بررسی دو نسل از کیا اسپورتیج: 2009 و 2013

بررسی شورولت ایمپالا 1978
آوریل 16, 2018
بررسی تویوتا لندکروزر GXR و لکسس LX570
آوریل 16, 2018
بررسی دو نسل از کیا اسپورتیج: 2009 و 2013

کراس اوور پرفروش کره ای

تست و نوشته:سید سبحان سیدی

پروژه عکس:بهنام مزدگیر

اسپورتیج خودرویی از شرکت کره ای کیا و در رده ی شاسی بلند کوچک شهری(کراس اوور)قرار می گیرد.نسل اول این خودرو در سال 1993 پا به بازار گذاشت و این روند ادامه داشت تا در سال 2004 نسل دوم آن متولد شد که امروزه شاهد تردد زیاد آن در کشور عزیزمان می باشیم.طبق سیاست های کیا در سال 2010 نسل سوم آن نیز رونمایی شد.این نسل که با دوره ی شکوفایی کیا هم زمان شده است- هم اکنون با چهره ای جذاب به مشتریان عرضه می شود.با هماهنگی های انجام شده دو نسل آخر این خودرو در کنار هم قرار گرفتند.

طراحی خارجی

شاید بیشترین گفته ها در این قسمت باشد.در کنار هم قرار گرفتن این دونسل گویای تغییر و تحول کیا در چند سال گذشته است.آیا از خود پرسیده اید چطور طراحی کیا در این 2 سال اخیر با جهشی ناگهانی توانسته برادر ناتنی خود –هیوندای- که به سمت طراحی های افراطی و لوس می رود را با چالش مواجه کند؟قیضه از آنجایی آب می خورد که پیتر شریر که گذشته  در شرکت آئودی کار می کرد سر طراح کیا شد.همین مهم باعث شد اصالت آئودی به کره ای ها هم سرایت کند.طراحی های بینهایت عالی که در اپتیما- کادنزا  و صد البته اسپورتیج دیده می شود.اسپورتیج نسل جدید نسبت به نسل قبل خود که بیشتر سبک طراحی خانوادگی داشت به سمت نزدیک شدن به نام خود یعنی اسپرت گونه پیش رفت.در نمای روبرو کشیده شدن چراغ  جلو عمود شدن مه شکن ها- پیوسته شدن و همخوانی بین 2چراغ-جلوپنجره ای بزرگتر و پر ابهت تر و دی لایت زیبای آن تغیراتی است که فورا به چشم می آید.در نمای کناری با تعویض گلگیر های برآمده و جذاب به جای فلاپ های باد کرده و کوچک تر کردن شیشه ها –شیب دار کردن آنها و خط طراحی بسیار جذاب در که نوعی فرو رفتگی پیوسته در قسمت رکاب نیز ایجاد کرده است به همراه رینگ های سایز 17 کیا باعث شده که وقتی  از کنار به سمت خودرو می روید احساس کره ای بودن آن به شما دست ندهد!در طراحی قسمت عقب هم با تغیرات شگرفی نسبت به نسل قبل مواجه می شویم.که بیشتر می توان به افقی کردن چراغ ها-نصف شدن شیشه ی عقب_که دید عقب را فدای طراحی کرده اند!_انتقال جای پلاک از صندوق عقب به روی سپر ها و قرار گرفتن خطی گود در عرض اتومبیل که باعث ایجاد سایه ای بسیار زیبا در نور آفتاب می شود و قرار دادن شبرنگ افقی دراز افقی در سپر-مثل اینست کیا سعی بر این داشته تا نمای عقب خودرو را  با استفاده از ادوات طراحی افقی پهن تر جلوه دهد ولی زیاد هم موفق نبوده است!و خودرو حالت تخم مرغی را سرانجام در آرم عقب کیا تمام می کند.

درکل می توان در مقایسه با نسل قبل نمره ی طراحی خیلی خوبی را به آن داد.خوشبختانه همه ی اجزای طراحی با هم همخوانی کامل دارند و مثل هیوندای گرنجور نبوده که تیم طراحی به اصطلاح از عقب خودرو شروع کرده باشد و تا به جلو برسد خسته شده و سریعا طرح را تمام کرده باشد!!!


