3 روز بررسی؛ لامبورگینی اوراکان در برابر GT-R!

رقابت مازراتی گرن کابریو و ب ام و i8 در شهر رشت
مارس 4, 2018
آزمایش فنی و مقایسه تویوتا GT86 و آلفارمئو جولیتا
آوریل 14, 2018
3 روز بررسی؛ لامبورگینی اوراکان در برابر GT-R!

گرد و خاک طوفان در چشمان گودزیلا

 

تست و نوشته : مهندس سید سبحان سیدی

پروژه عکس: سید مهدی محمدی

 

دو هفته پس از دعوت مالک خودرو برای اقامت چند روزه و بررسی این دو سوپر اسپرت پرطرفدار، بار سفر را بسته و به جزیره زیبای کیش می رویم.دوستی یک روز قبل از ما، به جزیره رسیده بود تا مقدمات اقامت و تحویل اتومبیل ها را فراهم کنند. بعد از فرود در جزیره، هنگامی که به قسمت بیرونی فرودگاه می رویم، با استقبالی رویایی و سورپرایز کننده دوستان مواجه می شویم. صدای دو جنگنده زمینی که با غرش های عمدی رانندگان آن قبل از رویت، اعلام حضور کردند و به هنگام رسیدن ، تمامی مسافران و افراد حال حاضر با مشاهده این دو خودروی جذاب نارنجی و قرمز رنگ سرجایشان میخکوب شدند! هرچند برای جا کردن چمدان هایمان در صندوق جلوی اوراکان و صندوق بار عقب جی­تی­آر با مشکل مواجه شدیم اما، این استقبال جذاب انرژی ادامه سفر را همانند کپسولی نشاط آفرین به خورد ما داد تا جایی که چند روز آزمایش سخت در دمای بالای جزیره را به راحتی و بدون خستگی سپری کردیم.

در این نوشته با ما همراه باشید تا با هم سوار بر هر دو عجوبه سال 2016 شویم و ببینیم کدام یک حریف دیگری خواهد شد؟ فقط یک توصیه ، دست به دکمه کنترل پایداری این هیولاهای 600 اسب بخاری نزنید. سلامت شما برایمان اهمیت دارد!

نگرشی متفاوت بهGTR جدید

نیسان GT-R در گذشته قیمتی 80 هزار دلاری داشت، اما آنقدر خوب و پرتوان پا به پای سوپر اسپرت های چندصدهزاردلاری عرض­اندام کرد که مسئولین نیسان به این نتیجه رسیدند که دریافت چند ده هزرا دلار بیشتر مشتری را از خرید آن پشیمان نمی کند! بنابراین ، این اتومبیل اسپرت قوی، با قیمت پایه حدود 110 هزار دلار عرضه می شود. جی­تی­آر در بین عموم مردم، ملقب به گودزیلا است. قوی و درنده. این موضوع حتی در بازطراحی جدید مدل های آن به چشم می آید. جلوپنجره بزرگتر، خطوط تند و تیز بدنه و اسپلینتر ها ، رکاب های جانبی و دیفیوزر عقب به رنگ تیره ، مکمل این خشونت در طراحی شده اند. شاید جی­تی­آر را همانند یک اتومبیل اسپرت زیبا در عکس ها مشاهده کنید، اما اگر از نزدیک، به خصوص شب هنگام این اتومبیل را رویت کنید، متوجه حجم بدنه و زیبایی منحصر به فرد آن خواهید شد. نسبت به مدل های سال قبل، تغییراتی داشته است که دیگر نمی شود به نیسان بر سر تکراری شدن ظاهری غر زد! در چراغ های جلو ، سامانه روشنایی در روز به شکل جالبی درون قالب خود، با خطوط شکسته،هماهنگ با دیگر اجزای بدنه است. لبه ای کرومی، جلوپنجره رابرای القا حس لوکس بودن ، علیرغم نمای اسپرتی این خودرو همراهی می کند و رینگ های تیره رنگ چنگ زده بر تایرهای دیواره کوتاه با همراهی دیسک های بزرگ ترمز،به شما یادآوری می کنند که این یک مجموعه حرفه ای و قابل اعتماد است که با تمام تعریف های مثبت و اغراق آمیز ژاپنی دوستان کاملا تطابق دارد! جذاب ترین نکته جدید در قسمت عقب، بازطراحی سپر ها است. به گونه ای که از نمای سه رخ عقب که به ساخته نیسان می نگرید، به همراهی دیفیوزر چنان صاف و اتو کشیده به زمین ختم می شوند که احساس می کنید باد ها بدون ذره ای اتلاف وقت از کناره خودرو عبور خواهند کرد. اما زیبایی نمای عقب GTR در شب هنگام بیشتر دیده می شود. زمانی که هوا رو به تاریکی می رود و چهار چراغ دایره ای شکل، شما را یاد سری فیلم های سریع و خشن می­اندازد . در هنگام حرکت در پشت جی­تی­آر، احساس این را داشتیم که این خودرو مریض سرعت است و جنون حرکت دارد وآماده است تا با یک گاز خلاص لامبورگینی و نور بالا، شهر را به آتش بکشد!

