونامیک بوده و زاویه آرنج دست هم در بهترین موقعیت قرار می گیرد. نکته ی قابل توجه در کابین خودرو این است که نسبت به سایر رقبا در این کلاس از فضای کمتری برخوردار است.وقتی در صندلی پرحجم آن می نشیند احساس می کنید در گودی فرو رفته اید که جای چرخش ندارید.امادلیل نمی شود که در آن راحت نباشید.زیرا آنچه می خواهید کاملا در دسترس شماست.

اتومبیل مورد بررسی بیشترین حد آپشن را در این رده ی کلاسی دارا بود که فاصله را با سری 7 بیش تر از پیش نزدیک می کرد.

نمایش اطلاعات بر روی شیشه،وکیوم درب ها،صندوق عقب برقی،مانیتور  به همراه نویگیشن و گیرندهی دیجیتال تلویزیون،DVD پلیر و چنجر،فول ایربگ،صندلی های جلو تمام برقی به همراه حافظه ی تنظیم و گرمکن برای تمام صندلی ها،سرد کن صندلی های جلو،Keylessgostarter،اتوهلد،پرده های شیشه و عقب،سامانه ی استپ استارت،سنسور نور و باران،تنظیم میزان نرمی کمک ها یا اسپرت کامفورت،ESP،بلوتوث،آینه ی تاشوی برقی،سنسور های جلو و عقب،بهینه سازی مصرف یاحالت اکونومیک و دیگر امکاناتی که تا چند وقت گذشته فقط در سری 7 و بنز S کلاس یافت می شد.

آزمون رانندگی

دکمه استارت را فشار داده و خودرو با صدای آرام از خواب بر می خیزد .ناگفته نماند که با توجه به کیت M و نوشته های  M5 بر جای جای خودرو وقتی با فقدان صدای موتور و اگزوز روبرو می شوید همه چیز لو می رود!شاید بتوانید با نصب کیت اگزوز کمی بیشتربه شکل و شمایل لباس M دربیایید!

قطعات همه در کیفیت بسیار خوبی قرار گرفته اند.لمس فرمان و اهرم iDrive نیزاین لذت را بهبود می بخشند.اهرم را در حالت D گذاشته به آرامی به راه می افتم.ابعاد مستطیل شکل خودرو حجم واضحی را در ذهن برای عبور از معابر تنگ به نمایش می گذارد.صندلی ها اسپرت اما راحت هستند و سر پیچ ها بدن را به خوبی در بر می گیرند.چند خیابانی را آرام رانندگی می کنم ولی از آنجایی که این یک ب ام و است و لذت آن در مانور پذیری های بی نظیرش نمایان می شود دکمه ی اسپرت را فشار داده و سیستم کنترل پایداری را هم خاموش می کنم.این ب ام و در حالت کامفورت و اکونومیک همانند پسری مودب؛سر به زیر و قانع به مصرف کمتر جلوه می کند اما وقتی این سیستم ها را خاموش می کنید ذات خانوادگی ب ام و پدیدار می شود.کمک ها خشک تر عمل می کرد تا جایی که با همراهی رینگ های 19 اینچی،ضربات جاده کمی آزاردهنده بود.به میدانی بزرگ می رسم.اتومبیل ب ام و است،دیفرانسیل عقب و در حالت اسپرت پلاس!با کسب اجازه از مالک همه چیز برای یک دریف جانانه آماده می شود.بصورت ناگهانی پدال گاز را تا انتها فشار می دهم.یک مکث کوتاه به احترام توربو شارژها و سپس صدای لاستیک و بازی با فرمان!

245 اسب بخار قدرت بر روی وزنی بیش از 1.7 تن به مدد تربو شارژها هرزگردی کوچکی هنگام شتاب گیری مستقیم به همراه داشت. کشش خودرو در سربالایی ها کاملا راضی کننده بود.بلوار خلوتی را انتخاب می کنیم و شتاب صفر تا صد را در عدد ی بین 7.5 تا 8 ثبت می کنیم که از لحاظ عددی شاید به چشم نیاید اما کاملا راضی کننده است.در سر پیچ ها و مانور ها هندلینگ به کمک توانایی جابجایی زاویه تا 2.5 درجه در چرخ عقب،محشر است.اما در تست انتقال ناگهانی وزن خودرو از طرفی به طرف دیگر همان اشکال در کم هوشی تعلیق سری 7 را مشاهده کردم.برای مثال اگر در حال تعویض خطوط بین باند 3 و  1 و یا پیچیدن سریع پیچی به شکل اس باشید وزن خودرو به همراه اتاق در مرحله ی بعدی و با فرمان به جهت مخالف کاملا روی یک طرف اتومبیل خم خواهد شد.البته خودرو به هیچ وجه پایداری خود را از دست نمی دهد و کاملا تحت فرامین شماست.نکته ی بعدی فعال شدن زود هنگام ترمز ABS بود که با کمی فشار کوچک روی پدال ترمز صدای خرخر سامانه ی ضد قفل به سرعت به گوش می رسید.فرمان خودرو ،خوش دست بود اما با وجود کمی خستگی در آن به لذت فرمان سری 3 نبود.در شتاب گیری کمی صدای غرغر اگزوز به همراه سوت زیبای توربو شارژها شنیده می شد.

این خودرو همان گونه که از عدد آن پیداست بین سری 3 و 7 قرار دارد و از ویژگی های برادر کوچکتر،چابکی و از برادر بزرگتر ،سبک طراحی و امکانات را به همراه داشت که میل و سلیقه ی بسیاری از افراد برای انتخاب رده اول اتومبیل های لوکس است.

امکانات بیش از حد نیاز،پیشرانه ی چابک و بسیار کم مصرف آن،کیفیت بالای قطعات و هندلینگ فوق العاده ؛به سرعت شعار ب ام و : “لذت رانندگی” را در ذهن تداعی می کند.اتومبیلی که با طیف وسیعی از قدرت موتور و سطح آپشن از 520 گرفته تا 535 ،در کشور موجود است و هرچقدر برای این سری بیشتر پول بدهید،بیشتر آش می خورید!

از مالک خودرو آقای “محمود حکیمی” به جهت همکاری با تیم کارتست سپاسگزاریم.

 

1997  cc تویین توربو آرایش موتور و حجم(سی سی)
4/16 تعداد سیلندر و سوپاپ
1:10 نسبت تراکم
245hp-5000-6500 حداکثر قدرت

(اسب بخار/دور در دقیقه)

350Nm-1450-4800 حداکثر گشتاور

(نیوتن متر/ دور موتور)

1.7 وزن خالص(کیلو گرم)
6.2 استاندارد شتاب 0-100(ثانیه)
250 محدود شده حداکثر سرعت

(کیلومتر در ساعت)

8دنده اتوماتیک شیفت نوع جعبه دنده
19-235-45 مشخصات تایر
6.6-7.0 میانگین مصرف 100 کیلومتر(لیتر-شهر)
70 حجم مخزن سوخت(لیتر)
4907/1860/1462 طول/عرض/ارتفاع

(میلی متر)

2968 فاصله ی محور عقب و جلو

(میلی متر)

 

 

درباره ی سید سبحان سیدی

همچنین ببینید

مقایسه و بررسی MG6 با سراتو

سایت در حال بارگزاری اولیه، مطلب به زودی قرار خواهد گرفت… پروژه عکس: کمیل دادپور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *