فراخوانی پرونده ب ام و 733 مدل 1978

تست و بررسی بنز E250 در برابر ب ام و 528i  
آوریل 16, 2018
آزمایش میدانی ب ام و 528i مدل 2103
آوریل 16, 2018
فراخوانی پرونده ب ام و 733 مدل 1978

ب ام و 733

پیرمرد جوان ب ام و

تست و نوشته: سید سبحان سیدی

پروژه عکس:بنفشه شیخ مرادی

 

مشغول رانندگی در یکی از اتوبان های تهران بودم.چند صد متر جلوتر متوجه اتومبیلی سبز رنگ شدم که به ظاهر شبیه سری 5 ب ام و دهه ی 70 بود.اما به نظر کمی پهن تر می رسید.پدال را تا انتها فشار داده اما هرچه بیشتر سرعت می گرفتم ب ام از من دورتر می شد.از همان فاصله تمیزی بدنه ی اتومبیل کاملا مشهود بود.

با کمی تعقیب و از بخت خوب،ب ام و در یکی از خیابان های فرعی توقف کرد.733؛اولین عبارتی بود که در انتهای خودرو نظرم را جلب کرد،خودرویی کمیاب بازسازی شده ،که دقیقا همان موقع کار رنگ و پولیش ان تمام شده بود و این بخت خوش ما بود تا اولین رویارویی  در خیابان نصیب ما شود.فرصت را مناسب دیدم و بعد از گفتگویی با مالک،زمانبندی برای تهیه ی گزارش،تست و عکاسی خودرو فراهم شد.

در صبح یک روز خلوت،بلواری در شهر کرج برای تهیه گزارش انتخاب می شود.

کمی صبر می کنیم تا ب ام و 733 سر برسد.در اولین نگاه به این خودرو دقیقا ظاهر سری 5 دهه ی 70 دیده میشود که با ابعادی بزرگتر و پهن تر ترسناک شده است.

کمی قبل تر

به سال 1977 بر می گردیم.زمانی که اولین سری از اتاق 7 ب ام و روی کار امد.اتاقی که از سری 5 بزرگتر و لوکستر بودو عملا رقبایی همچون کلاس اس مرسدس بنز را هدف قرار داده بود.این اتاق E23 لقب گرفت و تقریبا 10 سال روی خط تولید کمپانی قرار داشت تا به سال 1986-7 رسید و بعد از 285029 تولید، تاج پادشاهی بر سر فرزند جدید این سری  E32  قرار گرفت.این اتاق طولانی ترین مدت زمان تولید در بین سری های 7 را داشت.که اقدامات امنیتی و رفاهی را در مدت زمان ده سال به اوج رسانید.

خودروی مورد بررسی ما جز سری اولین تولید این اتاق بود و در سال 1978 از گمرک ایران ترخیص شد.بر خلاف رقیب دیرینه،مرسدس بنز کلاس اس،با توجه به تحولات آن سال ها در کشور و مصادف شدن با تاریخ انقلاب اسلامی ،تعداد محدودی از این سری وارد کشور شد که شاید به عدد 50 هم نرسد.این خودرو بیشتر در کار تشریفات سران مورد استفاده قرار می گرفت و به همراه تعدادی هم که به صورت شخصی وارد شده بود به دلیل مسایل کمبود قطعات و هزینه ی نگهداری بالا به سرعت به فراموشی سپرده شد.خودروی مورد بحث در این مقاله ابتدا در دست توسط مالک وارد شده و سپس به شخص دیگری واگزار شده است.سپس مالک اولیه بعد سال ها این اتومبیل را دوباره خریداری کرده و به بازسازی حرفه ای آن می پردازد.که بدون شک لقب بهترین 733 را در کشور با توجه به خاص و محدودیت تعداد آن به این خودرو تعلق خواهد گرفت.

بدنه و موتور

“هرکاری می کنید ب ام و اتاق  7 و 6 را بازسازی نکنید!!”  این دقیقا جمله ی مالک خودرو بود و با وجود اینکه یک حرفه ای در زمینه ی بازسازی اتومبیل های 4 دهه ی پیش است اما به زبان می آورد.بازسازی این خودرو 3 سال طول کشیده،از چرم های فابریک ب ام و گرفته تا رو دری ها و چوب کاری ها،جلو پنجره،چراغ ها؛رنگ گران قیمت بدنه و اضای موتور همه به صورت فابریک بازسازی شده اند تا وقتی در این اتومبیل می نشینید سختی های پیدا کردن قطعات برای این سری فراموش شود.

این خودرو در ابعاد 4860*1800*1430 میلیمتر قرار گرفته و وزن اعلام شده تسط کمپانی 1.7 تن است اما مالک بر اساس براورد 2.2 تن را بیان می کند.رینگ فابریک این خودرو در سایز 14 و 15 اینچ عرضه می شد که مالک با نمونه ی 16 اینچی و لاستیک 255 با ارتفاع 55 تعویض کرده است تا پایداری و چسبندگی این آلمانی افزایش یابد.

