رقابت مازراتی گرن کابریو و ب ام و i8 در شهر رشت

بررسی نیسان پاترول 2016 در جزیره کیش
مارس 4, 2018
3 روز بررسی؛ لامبورگینی اوراکان در برابر GT-R!
مارس 4, 2018
رقابت مازراتی گرن کابریو و ب ام و i8 در شهر رشت

مازراتی گرن کابریو و ب ام و i8

از آن نترس که های و هوی دارد …ازآن بترس که سر به توی دارد…!

 

تست و نوشته : مهندس سید سبحان سیدی

پروژه عکس : سید مهدی محمدی – سید احسان حضرت قلی

 

ب ام و  i8 و مازارتی GranCabrio جز خودرو های گرندتور محسوب می شوند. خودرو های گرن تور یا در زبان ایتالیایی گرن توریزمو  به صورت مخفف (GT) به خودرو هایی گفته می شود که شامل دو در ، طراحی کوپه و اغلب با جای نشستن سرنشینان به صورت 2+2 هستند و توانایی حرکت با سرعت های بالا و راحتی مناسب تری نسبت به خودرو های تمام اسپرت دارند و همچنین در کابین این خودرو ها امکانات لوکس رفاهی به وفور به چشم می خورد. با هماهنگی های صورت گرفته با یکی از دوستان که مالک هر دو خودر بود با یک تیم 4 نفره راهی سفر رشت می شویم تا در آب و هوای شرجی خطه شمالی کشور به بررسی و آزمایش دو خودرو در کنار هم بپردازیم.

بعد از رسیدن به محل عکس برداری ابتدا شاهد ورود مازراتی هستیم. این طراحی ایتالیایی به شدت مجذوب کننده است. رنگ آن دقیقا همان رنگی بود که در سال 2011 در موتورشو شهر ملبورن به نمایش گذاشته شده بود. مازراتی مدل گرن توریزمو را در سال 2007 رونمایی و 2008 به بازار جهانی عرضه کرد و در سال 2010 تصمیم به عرضه مدل سقف بازشو آن به نام گرن کابریو گرفت.


 

اتومبیلی پرقدرت با قلب تپنده فراری ، طراحی به شدت کاریزماتیک و دارای راحتی و امکانات مناسب که این دو ویژگی باعث رغبت خرید افراد ثروتمند دنیا شد. خیلی زود مدل های فندی و MC اسپرت آن به بازار راه یافت و قابلیت های بی نظیر خود را در کلاس GT در برابر رقیبان گردن کلفت خود به نمایش گذاشت. چراغ های جلو الهام بخش چشم هایی هستند که با ترکیب بخش جلو پنجره تهاجمی و بیضی شکل بزرگ با خطوط عمودی درنده با غرور هرچه تمام تر به شما هشدار می دهند که این فقط یک اسباب بازی گران قیمت نیست. در قسمت زیرسپر جلو و آینه ها از فیبر کربن استفاده شده است که به خودرو جلوه ای لوکس و اسپرت تری بخشیده است. از نمای جانبی دماغه ای به شدت تهاجمی را می بینید که از جلو با زمین 40 سانتی متر فاصله دارد. رینگ های 9 پره خاص مشکی مات که طراحی آن شبیه هیچ رینگی نیست به همراه دیسک بزرگ ترمز سوراخ دار و آبشش های سه گانه روی گلگیر که با رنگ کروم براق مزین شده اند جلوه اسپرتی به این زیبای ایتالیایی بخشیده است. خطوط سیال روی گلگیر جلو بر روی  درها صورت نرمی ادامه یافته تا به قسمت عقب رسیده است. بدون شک در حالت سقف باز، این خودرو جذاب تر از حالت بسته آن است و یکی از دلایل این امر طول 488 میلیمتری آن محسوب می شود. طراح این خودرو جیسون کاستریوتا از شرکت پنین فارینای معروف ایتالیایی است که به حق راه داوینچی را در رقصاندن قلم نقاشی این بار در طراحی های صنعت اتومبیل ادامه می دهد.