طراحی داخلی

وقتی پا به کابین خودر می گذاریم اولین تغییراتی که به چشم می آید خارج شدن از فاز طراحی خانوادگی و نرم داشبورد و کنسول به اسپرت است.شیب دار کردن کنسول و سط-رنگ نقره ای به جای قطعه های طرح چوب کم کیفیت–کشیده تر جلوه دادن داشبورد و پر کردن سمت شاگرد-ورودی تهویه ی عمودی-حجم دادن به طراحی آمپر ها و کوچکتر کردن فرمان حس اسپرت خوبی را منتقل می کند.نکته ی دیگر قابل توجه نحوه قرار گیری پنل تهویه مطبوع است که با عمیق و شیب دارکردن آن زیر قسمت پلیر مدیا و نویگیشن علاوه بر راحتی در حین استفاده داشبورد را به وسلیه ی قوس دادن نوار نقره ای رنگ از حالت یکنواختی خارج کرده است.صندلی ها نیز نسبت به نسل قبل که معمولی بود سفت تر شده اما این بدان معنا نیست که راحت تر نشده باشد زیرا با قوس دار کردن لبه های آن یا به لفظ بهتر طراحی نیمه اسپرت راحتی بیشتری را به همراه دارد.کنسول وسط و قسمت شاخص اهرام تعویض دنده در مدل قبل ارتفاع کمی داشت و باعث شده بود اهرام دسته دنده بلند طراحی شوند.خوشبختانه با شیب دار کردن کنسول در نسل جدید این مشکل برطرف شده و با قرار دادن روکش چرمی به دور آن جلوه و استفاده ی بهتر و راحتتری پیدا کرده است.در قسمت دید روبرو این احساس در مقایسه پیش می آید که عرض اتومبیل کم شده که این موضوع می تواند به ستون های پهن تر آن نسبت به اسپورتیج پیشین باشد.

در مجموع به کیفیت و طراحی داخلی نسل جدید در مقایسه با رقیبان هم قیمت بر چسب نمره ی خوب را چسباند.


اتاقی کوچک با امکاناتی شایسته

در نسل قبل شاهد امکانات ابتدایی آن دوره و زمان بودیم که برای خودروی 18 تا 20 هزار دلاری بد نبود امکانات ایمنی و رفاهی  نظیر: ترمز های ضد قفل-سیستم کنترل پایداری-8 عدد کیسه ی هوا-کمربند های پیش کشنده- ایموبلایزر- تهویه مطبوع اتوماتیک-تنظیم برقی آینه ها با گرمکن.سانروف و روشن خاموش شدن اتوماتیک چراغ ها و کروز کنترل همگی باعث شده تا مجموعه امکانات ایمنی و رفاهی نسبتا خوبی با توجه  به قیمت آن به وجود بیاید اما دستی بودن تنظیم صندلی ها کمی غیر معمولی بود.اما و قتی به 5 سال جلوتر می رویم خودرویی می بینیم که با توجه به سطح امکانات قیمت آن در نمونه ی 2013 از 19 هزار دلار تا 28 هزار دلار متغیر است این تغییر بازه ی قیمتی می تواند بسته به  خواسته ی رفاهیات مشتری باشد.خودرو ی اسپورتیج 2013 ای که در مقابل ما قرار داشت از سطح  و در مقایسه با همین سطح آپشن -ای ایکس_ نام داشت  با وجود 4چرخ متحرک- قیمتی برابر با 25 هزار دلار و امکاناتی نظیر: ورود خروج بدون سوئیچ – تنظیم برقی فرمان – تهویه مطبوع دوگانه – تنظیم برقی و گرمکن و سردکن صندلی های جلو -یخ زدای شیشه ی جلو – کنترل اتوماتیک نور چراغ ها و سنسور باران –شیب سنج- وجود نمایشگر دنده عقب در آینه وسط-سنسور پنجره های جلوو 2 کیسه هوای دیگر نسبت به نسل قبل به آن اضافه شده بود. که این حد امکانات برای خودرویی با این قیمت در میان رقبای اروپایی زیاد هم هست!


توانایی فنی

شاید از خود می پرسید  آیا کیا توانایی های فنی را با نامیدن اسپورتیج و دمیدن روح اسپرت به طراحی آن به خصوص در نسل جدید هماهنگ کرده است؟ برای پاسخ این سوال بهتر است از سر قصه یعنی موتور های نسل اول شروع کنیم.

