تست و بررسی مرسدس بنز CLS500 مدل 2012

تست و بررسی فولکس واگن بیتل با کیت ABT
ژانویه 11, 2018
بررسی نیسان پاترول 2016 در جزیره کیش
مارس 4, 2018
تست و بررسی مرسدس بنز CLS500 مدل 2012

 

مرسدس بنز CLS 500  AMG – BlueEFFICIENCY 

نوشته: مهندس سید سبحان سیدی

عکس: آرمان علی نیا

مرسدس بنز با عرضه ی جدیدترین پلتفرم،اتاق،امکانات رفاهی و ایمنی قرار گرفتن خودر را در جایگاه بهترین ها به اثبات رسانده است.یکی از بهترین ها تولید نسل کلاس cls بود که با داشتن پلتفرم کلاسe و باظاهری بزرگتر وکشیده تر،سبک جدیدی را عرضه کرد.خودروی چهار در کوپه!(خودرویی که دقیقا بین دو مدل E و S قرار دارد و از کلاس بالایی و پایینی خود بهترین ویژگی ها را به عاریت گرفته است.

اولین نسل این خودرو از سال 2005 تا 2010تولید شد که با کد اتاق w219 شناخته می شود.

طراحی (خارجی و داخلی):

نسل اول آنقدر زیبا بود که باوجود گذشت قریب به یک دهه،هنوز چشم هارا خیره می کند.همین مهم باعث شد انتظارات برای طراحی نسل بعد،بالا رود و این،کار را برای طراحان مرسدس بنز دشوار کرده بود و بالاخره در سال 2011 نسل جدید در خیابان ها دیده شد.دوست داران خودرو از جمله خود نگارنده بر این باور بودیم که cls در نسل جدید پوست انداخته است.چه در نسل اول و چه در نسل جدید با زیبایی منحصر بفردی مواجه می شوید که هنوز هم بازار انتخاب بین دونسل در شبکه های اجماعی طرفدارانی دارد! در نمای جلو ی نسل جدید،با اولین نگاه،جلو پنجره ی بزرگ و پر ابهت،که کمی از درب موتور کشیده تر شده،نمای خودروی SLS AMG را ذهن تداعی می کند.آرم سه پر بزرگ در وسط آن،اصالت را از دوردست ها فریاد می زند.چراغ های جلو با که با 71 الماس ریز LED در قالب مشکی رنگ مزین شده اند.به کار بردن led ،که 10000 ساعت مفید و 5 برابر لامپ های زنون عمر میکنند ایده ای مناسب بود.مجموع طراحی جلوپنجره،سپرها و چراغ جلوه ی پر ابهتی به خودرو بخشیده که در عین داشتن اصالت بسیار خشن به نظر می رسد و به هیچ وجه قیافه ی پسر تپل و مودبی همانند پانامرا و تیپ محافظه کارانه ی اتاق 6 ب ام و به چشم نمی خورد! حفظ ریزه کاری های طراحی ،در این خودرو بسیار رعایت شده است.برای مثال،اگه به نحوی طراحی  و چینش LED های چراغ راهنمای جانبی روی آینه دقت کنید متوجه خواهید شد که همانند چینش LED های داخل چراغ جلو است! در نمای جانبی برخلاف نسل قبل که از چراغ جلو تا عقب خطی منحنی شکل،خودرو را چنگ بر زمین زده وانمود می کرد،این بار،با و جود خطوط قوس دار بر روی گلگیر عقب و خط کناری که به سمت بال و جلوی گلگیر جلو قوس داده شده و طول 5 متری ،طوری وانمود می کند که قرار است جلوی خودرو از زمین بلند شود که در هنگام تست مشخص شد این طراحی چندان بی دلیل نبوده است!اوایل انتشار عکس ها در وبسایت های اینترنتی،عده ای از جمله خود نگارنده،بر این باور بودند که طراحی چراغ های عقب کمی عجیب به نظر می رسد.اما برای اولین ملاقاتم با CLS وقتی در حال قدم زدن در خیابان ها بودم پس از عبور این اتومبیل و پایین آمدن ضربان قلب به این نتیجه رسیدم که طراحی عقب نمی توانست از این زیباتر باشد!به هم پیوستگی و استراتژی ای  که بسیار از کلاس S بهتر بود!طراحی عقب و چراغ ها که شبیه یک برگ کشیده اند همانند اتومبیل های کانسپت،جوری مجذوبتان خواهد کرد که یک چشم با نفوذ می کند!در کل طراحی عقب را می توان پهن و کشیده و ترسناک توصیف کرد.

