بررسی میدانی کیا ریو 2016؛ هاچ بک صبور!

بررسی فورد ماستنگ اکوبوست در پایتخت
آوریل 15, 2018
بررسی مرسدس بنز 450SLC
آوریل 15, 2018
بررسی میدانی کیا ریو 2016؛ هاچ بک صبور!

کیا ریو

هاچ ­بک صبور!

 

تست و نوشته:مهندس سیدسبحان سیدی

پروژه عکس: نسترن مک­آرین

 

سال 1384 بود که ریو توسط سایپا به بازار عرضه شد. عده از مردم در آن زمان، ظاهر ریو را نا­متعارف قلمداد کرده و از آن به عنوان یک خودرو با طراحی عجیب یاد می کردند. طولی نکشید که همین ظاهر غریب نسبت به دیگر خودروهای داخلی، به چهره­ای شناس و جذاب بدل شد که یکی از علل اصلی آن، کیفیت خوب و دوام این اتومبیل بود. ریویی که بازار جهانی آن را می شناسد بسیار متفاوت از مدلی است که ما به آن عادت کردیم و با شنیدن نام آن در ذهنمان نقش می بندد. نمونه جدید کاملا به­روز طراحی شده و امکانات آن نسبت به قیمتش مناسب است. حال این ریو پس از فرصت حضوری که در مناطق آزاد کشور داشت، با پلاک ملی هم در خیابان ها مجاز به تردد است. پس از هماهنگی با یکی از مالکین،به بررسی میدانی نمونه­ای می پردازیم که از بخت خوب ما ، رنگ سفید تکراری آن نبود و یکی از 3 دستگاه آبی رنگ پلاک­ملی موجود در کشور به شمار می رود.


 

نسل سوم ریو شامل دو فرم بدنه سدان و هاچ­بک می شود که به مدل بدون صندوق آن،3درب و 5درب نیز گفته می شود. از نظر نگارنده و دوستان حاضر در بررسی، طراحی نمونه هاچ­بک یک سر و گردن بالاتر از سدان آن قرار می­گیرد و چراغ­های بزرگ آن با فرم تخم­مرغی شکل عقب همخوانی بیشتری دارند. مثل اینکه ریو جدید ادامه دهنده راه و روش طراحی مدل گذشته است، زیرا چراغ های عقب و جلو همچنان اغراق آمیز در بدنه پرحجم خودنمایی می­کنند. البته اگر چراغ عقب کمی باریک­تر طراحی می شد می­توانست جلوه لوکستری به اتومبیل ببخشد که این مورد، در مدل 2018 که نسل چهارم قلمداد می­گردد به زیبایی بازطراحی شده­است. در نگاه کلی، ریو جدید اتومبیل زیبایی است که سعی کرده خود را همانند هیوندای ولستر زیبا ولی سبُک نشان ندهد و کمی محافظه کاری را چاشنی کار قرار داده تا علاوه بر فرم هاچ­بک و اسپرت بودن غیرقابل انکارش، سرسنگین هم باشد. در داخل چراغ جلو علاوه بر قسمت نور بالا و پایین، لامپی قرار دارد که به صورت زاویه دار در داخل کاسه­چراغ طراحی شده و به هنگام چرخش فرمان و ورود به پیچ روشن می شود تا دید راننده افزایش پیدا کند.

نکته خوب نمای کناری، رینگ­های 17­اینچی نقره­ای-مشکی آن است که با بدنه پُف کرده همخوانی دارد. هنگامی که به سایز تایر توجه می­کردم، خواندن اسمی بر روی آن خوشنودم ساخت. Continental برند تایر مورد اعتماد و به اصطلاح جواب­پس­داده است که فضای خالی بین رینگ و گلگیر را هرچه بیشتر پر کرده بود. بنابراین هنوز سوار نشده، توقع­ام از ریو با کفش­های مارک­دارش بالا می رود و انتظار دارم سر پیچ­های تند و تیز به نگارنده کمک شایانی کند.

کیفیتی فراتر از انتظار

ریموت را از مالک گرفته و روی صندلی­ها قرار می­گیرم. اولین جمله­ای که به ذهنم می­رسد را برای شما بازگو می­کنم : «با کیفیت و دوست داشتنی».

شمایل کابین همانند دیگر خودرو­های کیا طراحی شده­است و می­شود گفت از لحاظ کیفی فرق چندانی با سراتو، حتی اپتیما هم ندارد. در وسط داشبورد صفحه­ای با رنگ مشکی براق چاشنی کار شده است که به همراهی طراحی خاص دکمه­های سیستم تهویه و .. در زیر آن، ترکیب اسپرتی را به وجود آورده­است. در سمت چپ پایین غربیلک نیز کلید­های سیستم کنترل پایداری، گرم­کن فرمان و … وجود دارد.

ستون A که شیب زیادی دارد باعث گردیده تا عمق داشبورد بیشتر باشد و از طرفی همانند سراتو، بخش کوچکی از شیشه کناری جلو، جدا و ثابت شده است تا دید بهتری داشته باشد. در مجموع شیب خود ستون باعث شده بخش قابل چشم­پوشی به هنگام دور زدن مانع دید شود.

آینه­های جانبی بزرگ طراحی شده و به همراهی آینه وسط، دید کامل و با کمترین میزان نقطه کور را در اختیار راننده قرار می­دهند. البته جای خالی دوربین دید عقب و مانیتور نمایش دهنده آن حس می­شد که در بعضی مدل­ها که با نام مانیتور بزرگ می­شناسند این ویژگی اضافه شده است. فضای ردیف جلو و عقب مناسب است و صندلی­های آن که بویی از کمک کننده­های حرکتی برقی نبرده­اند، با روکش چرم پوشانده شده­اند.


