آزمایش فنی و مقایسه تویوتا GT86 و آلفارمئو جولیتا

3 روز بررسی؛ لامبورگینی اوراکان در برابر GT-R!
مارس 4, 2018
آزمایش قوی ترین شورولت نوا کوپه کشور!
آوریل 14, 2018
آزمایش فنی و مقایسه تویوتا GT86 و آلفارمئو جولیتا

تویوتا GT86 و آلفارمئو جولیتا

سامورایی جذاب در برابر دلبر ایتالیایی

 

تست و نوشته : مهندس سید سبحان سیدی

عکس : نسترن مک آرین

 

اتومبیل ها کمی هستند که سه مسئله جذابیت ظاهری ، عملکرد خوب و قیمت مناسب را توما به همراه داشته باشند.هرکدام از خودروهایی که در این آزمایش به بررسی آن ها پرداختیم در بین ماشین دوستان طرفداران خاص خود را دارد که حتی باعث تشکیل گروه حمایت خودجوش هواداری در فضای مجازی شده است. هرچند اختلافات بین تویوتا GT86 و آلفارمئو جولیتا کم نیست اما بازه قیمتی مناسب و جوان پسند بودن هردو و همچنین “سوال پیاپی خوانندگان سایت کارتست” ما را بر آن داشت که این دو را در مقام مقایسه کنار هم قرار دهیم. بنابراین در یک صبح جمعه تابستانی با مالکین خودرو ها هماهنگ کرده و در منطقه خلوت از حاشیه شهر تهران دو خودرو را به جان هم می اندازیم.

تویوتا Gt86  خودرویی موفق از شرکت تویوتا که است که با پیشرانه دولیتری تنفس طبیعی کم توان خود باعث شد تا همه آن را بی نقص نداند. طراحی خودرو با چراغ های عصبانی و دماغه تهاجمی خودرو در یک کلام “سامورایی” را در ذهن تداعی می کند که ویژگی بارز آن سریع العمل بودن است. در کناره شاهد رینگ 15 پره هستیم که پنج پر آن در نگاه اول به چشم نمی آیند. خودروی مورد نظر دارای کیت بدنه اسپرت بود که از لحاظ زیبایی نسبت به مدل معمولی دو برابر جذابیت بیشتری داشت و حس ماجراجویی را دوچندان می کرد. این کیت شامل قسمت هایی از سپر جلو ، رکاب ها و زیرسپر و دیفیوز عقب می شود که با همراهی یک باله اغراق آمیز ، بیننده را ناخودآگاه به یاد مجموعه فیلم های سینمایی سریع و خشن می اندازد که هر لحظه انتظار صحنه ای اکشن را از خودرو دارید. این همان طراحی ای است که باید برای یک خودروی اسپرت پایه در نظر گرفته می شد و حتی می توان گفت تویوتا با توجه به سابقه طراحی های عادی و محافظه کارانه خود در دیگر کلاس ها در این خودرو بیش از حد بر سر مشتریان منت گذاشته است و روح جذابیت به آن دمیده شده است ! در بخش طراحی داخلی نیز همه چیز بی نقص است و وقتی برای اولین بار در صندلی های گود GT86 قرار گرفتم حس قرار گیری در اتومبیلی کاملا اسپرت و به دور از تشریفات اضافه را داشتم که با ظاهر بیرون آن مطابقت کامل دارد. فرمان کوچک و خوشدست در کنار کنسول وسطی که کاملا ارگونامیک طراحی شده بود تا به شما گوشزد کند اهرام شیطنت ترمز دستی در این خودرو کارایی بیشماری دارد و صرفا برای کشیده شدن بعد از توقف کامل نیست! تریم قرمز-مشکی کار شده بر روی چرم فرمان و صندلی ها نمای کابین را جذاب تر کرده است اما در مورد کیفیت داخلی ادوات پلاستیکی کمی جای بحث وجود دارد که برازنده برند تویوتا نبوده با وجه پرداختی بابت این ماشین مطابقت ندارد. در پایین قسمت اهرام تعویض دنده دکمه هایی برای نوع رانندگی و حالت اسپرت وجود دارد که کلید خاموش کامل حالت های پایداری آن نیز با نشان اتومبیلی که لغزیده و کلمه Off به نمایش در آمده است. فضای نشستن راننده بسیار عالی و هیجان انگیز است و با توجه به ابعاد کوچک خودرو دسترسی به تمام ادوات در بهترین حالت ممکن قرار دارد. در مورد فضای سرنشین عقب هیچ نکته مثبتی وجود ندارد و حداکثر بتوان صندلی بچه نوزاد را در آن جای داد که با توجه به طراحی بیرونی خودرو و سبک و سیاق آن به دور از انتظار نبود.امکانات پایه مناسبی بر روی خودرو قرار دارد که شامل 9 ایربگ ، دوربین عقب که وجود آن با توجه به دید محدود عقب کاملا احساس می شود و همچنین گرمکن صندلی ، مانیتور و کیت اگزوز که صدای جذابی را دارا است.

