تست و بررسی فولکس واگن بیتل با کیت ABT

آزمایش رانندگی با کیا سراتو کوپه 2015
ژانویه 10, 2018
تست و بررسی مرسدس بنز CLS500 مدل 2012
ژانویه 11, 2018
تست و بررسی فولکس واگن بیتل با کیت ABT

مداد رنگی های گران قیمت!

 

تست و نوشته: مهندس سید سبحان سیدی

پروژه عکس: سامان صدیقی

 

بیتل؛کمی قبل تر!

قبل از جنگ جهانی دوم،فردیناند پورشه موفق به طراحی و ساخت خودرویی شد که آدلف هیتلر از صنعتگران انتظار داشت.در ابتدا کاری غیر ممکن به نظر می رسید.خودرویی با قابلیت جابجایی 2 فرد بزرگسال؛3 کودک؛ حداقل سرعت 100 کیلومتر بر ساعت و مصرف 7 لیتر در هر 100 کیلومتر.کار زمانی سخت تر می شد که صنعت گران به دستور هیتلر؛باید به قیمت تمام شده ای کمتر از 1000 مارک آلمان-قیمت یک موتور سیکلت آن زمان!- دست می یافتند!نسخه ی اولیه ی آن 1934 و تکمیل شده در سال 1938 با حجم 984 سی سی تولید شد.همان گونه که هیتلر “دستور” داده بود.خودروی مردمی؛فولکس واگن!

شاید اگر هیتلر می دانست این خودروی مردمی در آینده از خط قرمز های دستورات وی سرپیچی می کند آن را به آتش می کشید!به جز توانایی حمل سرنشینان درخواستی همه ی قوانین زیرپا گذاشته شد!

طراحی

در نگاه اول همان سبک طراحی بیتل قدیمی به چشم می خورد.گلگیر ها با قوس بزرگ و برجسته؛چراغ های گرد جلو؛ استایل نیم دایره همگی یاد مدل کلاسیک بیتل سال های  1970 را زنده می کند.البته ابعاد اتاق به کوچکی نسل های قبلی نیست ولی درخشندگی کلی خودرو دچار دستخوش تغییر نشده است.کیفیت ساخت قطعات بدنه حتی از چند متری هم قابل تشخیص است.این خودرو در ایران با دو نوع کوپه و کبریولت-سقف جمع شونده-عرضه می شود که نمونه ی کبریولت آن با سقف پارچه ای 20 تا 25 میلیون گران تر است.در نمای جلو ؛ ال ای دی های سامانه ی روشنایی در روز اتومبیل را بسیار لوکس تر جلوه داده اند.در نمای جانبی این خودرو و در قسمت بالای رکاب؛قطعه ی مشکی رنگی که با زه کرومی زینت یافته جلب توجه می کند.در عقب خودرو چراغ های بسیار زیبا و لوکس قرمز رنگ به خوبی در سپر جا خوش کرده اند که در هنگام شب نمای بسیار زیبایی را رقم می زنند.آرم گرد و بزرگ فولکس واگن در جلو و عقب خودرو به خوبی سال های قبل می درخشد.قاب آینه های جانبی نیز به رنگ مشکی براق در آمده که علاوه بر تضاد رنگ بدنه با طراحی سقف هماهنگ شده است.در پوش موتور را بالا می دهیم.موتوری 2 لیتری با توربو شارژی کوچک در آن جا خوش کرده است.کیفیت بالای قطعات حتی از جنس بکار رفته در سرپوش مخزن شیشه شور هم مشخص است!قوس درب موتور هم در نوع خود جالب است.در قسمت عقب برا باز کردن فضای بار؛آرم فولکس را به بیرون می کشیم تا ضامن درب باز شود.صندوقی بسیار کوچک اما کاربردی برای یک خرید روزانه! به داخل خودرو می روم.مواد بکار رفته در آن بسیار رضایت بخش و درجه ی کیفیت بسیار بالایی دارد.سقف جمع شونده در مدت  زمان کوتاهی باز می شود.البته بعد باز کردن آن باید زحمت جا انداختدن کاور روی آن را هم بکشید.در کنار درب راننده و نسخه ی کبریولت دکمه ای قرار دارد که با غیر فعال کردن آن،شیشه ها در هنگام تبدیل سقف بالا و پایین نخواهند رفت.در مورد داخل این خودرو فقط یک جمله می توان گفت؛”همه چیز عالی است! طراحی کنسول جذاب به همراه داشبورد با طرحی برانگیخته از بیتل های 40 سال قبل خودنمایی می کند.3 نشانگر آنالوگ که مربوط به فشار توربو،تایمر و فشار روغن هستند در بالا و وسط کنسول قرار گرفته اند.آپشن های بسیار زیادی در این خودرو یافت می شود.از سیستم صوتی بسیار عالی و قوی با نمایشگر 7.5 اینچی لمسی گرفته تا گرمکن های صندلی.ولی شاید صندلی تمام دستی آن به مذاق شما خوش نیاید.قسمت های کرومی استفاده شده در دسته دنده و دستگیره ی درب ها،حس لوکس بودن را در زیر پوست جاری می کند.فرمان بسیار خوش دست بوده و علاوه بر آن و کنترل کننده های تلفن همراه،سیستم صوتی و تنظیمات نمایشگر زیر آمپر را به عهده دارد.کیفیت چرم صندلی ها عالی و رنگ داخلی معمولا با رنگ بدنه هماهنگ است.با خم کردن صندلی جلو به ردیف عقب می روم.فضای زانو چندان هم بد نیست.زاویه نشیمنگاه با تکیه گاه 90 درجه است.شاید هم بیشتر!تا جایی که صاف نشستن من در صندلی های پشتب 30ثانیه بیشتر دوام نیاورد و از این حالت L مانند دچار تنگی نفس شدم!!در نمونه کوپه هم سر افرادی با قد بیش از 175قطعا به سقف برخورد خواهد کرد.در هر حال مثل اینکه دستور هیتلر که توانایی حمل 2 سرنشین بزرگسال و 3 کودک بود در اینجا تحقق می یابد!در نسخه های کبریولت نیز کد رنگ کنسول میانی با رنگ بدنه تطابق دارد که جلوه ی لوکسی به کابین می بخشد.به جز مقوله ی صندلی تمام دستی،مطمئن باشید که فولکس واگن اکثر آپشن های “مورد نیاز” را در آن قرار داده است.