موتور خودرو همانگونه که از اسم و سیاست ب ام و پیداست 3300 سی سی حجم داشته که کشش آن نسبت به اتاق خوب و کافی به نظر می رسد.البته بر روی این اتاق موتور های 2800 سی سی،3000 و 3500 هم نصب می شد و حتی در مدل 745 موتور 3500 مجهز به سیستم توربو شارژ بوده که خودرو را به پرواز در می اورده،در ابتدا این خودرو مجهز به موتور 3 لیتری بود که مالک تصمیم به تغیر آن به 745 را داشت که با توجه به نبود قطعات و محدودیت های بسیار موتور 3.3 لیتری با گیربکس دستی روی این خودرو نصب شد و میل لنگ و پیستون ها با مدل مقاوم تری تعویض شده که توان تولیدی استاندارد این مدل به قدرت 170 اسب بخار کشش خوبی داشته باشد.

امکانات بسیار خاص در آن زمان بر روی این خودرو گذاشته شد که باعث شد سری هفت یک خودروی کامل،تشریفاتی و با امنیت بالا به فروش برود.ترمز ضد قفل و دیسک چهار چرخ به همراه پمپ دوبل و بدون بوستر که نیروی ترمز خود را از طریق هیدرولیک با فرمان گرفته می شده تنها یکی از مولفه های جدید در آن سال هاست.سیتستم کولر خوب،تهویه مطبوع که دریچه های آن با وکیوم کار می کنند به همراه دریچه ی مجزا ی ردیف عقب ،شیشه بالابر های برقی،درب پهن برای نصب شیشه های ضد گلوله ی 30 میلیمتری،آینه های برقی،دریچه ی دسترسی به صندوق عقب،انژکتور الکترونیک،سیستم تعلیق منحصر بفرد طراحی شده فقط برای این اتاق و همه و همه باعث شده این اتومبیل هنوز بعد 40 سال از لحاظ رفاهی و فنی قابل استفاده باشد.

آنچهمارا در مورد داشبورد شگفت زده کرد،شباهت بسیار زیاد آن مخصوصا در پهنا و چوب کاری به سری هفت های نسل جدید بود.که همان طراحی عظیم و اسپرت و صد البته لوکس به همراه ترکیب رنگ زیبا در آن دیده می شد.هماهنگی رنگ یشمی چرم صندلی های بسیار نرم آن با چوبکاری های قهوه ای سوخته و رنگ سبز بدنه هم در نوع خود جالب بود.

از آنجایی که راندن این اتومبیل با توجه به کلاسیک بودن و نبود قطعات برای من کمی دشوار بود(زیرا در صورت بروز حادثه جدا از بحث قیمت قطعات،قطعات سری 7 جدید به راحتی یافت می شود اما این خودرو خیر!) با این حال با موافقت مالک کمی با این خودرو رانندگی میکنم تا لذت رانندگی را با خودرویی تجربه کنم که سنش از من بیشتر است.در ابتدا کمی سخت به سیستم کلاچ اتومبیل تعویض آن در دور مناسب عادت می کنم ولی بعد چند دقیقه سواری و ابعاد به دست امده ی طول و عرض همه چیز عادی می شود و لذت سواری مشخص می گردد.علی رغم وزن بالای این خودرو،کشش و شتاب به مدد دنده ی دستی ارضا کننده بود.نکته ی ویژه در پایداری و ثبات خودرو در سرعت های بالا بود که به هیچ وجه چسبندگی از دست نمی رفت.با اصطلاح کشتی که آشنا هستید؟ این خودرو نرم دست انداز های آسفالت را رد می کرد و با توجه به سلامت بدنه و اتاق آن جرات رانندگی را هر لحظه بیشتر می کرد که سیستم تعلیق خوب آن را هم نباید نادیده گرفت.سرعت گیر پهن و بلندی را با سرعتی حدود 80 کیلومتر بر ساعت رد میکنم.به جرات می توانم بگوییم در قسمت سرنشینان جلو تکان بسیار ریزی ایجاد شد و خودرو همچنان به آسفالت چسبیده و کوچکترین نشانی از عدم تعادل ملاحضه نشد.بی شک اگر این خودرو در آن سالها بیشتر وارد می شد رقیب جدی مرسدس بنز آن زمان،اتاق 116 می بود.

تجربه ای به یاد ماندنی از خودروی کلاسیک به یاد ماندنی

از همکاری مالک اتومبیل آقای “علی نوری” و همراهی آقایان مهرداد مهرپویا و احمد جواهری به جهت همکاری با تیم کارتست تشکر می کنیم.

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تست خودرو