در آن طرف گود ، جولیتای ایتالیایی قرار دارد که آمیزه ای از صنعت و هنر است و برخلاف طراحی تمام اسپرت و خشن GT86 ، همانند یک پسربچه جذاب و شیک پوش خودنمایی می کند .اگر طراحی GT86 اسپرت مطلق فرض کنیم ، جولیتا یک اصالت مطلق آن هم در کلاس هاچبک است که مانند ندارد. جلو پنجره مثلثی شکل همیشگی با خطوط افقی در یک دماغه منحنی و دوستانه قرار گرفته و چراغ ها همانند الماسی گرانبها در بدنه خودرو می درخشند. ترکیب دستگیره ها و آینه کرومی بسیار گیراست. رینگ 12 پره آیرودینامیک که 4 پره آن کرومی رنگ طراحی شده اند جلوه ای ویژه به خودرو بخشیده است. در نمای عقب نیز شاهد همخوانی طراحی بی نقصی با مجموعه طراحی کنار و جانب هستیم که با وجود لوگو زیبای آلفا و فونت نوشته مخصوص جولیتا کار را به اتمام رسانیده و باعث پدیدار شدن یک طراحی موفق در کلاس هاچبک شهری هستیم. به نمای داخل خودرو سرک میکشیم .به محض ورود به کابین کیفیت مواد شما را متحیر خواهد کرد. ترکیب رنگ چرم با داشبورد مشکی و رویی های آن حال و هوای اسپرت تری به کابین بخشیده است. استفاده از کروم مات در کابین به چشم می خورد. شاید وقتی اولین بار پشت فرمان آلفا قرار گیرید محل قرارگیری داشبورد بالاتر از حد معمول برای یک خودروی هاچبک شهری به نظر برسد اما بعد از چند دقیقه رانندگی به آن عادت خواهید کرد. آلفا جولیتا امکانات خوبی را در خود جای داده است از سیستم گرمکن صندلی ها گرفته تا سقف پانورما و حافظه صندلی امکانات پایه و لازم این رده از خودروی ریزنقش و لوکس را در بر دارند.  نکته مورد توجه جای نادرست جا آرنجی و صندوق کوچک وسط کابین بود که خوابانیدن ترمز دستی را با دشواری روبرو می کرد. به جز این مورد ، ضعف دیگری در کاربری ارگونامیک ادوات خودرو مشاهده نگردید.

