به چه خودروهایی Replica گفته می­شود؟

ماشین‏ های شکار
ماشین‏ های شکار
آوریل 17, 2018
چرا خودرو ها آتش می گیرند؟
چرا خودرو ها آتش می گیرند؟
آوریل 18, 2018
به چه خودروهایی Replica گفته می­شود؟
خودروهای Replica

خودروهای Replica

جاه­ طلبی یا هنرنمایی

به چه خودروهایی  Replica گفته می­شود؟

محقق و نویسنده: مهندس سید سبحان سیدی

به زبان ساده و عام، اتومبیل رپلیکا ، نمونه­ هایی هستند که بدنه آن­ها دست ساز و اغلب برگرفته شده از طراحی خودروهای لوکس و یا سوپراسپرت­های گران قیمت است اما در باطن، از پلت­فرم وسیله­ای ارزان استفاده می­کنند. در کشور ما هم نمونه های دست ساز با کمترین امکانات و سرمایه در کارگاه­های شخصی ساخته شده اند که هرچند اختلاف ظاهری فراوانی با نمونه اصلی دارند و به سادگی قابل تشخیص هستند، تحسین برانگیزاند و در نظر افرادی که از دور این وسیله را می ­بینند و یا با انواع مدل های خودرو آشنایی کافی ندارند یک سوپراسپرت واقعی دیده می­شود. به نوشته کارتست، ساخت اتومبیل رپلیکا هم اکنون در نقاط مختلف جهان فراگیر شده است و کارگاه ها و شرکت های مختلفی مشغول به ساخت هستند و از آن کسب درآمد می­کنند.

 

 


فرهنگ رپلیکاسواری

ساخت خودرو در یک کارگاه کوچک با توجه به امکانات حال حاضر غیر ممکن نیست. کافی است کمی از نحوه عملکرد اتومبیل اطلاع داشته باشید. البته که ساخت یک اتومبیل دقیق و مهندسی ساز بسیار سخت است و نیاز به سرمایه، تجهیزات بسیار پیشرفته و دانش کافی دارد اما همه این ها را هرکسی ندارد که بتواند یک سوپراسپرت تولید کند. خودروهای رپلیکا یک کپی آشکار از محصولات گران هستند اما مطمئنا به دقت و ظرافت نمونه اصلی نیستند. نمی توان از روی Sl300 گالوینگ یا بوگاتی ویرون کپی دقیقی زد به نحوی که یک علاقمند به دنیای خودرو، تفاوت نمونه اصل و فرع را تشخیص ندهد. اگر کار با مهارت زیادی هم صورت بپذیرد، هزینه نهایی آنقدر بالا هست که بتوان به جای آن یک سوپراسپرت واقعی کارکرده خریداری کرد. خودرو رپلیکا با طراحی مناسب تا 70 هزار دلار هم قیمت دارد، که می توان به جای آن یک شورولت کوروت صفر کیلومتر یا گالاردو کارکرده خریداری کرد. بنابراین با روشن شدن ابعاد قضیه مورد بحث، می­توان گفت که این موضوع به یک نوع فرهنگ بر­می­گردد که استارت آن از اوایل دهه 50 میلادی زده شد. در جایی نوشته شده بود که اینگونه افراد خصلت جاه­طلبی دارند که با هزینه کم، می­خواهند وسیله­ای چشم گیر سوار شوند. حال به مواردی مثل اینکه موتور بعضی سوپر اسپرت­ها در عقب قرار داشته و وسیله رپلیکا شده از پلت­فرم موتور جلو استفاده می­کند و یا اینکه طراحی کابین 10 درصد کیفیت نمونه اصلی را ندارد، توجهی نداشته و تمام هم و غم آن­ها به دیده شدن در خیابان­ها است. البته اضافه کردن یک نکته به این نقد (حال می تواند خلاف نظر یا مکمل آن محسوب شود) کاملا ضروری است. بعضی از افراد برای ثابت کردن تواناییشان ، ابتدا به خود و سپس به دیگران اقدام به چنین کاری می کنند. آن­ها شاید حتی سوار به خودرو نشده و در خیابان ها هم رفت و آمد نکنند اما این ضرب­المثل خواستن توانستن است را به اثبات رسانده و می­گویند با کمترین امکانات کارگاهی، تک نفره و با هزینه شخصی این وسیله را همانند آئودی ساختم، بنابراین برتر از افرادی هستم که در آن شرکت کار می­کنند و همه دستگاه­های پیشرفته کمک حال آنان هستند و در مسئله بودجه اختلاف فاحشی وجود دارد!

 

 


لامبورگینی ملی!

چند سال قبل، در کناره میدان تجریش ایستاده بودیم.کمی دوردست­تر،در میان ماشین های همیشگیسیاه وسفید با طراحی عادی،  یک فراری پهن و تخت روبروی ما ظاهر شد! دیدن این وسیله قرمز رنگ دوستان را برای چند لحظه بهت زده کرد. اما طولی نکشید که با کاهش فاصله، متوجه شدیم که این یک رپلیکا است که شبیه فراری Pininfarina F50 سال 1995 به صورت دست ساز ساخته شده است. نکته قابل توجه پلاک ملی آن بود که به صورت آزادانه مجاز به تردد در خیابان ها بود. قد کوتاه و یک متری وسیله و رنگ آن، نگاه عابرین را به خودش گره می­زد و خروج از داخل کابینی که همانند ظاهر وقت صرف آن نشده بود توسط در­های بازشونده رو به بالا صورت می­پذیرفت.عکس های 2