با باز کردن درب خودرو و مواجه شدن با تریم کرم رنگ چرم و چوب کمی خوشحال می شوم.پشت فرمان cls قرار گرفته و در گودی صندلی فرو می رویم.ارتفاع داشبورد بالاست اما با عث نشده تا در  دید جلو هیچ نقصی رخ دهد.اگر ارتفا صندلی را در حالت میانه قرار دهید متوجه خواهید شد که شیشه ها ی کوچک خودرو از شانه های شما آغاز می شود.به طور کلی در مکانی فرو می روید که توسط انوه کلید ها و ادوات پیشرفته محاصره شده اید که برای یادگیری کامل آنها به یک کلاس آموزشی فشرده نیازمندید.مانیتور در وسط داشبورد فرو رفته و تریم چوبی قوس دار زیبایی دوچندانی را به خودرو بخشیده است.ساعت گران قیمت ، دریچه های هوای ورودی و دستگیره ها با روکش کروم مات پوشانده شده اند.ادوات کنترل و تهویه،تلفن و مدیا بر روی داشبورد چیده شده اند اما cls برخلاف پانامرا بر شلوغی بیش از حد تاکید نکرده است و صلاح خود را بر آن دیده که کمی دیگر از کنترل کننده ها،همانند سیستم کنترل پایداری،بر روی فرمان قرار گیرد و توسط مانیتور وسط  عقربه نشان دهنده ی سرعت نمایش داده شود.کنترل کننده ی ماساژور صندلی ها نیز د سمت راست و کنار نشیمنگاه قرار دارد.در رابطه با فضای سرنشین عقب باید به این نکته اشاره کرد که هرچند CLS یک خودروی 5 متری است اما باید کوپه بودن را در نظر گرفت.با این حساب عملکرد فضای سرنشین کلاس E و S را نباید از آن توقع داشت.اما این خودرو آنقدر زیبا هست که زیاد به فضای سرنشین آن توجه نکنید!در کل،فضای عقب از پورشه پانامرا مناسب تر است اما برای نشستن افراد بلند قد نمی توان حساب باز کرد. صندلی ها ارگونامیک و استفاده از ادوات بسیار راحت بود با این حال نشستن در ردیف عقب این خودرو حسی به من دست داد بر این منوال بود که انگار نفرات ردیف جلو بسیار مهمترند!

از امکانات ایمنی و رفاهی این خودرو می توان موارد زیر را نام برد:

9 کیسه هوا به صورت استاندارد- سیستم تنظیم خودکار فاصله با خودروی جلویی – سیستم کمکی در سربالایی- سیستم تشخیص خودکار سرعت مجاز و تنظیم سرعت خودرو متناسب با آن – سیستم PRE-SAFE Brake – سیستم ADAPTIVE BRAKE- سیستم صوتی: تنظیم خودکار صدای بلندگوها متناسب با سرعت – بلوتوث – 8 اسپیکر – 4 آمپلی‌فایر 20 واتی – قابلیت پخش CD و MP3 – در مجموعه سفارشی AUDIO50APS تمامی امکانات مدل استاندارد به علاوه چنجر 6 تایی به قابلیت پخش DVD و نویگیشن به همراه نقشه دو بعدی و سیستم تشخیص صدا-و دیگر امکانات،

12 دکمه کنترلی چندکاربرده روی فرمان – نشان‌دهنده تصویر سه‌بعدی خودرو – نشان‌دهنده اطلاعات خودرو به کمک نشان‌دهنده TFT (تکنولوژی IPS – قابلیت دیده شدن بسیار خوب از زاویه‌های مختلف) – ساعت آنالوگ – تلفن (به صورت سفارشی) – گرمکن و تهویه مطبوع صندلی‌ها – سیستم تهویه مطبوع خودکار – سیستم تهویه مطبوع جداگانه برای راننده، سرنشین جلو و سرنشینان عقب (هر کدام به صورت Diffuse، Medium و Focus قابل تغییر هستند – نوع و شدت باد خروجی) – تنظیم صندلی راننده و سرنشین جلو در 4 حالت مختلف به صورت خودکار – قابلیت سفارش از پنج رنگ و سه نوع چرم مختلف برای داخل خودرو – سیستم روشن شدن بدون کلید – سیستم کمکی دید در شب – سیستم کمکی تشخیص جاده در شب – سیستم کمکی پارک (تشخیص مناسب بودن فضای پارک و کمک به راننده برای پارک کردن) – سیستم پیشرفته هشدار به راننده در هنگام خواب‌آلودگی – سیستم تزریق سوخت پیشرفته BlueDIRECT – سیستم روشن و خاموش شدن خودرو در ترافیک .