 

به نمای عقب می رسیم. نوشته کروم رنگ مازراتی با فونت مخصوص خودنمایی می کند. چراغ های عقب با وجود طراحی خاص و همخوانی با بخش پایینی سپر که همانند آن طراحی شده کمی قدیمی شده اند. یادتان باشد این خودرو طراحی سال 2007 و تقریبا 10 سال پیش است  اما آنقدر جذابیت دارد که اگر فقط قسمت چراغ های عقب دستخوش تغییر اندکی شوند می توان 5 سال دیگر هم با اشتهای هرچه تمام تر در خیابان ها به آن خیره شد. نکته ای وجود دارد که به آن طراحی پویا می گوییم. خودروهایی در طول تاریخ به تولید رسیدند که طراحی آن جاودانه شدند. برای مثال مرسدس اس ال 300 گالویینگ علی رغم ویژگی های فنی نوآورانه هنوز زیباست و از نگاه کردن به آن خسته نخواهید شد. این اتفاق همچنین برای فراری F430 و بعضی از خودرو ها افتاد. مثال دیگر طراحی مرسدس W221 است که با عرضه اتاق W222 جذابیت اتاق قبل بیشتر نیز شد! مازراتی گرن کابریو دقیقا یکی از همین خودروها است که مطمنا ده سال دیگر نیز جذاب خواهد بود و نوه هایمان این اتومبیل را تحسین خواهند کرد.

درب مازراتی را باز می کنم. چرم سفید رنگ خودرو در زیر نور آفتاب تند رشت برق می زند. پشت فرمان قرار می گیرم و فضای خوبی در صندلی ها احساس می کنم. ساعت لوکس در وسط داشبورد خودنمایی می کند. جای جای کابین استفاده مکرر از فیبر کربن به چشم می خورد که شامل فرمان، پدال تعویض دنده پشت فرمان ، سر دنده و روی در ها و وسط داشبورد است. این کربن کاری ها فضای خودرو را از طراحی ده سال پیش کمی امروزی تر جلوه می دهد. فضای سرنشین عقب این گرن کابریوی اسپرت مناسب است و برخلاف دیگر کوپه ها موجود در ایران می توان از آن استفاده کرد. دکمه های حالت رانندگی و سیستم کنترل پایداری در سمت چپ مانیتور قرار دارد که برنامه ویژه ای برای ان داشتیم!

پله بعدی بررسی خودرو جنجال برانگیز سال اخیر بود که سر و صدای زیادی با وجود بی صدا بودن خود در بازار ایران به راه انداخته بود. گزارش بررسی و تست ب ام و i8 اولین بار توسط شخص نگارنده در مجله ماشین ویژه نوروز به چاپ رسید که تحت عنوان بررسی “یک” خودرو بود. اما باید دید i8 در مقابل حریفان خود چه می کند؟ آیا بعد از آرام شدن تب و تاب نوبرانه بودن بازار همچنان می توان آن را خودرویی منطقی انتخاب کرد؟


گبنویت یاکوب” صبح از خواب بلند می شود و به سرکار می رود. قرار است خودرویی بر اساس طرح کانسپت “ریچارد کیم” که در سال 2011 رونمایی شد کشیده شود. یاکوب از رویا پردازی های اغراق آمیز آقای کیم می کاهد تا یک خودرو تولید انبوه را به قلم بیاورد. نکته همین جاست . ب ام و i8 از یک طرح “کانسپت فضایی اغراق آمیز” تبدیل به طرح “فضایی اغراق آمیز” شده که فقط کلمه کانسپت آن افتاده است. کاملا مشخص است که ب ام و قصد در تحقیر رقبای خود را داشته است و به یک باره اتومبیلی زیبا را به بازار عمومی عرضه کرده که چشم هر بیننده ای را از بچه خردسال تا پیر کهنسال خیره می کند.

در سال 2014 این خودرو با قیمتی حدود 130 هزار دلار که گران تر مرسدس SL  و پورشه 911 کررا و ارزان تر از سوپر اسپرت هایی همچون لامبورگینی هوراکان به بازار عمومی عرضه می شود و با شعار تبلیغاتی “اهمیت به محیط زیست حتی در خودرو های پرسرعت “بازار را به چنگ خود در می اورد.

خودرو مورد بررسی آبی رنگ بود که هایبرید بودن آن را بیشتر گوشزد می کرد. طراحی چراغ ها و جلو پنجره در یک راستا قرار دارد . این بار داخل جلو پنجره خالی نیست زیرا نیازی به تنفس از طریق آن نمی باشد. بنابراین با پوششی یک تکه مشکی رنگی پوشیده شده است.تنفس موتور برقی از بالای درب موتور صورت می پذیرد که با رنگ مشکی رنگ قادر به رویت محدوده آن هستید. دماغه خودرو تهاجمی و باریک طراحی شده و سعی بر آن بوده که با ترکیب فرم سپر و خطوط بکار رفته مشکی براق در آن ، اتومبیل در ذهن مخاطب عریض تر جلوه کند.