اوراکان، شکافنده باد

اوراکان را باید از نزدیک ببینید. به قلم آوردن چهره جسور آن دشوار است. در این چند روز سفر، نگارنده زیاد به نمای جلو اتومبیل نگاه نمی کردم. احتمالا دچار به فوبیای جدید کشف شده توسط دانشمندان (Caligynephobia) شده بودم که از نگاه به زیبایی و چشمان گیرای لامبورگینی دوری می­جستم!دماغه جلو اوراکان چنان تیز طراحی شده که انگار در حالت سکون هم می خواهد باد را بشکافد. بنابراین انتخاب نام اوراکان مرتبط با ذات و فلسفه طراحی آن است. این نام به معنای خدای باد، طوفان و آتش است. کیفیت رنگ مثال زدنی است و با تغییر زاویه نسبت به خورشید، سایه روشن شده و از نارنجی روشن تا تیره را شامل می گردد. رینگ های بزرگ مشکی رنگ زیر گلگیر های ورم کرده جا خوش کرده اند و دو تونل باد بعد از درهابرای پایداری بیشتر، یکی در قسمت رکاب و دیگر روی کتف اتومبیل بیرون زده اند. رنگ قالب ترمزها نارنجی رنگ بوده و نام لامبورگینی به رنگ مشکی بر روی آن مهر زده شده است. در نمای عقب، موتور 10 سیلندر زیر یک پوشش شیشه ای با دو محافظ فلزی ضربدری روی آن جا خوش کرده است که به دلیل قد کوتاه وسیله به راحتی قابل رویت است. چراغ ها در جلو و عقب ، نهایت زیبایی و ظرافت را دارند و راهنما زدن با این سوپر اسپرت در گردش ها ، نمای بی نظیری را برای تماشاگران پیاده و سواره به نمایش می گذارد. هنگامی که ریموت را بر می دارید و به سمت خودرو می روید، ماشین با روشن و خاموش کردن دی­لایت و راهنما به صورتی خاص و دوست داشتنی، خودش را برای شما لوس می کند. دستگیره در در هردو خودرو خاص و ویژه است اما در لامبورگینی به هنگامی که قصد سوار شدن به آن را دارید، این دستگیره ها از جای خود بیرون زده و هنگام سوار شدن به جای خود بر می گردند.

کیفیت موج می زند

گربه را باید دم حجله کُشت، قرار نیست وقتی سه برابر پول می دهید، کیفیتی همانند نمونه ارزان تر نصیب شما گردد. در داخل لامبورگینی مورد بررسی، نقطه ای نمی­یابید که از لحاظ کیفی حتی در سطح متوسط باشد. همه از بالاترین کیفیت چرم و جیر و فلز و پلاستیک ساخته شده اند که لمس آن ها به خصوص قطعات کرومی، سلول های عصبی زیر پوستتان، پیام کیفیت متریال لمس شده تا مغز را رقص کنان می برند! این بدان معنی نیست که در ­GT-R مواد کابین کیفیت پایینی دارند. خیر. در درون کابین نیسان نیز همه چیز بر وفق مراد است و کیفیت فراتر از دیگر اسپرت ها می باشد. هرچند که با ماشین های هم رده قیمتی100 هزار دلاری قابل مقایسه نیست و مواردی مثل بنز و ب­ام­و آن را شکیل تر ارائه می دهند اما بیاد داشته باشید، بیشترمبلغ پرداختی شما در نیسان جی­تی­آر در بخش فنی صرف شده است!

فراگیری و عادت به جای دکمه های در لامبورگینی کمی دشوار تر است. مثلا دکمه شیشه ها بر روی کنسول قرار دارند و خبری از دسته راهنما و شیشه شور نیست و به جای آن ، در سمت راست و چپ فرمان دکمه های آن جا خوش کرده اند که عادت به آنها زمان­بر است. کنسول وسط جز زیباترین نمونه های طراحی شده برای سوپراسپرت ها است و آن شاسی قرمز رنگ که به هنگام روشن کردن پیشرانه باید به سمت بالا برود ، حس نشستن در داخل یک جنگنده را به شما القا می کند که در واقع، همین هم هست! در جی­تی­آر، همه چیز عالی است. با فرو رفتن در صندلی های گود اسپرت، تمامی دکمه ها که ارتباط و دسترسی خوبی با کاربر دارند و یک مانیتور لمسی وظیفه نمایش اطلاعات و همچنین ارتباط با سیستم صوتی Bose قدرتمند با کیفیت صدای عالی بر عهده دارد . بلندی صدا به حدی است که کابین به لرزه در می آید و دیگر ذره ای از صدای موتور و توربوشارژرها را نخواهید شنید که البته صدای سمفونی پیشرانه GTR برای افراد خودرودوست ، از هر نوایی شنیدنی تر است.