 

آزمون حرکت

با روشن کردن پیشرانه ی 8 سیلندر  خودرو و قرار دادن گیربکس در حالت درایو،در همان ابتدای کار و شروع حرکت،منبع اگزوز مارا با بیشتر فشار دادن پدال تحریک میکرد.تحریکی که نتوانستم در مقابل آن مقاومت کنم.بلوار خلوتی را برای تست در شمال شرق تهران انتخاب می کنیم.با فشار ناگهانی پدال،صدای مهیب AMG منطقه را فرا گرفت.بلند شدن جلوی خودرو در هنگام شتاب گیری تا لحظاتی کاملا محسوس بود!شتاب گیری بعد از دنده ی 1 و تعویض هوشمند و سریع آن به 2،این فلز زیبای را روی آسفالت به پرواز در آورد!هنوز از شروع حرکت نگذشته بود که عقربه ی سرعت سنج خودرورعدد 160 را نمایان کرد.به سرعت از سرعت می کاهیم.دید جلو و جانبی در حین حرکت بسیار عالی بود و حس تسلط و امنیت را به راننده القا می کرد.نکته ی مورد توجه ترمز بسیار خوب آن بود.با هر سرعتی که باشید،بدون نگرانی،خودرو اطاعت کامل از فرامین پدال ترمز را انجام می داد حتی بدون آنکه به حالت ترمز ضد قفل برود.نرمی خودرو در دفع ارتعاشات وارده ی جاده کمی بهتر از کلاس E مرسدس بنز بود.به کمک ادوات روی فرمان،سیستم کنترل پایداری را بر روی حالت اسپرت و سپس خاموش کامل قرار می دهیم.شروع حرکت با کمی هرزگردی همراه بود،این هرزگردی های کوچک حتی در سر پیچها هم باعث آشفتگی قسمت انتهایی خودرو می شد.کمی سریعتر می رانم.402 اسب بر روی این خودرو با این وزن در حالت خاموش بودن سیستم های پیشرفته ی کنترل پایداری،نه دریفت های خوبی برجا میگذاشت و نه آنقدر کم قدرت بود که هرزگردی نداشته باشد.بنابراین علی رغم میل باطنی دوباره سیستم را به حالت ساپورت کامل بر می گردانیم تا از رانندگی،لذت بیشتری ببریم.هندلینگ ،عالی ونمره ی کامل را به خود اختصاص داد و در حین پیچش های مکرر،بالشتک های پر شونده،از وظیفه ی ثابت نگاه داشتن سرنشینان به خوبی بر می آمدند.

 

جمع بندی:

اگر خودرویی می خواهید که تا مدت ها از آن دلسرد نشوید و هر روز با اشتیاق به سمت پارکینگ بروید و هنگامی که به کارواش می روید با لذت به تمیز شدن آن چشم بدوزید، شک نکنید،این همان چیزی است که می خواهید.اگر قیمت غیر منطقی سری 6 جدید ب ام و را در نظر نگیریم به همراه پانامرا 4s رقیب های جدی بری Cls محسوب می شوند.این خودرو ها بیشتر،طیف مشتریان جوانان 30 الی 40 سال را هدف قرار داده اند. هرچند مالک خوش سلیقه ی این خودرو بیش از 50 سالش بود. CLS در عین داشتن زیبایی بیشتر-کیفیت و کلاس معقولی دارد که با چاشنی کیت و صدای غرش مهیب AMG می تواند بهترین انتخاب در این رده ی سدان کوپه ی فست بک مجلل باشد.

 

در خاتمه ضمن تشکر از آقایان مجید زارعی مالک اتومبیل و میثم مهدوی به جهت صرف وقت و همکاری با تیم کارتست نظر خوانندگان را به سایر مشخصات فنی این خودرو جلب می نماییم.

 

 

 
پیشرانه 8 سيلندر خورجيني 32 سوپاپ-تویین توربو
حجم موتور (لیتر) 4.7
قدرت (اسب بخار/دور در دقیقه) 402/5250
گشتاور (نیوتن متر/دور در دقیقه)  600
شتاب 0 تا 100 (ثانیه) رسمي 5.1و تست شده5.5
حداکثر سرعت (کیلومتر) 250(با محدود کننده)
جعبه دنده  7 سرعته اتوماتيك- تیپ ترونیک
طول/عرض/ارتفاع 4996-1882-1417
میانگین مصرف سوخت (لیتر) 9.2در یکصد کیلومتر
وزن خالص 1890

 

 

 

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تست خودرو