به داخل GT86  برمیگردم. همه چیز برای شروع آماده است . پا را بر روی پدال ترمز گذاشته و دکمه استارت را فشار می دهم. خودرو با صدای بمی اعلام آمادگی می کند. دسته دنده را در حالت درایو گذاشته و به آرامی به راه می افتم . کمی هولناک به نظر می رسد اما مطمنا موتور دولیتری آن  نمیتواند مرا به طرز فجیعی به کشتن دهد! بنابراین با فرض شتاب متوسط پای خود را تا انتها بر روی پدال گاز میفشارم. گیربکس سریعا عکس العمل نشان داده و خودرو شتاب خوبی از خود نشان می دهد. صدای بم و اسپرت خودرو تحریک کننده است و دوست دارید هرچه بیشتر خودرو را به حالت شتاب درآورده تا صدای کیت اگزوز آن روح شما را قلقلک دهد. بعد از عبور از خیابان مستقیم به منطقه ای می رسیم که پیچ های زیادی را شامل می شد و با فرض امیدواری که اتومبیلی از سمت مقابل ورود ممنوع نیاید بازی با پدال گاز و فرمان را در حالت روشن بودن سیستم کنترل پایداری آزمایش کردم. شاید 200 اسب بخار تنفس طبیعی یک موتور 4 سیلندر بر روی کاغذ آنقدرها هیجان انگیز نباشد و فکر کنید برای سر دادن انتهای خودرو سرعت بالایی لازم است اما این تصور کاملا اشتباه است. GT86 خودرویی بسیار شیطان و چابک است و حتی وقتی تمام سیستم های پایداری آن روشن هستند باید مواظب پیچ ها باشید. برای مثال در سر راه یکی از پیچ ها مقداری آب بر روی زمین ریخته شده بود . مالک کمی از میزان سرعت ورود به پیچ اظهار نگرانی می کند که بعد از طی پیچ با لغزندگی این نگرانی قابل درک بود! هرچند این سر خوردن ناخواسته با وجود سیستم پایداری روشن یک ضعف پایداری محسوب می شود اما برای اسپرت سواران بسیار لذت بخش است.حال ببینید اگر خاموش باشد با 200 اسب بخار ناقابل چه حرکاتی که نمیتوان انجام داد! به یاد دارم جرمی کلارکسون در یکی از برنامه های تاپ گیر در هنگام تست این خودرو گفته بود که GT86 با 30 کیلومتر در ساعت نیز دریفت می کشد. این موضوع را هنگام تست کاملا بررسی کردم و به این نتیجه رسیدم با وجود این عجوبه هندلینگ و راحتی بازی با فرمان آن، می تواند هرکسی را پشت فرمان “کن بلاک” جلوه بدهد! خودرو سبک وزن و با اندام مناسب در سرپیچ ها در حال هنرنمایی قرار می گیرد و با صدای جیغ مانند تایر های میشیلن لذت رانندگی اسپرت را تماما عرضه می کند. قدرت GT86 برای پیچ ها کاملا مناسب به نظر رسیده و هیجان انگیز است اما وقتی در مسیر مستقیم اقدام به شتاب گیری می کنید کمی مایوس خواهید شد. به طور قطع ما انتظار شتاب خودروی کلاس بالاتر همانند جنسیس کوپه با دوبرابر حجم را از این کوچک دوست داشتنی نخواهیم داشت و مقایسه از ابتدا غلط است اما ای کاش با کمک تزریق نفسی فشرده به داخل سیلندر ها اسب بخار افزایش پیدا می کرد که در نهایت باعث به وجود آمدن یک خودروی اسپرت بدون نقص می شد. یکی از ویژگی های برتر GT86 نسبت به رقبا وجود سیستم دفرانسیل “LSD” (دفرانسیل لغزش محدود) است که می تواند کاربرد بهتری برای دریفت کشیدن داشته باشد. این نوع دفرانسیل ها با توجه به مقدار چسبندگی چرخ بر روی سطح زمین، گشتاور را بین چرخ های محرک تقسیم می کند، به عنوان مثال اگر یکی از چرخ ها بر روی سطح لغزنده یا لیزی قرار بگیرد، گشتاور کمتری به آن چرخ رفته و در عوض گشتاور بیشتری به چرخ مقابل منتقل می شود.

