تست فنی میتسوبیشی ASX و هیوندای iX35 مدل 2012

بررسی تویوتا لندکروزر GXR و لکسس LX570
آوریل 16, 2018
مروری بر میتسوبیشی ASX مدل 2012
آوریل 16, 2018
تست فنی میتسوبیشی ASX و هیوندای iX35 مدل 2012

رقیب سیاه پوش از راه می رسد…

تست و نوشته : سید سبحان سیدی

پروژه عکس : آرمان علی نیا

با هماهنگی  مسئولان نمایندگی میتسوبیشی تصمیم بر آن شد که برای اولین بار خودروی Asx را در خیابان های تهران با رقیب  خود  توسان نسل جدید(ix35) به رقابت بپردازد.این دو خودرو در کلاس کراس اوور(شاسی بلند های شهری) قرار می گیرند.

Hyundai ix35 2012

همه ی ما با محصولات هیوندای آشنا هستیم.شرکتی که با پیشرفت تحسین برانگیز خود به راحتی توانست سهم بزرگی از اتومبیل های وارداتی کشور را به خود اختصاص دهد.شرکتی که هم اکنون توانسته در مدت زمان اندک پیشرفت شایانی داشته باشد و سعی بر آن دارد که برند خود را به عنوان اتومبیل لوکس در بازار جهانی ثابت کند.البته هنوز هم فاصله ی زیادی تا جا انداختن این عنوان دارد.

هیوندای ix35 نسل دوم توسان از سال 2011 وارد بازار کشور شد که همراه با تغییرات چشمگیر چه از لحاظ ظاهری و چه از نظر فنی همراه بود.موتور 6 سیلند توسان نسل قبل به طور کامل با4 سیلندر 2400cc تعویض شد که با بهینه سازی های انجام شده2 اسب بخار نیز (از 175 به 177) افزایش داشت.

طراحی خارجی خودرو بسیار گیراست.فرم چراغ های جلو و سپر همانند دیگر محصولات هیوندای قالب خود را حفظ کرده است.ix35 از لحاظ طراحی به نوعی ادامه دهنده ی راه سوناتای جدید است.خطوط کناری به سه بخش تقسیم شده است.2 بخش آن در امتداد چراغ های جلو و عقب شروع شده که در میانه ی خودرو محو می شوند و بخش رکاب خودرو که آن را پرحجم تر نشان می دهد.طراحی واقعا برازنده ی کلاس خودرو است.یکی از دلایل رشد شرکت هیوندای همین طراحی های متفاوت است که در زمان مناسب عرضه می شوند.

Mitsubishi ASX 2012

زاپن و صنعت خودرو سازی آن به همگان ثابت کرده است که می توان  با علم و تکنولوزی بیشتر در مقابل اتومبیل های پر مصرف دنیا قد علم کند.در سال های 1970 تا 1995 زمانی که کره ای ها هنوز بازار کشورمان را قبضه نکرده بودند خودرو ها ی میتسوبیشی در هر کوی و برزن بروبیایی داشتند.حال پس از سال ها میتسوبیشی دوباره وارد شده است و اولین و تنها خودرویی که شرکت آرین موتورز عرضه می کند خودرویی در کلاس کراس اوور به نام asx  است. ASX  در بازار جهانی با سه موتور 4سیلندر دیزلی 4سیلندربنزینی و6 سیلندربنزینی عرضه می شود که  فقط اجازه ی ورود  موتور4سیلندربنزینی داده شده است.

از لحاظ طراحی asx  اصالت را بیشتر از ix35 منتقل میکند.از نمای جلو همچون لنسریست که قد برافراشته است.مه شکن همانند الماسی گرانبها در سپر خود نمایی می کند.خطی که از چراغ عقب شروع شده و تا گلگیر جلو ادامه دارد اصالت را دوچندان کرده است.طراحی عقب نیز همانند جلو جذاب و گیراست و حس اسپرت بودن در آن مشاهده میشود.