در قسمت بالای اهرام دنده ، سه شاسی قرار دارند که می توان شرایط رانندگی مورد نیاز را با مغز ماشین هماهنگ کرد و راننده و خودرو در حرکتی مشترک از پس قلدر ها با تعداد سیلندر بالا برآیند. سیستم کنترل هرزگردی، کمک­فنرها وانتقال قدرت همگی قابل کنترل هستند و هر کدام نیز سه حالت را شامل می شوند. خاموش، روشن و R . در لامبورگینی نیز حالت های استرادا، اسپرت و کورسا نیز از روی غربیلک فرمان قابلیت تعیین دارند که برای یک مسابقه جانانه باید کورسا را انتخاب کرد .

روح های شب گرد

اغلب اوقات، شب هنگام و در خنکی هوا اقدام به رانندگی با اتومبیل ها می­کردیم. زیرا علاوه بر دور زدن گرمای روز ، ابراز علاقه مردم، سوال ها و گرفتن سلفی و تردد دیگر اتومبیل ها در شهر،سرعت حرکتمان را کند کرده و به جای تمرکز دقیق بر آزمایش فنی ، تبدیل به دور زدن ساده با خودروها می شد که با توجه به بنزین های بسیار گران قیمت موجود در باک به صرفه نبود. در جزیره با وجود انبوه خودروهای مدرن، بنزین سوپر یافت نمی شود و ما مجبور بودیم از نمونه های وارد کرده مالک که مخصوص هواپیما بود در باک تزریق کنیم که علیرغمقیمت گزافی که داشت (بین 25 تا 45 هزار تومان برای هر لیتر بسته به نوع بنزین) قدرت را دوچندان می کرد و خودرو را روی آسفالت به پرواز در می آورد!

چند بررسی و تست شتاب را با اخذ مجوز در فرودگاه انجام دادیم که محیط ایمن و راحتی برای این دو جنگنده بود. رانندگی با نیسان یک رانندگی قلق دار است که اگر با آن ارتباط برقرار کنید، انتظارات شما را گوش جان می سپارد و می توانید حسابی تایر ها را آتش بزنید. مثلا قلق دریفت با این وسیله، این است که دو دکمه هرزگردی و تعلیق را روی حال R گذاشته و برخلاف اغلب اتومبیل های دیگر عمل کنید. این ماشین در این حالت برای دریفت با سرعت های بالا آمده می گردد و استفاده از آن در سرعت های پایین ممکن است برخورد با جدول را به همراه داشته باشد. در این روش به هنگام رسیدن به پیچ، به جای معکوس دادن برای افزایش دور و استفاده از دستی به منظور هرزگردی و لیز دادن اولیه چرخ­ها، باید دور دنده دوم را بالا نگاه داشت و زمانی که وقت آن فرا رسید با اشاره ای به پدال مثبت تعویض دنده و به عزیمت به دنده سوم، بازی تایر ها آغاز شده و مهارت شما در بازی با گاز و غربیلک فرمان، می تواند یک دریفت زیبا را به نمایش بگذارد.

خرید نان بربری با لامبورگینی!

نگارنده هرچند رانندگی با اورکان را لذت بخش تر می دانم، اما اغلب به دلیل طولانی بودن مدت آزمایش ها برای برگشت یا خرید پشت فرمان GTRنشسته و از راحتی بیشتر و استرس کمتر آن نهایت استفاده لازم را می بردم. رانندگی شهری با نیسان همانند راندن یک خودروی اسپرت معمولی است که آنچنان شما را خسته نمی کند. در پارکینگ محل سکونتمان، یک نیسان جوک ، رنجروور ایوک و ماستنگ کروک هم به عنوان خودروهای دم دستی تیم در اختیارمانقراردادند که از آن­ها برای عکاسی و رفت و آمد های عادی بهره می بردیم اما گاهی برای تنوع با لامبورگینی هم به خرید می رفتیم و حتی یک روز صبح، با آن به نانوایی رفته و 3 نان بربری تازه خریداری کردم. هر چند مبلغ بنزین این رفت و آمد ساده صدها برابر قیمت نان خریداری شده بود ولی ارزش متوجه شدن این موضوع را داشت که چرا لامبورگینی یک خودروی داخل شهری راحت نیست! به دلیل همین هزینه های بی مانندش. حتی سرویس این وسیله باید توسط نمایندگی در شهر دبی صورت بپذیرد که این نیز به مجموع هزینه های بعد از خرید این خودرو و نگهداری آن اضافه می کند.