آنچه که ABT  به ارمغان آورد

کمی به این جوجه رنگی ها در عکس توجه کنید. ظاهرا با مدل های عادی داری تفاوت هایی هستند. تیونینگ ABT که همانند AMG-Mpower بنز و ب ام و را تیونینگ می کنند،محصولات گروه و خانواده ی بزرگ فولکس واگن را تیونینگ می کند اما نه به غلظت رقبای دیرینه.بر روی بیتل شامل تغییراتی از جمله ارتقا و برنامه ریزی مجدد ECU،قرار دادن کیت های شتاب،قطعات آیرودینامیکی و بدنه شامل بادگیر زیر سپر جلو،ابرویی چراغ جلو و عقب،دیفیوز عقب،قطعه ی دور پلاک می شود.

دستکاری در در اگزوز برای صدا و بازدهی بیشتر موتور را هم نباید فراموش کرد.همچنین تعویض سیستم تعلیق و دیسک و کالیبر ترمز به همراه رینگ های آلومینیومی 19 اینچی و در نهایت کف پوش مات با نشان ABT را شامل می شود.بر روی تمامی قطعات دستکاری شده به صورت کاملا افراط گرایانه نام و برند ABT به چشم می خورد تا جایی که بر روی در پوش والف لاستیک هم خود نمایی می کند!!!این ها مواردی بود که ABT با سفارشی کردن قطعات بیتل بر هرچه بیشتر زیبا شدن این خودروی دوست داشتنی و لوکس می افزاید.

ABT در ایران

مدل های معمولی بیتل در ایران به صورت وارداتی شخصی و نمایشگاهی به وفور یافت می شود.اما چرا بیتل ABT دارای نمایندگی فروش است؟بیتل ABT در ایران داستانی متفاوت دارد.سر نخ را دنبال کنیم.شرکت آراد خودروی هرمز،شرکتی خصوصی است.از آنجایی که ورود برند فولکس واگن به دلایلی در کشور با مشکلاتی مواجه است،این شرکت با دریفتی زیبا دور میدان قانون اقدام به ورود فولکس های پاسات و بیتل با نام و برند تجاری ABT کرده است. دور زدن گمرک با نام ابت بیتل هم در نوع خود جالب است.این شرکت نمایندگی رسمی شرکت فولکس واگن” نیست”و صرفا نمایندگی ابت است.بر سر نمایندگی های این شرکت هم نشانی از آرم فولکس دیده نمی شود.

و اما فرق ABT داخل کشور،بیتل آبت که توسط این نمایندگی عرضه می شود فقط نسبت به نسخه ی استاندارد بیتل موجود در بازار دارای قطعات زیرسپر،ابرویی چراغ وسر اگزوز ؛کف پایی به همراه رینگ 19 اینچی ABT است و هیچگونه تفاوت در موتور و منبع اگزوز،سیستم تعلیق و ترمز ها رخ نداده است.صرفا برای ورود با نام ABT کمی از لوازم ظاهر عوض شده و خدماتی از این بابت برا افزایش تیونیگ وجود ندارد.قیمت مدل شرکتی این خودرو در مدل کوپه حدودا” 260 میلیون تومان و در مدل کبریولت 285 میلیون تومان است.در صورتی که قیمت مدل بیتل در بازار و توسط وارد کنندگان شخصی نهایتا 185 میلیون تومان است.(مبالغ ذکر شده قیمت های رایج در زمان تست هستند)آیا پرداخت 75 میلیون تومان بیشتر برای یک دست رینگ و چند قطعه فلاپ عاقلانه است؟از یک بابت خودرو شامل گارانتی خواهد شد.قطعات مصرفی در این شرکت یافت می شود اما انتظار نداشته باشید همانند هیوندا و کیا با پرداخت کمی پول بیشتر قطعه ی نایاب یافت شود!

