بیراهه ‏نوردی با لندمارک در کنار مقام‏ آورترین راننده مسابقات اتومبیلرانی کشور

بررسی تنها مرسدس بنز A200 جدید با پلاک ملی
آوریل 15, 2018
آزمایش میدانی و تقابل ب ام و  750Li_ پورشه پانامرا توربو _ مرسدس بنز 500 S
آوریل 16, 2018
بیراهه ‏نوردی با لندمارک در کنار مقام‏ آورترین راننده مسابقات اتومبیلرانی کشور

پیرمرد جوان

 

تست و نوشته:مهندس سیدسبحان سیدی

پروژه عکس: سیدمهدی محمدی

تا قبل از آشنایی با مالک اتومبیل، تصور نگارنده، عکاس و همراهمان بر این بود که برای تست خودروی لندمارک ویژه مسابقه آف‏رود به کردان کرج که منطقه‏ای خوش آب و هواست عازم شده‏ایم. اما پس از دیدن آقای بیوک جدیری مدال‏آور که 80 سال سن داشت، موضوع تهیه گزارش از تست خودرو به گفتگویی جذاب بدل شد که ارزشمندتر بود. ایشان به ظاهر یک پیرمرد بودند، اما به یقین دلی جوان‏تر از ما داشتند، زیرا طی چند ساعتی که در خدمت این قهرمان بودیم، آنقدر ما را با گفته‏های شیرینشان از ته دل خنداندند و خاطراتشان جالب و قابل تامل بود که هیچ‏گاه دیدار با ایشان را فراموش نخواهیم کرد.

آقای سرعت

«بیوک جدیری» متولد اردیبهشت ماه سال 1316 در شهر تبریز است. ایشان برای اولین مرتبه، 6 ساله بودند که پشت فرمان اتومبیل بردارشان نشسته و به رانندگی پرداختند. با این احتساب، سابقه رانندگی وی عدد شگفت‏آور 76 سال است! از اولین خودرویی که داشتند می‏پرسیم: بنز 170 دیزل تاکسی. می‏گویند برای کسب درآمد این خودرو را خریدم و گرم کردن زیاد پیشرانه آن کلافه‏کننده بود. از اول روی پای خودم بودم و کار می‏کردم. مکانیکی ماشین‏هایش را خود انجام می‏داده و تا الان کسی ندیده که شخص دیگری برای تعمیر، کاپوت اتومبیل آقای جدیری را بالا بزند. کوچک‏ترین ایراد را برطرف کرده و نگذاشته کار به مشکلات بزرگ‏تر فنی کشیده شود. همیشه به زیربندی خودرو اهمیت می‏دهد و بررسی و تعویض آنها را از مهم‏ترین نکات می‏داند.

وقتی ما را به منزلشان دعوت می‏کنند، در کنار و روی شومینه کاپ‏های زیادی با عناوین مختلف می‏بینیم که تنها بخش کوچکی از مجموعه ایشان است. دیوارها مملو از تابلو‏های مقام و تقدیرنامه و نشریاتی بود که درباره او نوشته‏اند. تابلویی توجه‏مان را به خود جلب می‏کند که شامل صفحاتی می‏شد که «مجله ماشین» در نسخه‏های بسیار قدیمی درباره او پرداخته بود.

از ب‏ام‏و 2002 مدل 1972 که در اکثر تصاویر بود می‏پرسم. این اتومبیل مورد علاقه ایشان است و می‏گوید حرف مرا گوش می‏دهد. احتمالاً باید این ب‏ام‏و کلاسیک را هم همانند مالکش مقام‏آورترین خودروی ایران بنامیم، زیرا نمونه دیگری سراغ ندارم که این همه کاپ آورده باشد! موضوع زمانی عجیب می‏شود که متوجه می‏شویم خودرو با وجود بیش از 300 مرتبه شرکت در مسابقات، تصادف نداشته و هنوز بدون رنگ است!


صحیح راندن

تجربیات فراوان ایشان در صندوقچه اسرار نیست و به راحتی با همه به اشتراک می‏گذارند. حتی کلاس‏های آموزش رانندگی حرفه‏ای را برای جوانان به صورت رایگان برگزار می‏کنند. می‏گویند گاهی جوان‏ترها در جاده چالوس مرا می‏شناسند و برای تفریح می‏خواهند با من به اصطلاح کورس بگذارند، اما هرگز چنین کاری انجام نمی‏دهم. خیابان‏ها قوانین خود را دارد و باید در ایجاد نظم کوشا بود.

از صدای اگزوز خودروهای دستکاری شده که در شهر برای مردم مزاحمت صوتی ایجاد می‏کند، ناراضی بوده و می‏گویند اگر جوانان علاقه‏مند به سمت ورزش اتومبیلرانی اصولی روی بیاورند و زمینه مناسبی برای رشد و پیشرفت آنها در رشته‏های مختلف این رشته فراهم شود، در پیست تخلیه هیجان شده و در محیط شهری و جاده رعایت خواهند کرد.

ایشان در مورد خودروهایی با گیربکس اتوماتیک تیپ‏ترونیک، توصیه به استفاده از حالت دستی در سرازیری‏ها می‏کنند تا نیاز کمتری به استفاده از ترمز باشد. با حفظ فاصله با خودروی جلویی، متوجه خواهید شد که زیاد به ترمز کردن نیازی نیست و خیلی راحت با کنترل پدال گاز می‏توان سرعت وسیله را کنترل کرد. ایشان شعاری دارد: سرعت رفتن یا اجرای حرکات نمایشی هنر نیست، قهرمان کسی است که بتواند اتومبیل را به درستی کنترل و متوقف کند.