البته لازم به ذکر است که سیستم تعلیق این اتومبیل کاملا کارآمد بوده و کمترین میزان کوبش بین دیگر سوپراسپرت ها را در حالت کامفورت دارد و زمانی که احساس کنید رمپ پارکینگ شیب زیاد دارد می توانید با بالا آوردن اتومبیل، به راحتی از آن عبور کنید و مانع خزش شکم اوراکان روی زمین شوید.

رانندگی با لامبورگینی، بسیار جذاب و دلهره آور است. چند بار هنگامی که در حدود 130 کیلومتر بر ساعت سرعت داشتم نگاه به نشان دهنده سرعت نمودم که آیا وقعا اعداد آن به کیلومتر است یا مایل؟ زیرا در حدود 200 کیلومتر بر ساعت هیجان را به راننده و سرنشینان منتقل می کرد. با هر بار تعویض دنده از پشت فرمان، سر شما با صندلی برخوردی جانانه خواهد کرد و دستان  حالتی کاملا افقی می گیرند، طوری که می خواهند از روی فرمان کنده شوند. در GTR ، بجای گاز دادن زیاد در مسیر مستقیم، بیشتر علاقمند به پیچیدن با سرعت زیاد و کنترل چهار چرخ وسیله با دستان خود هستید اما در پشت فرمان اوراکان، تمام سلول های بدنتان یکصدا شده و فریاد می زنند:باد را بشکاف!پایداری لامبورگینی بی نظیر است اما بهتر است دست به دکمه کنترل پایداری روی داشبورد زده نشود، زیرا قدرت زیاد کنترل نشده در اختیار فردی دیکتاتور، همیشه در طول تاریخ فاجعه به بارآورده است.

شما کدام را می پسندید؟

در انتخاب بین این دو، برنده GTR است و دلیلی واضح و روشن برای آن موجود است: نیسان ، هرچند کاری که لامبورگینی 10 سیلندر انجام میدهد و کیفیتی که دارد را به مانندش با تمام و کمال عرضه نمی کند اما یک سوم آن قیمت دارد و اگر با حساب دودوتا چهارتا هم حسابرسی کنید، اگر همان قدر قیمت GTR می شد و بیش از این از نظر فنی و حرکتی تقویت می شد، دیگر رقیب لامبورگینی قلمداد نمی گشت و باید در کنار بزرگانی چون بوگاتی قرار می گرفت. هرچند امروزه نیز ویدیو کلیپ های درگ نیسان های تقویت شده در کنار هایپر اسپرت ها در فضای مجازی دیده می شود که نشان از دقت ژاپنی ها دارد. اما در بحث سرعت نهایی و شتاب ثانویه این اوراکان بود که به کمال خونسردی از کنار GTR عبور می کرد. بنابراین، عنوان این مطلب، گرد و خاک طوفان( خاک بلند شده از عبور اوراکان) در چشمان گودزیلا (نشستن غبار بر روی چراغ های GTR) نام گرفت.

در پایان از مالک اتومبیل ها ، آقایان حمید و وحید مولایی در شرکت رنت­کار­مولایی­شتاب­کیش و هماهنگی یارمان، آقای نوید ارزیتون و همراهی آقایان حامد اسدی، محمد عبدلی و خانم شیرین محمدی با تیم کارتست سپاسگذاریم.

سایر مشخصات فنی /جدول بعدا به صورت دقیق کامل خواهد شد

نیسان GT-R لامبورگینی Huracan
نوع موتور 6 سیلندر دو توربوشارژر 10 سیلندر با تنفس طبیعی
حجم پیشرانه (لیتر) 8/3 2/5
حداکثر قدرت (اسب بخار/ دور در دقیقه) 6400/545 800/580
حداکثر گشتاور (نیوتن متر/ دور در دقیقه) 3200/628 6500/560
جعبه دنده 6 سرعته 7 سرعته
شتاب ۰ تا ۱۰۰(ثانیه) 2/3
حداکثر سرعت (کیلومتر بر ساعت) 325
میانگین مصرف سوخت هر 100 کیلومتر (لیتر)
گنجایش مخزن سوخت (لیتر)
وزن (کیلوگرم) 1740 1422
فاصله محور جلو و عقب (میلی متر)
طول/عرض/ارتفاع (میلی متر) 1369/1895/4671 1165/1924/4459
گنجایش صندوق بار (لیتر)
قیمت پایه (دلار)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تست خودرو