با باز کردن در میسوبیشی طراحی نیمه اسپرت صندلی ها و فرمان به چشم می خورد.با قرار گرفتن پشت فرمان میتسوبیشی  با توجه به بالا تر بودن ارتفاع داشبورد حس اسپرت بیشتری را نسبت به ix35 القا می کند.از نظر دید جانبی asx به مدد آینه های بزرگ و طراحی خوب دید بهتری را ارائه می دهد ولی از نظر دید عقب ضعیف تر است.بنابراین با توجه به وجود دوربین دید عقب و نمایشگر بر روی آینه ی هیوندای پارک کردن ix35 به مراتب آسان تر است.ix35 فضای سرنشین و بار بیشتری دارد .نشستن در ردیف عقب asx کمی دلگیر است.کیفیت داخلی مواد هر دو خودرو شبیه به هم بوده و اختلاف فاحشی مشاهده نشد.

از لحاظ فنی asx  بهتر از ix35  بود.گیربکس CVT دنده های پشت فرمان(پدال f1)-قابلیت lock کردن هر چهار چرخ علاوه بر  4WD و 2WD – با تکنولوزی mivec  است که باعث کنترل پایداری زمان باز و بسته شدن سوپاپ جهت بهینه نمودن توازن گشتاور وقدرت خودرو در شرایط گوناگون که امکان ایجاد عمل کرد قوی تر و مصرف سوخت مناسب با آلایندگی کمتر دارد و صد البته موتوری با کیفیت ساخت زاپن چیز هایی بود که در ix35 یافت نمی شد.هر دو خودرو در آزمایش تصادفات ایالات متحده 5ستاره ی خودرا گرفته اند که نشانه ی ایمنی قابل قبول است.

امکانات رفاهی هردو اتومبیل نیز در حد هم و شامل: : سیستم ورود بدون سوییچ.استارت دکمه ای (keylessgostarter) پدالf1 در (asx)-daylight در asx- کروز کنترل روی غربیلک فرمان- سیستم اتوماتیک تنظیم نور – گرمکن های صندلی جلو, اینه های جانبی و شیشه های عقب با تایمر- (ایموبلاایزر)سیستم ضد سرقت -سردکن داشبورد در asx- شیشه بالابرجلو و عقب با سیستم اتوماتیک ومحافظ راننده- اتصال تلفن همراه از طریق bluetooth و کنترل روی فرمان-7عددAIRBAGکه 2عدد جلو 2 عددجانبی 2عدد پرده ای 1 عدد زانو (راننده)-ورودی شارزر و usb-سیستم صوتی مناسب 6 دیسک با ساب ووفر اشاره کرد.

درix35 سقف 2 تکه و در asx یکپارچه و بزرگ با LED  های دور آن بود که با انعکاس نور led ها بر روی شیشه  لذت رانندگی در شب دوچندان می شود.

آزمایش رانندگی :

با هماهنگی انجام شده میسوبیشی و هیوندای در مقابل هم قرار گرفتند.نکته ی مورد توجه آنکه خودروی asx صفر کیلومتر بود و تا آخر تست کارکرد 17 کیلومتر را نشان می داد ولی هیوندای 26000 کیلومتر کار کرده بود و باید به خاطر داشت که asx هنوز سرویس های اولیه و به اصطلاح آب بندی نشده بود.نکته دیگر آنکه در کاتالوگی که توسط شرکت آرین موتورز ارائه شده وزن asx 1860kgبه اشتباه ذکر شده ولی منابع رسمی شرکت میتسوبیشی 1415 kg را ثبت کرده اند.