آزمون رانندگی

چند لحظه بر روی دکمه ی استار کروم مات فشار وارد می کنم.خودرو با یک صدای آرام روشن می شود.مدل 2013 این خودرو 200 اسب بخار است اما در مدل 2014 10 اسب بخار اضافه شده است.از کوچه ها به آرامی عبور می کنم تا به اتوبان همت تهران برسم.فرمان بسیار خوش دست و قابل اطمینان است.دید اطراف قابل قبول است.صندلی ها اسپرت و خوش نشین هستند و ارگونامی استفاده از قطعات در بهترین حالت ممکن قرار دارد.سبک رانندگی آلمانی کاملا احساس می شود.به اتوبان می رسیم.به طور ناگهانی و بدون هیچ پیش فرض از نحوه ی شتاب گیری پا را بر روی پدال گاز می فشارم.خودرو سریعا گاز می خورد و بعد تاخیری بسیار ناچیز برای بکار افتادن توربو شارژها،کمی هرزگردی با چاشنی جیغ لاستیک و شتاب فوق العاده و غیر انتظار از این خودروی 1.4 تنی به عمل می آید!لبته رینگ های سبک تر ABT نسبت به نمونه ی عادی بی تاثیر نبود!به لطف لاستیک های کانتینیتال هندلینگ در سر پیچ ها محشر بود.سیستم کنترل پایداری این خودرو به صورت هوشمند عمل می کند و در دور های پایین خاموش است تا هیجان و ترس را بیشتر تجربه کنید.اما در سرعت های بالا و هنگامی که احساس خطر کند فعال شده و دست شما را می گیرد.بنابرین در این اتومبیل دنبال دکمه ی سیستم کنترل پایداری نگردید!این خودرو بهترین گزینه برای لایی کشی است.ابعاد جمع و جور،ترمز های قوی و شتاب ارضا کننده ی توربو.از لحاظ فنی و کیفیت بکار رفته در قطعات خیال راحتی داشته باشید.شتاب صفر تا صد مدل 2014 به مدد رینگ ها و بدنه ی آیرودینامیک تر نسبت به مدل معمولی  نهایتا 7 ثانیه ثبت می شود.قورباغه ی وحشی 210 اسب بخاری آماده ی رقابت با 6 سیلندر های بازاراست!

نتیجه گیری

در اینکه فولکس واگن بیتل ماشین فوق العاده ای هست هیچ شکی نیست.کیفیت بالای قطعات ،فنی عالی و امکانات مناسب ، لوکس و با اصالت است.که اگر می خواهید به عنوان اتومبیل دوم در شهر استفاده کنید حریف رقبایی مثل آلفا رمئو جولیتا 150 میلیونی می شود.البته قیمت 185 میلیون تومان برا اتومبیل دوم که کم هم نیست! برای این خودروی با ارزش مناسب است.اما پرداخت 70-80 میلیون تومان بیشتر برای گارانتی،یک دست رینگ و فلاپ های خودرو کمی قابل تامل است.هر چند خاص بودن دردی است که به راحتی مداوا نمی شود. (مبالغ ذکر شده قیمت های رایج در زمان تست هستند)

 

در پایان از همکاری و همراهی آقایان شهریار انجمنیان،علیرضا انجمنیان،علیرضا سالاروندیان و آقای علیزاده،دلجو و فسنقری و شرکت آراد خودروی هرمز بابت همکاری با تیم کار تست قدر دانی می کنیم.

VW Beetle ABT 2014
1984 آرایش موتور و حجم(سی سی)
4-16 تعداد سیلندر و سوپاپ
1:9.6 نسبت تراکم
210hp/5300 حداکثر قدرت

(اسب بخار/دور در دقیقه)

6.7 نسبت وزن به اسب بخار
285nm حداکثر گشتاور

(نیوتن متر/ دور موتور)

1417-1530* وزن خالص(کیلو گرم)
7.0تست شده شتاب 0-100(ثانیه)
اتوماتیک 6 سرعته نوع جعبه دنده
235-45-R19 مشخصات تایر
6.5-6.6* میانگین مصرف 100 کیلومتر(لیتر-شهر)
55 حجم مخزن سوخت(لیتر)
4278-1808-1486 طول/عرض/ارتفاع

(میلی متر)

2537 فاصله ی محور عقب و جلو

(میلی متر)

 

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تست خودرو