بررسی میدانی هیوندای i20 مدل 2017

تست و بررسی اولین i8 پلاک شده در کشور، توسط کارتست
آوریل 14, 2018
سفر پرمخاطره تیم کارتست با آسمان خراش ژاپنی!
آوریل 14, 2018
بررسی میدانی هیوندای i20 مدل 2017

هیوندای i20

آلبالو در فصل بهار

 

تست و نوشته:مهندس سید­سبحان­ سیدی

عکس : نسترن مک­آرین

 

­همانطور که خبر دارید، کرمان موتور برای راه­اندازی خط تولید دو مدل از هیوندای در کشور عزیزمان به توافق رسیده، دو هاچ­بک پرطرفدار که با نام i10  و i20 میشناسیم.i20که از اسمش هم مشخص هست ابعادی بین برادر کوچکتر (i10) و بزرگتر (i30) دارد و یک خودروی کوچک و مناسب برای سفر های داخل شهری محسوب می شود. در گذشته، این ماشین توسط هند و ترکیه تولید می­شد که هم اکنون کرمان موتور ایران هم به این لیست پیوسته و بررسی و تستی که ما از این اتومبیل تهیه کردیم، مربوط می­شود به نمونه قرمز رنگ آلبالویی که یکی از دوستان نزدیکمان از سری اول عرضه به بازار خریداری کرده. زمان تلف نمی کنیم و در یک صبح جمعه بهاری بسیار زیبا ، کلید «آی­توئنی» را زمانی از مالک تحویل می گیریم که ماشین فقط 400 کیلومتر کارکرد داشت.

 

i20 از سال 2008 به بازار جهانی راه پیدا کرد. نمونه های زیادی تو خیابان ها پیدا می­شن که توسط آسان موتور وارد شدن که شامل یک مدل ساده و نمونه فیس­لیف شده هستند که هردو جزء نسل اولند. اما ماشینی که بررسی کردیم، نسل دوم هست که از سال 2014 در بازار جهانی به فروش رفت. هم راستا با سبک جدید هیوندای، تغییرات در ظاهر وسیله اعمال شده که نتیجه، این هست که کسی نمیتونه به اینماشین بگه زشت! حتی اون دسته افرادی که اعتقاد داشتند هیوندای هرکاری کنه نمیتونه به طراحی های خودش اصالت تزریق کنه (مثل طرفداران تعصبی برند اَپل نسبت به سامسونگ!)  الان با دیدن سری های جدید، پا ­پس­کشیدند.


 

هاچ­بک خوش­چهره

طراحی چراغ های جلو و هماهنگی با مجموعه دماغه جلو و فرم گلگیر ها مثال­زدنیه اما بازهم جای کار داره، مثل چراغ مه­شکن و سیستم روشنایی در روز که می­تونست کمی با ظرافت بیشتری طراحی بشه. در نمای کنار رینگ های 16 اینچی 8 پره نقره ای  جلب توجه می کنند اما شاید بهترین نکته ای که جذابیت رو بیشتر کرده، مشکی رنگ بودن ستون C ماشین هست که با ترکیب با چراغ های عقب بسیار جذاب با خطوط سیاه داخلی، نمود بیشتری داره. البته شیشه عقب را نباید از قلم انداخت که با خطوط مشکی اطرافش به تکمیل این ترکیب کمک شایانی کرده. خودِ رنگ قرمز آلبالویی هم ماشین را گیرا و لوکس جلوه می­داد. برای ادامه، زیاد دوست ندارم از طراحی ظاهری صحبت کنم چون یک امر سلیقه­ایه و علاوه بر این شما که دارید مطلب را مطالعه می کنید حتما یا خود ماشین یا عکس های این مقاله را به دقت نگاه می­کنید، پس کلید رو بر می داریم تا با هم داخل i20 جدید بنشینیم.


 

زیادی کم­آپشن!