در ابتدای آزمایش باتوجه به کاتالوگ شرکت هیوندای و میتسوبیشی که شتاب 0 تا 100  برای میتسوبیشی 9/3 و برای ix35 10 ثانیه ثبت شده بود برای ما باعث تعجب بود که میتسوبیشی علیرغم قدرت کمتری که داشت به ادعای شرکت سازنده جلوتر باشد. نتیجه همان طور که حدس زدیم متفاوت بود. رقابت آغاز شد و اینasx بود که به مراتب از ix35 عقب افتاد.ix35 به راحتی از زمین کنده می شد ولی ASX  علیرغم وجود گیربکس CVT با کندی همراه بود.این موضوع  کندی شتاب تا حدود زیادی آزار دهنده بود.با این حال بعد از به اصطلاح در دور افتادن asx  حرکت در سرعت 75 تا 100 کیلومتر بر ساعت فاصله را با ix35 حفظ می کرد و می توان پیش بینی کرد به مدد گیربکس CVT که انتقال قدرت پیوسته دارد و آب بندی شدن خودرو می تواند در سرعت های بالا پا به پای ix35 حرکت کند.نکته قابل توجه صدای زیبای asx بود که باعث هیجان بیشتر در کابین می شد.

با روشن کردن سیستم ESP  یا ASC در میتسوبیشی که هردو وظیفه ی کنترل پایداری را بر عهده دارند پیچ 180 درجه ای را همراه با فشار دادن پدال گاز می پیچیم.هر دو پایداری قابل قبولی را به نمایش گذاشتند ولی به نظر می رسید عقب asx راحت تر قابل کنترل بود که این مورد به دلیل فاصله ی کم محور عقب تا انتهای خودرو می توانست باشد.

نتیجه گیری :

با توجه به افزایش بی رویه نرخ دلار و بازار آشفته ی خودروی کشور قیمت این دو خودرو به مرز 125 میلیون تومان رسیده است وکراس اوور ها هم قیمت suv  های  متوسط همچون سانتافه با موتوری قوی تر و امکانات بیشتر شده که اصلا منطقی به نظر نمی رسد. اگر می خواهید تا این مقدار هزینه کنید پیشنهاد ما خرید خودروی بنز یا ب.ام.دابلیو ی کارکرده است ولی اگر اصرار به خرید شاسی بلند های  صفر کیلومتر جمع و جوری دارید که در شهر دست و پاگیر نباشند و کم خرج تر از اروپایی های لوکس باشد انتخاب باشماست.آنچه ما مشاهده کردیم می توان ix35 را باتوجه به صدای کمتر – نرم تر بودن و فضای بیشتر کابین خانوادگی تر دانست و  asx با تعلیق اسپرت تر و جوانپسند تر(هرچند در شتاب اولیه کاملا نا امید می شوید!).ix35 زیبایی خاص خود را دارد و asx ظاهر و برندی با اصالت و کیفیت میتسوبیشی زاپن.این شما و این بازار پر رونق شرقی ها در ایران.

در پایان از آقایان (مسعود عظامی) مالک خودروی هیوندای و آقای (انجمنیان) در نمایندگی میتسوبیشی موتورز مینی سیتی که امکان تست این دو خودرو را در اختیار بنده گذاشتند صمیمانه کمال تشکر را دارم.

 

مشخصات                                                ASX                              5IX3

موتور 2لیتر 4 سیلندر  148اسب بخار 2/4 4 سیلندر 177 اسب بخار
گیربکس با قابلیت تعویض در 6 مرحلهSPORT MODE) (و دنده پشت فرمان f1 6 دنده اتوماتیک تیپ ترونیک
شتاب 0 تا 100 -9.3 تست شده حدود 11 10- تست شده حدود 11
مصرف ترکیبی 8.4 9.2 (تست شده 12)
ابعاد تایر 215/65/R16 225/60/R17
وزن 1415 kg 1534 kg
نیرو محرک 2WD و 4WD با قابلیتlock  کردن 4 چرخ 2WD و 4WD
طول/عرض/ارتفاع 1.625/1.770/4.295 1.655/1.820/4.410

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تست خودرو