اما مهمترین خبری که در مورد یک خودروی رپلیکا در کشور مطرح شد و به سر زبان­ها افتاد، مربوط به نمونه کپی لامبورگینی اونتادور زرد رنگ بود که شهروند مشهدی خوش ذوق با همراهی فرزند 9 ساله­اش ساخت و حتی در بعضی از سایت های برون مرزی هم بازتاب رسانه­ای داشت. lamborghini persian gulf با موتور 8 سیلندر بیوک کار می­کند و ساخت آن حدود یک سال و نیم زمان برده است. هرچند تشخیص رپلیکا بودن آن کاملا راحت است اما باید با توجه به امکانات محدود سازنده ، آن را فراتر از انتظار دانست. این خودرو سال گذشته، در نمایشگاه خودرو شهرآفتاب در معرض دید علاقمندان پایتخت قرار گرفت که با استقبال خوبی روبرو شد و توجه اغلب افراد حاضر در محل برگزاری را به خود جلب کرد.

 

 

 


تفاوت Replica Car با kit Car

رپلیکا را باید از نمونه های ­kit Carتقریبا مجزا دانست. کیت­کارها اتومبیل­هایی هستند که با ظاهر منحصر به­فرد و مخصوص سازنده آن تولید می­شوند. بعضی از اجزای ظاهری بدنه و داخلی عاریت گرفته شده از دیگر ماشین هاست و اغلب روی اصول و مهندسی طراحی اتومبیل ساخته می­شوند. گاهی کیت­کارها پلت­فرم یک­دستی ندارند و شاسی و تعلیق برای یک ماشین و پیشرانه و گیربکس برای خودروی دیگری است که با ادغام چند مورد ، زیر اتاق طراحی شده، هفت­بیجار می­شود و در آن می­توان از هر برند و سمت و سوی جهان قطعه­ای یافت. اما رپلیکاکار صرفا نمونه کپی شده­ ظاهری از یک خودروی خاص و گران قیمت همانند فراری و لامبورگینی است که بر روی یک پلت­فرم کاملی که اتاق خودرو قبلی از روی آن باز شده سوار می­شوند. کیت­کار ها برند خاص و مخصوص به خود را دارند و می­توانند گران قیمت نیز باشند. هرچند در مواردی تشخیص بین یک کیت­کار و رپلیکا دشوار است اما در مجموع، کیت­کار یک پله بالاتر از رپلیکاکار قرار دارد.

 

 

 


ماجرای فراری ­های تقلبی در اسپانیا

چینی ها در صنعت کپی کاری بسیار ماهرانه عمل می کنند ولی ظاهرا این رویه در حال جهانی شدن است و حتی گزینه هایی بدتر ازآنچه چینی ها می سازند،به تازگی در اسپانیا کشف شده است.چند هنرمند نه­چندان کاردرست ، نمونه هایی دقیقا مشابه فراری های                          F430 و 458 را در کارگاه خود با بدنه فایبرگلاس بر روی شاسی و پلت­فرم مختلفی از فورد و تویوتا می­ساختند و آن ها را با قیمت حدود 43 هزار دلار به فروش می­رساندند. قابل توجه است که این وسیله ها به علت دقت در کار، با نمونه اصلی شباهت زیادی داشتند و حتی در بعضی موارد همانند آینه های جانبی از نمونه اصلی استفاده می­شده است. 14 وسیله از آن­ها که مراحل ساخت را سپری می­کردند توسط پلیس کشف شد.

 

 


قانون رپلیکاکار ها

شاید جالب باشد که بدانید ساخت خودروهای رپلیکا به شرط اعمال پاره ای تفاوت های ظاهری نسبت به نمونه های اصلی، حتی در کشورهای دارای قانون کپی رایت نیز به شکل قانونی انجام پذیر است، اما تولید مدل های کاملا مشابه خودروهای اصلی، نقض کپی رایت محسوب شده و با مجازات های سنگین روبرو می شود. در کشورما نیز علیرغم عدم اجرای قانون کپی رایت، راندن چنین خودروهایی در خیابان ها مجاز نیست و معمولا با سخت گیری های پلیس همراه می شود، چرا که در واقع قانون شفافی در مورد ساخت و استفاده از اتومبیل­های دست ساز و کارگاهی وجود ندارد و به همین دلیل پلیس اعمال هر گونه تغییرات ظاهری و فنی را مغایر قانون دانسته و با رانندگان متخلف در این زمینه برخورد می کند.

 


آینده این کپی­ کاری مردمی

هرچه زمان به جلو می­ رود، با توجه به اطلاعات موجود از ابعاد دقیق و افزایش تجربه افرادی که فایبر گلاس در کف دستان هنرمند

آن ها همانند موم است و به هر شکلی قالب می­گیرند، شکل و شمایل رپلیکا ها به واقعیت نزدیک­تر شده تا جایی که برای این کپی کاری، پای پرینترهایسه­بعدی هم به میان آمده و نمونه دقیقی از یک رپلیکا شلبی کبری ساخته شده است. شاید در آینده­ای نچندان دور، نوجوانی پای کامپیوتر خود بنشیند و با داشتن اطلاعات دقیق وسیله، طرحی چه بسی زیباتر از نمونه اصلی ساخته شده توسط کمپانی را طراحی کند و آن را پرینت بگیرد!

 

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تست خودرو