از سال 1993 تا 2004 یعنی اسپورتیج نسل اول که شباهت عجیبی به پراید نسیم قد بلند داشت 2 لیتری بود که ابتدا در دو مدل 5 در و کروک! عرضه می شد.این خودرو که هنوز هم روی ویژگی های شهری آن باید بیشتر از آفرود حساب باز کرد با موتور 2 لیتری که در اصل قلب مزدا بود که با داشتن گیربکس 4 دنده اتومات و 5 دنده دستی 128 اسب قدرت داشت و با تغییرات صورت گرفته به 130 اسب هم رسید.و بعد در سال 98 از سیستم 4 چرخ متحرک استفاده کرد.جالب است بدانید اولین ایربگ نیز در همان سال روی این خودرو نصب شد. در ادامه در سال 2004کیا با ارائه کردن توسان تصمیم گرفت باز هم برند خود را جا بیاندازد که موفق هم شد.اسپورتیج نسل دوم توانست با 2 عامل: قرار دادن یک موتور 6 سیلندر 173 اسبی و نرمی و راحتی بیشتر رانندگی.گوی را از دیگر رقیبان برباید.این موضوع باعث شد که به رکورد فروش 190 هزار دستگاه در بازار آمریکا دست پیدا کند که برای یک کره ای خوب بود.درست در 6 سال بعد اسپورتیج نسل سوم روانه ی بازار شد که باز هم طبق سیاست های کیا کمی دیرتر از توسان عرضه شد تا نقاط ضعف و قوت در بازار را به خوبی ارز یابی کند.این بار نیز از موتور یکسان با توسان استفاده شد که از 6 سیلندر به 4 سیلندر و از 2.7 لیتری 300 سی سی کمتر شد.اما توان با بکارگیری بهینه سازی ها 2 اسب بیشتر هم شد.کم کردن این 2 سیلندر مصرف ترکیبی آن را در حدود 1.5 لیتر کاهش داد.هر چند با و جود وزن کمتر نسل جدید به نظر می رسد کشش موتور 6 سیلندر بیشتر است. اما تفاوتی در مقدار زمان شتاب گیری آن رویت نشد.حال از خود می پرسید همین؟ طراحی اسپرت کیا برای خودرو به یک موتور 177 اسبی روی 1.4تن ختم می شود؟پاسخ :خیر است!

اگر کمی در بازار جستجو کنید مدل اس ایکس 2 لیتر توربوی آن نیز موجود است که 260 اسب بخار در دور 6000 با گیربکس 6 دنده ی تیپترونیک را بر روی همان وزن می گذارد! حال می توان عمق اسپرت را درک کرد.زیاده خواهی کیا آن هم برا یک کراس اوور! خودرویی که با سیستم 4 چرخ متحرک شتاب صفر تا 100 ی زیر 7 ثانیه (طبق آمار منتشر شده) می دهد! شاید اگر راننده ی خوبی باشید به مدد چهار چرخ رمتحرک بتوانید با این کراس اوور دریفت هم بکشید! در اینجاست که می توان گفت مسولین کیا طراحی ظاهری اسپرت را حرام نکرده اند!به هر حال اسپورتیج که در حالت اکثریت(مدل ای ایکس) در ایران وجود دارد خودروی شاسی بلند کوچک شهری با کیفیت و امکانات خوب محسوب می شود و در قسمت ظاهر نسبت به رقیبان خود نگاه ها را در خیابان به سمت خود بر می گرداند!

 


در پایان از همکاری آقای- شهریار انجمنیان -مالک اسپورتیج 2009 و 2013 به جهت همکاری با کارتست تشکر می کنیم.

 

اسپورتیج نسل دوم اسپورتیج نسل سوم
پیشرانه V6/24 l4/16
حجم موتور (سی سی) 2656 2400
قدرت (اسب بخار/دور در دقیقه) 175/6000 177/6000
گشتاور (نیوتن متر/دور در دقیقه)  241/4000 227/4000
شتاب 0 تا 100(رسمی) (ثانیه) 10.5 10.5
حداکثر سرعت (کیلومتر) 185 185
جعبه دنده 4 سرعته اتوماتيك- تيپ ترونيك 6 سرعته اتوماتيك- تيپ ترونيك
میانگین مصرف سوخت(رسمی)  (لیتر) 10  

9.2

 

 

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تست خودرو