هاچ­بکِ اسپرتِ صبور

انگشت اشاره را بر روی دکمه استارت می­فشارم و اتومبیل به راحتی هرچه تمام تر روشن می­شود.نمای کیلومترشمار و شمارش­گر دور موتور جذاب است. ترمز دستی سنتی خوش­دست را پایین می آورم. اهرم دنده کمی سخت تغییر موضع می­دهد. از آنجایی که دماسنج ، دمای بیرون را 34 درجه نشان می­داد، تا به هنگام رسیدن به محل عکاسی از کولر استفاده کردیم و به دلیل افت توان قلب کوچک آن در سربالایی، ­آرام تر راندیم. پس از اتمام پروژه عکاسی، نوبت به چالش کشیدن این تخم­مرغ آبی­رنگ بود. اولین نکته­ای که باید در مورد ریو بدانید، نحوه عملکرد نچندان مناسب سیستم تعلیق است که با همراهی رینگ 17­اینچی و فاق کوتاه تایر، همانند یک خودرو اسپرت تمام (نه نیمه اسپرت!) کوبش داشت و ضربات را به داخل کابین ارجاع می­داد تا با زبان بی زبانی به شما بفهماند من یک هاچ­بک نرم و روان داخل شهری نیستم. البته ما هم مثل شما آرزو می­کردیم در قبال این سواری خشک، همانند اسپرت­ها، تر و فرز باشد اما چنین نبود و پیشرانه کم­حجم آن یارای تحمل سنگینی پای راست نگارنده را نداشت که دائما دستور به افزایش شتاب می داد. البته در هنگام رانندگی گاهی احساس خواهید کرد تمام توان این است یا ماشین دچار مشکل شده که راه نمی­رود اما برای معکوس کشیدن باید فشاری بیشتری به پدال گاز وارد کنید تا دکمه سفت زیر آن فعال گردد و جعبه دنده با تعویض دنده ها، کمی شتاب را بهبود بخشد. در کل این خودرو بسیار صبور بود و از بی صبرانه گاز دادن ما خم به ابرو نمی­آورد.

عبور از دایره پیچ­ها خوب و تعویض دنده ها نرم و بدون تکان اما با همان تاخیر همیشگی گیربکس­های کیا و هیوندای همراه است.

تغییر لاین در سرعت یک­صد کیلومتر بر ساعت، بدون از دست رفتن کنترل ماشین صورت پذیرفت که در این امر نباید کمک غربیلک فرمانی که با تشخیص نحوه رانندگی به حالت اسپرت و سفت در آمده بود را نادیده گرفت. نکته حائز اهمیت این بود که سفتی فرمان با وجود برقی بودن، همچنان در سرعت های پایین داخل شهر نیز کمی حس می­شد که با فرمان برقی و بسیار نرم تویوتا یاریس که هم رده آن است قابل قیاس نبود و بیشتر همانند فرمان هیدرولیک گردش می­کرد. نفوذ صدای پیشرانه نسبت به یاریس کمتر است که خود از عایق بندی مناسب و بهترکابین ریو خبر می­دهد. شاید تعبیر دیگر آن باشد که همان 100 سی­سی کمتر در پیشرانه، صدا را به نصف کاهش داده است!

کیفیت سیستم صوتی نیز نسبت به رده کلاس خودرویی آن بسیار خوب و دسترسی به کلید­ها با راحتی هرچه تمام­تر صورت می­پذیرد.


گزینه بهتری هم هست؟

بهتر است ببینیم رقیبان ریو در این بازه قیمتی چه خودروهایی می­توانند باشند. هیوندای اکسنت پرفروش نزدیک­ترین رقیب است.اما ما به شما توصیه خرید تیوولی را می­کنیم که موجب پس­انداز شدن 10 میلیون تومان برای روز مبادا هم می­شود. البته خود مالک یک دستگاه تیوولی سفید­رنگ دارد اما گزینه ریو را برای همسر خود انتخاب کرده که فرم هاچ­بک را بیشتر می­پسندد. اگر بنا به خرید گزینه­های هاچ­بک باشد، یاریس و ولستر قیمتی فراتر از آن دارند که خرید ریو با برچسب قیمتی 111 میلیون تومانی با 6 اربگ و 3 گرمکن، موردی بین گزینه های نام برده و i20 خواهد بود که از همه لحاظ دقیقا وسط آن ها و انتخاب مناسبی است.(مبلغ اعلام شده قیمت رایج در زمان تست میباشد)

در پایان از آقای امین رضایی­نژاد و همسر ایشان ، خانم عاطفه اربابی جهت در اختیار گذاشتن خودروی خود نزد تیم کارتست شکر می­کنیم.

سایر مشخصات فنی ریو هاچ­بک 2016

حجم پیشرانه (لیتر) 4/1
حداکثر قدرت (اسب بخار/ دور در دقیقه) 6300/107
حداکثر گشتاور (نیوتن متر/ دور در دقیقه) 4200/137
جعبه دنده 4 اتوماتیک تیپ­ترنیک
شتاب ۰ تا ۱۰۰(ثانیه) 2/13
حداکثر سرعت (کیلومتر بر ساعت) 170
میانگین مصرف سوخت هر 100 کیلومتر (لیتر) 3/6
گنجایش مخزن سوخت (لیتر) 43
وزن (کیلوگرم) 1198
مشخصات تایر 225/45R17
طول/عرض/ارتفاع (میلی متر) 1455/1720/4046

 

 

­

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تست خودرو