رینگ جدید شامل ده پره اصلی می شود که با افزایش 5 پر دیگر به صورت یک در میان و با رنگ مشکی در لابلای آن ها به 15 پره می رسد. پره های فرعی بصورت زیرکانه ای طراحی شده اند تا هوا را در حین حرکت بر روی دیسک های ترمز هدایت کنند و به خنک کاری هرچه بیشتر آن ها کمک کنند. بر روی گلگیر جلو درب کوچکی را مشاهده می کنید که ب ام و i8 بصورت Plug in توسط برق شهری قابل شارژ است و با سیم و یک تبدیل به آن وصل می گردد. نکته قابل توجه بخش طراحی رکاب و گلگیر عقب است. در قسمت انتهایی رکاب خودرو قسمت بازی طراحی شده که باد را به سمت چرخ های عقب هدایت می کند. بر روی گلگیر این بار نه با استفاده از اسپویلر بلکه با استفاده از قوس جانبی و گیر انداختن باد در تونل روی آن که طراحی حجم دار ادامه یافته از کنار شیشه عقب خودرو به حفظ آن کمک می کند مشاهده می گردد.این زیرکی باعث حفظ تعادل هرچه بیشتر خودرو در سرعت های بالا می گردد. در نمای عقب شاهد طراحی چراغ های بسیار زیبای خودرو هستیم که حالتی کاسه مانند دارد از بالای آن هوای ناشی از برخورد به گلگیر ها خارج می گردد. آرم همیشگی و آبی رنگ ب ام و بیش از پیش با رنگ خودرو هماهنگ شده و نماد هایبریدی بودن خودرو با نوشته  eDrive مشخص گردیده است. موتور بنزینی 1.5 لیتری توربو در قسمت جلو محفظه بار قرار داردکه با بالا دادن درب شیشه ایبه صورت حجمی با پوششی کامل قابل رویت است و چیزی از خود اجزا موتور مشاهده نخواهید کرد.با بسته بودن قسمت درب موتور و نیز عدم دسترسی به موتور برقی و بنزینی در می یابیم که طراح سعی بر این باور داشته که موضوع فضایی بودن را هرچه بیشتر جلوه دهد و تصویری ناخودآگاه در ذهن مخاطب با طرح این موضوع که “همانند خودرو های دیگر نیست  زیرا شما نمی توانید ببینید چگونه کار می کند” را شکل دهد. درب پروانه ای خودرو را با استفاده از دستگیره ای که در زیر گودی کناره درب مخفی شده است باز می کنم. درب با لولای کمک کننده به سمت بالا هدایت می شود. برای سوار شدن ابتدا روی رکاب می نشینم و پای راست را به داخل خودرو برده سپس با هدایت نشیمنگاه به سمت صندلی پای چپ به خودی خود به سمت داخل هدایت می شود و در صندلی گود i8 قرار می گیرم. طراحی داخلی اغوا گرانه است اما بعد از کمی سواری با آن در خواهید یافت که قرار نیست امکانات آن از ب ام و سری 7 پیشرفته تر باشد. فرمان بسیار خوشدست است و نوار آبی رنگ دور آن همخوانی بیشتری با پشت آمپر آبی رنگ ایجاد کرده است.اگر کربن کاری های گرن کابریو را نادیده بگیریم کیفیت مواد بکار رفته در داشبورد و چرم صندلی ها از مازراتی بالاتر است.

 


حس قرار گیری پشت فرمان i8 در مقابل مازراتی گرن کابریو بی نظیر است اما یک نکته نباید از قلم بیفتد. وقتی پشت فرمان مازراتی قرار گرفتم و با چرخاندن کلید خودرو را روشن کردم صدای غرش موتور 4.7 لیتری فراری با سمفونی بی نظیری که خاص خود ایتالیاست قند را در دل همه آب کرد. اما سوگلی بازار فارغ از این جذابیت است که برای خودرو های اسپرت لازم و ضروری است.

هرچند شتاب گیری بی صدا در  i8 حال و هوای دیگری دارد اما به هنگام شتاب گیری دو خودرو مازراتی باعث وحشت و انگشت به دهان ماندن عابرین خواهد شد و آدرنالین را تا چند خیابان آن طرف تر در رگ های ماشین دوستان تزریق خواهد کرد اما i8 باعث ترس و وحشت خود شما خواهد شد. زمانی که پا را بر روی پدال گاز بفشارید صدای موتور بنزینی و توربوی آن و بلندگوی ساختگی شنیده خواهد شد اما عملا این شتاب گیری کم صدا و پرشتاب بعد از نگاه انداختن به سامانه نمایش روی شیشه و دیدن سرعت رنگ از رخسار شما می پراند و اصلا متوجه نمی شوید که چگونه به این سرعت بالا دست یافته اید!

