سفر پرمخاطره تیم کارتست با آسمان خراش ژاپنی!

بررسی میدانی هیوندای i20 مدل 2017
آوریل 14, 2018
آزمایش میدانی لکسس Nx300h
آوریل 15, 2018
سفر پرمخاطره تیم کارتست با آسمان خراش ژاپنی!

سفر پر مخاطره با آسمان خراش ژاپنی!

پروژه عکس : نسترن مکآرین

مهندس سید سبحان سیدی /همه ماتویوتا لندکروزرا می شناسیم . خودرویی که در زمره SUV های بزرگ قرار گرفته و به صورت پیش فرض قابلیت های خوبی برای آفرود دارد.حال اگر به این بلند قامت ژاپنی لباس ویژه ای بپوشانیم که به آن توانایی های ویژه ای بدهد انگار ساندویچ مخصوص خود را با نان اضافه سفارش داده ایم تا کاملا راضیباشیم .با هماهنگی های به عمل آمده ،موفق به انجام سفر کوتاهی می شویم تا یک خودروی ویژه و توانایی های آن را مورد بررسی قرار دهیم.همراهمان باشید . . .

 

روز قرار با توجه به ترافیک غیر قابل پیش بینی و طوفانی بودن هوای تهران همگی با تاخیر یک ساعته به محل قرار می رسیم. لندکروز زودتر از همه رسیده بود . وقتی برای اولین بار در کنار اتوبان این غول بیابانی را مشاهده کردم ابعاد و بزرگی آن کمی بیشتر از آنچه بود که در عکس ها دیده بودم. بعد از رسیدن همه ، به سمت مکان تعیین شده برای انجام تست به راه می افتیم. در حین حرکت در اتوبان ،مردم در دیگر اتومبیل ها با شگفتی آن را به هم نشان می دادند . در طول مسیر هنگامی که خودروی عکاس که سوار بر سوزوکی گرند ویتارا بود و خودروی او در رده شاسی بلند ها ، جزء کراس اوور ها محسوب می شود ،هنگامی که در کنار این نسخه خاص قرار می گرفت همانند طفلی بیش دیده نمی شد و دقایقی باعث خنده ما شد . ما نیز فاصله خود را با لندکروز حفظ می کردیم تا در صورت ترمز ناگهانی این ژاپنی خود را در زیر شاسی آن نبینیم !

به محل مورد نظر می رسیم . مکان انتخاب شده برای تست یکی از محل های نظامی تهران و تحت تدابیر شدید امنیتی بود که با هماهنگی های قبلی مجوز ورود را کسب کرده بودیم تا در یک منطقه بکر و دست نخورده اقدام به تست فنی کنیم. بعد از طی مسیر چند کیلومتری آسفالته در این منطقه فرمان را به جاده فرعی می چرخانیم. مسیر از ابتدا ناهموار و صعب العبور بود . گرند ویتارا و اتومبیل شخص را در کناری پارک کرده و همگی سوار بر لندکروز می شویم که بحث سوار شدن و پیاده شدن بر این خودرو نیز داستانی جداگانه دارد که به آسانی قابل بیان نیست . برای سوار شدن باید دستگیره کنار ستون های خودرو را گرفته و با دست دیگر بر روی صندلی خودرو چنگ بزنید و خود را همانند میله بارفیکس بالا بکشید! با جمع شدن همه در این خودرو تعدادمان به 7 نفر رسید که در طی مسیر گفتگو های دوستانه ای شکل گرفت و خودرو همانند یکی از گروه های فضای مجازی با 7 نفر عضو آنلاین جذاب شده بود!

کمی بیش طول نکشید که به رودخانه ای خروشان رسیدیم که عرض آن حدودا 20 متر بود . مالک بدون هیچ پیش فرضی از عمق رودخانه با خیال راحت به آب میزند. نگارنده که تا کنون هیچ تجربه ای از طی کردن رودخانه در عرض را نداشتم شگفت زده به جلو نگاه می کنم که آیا امکان پذیر است که یک خودرو همانند قایق عمل کند؟ صدای کوبش آب به بدنه خودرو شنیده می شد و می توانستم لغزش قلوه سنگ های کف رودخانه را در زیر لاستیک های گل درشت خودرو حس کنم. خودرو تا دستگیره در در آب فرو می رود . با توجه به ارتفاع زیاد لبه رودخانه کمی در طول رودخانه و به جهت مخالف جریان آب فاصله 100 متری را طی می کنیم که در آن هنگام آب بر روی درب موتورهم رسیده بود وانگار موتور در زیر آب با آبشش تنفس می کرد! در طی طریق طولی مسیر رودخانه در عمیق ترین بخش آن بر اثر شدت برخورد آب با جلو خودرو ، پلاک کاملا کج می شود اما بقیه اجزا خم به ابرو نمی آورند.  ارتفاع این خودرو به صورت “دست ساز” و تخصصی مورد بازسازی قرار گرفته و از هیچ قطعه وارداتی و تیونینگ آماده بر روی این ماشین سوار نشده است. با پر کردن فاصله بین اتاق و شاسی و دستکاری رام و زیربندی در نهایت ارتفاع خودروبه میزان 40 سانتی متر بلند تر می شود و با استفاده از لاستیک های غول آسا این قامت  قد می کشد. اقدامات دست سازی قطعات و زیربندی خودرو حدود 50 میلیون تومان هزینه در بر داشته است و فلاپ های واید آن نیز حدودا 8 میلیون تومان را در قوس خود جای داده است.