GT86 را با رضایت 80% درصدی عملکرد نسبت به قیمت ترک کرده و به سمت کوچک ایتالیایی می روم. با قرار گرفتن پشت فرمان آلفا اولین حسی را که تجربه خواهید کرد این است ؛ من سوار یک اتومبیل باکیفیت و زیبا شده ام! موتور 1.4 لیتری توربوشارژ را روشن کرده و به راه می افتم. مالک در حین طی کردن پیچ های سخت روز تست از هزینه ها می گوید که گاها قطعات آن از بنز و ب ام و گران تر است زیرا هرجایی پیدا نمی شود. آلفا سه حالت حرکتی برای این اتومبیل درنظر گرفته است که به نام DNA معروف است و با اهرامی کوچکی که بر روی کنسول درنظر گرفته شده می توانید بین هریک از سه حالت سوویچ کنید. حالت N حالت طبیعی و برای شرایط عادی رانندگی است. حالت A  وضعیت رانندگی در شرایط غیرعادی را شامل می شود که تقریبا همان کاربرد دکمه حالت برفی در گیربکس های اتوماتیک است. اما حالتی که آن روز ما حداکثر استفاده و نهایت لذت را از آن بردیم مود D بود. در این حالت موتور و گیربکس حواس خود را برای عکس العمل های درست و به موقع بیشتر جمع می کنند و یک اتفاق خوب دیگر آمادگی سریعتر ترمز ها برای شرایط اضطرار است. لنت ها به دیسک بسیار نزدیک می شوند و در صورت کوچکترین اشاره راننده به پدال ترمز، آلفا به خوبی 170 اسب بخار را مهار می کند. در بحث تست هندلینگ می توانم بگوییم بهترین هاچبکی بوده که تا کنون سوار شده ام. خودرو نرم و بدون استرس با پیچ ها بازی کرده و سیستم پایداری آن بسیار هوشمندانه عمل می کند.

وقت آن بود مسئله دعوای شتاب گیری بین دو خودرو را نیز حل کنیم. بنابراین خودرو ها را در خط استارت قرار می دهیم و با علامت سومین بوق به راه می افتیم. اگر به هنگام این درگ در GT86 نشسته باشید مایوس خواهید شد. توربوشارژر آلفا و دیفرانسیل جلو آن شرایط را برای این ژاپنی سخت کرده است. 4 بار درگ را با نتایج یکسان به عمل آوردیم که همگی به نفع آلفا تمام شد. در مرحله بعد ، شروع رقابت از سرعت مشخصی بود. 30 و 60 کیلومتر بر ساعت را انتخاب می کنیم و این بار با دگرگونی نتیجه روبرو می شویم. جی تی امیدوارانه از جولیتا جلو زد و این نسبت فاصله تا سرعت 160 کیلومتر بر ساعت نیز حفظ شد.

انتخاب کردن بین این دو خودرو واقعا سخت است و همین امر باعث قرار گیری این دو اتومبیل ارزشی برای تست “کارتست” شد. در نهایت نتیجه ای که حاصل شد مربوط به بحث سلیقه خریدار است. هردوخودرو در نوع خود دوست داشتنی هستند. در نهایت آلفا به کسانی که اصالت را مقدم بر هرچیز می دانند توصیه می شود. ممکن است قیمت خودرو کمتر از 170 میلیون تومان باشد اما ارزش خودرو در دید همگان همانند جواهر ایتالیایی است. افرادی هم که علاقمند به خودرو های کوپه هستند و همچنین می خواهند بدون پرداخت پول یک پورشه ، لذت دریفت را تجربه کنند ، جی تی 86 انتخابی شایسته و هیجان انگیز است.

در پایان از آقایان “دکتر حسینایی” مالک تویوتا ، “مهندس سپهر خاکی” مالک آلفارمئو و همراهی مهندسین “عماد و آریانپور” با تیم کار تست تشکر می کنیم.

Toyota GT86

 

Alfa Romeo Giulietta

 

4 تخت-1998 4 خطی-

Turbo1368

آرایش موتور و حجم(سی سی)
4/16 4/16 تعداد سیلندر و سوپاپ
200/7000 170/5500 حداکثر قدرت

(اسب بخار/دور در دقیقه)

205/6400 250/2500 حداکثر گشتاور

(نیوتن متر/ دور موتور)

1228 1280 وزن خالص(کیلو گرم)
8.2 7.7 شتاب 0-100(ثانیه)
210 218 حداکثر سرعت

(کیلومتر در ساعت)

6 اتوماتیک با قابلیت تعویض دستی 6 اتوماتیک دوکلاچه با قابلیت تعویض دستی نوع جعبه دنده
4220*1775*1285 4351*1798*1465 طول/عرض/ارتفاع

(میلی متر)

 

 

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تست خودرو