بررسی نیسان پاترول 2016 در جزیره کیش

تست و بررسی مرسدس بنز CLS500 مدل 2012
ژانویه 11, 2018
رقابت مازراتی گرن کابریو و ب ام و i8 در شهر رشت
مارس 4, 2018
بررسی نیسان پاترول 2016 در جزیره کیش

بزرگ­ خاندان نیسان

تست و نوشته: مهندس سید سبحان سیدی

پروژه عکس: سید ­مهدی محمدی

هوا بسیار گرم بود. برای رفع عطش، ماستنگ را به سمت سوپر­مارکت کنار خیابان هدایت می­ کنم و عکاس برای تهیه نوشیدنی پیاده می­شود. همینطور که مشغول بررسی پیام­های ورودی تلفن همراه خود بودم، ناگهان سنگینی سایه ­ای که بر روی کابین خودرو افتاده بود را حس کردم. وقت سرم را بالا آوردم، علت کسوف را متوجه شدم. بزرگ­ خاندان نیسان­ها ، پاترول، جلوی نور خورشید را گرفته بود! همه چیز آماده بود، حتی دوربین عکاسی. بنابراین فرصت را غنیمت شمرده و با مالک صحبت می­کنم. دقایقی بعد خود را در محل عکاسی از نسل ششم نیسان پاترول می­بینیم. اتومبیلی که از تولید سری اول آن بیش از 60 سال می­ گذرد و ابعادی اغراق­ آمیز دارد. هرچند وی را آرمادا (Armada) خطاب می­ کنند، اما ما دوست داشتیم همانند فلیپینی ­ها و صدالبته نوستالوژی موفق نسل سوم آن در کشور، همچنان «پاترول» صدایش کنیم.

 

پاترول نسل ششم که آن را با کد اتاق Y62 می­شناسند، برای اولین بار در سال 2010 و در یک دعوت خصوصی شهر ابوظبی رونمایی شد. این غول بیابانی که یک SUV  تمام عیار محسوب می­شود، از ابتدا تا کنون در ژاپن تولید و در میانه راه، کانادا و نیجریه نیز به ترتیب در سال­های 2013 و 2014 به تولیدکنندگان آن پیوستند. در مورد ظاهر آن بدون هیچ تعارفی می­توان گفت که قدیمی به نظر می­رسد و نیسان علی­رغم تغییراتی که در این 7 سال تولید، برای به­روزرسانی ظاهری انجام داده و سعی در لوکس­تر جلوه دادن اتومبیل داشته، هم­اکنون نیاز به یک بازنگری کلی از نظر مشتریان این SUV بزرگ دارد.

 

فرم طراحی پاترول، طبق سنت هنوز هم جعبه­ای شکل است، اما سعی شده از آن حالت صاف و اتوکشیده خارج شود و با حضور خطوط نرم بدنه و کروم کاری­های بیش از حد، نشان دهد که یک غول بیابانی زشت و بی­احساس نیست!

داخل چراغ­ها در نمونه­های جدید بازطراحی شده­اند و با حضور سامانه روشنایی در روز داخل آن و جلو پنجره کرومی بیش از حد بزرگ، پاترول را علاوه بر حجیم بودن، لوکس هم جلوه می­دهد. نکته جالبی که ژاپنی­ها اخیراً به صورت افراطی از آن استفاده می­کنند همین کروم­کاری­ها است. انگار برای جلوه­بخشی تجملاتی در طراحی خودرو هیمن یک کار را بلد هستند، تا می­توانی همه جار را کروم کن!

این موضوع در نمونه مورد بررسی هم به چشم می­آمد. علاوه بر جلوپنجره، دور مه­شکن­ها ، آبشش روی گلگیر، آینه­ها ، دور شیشه­ها، چراغ­های عقب و بالای پلاک، دستگیره­ها و حتی ریل سقف نیز کروم براق بودند!

رینگ 12­پره دوبل که 24 شاخه دیده می­شد نمای جانبی را به خوبی همراهی می­کرد. ستون A ماشین نیز به رنگ تیره بود که باعث یک­دست شدن شیشه جلو و طرفین شده بود. در نمای عقب، چراغ­ها ساده و به­دور از هیجان طراحی شده­اند و اگر کروم کاری داخل آنها و آن نوار پهن بالای پلاک نبود و با همین طراحی مه­شکن و شبرنگ سپر ارائه می­شد، می­توانستیم آن را یک خودروی متولد سال 2000 قلمداد کنیم! فکر زیرکانه، باعث قرارگیری فضای مناسب و بهینه تایر زاپاس زیر صندوق بار شده است که از بیرون خودرو قابل دسترسی است. درِ صندوق بار، برقی بوده و فضای بسیار مناسبی دارد. شاید بتوان با خوابانیدن صندلی­های عقب و وسط در داخل پاترول، جشن تولد مختصری هم گرفت!