عملکرد و هماهنگی بین موتور و گیربکس در i8 بی نظیر بود. این خودرو هوشمندانه شما را درک می کند و به محض احساس سنگینی بر روی پدال راست با معکوس لحظه ای شرایط را برای پرواز بر روی آسفالت فراهم می نماید.  مازراتی گرن کابریو در بخش شتاب عملکرد خوبی از خود نشان می دهد اما در نهایت پیروزی ازآن فضایی آلمانی است که” سر به توی دارد”! وزن سنگین مازراتی با موتور فراری همخوانی مناسبی ایجاد نکرده و در شتاب کمی سنگینی که گویا اتومبیل را رو به عقب هل می دهد حس خواهید کرد. در مورد هندلینگ خودرو می توان به آن امیدوار بود و در نوع خود برای مانور ها قابل اعتماد است اما اگر بخواهیم با دیگر هم کلاس های آن از جمله مرسدس بنز CL  مقایسه کنیم حرفی برای گفتن ندارد و در این مورد بخصوص شکست خواهد خورد. درنهایت این i8 است که باقابلیت بی نظیر خود در بخش اسپرت از جمله شتاب، هندلینگ و قابلیت های حرکتی و مصرف سوخت برتری بی کم کاستی خود را در برابر گرن کابریو به معرض نمایش می گذارد اما این پایان داستان نیست. تا قبل از روز تست نظر من کاملا بر روی i8 بود.همچنین دیگر اعضای تیم برای دیدن ب ام و لحظه شماری می کردند اما پس از بررسی های به عمل آمده و در میان گذاشتن نظر ها رای به نفع مازراتی گرن کابریو با وجود 7 سال قدمت ورود بیشتر نسبت به i8 برگشت. مازراتی گرن کابریو یک خودروی گرن تور واقعی است که از همه ویژگی های خوب بخشی از آن را در اختیار دارد. فضای سرنشین عقبی که در i8 در دسترس نبود؛ صدای نداشته یک اتومبیل اسپرت ، نبود قطعات از نکات منفی مهمی محسوب می شد. گرن کابریو چهره ای کاریزماتیک و مردانه تری داشت و i8 با وجود طراحی بی نظیر همانند اسباب بازی لوکسی بود که باید در هنگام حرکت در خیابان به شدت نگران عدم صدمه به بدنه خودرو باشید زیرا برای تامین قطعه فقط مسله مالی جنبه منفی ندارد و مشمول زمان نیز می گردد. در سمت دیگر مازراتی با سقف باز شو لذت رانندگی را دو چندان می کند و راحتی سفر با آن باواریایی را به چالش می کشد.


نکته دیگر در مورد میزان مصرف سوخت دو خودرو است که نیاز به روشنگری دارد. نگران جیب مالک مازراتی نباشید. قطعا کسی که هزینه خرید یک مازراتی را در ایران می پردازد نگران مقدار هزینه مصرف بنزین آن نیست . پس در اینجا کم مصرف بودن ب ام و i8  فقط یک تکنولوژی هایبرید پیشرفته محسوب می گردد و بیشتر باید به دید یک شعار تبلیغاتی و حفظ محیط زیست به آن نگاه کرد تا تاثیر مثبت در رای گیری انتخاب و مقایسه بین دو خودرو.

در پایان از مالک مازراتی و ب ام و “میلاد خلیل زاده” و همراهی “امیرحسین طهمارسبی” با تیم کار تست تشکر می کنیم.

 

 

 

Maserati GranCabrio

Sport

Bmw i8
8 سیلندر خورجینی

4691 سی سی

1-موتور بنزینی 1.5 لیتری 3 سیلندر توربو 2-همراهی موتور کوچک التریکی 8 اسب بخاری

3-موتور الکتریکی

پیشرانه
دیفرانسیل عقب جلو-عقب محور متحرک
450/7000 228 موتور بنزینی و برقی پشت

129 موتور برقی جلو

357 مجموعا

حداکثر قدرت

اسب بخار

1980 1490 وزن خالص(کیلو گرم)
5.2 4.4کاتالوگ/

تست شده در جهان پایین تر و رقم 3.9 است

شتاب 0-100(ثانیه)
285 250 حداکثر سرعت
هیدرولیک برقی نوع جعبه فرمان
6 اتوماتیک با قابلیت تعویض دستی 2 سرعته اتوماتیک برای موتور برقی و

6 سرعته با قابلیت تعویض دستی برای موتور بنزینی

نوع جعبه دنده
245/35ZR20

285/35ZR20

215/45R20

245/40R20

مشخصات تایر
14.5 رسمی 2.1

تست شده در نشریات برتر تا 7

میانگین مصرف 100 کیلومتر(لیتر-شهر)
75 42 حجم مخزن سوخت(لیتر)
1353/2056/4881 4689/1942/1291 طول/عرض/ارتفاع

(میلی متر)

 

 

 

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تست خودرو