خب گفتم کلید! بله، کی­لس نداره پس باید به روش سنتی سوئیچ را در جای خودش بچرخونید تا ماشین روشن بشه. فضای داخلی کابین و نوع رنگی که تو طراحی به کار رفته بود ناخودآگاه من را یاد آلفارمئو جولیتا انداخت. هیوندای واقعاً تو افزایش کیفیت داخلی تلاش خودشو کرده اما در نگاه کلی کابین خیلی ساده هست اما نه سادگی­ای که نازیبا باشه. اول فکر کردم دستگیره در، فلزی و کروم ماته، کلی خوشحال شدم اما وقتی کمی دقت کردم و حس سرد فلز زیر پوست دستم جاری نشد، متوجه شدم پلاستیکه. رفتم سراغ تنظیم صندلی که متوجه شدم کاملا به صورت دستی تنظیم میشه. خب، اینم زیاد نمیشه ایراد گرفت، درسته که 90 میلیون تومان پولشه و دنای ایران خودرو با نصف قیمت این ماشین صندلی چند جهته برقی داره اما i20 اونور آب ها به دید یک ماشین ارزان اکونومیک بهش نگاه میشه که حالت پایه با کمترین میزان آپشن عرضه شده. بعد تنظیم صندلی که به راحتی انجام شد، قبل از اینکه دنده را تو حالت D بزارم و حرکت کنم، بدم نیومد سانروف رو باز کنم و از هوای بهاری لذت ببرم. نگاهم رو به سقف انداختم تا جای دکمه سانروف رو پیدا کنم اما اصلا خود سانروف هم نبود چه برسه به دکمه­اش! دیگه کم کم داشت صدام در می­اومد! پس گشتم دنبال چندتا نکته مثبت که خودم را آروم کنم. یکی از این نکته ها، جای متعددی بود که در کنار در و به خصوص کنسول وسط برای قرار گیری اشیا مختلف طراحی کرده بودند.نگارنده زمانی که پژو 206 داشتم همیشه این خرده جاها رو دوست داشتم چون همه چیز دردسترسم بود، داخل i20 هم این حس رو به من داد که کلی وسیله میتونم کنار دستم جا بدم و یک جای خوب و مطمئن برای تلفن همراه هم هست. دسترسی به تمام دکمه ها خیلی آسون بود و یک موضوع عالی دیگه، فضای سرنشین بسیار مناسب با توجه به کلاس خودرویی بود. از خود مالک که درشت هیکل­تر از بقیه اعضا همراه اون روز بود خواهش می کنم جای راننده بنشینه و اونطوری که راحت هست، صندلیشو تنظیم کنه. بعد درخواست کردم حالا به ردیف عقب بیاد و دقیقا پشت صندلی راننده بنشینه که نتیجه خیلی خوب بود. فضای پا هنوز وجود داشت و با توجه به فرم داخلی طراحی سقف، فضای بالای سر هم مناسب بود. صندوق بار هم برای قرار دادن دو چمدان کوچک کافی بود.


برانیم

سوئیچ را می­گردانم و i20  خیلی آروم و شیک روشن می­شه. مسیری رو انتخاب می کنیم که هم سطح صاف داشت هم سربالایی و سر پائینی. زمان که با این ماشین رانندگی می کنید احساس خوبی به شما دست می­دهد. انگار به طور مداوم هیوندای درگوشتون زمزمه می­کند که کم کم دارم پیشرفت می­کنم و ماشین های خیلی خوبی می سازم. این تازه اولشه. آی­توئنی، نرم و بدون کوبش روی آسفالت حرکت می کرد. یک سیستم مدیای بهینه شده مدرن هم با یک مانیتور لمسی وجود داشت که مهمترین نکته اون، سامانه رهیابی بود که کاملا فارسی سازی شده نقشه را به نمایش می­گذاشت و مسئله ویژه تر، با صدایی به زبان فارسی شما را را برای رسیدن به مقصد مورد نظرتون یا پمپ بنزین و رستوران های اطراف راهنمایی می کرد. اینآپشن که به صورت فابریک در i20 های کرمان موتور فقط پیدا میشه قابل تحسینه. راستی صحبت از کرمان موتور شد، تا این را یادم نرفته بگم که مالک از نحوه تحویل ماشین و برخورد پرسنل بسیار راضی بود و حتی گفت قسمتی هم تو شرکت وجود داشت که میتونستی به صورت سلف­سرویس غذا رایگان میل کنی تا ماشین آماده بشه. خب، ماهم به نوبه خودمون از نحوه تحویلی که شرکت برای تکریم مشتری در نظر گرفته سپاسگزاری می کنیم.

­­شاید نباید از یک هاچ­بک شهری انتظار زیادی داشت اما با وجود اینکه قوی­ترین نمونه موتور این ماشین یعنی 1/4لیتری زیر درب پیشرانه بود، باز هم توان کافی به نظر نمی رسید. چند بار در سطح صاف و پیچ های مختلف رانندگی کردم و تقریبا بیست دقیقه ای برای گرفتن عکس زمان برد. وقتی برای به چالش کشیدن بیشتر کولر را روشن کردیم و ماشین رو در مسیری با شیب رو به بالا قرار دادیم، به اینکه اصلا چیزی زیر کاپوت هست شک کردیم و پیاده شدیم ببینیم کهشاید یادشون رفته موتور تو محفظه قراربدن! با دست که اصلا نمی شد به کاپوت دست زد از بس داغ بود، اما چون دستکش­های رانندگی هنوز دستم بود درب رو بالا دادم و اطرافیان هم متوجه حرارت زیاد موتور شدند. جالب اینجاست که جکی هم برای بالا بردن خودکار این درب نبود و قرارگیری نهایی به روش سنتی و با میله بود. از اونجایی که کسی گرمش نبود (دمای بیرون 27 درجه و کاملا بهاری) و به ماشین هم آنچنان فشاری نیومده بود که دمای موتور اینقدر بالا باشه کمی تعجب برانگیز بود. به هر حال می­شه بعد یک رانندگی، خمیر نانوایی را روی کاپوت گذاشت و از پختن و میل نان تازه و داغ لذت برد و این یک نکته مثبته!