درِ خودرو را باز کرده و سوار می­شویم.کیفیت چرم صندلی و رودری ها که به رنگ زعفرانی بود، برازنده نام و نشان شرکت سازنده است و با ترکیب رنگ طرح­چوب داشبورد، محیطی گرم و دلپذیر را به وجود آوردهاست. بر روی دَر، دکمه­های حافظه صندلی و آینه­ها را مشاهده می­کنیم. کنسول میانی نیز بسیار پهن است که نشان از اتاقی بزرگ می­دهد، اما سبک طراحی داشبورد به دلیل بخش عمودی وسط آن، زیاد بر عریض بودن اتومبیل صحه نمی­گذارد و شما در پاترول احساس سوارشدن بر یک خودرو با چیدمان خودمانی و همه­چیز­در­دسترس را دارید.

در پایین اهرامتعویض دنده، انتخاب­گر دواری وجود دارد که 10حالت را شامل می­شود که برخی از حالات آن همپوشانی حرکتی داشته و می­توانند تماماً انجام وظیفه کنند. از خاموش کردن کنترل­پایداری گرفته تا قفل دیفرانسیل و عبور از شن و ماسه و سخره و برف، همگی نشان از آن دارد که اصل مطلب نیسانپاترول که باعث متمایز شدن آن از دیگر خرده SUVهای بازار می­گردد در همین جا قرار دارد. کیفیت ساخت کلید­ها و نحوه دسترسی به آن­ها کاملا مطلوب است و در صندلی آن راحتی کاملی را احساس خواهید کرد. ردیف وسط، پذیرای 3 انسان بالغ درشت­اندام است.

تفاوت پلاتینیوم با معمولی و نیزمو

نیسان برای این محصول از 3 نوع موتور و 4 نوع گیربکس متفاوت استفاده کرده­است که شامل دو پیشرانه 6/5­لیتری 8­سیلندر و یک 4­لیتری 6­سیلندر می شود که با جعبه دنده های 5 و 7 سرعته اتوماتیک و 5 و 6 دنده دستی حمایت می­شوند. در مدل پلاتینیوم که فولآپشن نمونه استاندارد است، امکانات رفاهی همانند حافظه صندلی­ها،طرح جدید رینگ، سیستم حرکتی پیشرفته بیراهه­نوردی، گرم­کن و سرد­کن صندلی ها را شامل می­گردد. مدل نیزمو نمونه­های وارد شده، تنها شامل یک کیت بدنه به ارزش 7 هزار درهمی است که از کشور­های حوزه خلیج­فارس خریداری شده و روی خودرو نصب می­گردد.

 

هنگامی که پاترول روشن است، متوجه صدای آن نخواهید شد. 8­ سیلندر بدون جلب توجه به سرعت بالا و پایین می­روند و دور از انصاف نیست که آن را دقیقا با صدای موتور لکسس LX570 که کاملا ایزوله است برابر بدانیم.

آینه­های جانبی بسیار بزرگ و با زاویه دید مناسب هستند و این کارآمدی زمانی بیشتر می­شود که اهرم دسته دنده را در حالت R درگیر کنید. آینه­ها به سمت پایین تغییر جهت داده تا نمای بهتری از کناره ها و جدول داشته باشید. هنگام رانندگی با خودرو هیچ مشکلی با دید به اطراف نداشتم و همانند وسیله­ای که سال­ها سوار بر آن بوده­ام، راحت و بدون دقدقه رانندگی می­کردم.

علاوه بر آن، پیشرانه قدرتمند، آنقدر توان دارد که بیرون هر درجه حرارتی که باشد، اتاقی با دمای مناسب را برای شما فراهم کند و لحظه­ای کاهش قدرت را احساس نکنید. عبور از سرعت گیر ها علی­رغم قطر بزرگ رینگ به مدد سیستم تعلیق بسیار کارآمد و فاق بلند تایر به آرامی هرچه تمام­تر صورت می­پذیرد و ضربه به سرنشینان منتقل نمی­گردد.

پاترول یک خودروی سفری فوق­العاده است. امکانات رفاهی لازم را دارد و قرار نیست این همه­جا­رو در مسیرهای سخت دست شما را در حنا بگذارد. وسیله­ای جان سخت که تضمین کنند رفاه حال سرنشینان خود است و نگارنده آن را بسان شتری تشبیه می­کنم که از پس دشواری­ها برخواهد آمد و برای همین امر نیز خلق و ساخته شده است.

 

در پایا از آقای محمدامید احمدیان ، مالک خودرو برای همکاری با تیم کارتست تشکر می­کنیم.

سایر مشخصات فنی پاترول 2016

نوع موتور 8 سیلندر خورجینی
حجم پیشرانه (سی­سی) 5552
حداکثر قدرت (اسب بخار) 400
حداکثر گشتاور (نیوتن متر/ دور در دقیقه) 560
جعبه دنده 7 اتوماتیک
میانگین مصرف سوخت هر 100 کیلومتر (لیتر) 4/14
گنجایش مخزن سوخت (لیتر) 140
وزن (کیلوگرم) 2800
فاصله محور جلو و عقب (میلی متر) 3075
طول/عرض/ارتفاع (میلی متر) 1940/1995/5140

 

 

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تست خودرو