بعد از طی کردن مسیر رودخانه به مسیر جنگلی می رسیم که عرض عبوری از آن کم و فاصله بین تپه گل ها کوتاه و عمیق بود. این مسیر با سرعت کمتر اما احتیاط بیشتر طی شد تا بدنه عریض خودرو با درختان برخورد نداشته باشد. کمی جلوتر به تپه های شیب دار می رسیم که برخی با شیب ملایم و برخی دیگر با شیب بیش از 70 درجه همراه بودند. به پایین تپه می رسیم و من احساس کردم که مالک می خواهد تپه را دور بزند اما به ناگاه خودرو را رو به سمت شیب هدایت می کند و من به جای دیدن خاک و تپه سفیدی آسمان را مشاهده کردم! در وسط تپه ار خودرو پیاده می شوم تا وضعیت را بررسی کنم. طبق حدس چشمی ، درک عقل و قوانین فیزیک که قانون نیوتون و جاذبه یکی از مهمترین آن ها است اصولا امکان پذیر نبود که چنین خودرویی با این وزن سنگین و ارتفاع بسیار بالا از پشت واژگون نشود و براحتی به سمت بالا بخزد! نکته قابل توجه این بود که این تویوتای بی شاخ و دم برای بالا رفتن هیچ دورخیزی نکرده بود . حتی چند بار فرمان به جلو و عقب بردن خودرو در پرشیب ترین قسمت تپه را دادم که ذره ای حتی به امیزان یک سانتی متر در طی توقف ؛ بالا و پایین کردن های مکرر هرزگردی و یا لیز خوردن مشاهده نکردم ! چند کیلومتری دیگر را طی می کنیم تا به قسمت صخره نوردی برسیم . این خودرو علی رغم 6 سیلندر بودن به راحتی از پس صخره نوردی هم بر آمد و به آسانی از تخت سنگ 80 سانتی متری که بصورت دیواری عمود در مقابل چرخ های جلو قرار داشت بالا رفت.

در طی مسیر به چند درخت میوه می رسیم و با گپ و گفت های دوستانه سرگرم شده و متوجه تاریکی هوا نمی شویم. بعد از به راه افتادن به سمت رودخانه متوجه می شویم که به علت دیر رسیدن ، آب سد را از بالای رودخانه رها کرده اند و عرض رودخانه به بیش از 60 متر رسیده است. با توجه به دید محدود و نبودن فریاد رس در منطقه در شرایط اضطراری ؛ مجاب به دور زدن مسیر شده و از سمت دیگری به راه می افتیم. در طول مسیر برگشت با تاریکی مطلق روبرو می شویم که فقط نور چراغ های جلو یاری دهنده جهت درست مسیر بود. در آن لحظه ناگهان به یاد مستند های حیاط وحش می افتم زیرا در طول روز تست رد پایی از حیوانات وحشی امثال پلنگ و گراز را دیده بودیم و در شب وقتی انعکاس نور چشم حیوانات را به واسطه بازتاب نور اتومبیل می دیدیم کمی سفر را مخاطره آمیز می کرد. البته تجهیزات حفاظتیدر قسمت عقب اتومبیل تعبیه شده بود تا در صورت مواجه با خطر و گیر افتادن در شرایط سخت به کمک ما بیایند . با توجه به ارتفاع مناسب اتومبیل از سطح زمین عبور از ناهمواری ها بسیار راحت بود هرچند که بالا و پایین رفتن های کابین خودر پس از بیست دقیقه متداول برای سرنشینان آزار دهنده می شد اما مسئله ای که به تمامی این مخاطرات پاسخ می داد بحث هیجان بود که غیر قابل وصف بود. سفر کوتاه ما 5 ساعت بیشتر به طول نینجامید اما با این حال   یکی از بهترین روز های زندگی من بود که این چنین سبک جدیدی را تجربه می کردم و با خطرات و حواشی یک سفر آفرود در منطقه ای بکر و دست نخورده با حیات وحشی زیبا روبرو گردیدم.

در پایان از آقایان ” فرشاد ملاحسینی” مالک لندکروز و “عمادعبدالوهاب نیا ” بابت هماهنگی و همراهی ” احسان حضرت قلی” و ارتقا این خودرو که توسط “شهروز شادمنش” صورت پذیرفته ؛ خانم ” آیدین قنبری” و همچنین مسئول مربوطه در “وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو های مسلح” بابت همکاری با تیم تست ” مجله ماشین” کمال تشکر را داریم.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تست خودرو