تعریف متفاوتی از زندگی

آقا بیوک یک بستنی فروشی در خیابان ستارخان پایتخت و یک گاوداری دارد. در باغ کردان هم قسمتی برای اسب‏‏ها در نظر گرفتند که یکی از آنها را به هنگام تست آف‏رود همراه خود بردیم. لباس قرمز رنگ مسابقات خود را بر تن می‏کنند که برازنده ایشان است. هنگامی که مشغول گپ و گفت با این جوان 80 ساله بودم، متوجه نکته خاصی می‏شوم. می‏پرسم: چطور اینقدر شاد و سرحال هستید، طوری که ما جوان‏تر‏ها در مقابل شما مانند افراد افسرده به نظر می‏رسیم؟ می‏گویند زندگی بالا و پایین زیادی دارد که ضمن درگیری با آن برای کسب موفقیت‏ها، نباید اهمیت زیادی به مسائل داد. باید شاد زندگی کرد و به هر اتفاقی لبخند زد. هیچ چیز مهم‏تر از شادی نیست و من بیوک، تا 80 سالگی را با همین فرمان آمده‏ام و از نحوه زندگی خود ناراضی نیستم. اطرافیانم از صحبت کردن با من انرژی می‏گیرند، می‏خندند و همین موضوع خوشحالم می‏کند. در ادامه وقتی به سراغ تست خودروی آف‏رودی ایشان رفتیم، دلیل موفقیت و ذهن متمرکز برای رانندگی بیراهه را همین روحیه با نشاط ایشان دیدیم.

بیراهه‏نوردی در کنار استاد

در جاده‏ای بدون تردد، پشت سر لندمارک آقای جدیری تا مسیر آف‏رود مورد نظر می‏رانیم. با سرعت بالایی می‏راندند تا حدی که برای نگارنده کمی چالش‏برانگیز بود و گاهی مجبور به سُردادن اتومبیل خود (حالتPowerSlide ) برای عبور سریع‏تر از پیچ‏های ناشناخته می‏شدم! بعد از رسیدن به اول جاده غیرآسفالته، هنگامی که علت سرعت زیاد ایشان را جویا شدیم می‏گویند: در آینه وسط و جانبی حواسم به همه حرکات شما بود و شما را امتحان می‏کردم تا ببینم دست فرمانت چطور است، زیرا اتومبیلم را در اختیار راننده ناشی قرار نمی‏دهم که خوشبختانه پا به پای ماشین من می‏آمدی. وقتی کسی برای اولین بار پشت سرم می‏راند، او را محک می‏زنم. شنیدن این صحبت‏ها از طرف مقام‏آورترین راننده ایران برای نگارنده دلگرم‏کننده بود.


لندمارک V7 محصولی از کشور پهناور چین است که از پیشرانه طراحی شده میتسوبیشی بهره‏مند است. این اتومبیل دو دیفرانسیل، برخلاف سایر شکستنی‏های ساخت این کشور که نباید انتظار زیادی از آنها داشت، خودرویی کارآمد برای آف‏رود محسوب می‏شود، زیرا نیروگاه با تولید حدود 200 نیوتن‏متر گشتاور در دورهای پایین به کمک فاصله محوری مناسب و ارتفاع بلند از سطح زمین از عهده صعود تپه‏هایی با شیب زیاد برمی‏آید.

دور تا دور اتومبیل، رول‏های محافظی کشیده شده که برای حفاظت از صدمات جدی توسط محیط خشن بی‏راهه به آن و همچنین صیانت از جان سرنشینان به‏کار می‏رود. در ابتدا به توانایی‏های خودرو نسبت به صعود و فرود از تپه شک داشتم، اما پس از مدتی متوجه شدم این عمل به آسانی با درگیری دنده کمک به سرانجام می‏رسد. آقای جدیری بیشتر بر قابلیت‏های مثبت و دوام پیشرانه تأکید داشتند و از نظر ایشان، موتور 4/2 لیتری لندمارک، یکی از بادوام‏ترین موتورهاست. استاد به راحتی با این خودرو از تپه‏ها بالا می‏رفت و بی‏واهمه و بدون استفاده از نیروی ترمز و فقط با درگیری دنده کمک به پایین می‏آمد. این خودرو برای مسابقات آف‏رود در نظر گرفته شده است.

در پایان از همراهی و صبوری این مقام‏آور در کنار تیم تست «مجله ماشین» تشکر می‏کنیم.


سایر مشخصات فنی لندمارک V7

تعداد سیلندر/ نوع پیشرانه 4/ خطی تنفس طبیعی
حجم پیشرانه (لیتر) 4/2
حداکثر قدرت (اسب‏بخار/ دور در دقیقه) 2500/128
حداکثر گشتاور (نیوتن‏متر/ دور در دقیقه) 3000-2500/203
نوع جعبه دنده 5 سرعته دستی
سیستم تعلیق جلو جناقی با میله پیچشی/ عقب فنر تخت
وزن (کیلوگرم) 1855
فاصله محوری (میلی متر) 2850
طول/عرض/ارتفاع (میلی متر) 1790/1790/4717

 

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تست خودرو