 

تایر پیرلی؟

ماشین سر پیچ ها پایداری خوبی داشت و وقتی سیستم کنترل پایداری را هم خاموش کردم نتونستم عقب رو زیاد روی زمین سُر بدم. نکته جالب و عالی در این ماشین که همه را متعجب کرد به کار گیری تایر پیرلی بود! (حالا بخشی از دلیل نرمی در حرکت و تعادل در سرپیچ ها مشخص شد!)

برای تست ترمز هم با توجه به تجربه ترمزگیری با خودرو های مختلف در سرعت­های گوناگون، در یک بلوار خلوت که ترددی نبود، خط عابر پیاده­ای را در نظر می گیرم که باید قبل از رسیدن به آن با سرعت 60 کیلومتر بر ساعت توقف کنم. با توجه به چهار چرخ دیسک بودن ماشین، ترمزگیری خیلی خوب، ایمن و بدون انحراف انجام شد و بیراهه نیست که بگم مثل ماشین های آلمانی ترمز گرفت، نه یک هیوندای.

کمی که شرایط را برای این کوچولو سخت کردم و سرپیچ ها تیزتر پیچیدم(البته این­که با این قدرت کم بخواهم شرایط رو برای یک ماشین دنده اتومات 100 اسب بخاری که همینجوری راه هم نمی­رفت سخت کنم خودش کار سختی بود!)، کامپیوتر فرمان برقی و نرم اتومبیل، تشخیص داد که باید غربیلک سفت تر گردش کنه و همین موضوع کمک کرد که که با خیال راحت تری پیچ ها را پشت سر بگذارم.

 

تفاوت نمونه وارداتی با مونتاژی

از نظر امکانات، مدلی که توسط کرمان خودرو عرضه می­شه با نمونه وارداتی که گران­تره متفاوت هست، مثلا نمونه وارداتی 6 اربگ داره اما این 2­تا یا همینطور سانروف نداشتن. البته امکانات پایه خوبی در هر دو مدل هست، مثلا کول­باکس که برای نگهداری یک نوشیدنی خنک داخل داشبورد کارآمده ، دوربین دید عقب که صفحه نمایش 7 اینچی فارسی سازی شده اون رو نشون می­ده و سنسور باران و اخطار دهنده فشار باد و کنترل ایستایی در سربالایی و کلی آپشن های کوچک دیگه مثل پخش فرمت ­MP5 و خروجی برق 12 ولت و تصفیه هوای یونیزه.


 

مخلص کلام

در مجموع می­شه گفت که آی­توئنی یک هاچ­بک شهری با طراحی مدرن و حس رانندگی خوبه که نیاز شما را برای یک رانندگی ملایم و رسیدن از نقطه الف به ب به بهترین شکل رفع می کنه و با توجه به خدمات دردسترس شرکت داخلی، آینده خوبی برای بازار اون پیش­بینی می­شه. درسته که تو متن کمی نکات منفی بدون رودربایستی، در کنار نکات مثبت برای این ماشین عنوان شد اما نظر کلی مثبته و فراموش نکنیندر بررسی مجله معروف آلمانی Auto Zeitung که خودروهای کلاس B شامل فورد فیستا، اٌپل کورسا، سئات ایبیزا و فولکس­واگن پولو را در کنار هم قرار­دادن، i20 بهترین نمره را گرفته.  امیدواریم در آینده، هرچه بیشتر این اتومبیل را در خیابان­ها ببینیم.

 

در پایان از آقای فوآد عسگراولادی  مالک i20 و هماهنگی دکتر میثاق حسینایی و همراهی آرمان علی­نیا با تیم کارتست تشکر می کنیم.

سایر مشخصات هیوندای i20  مدل 2017

نوع موتور KAPPA،بنزین سوز، پاشش چند نقطه ای MPI
تعداد سیلندر / سوپاپ 16 / 4
حجم پیشرانه (سی­سی) 1368
حداکثر قدرت (اسب بخار/ دور در دقیقه) 6000/98
حداکثر گشتاور (نیوتن متر/ دور در دقیقه) 4000/134
جعبه دنده 4 اتوماتیک تیپ­ترونیک
حداکثر سرعت (کیلومتر بر ساعت) 170
سیستم تعلیق جلو / عقب مک فرسون / اكسل يك تكه با بازوي نيمه دنباله اي و فنر مارپيچ (CTBA)
ابعاد تایر 195/55R19
گنجایش مخزن سوخت (لیتر) 50
وزن (کیلوگرم) 1197
فاصله محور جلو و عقب (میلی متر) 2570
طول/عرض/ارتفاع (میلی متر) 1474/1734/4035
گنجایش صندوق بار (لیتر) 326 / 1042(با خوابانیدن صندلی عقب)

 

 

 

 

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تست خودرو