گردهمایی اختصاصی تیم کارتست: مرسدس بنز کلاس S

آزمایش 3هزار کیلومتری پژو 206 مدل 1396
آوریل 16, 2018
تست و بررسی سانگ یانگ کوراندو 2015
آوریل 16, 2018
گردهمایی اختصاصی تیم کارتست: مرسدس بنز کلاس S

مرسدس بنز کلاس S

گزارش گردهمایی اختصاصی تیم کارتست: مرسدس های کلاس s

تست و نوشته:سید سبحان سیدی

پروژه عکس : بهنام مزدگیر

 

بعد از مدت ها پیگیری و هماهنگی با دوستان، سایت ها و همایش ها بالاخره توفیق پیدا شد که از انواع اتاق های مرسدس بنز کلاس مجلل(اس) حداقل یک اتومبیل سالم و سرحال پیدا کنیم.

به حول قوه ی الهی هماهنگی ها صورت گرفت-تماس های بسیاری برقرار شد تا توانستیم در روز جمعه ای که وقت دوستان آزاد تر بود گردهمایی و تست را برگزار کنیم.ساعت 10:30 روز جمعه 10 خرداد دوستان از راه های دور و نزدیک در منطقه ای اطراف مینی سیتی گرد هم آمدند.وقتی همه ی اتاق ها تکمیل شده بود پشت سر هم به سمت بلوار خلوتی حرکت کردیم.کارنوال با شکوهی از کلاس مجلل! حتی یادم می آید یک بنز مدل230 e  که از فرعی در حین حرکت به مسیر اصلی پیچید.ناگهان در مسیر کارنوال قرار گرفت.بعدا که فیلمها را بررسی کردیم واقعا قیافه ی ایشان دیدنی بود!همه به محل برگزاری رسیدند که مکانی بسیار خلوت در آن ساعت روز بود.تا ساعت 11:30 مشغول کلاس بندی و محل قرار گیری اتومبیل ها و رسیدن 2 اتاق 126 دیگر بودیم.دوستان و ومالکان اتومبیل های هر اتاق هر کدام در گوشه ای ایستاده بودند و گرم و صمیمی با هم گفتگو می کردند.کار گرفتن عکس ها و فیلمها شروع شد.گردهمایی اتومبیل-آن هم بنز- آن هم کلاس اس و اتومبیل های تمیزی که همه تازه از کارواش برگشته بودند.توجه مردم را به سوی خود جلب می کرد.از ساختمانهای روبرو با دوربین وعابران پیاده از بچه ها تا پیرها همه محو تماشا شده بودند.تقریبا اکثر اتومبیل های عبوری هنگام گذر از فرط حواس پرتی در حالت دنده مرده قرار می گرفتند!2-3 بار هم اتومبیل شهرداری عبور کرد(خدا رو شاکریم که به خاطر سد معبر تذکر ندادند!)بعضی ها هم اکتفا نکرده و اتومبیل خود را جلوتر پارک می کردند تا از نزدیک نظاره گر باشند!از همینجا از مالکان و دیگر افرادی که تحمل کردند تا کار ها صورت گیرد تشکر می کنم.

بعد از تهیه گزارش مختصر نوبت به تست هر خودرو رسید.

کلاس بندی اتاق ها

***

پدربزرگ:w108

…دو اتومبیل در این اتاق پیر و بزرگ خاندان اس آنجا بودند:اس 280 نقره ای سال 70 آقای یکتا و نقره آبی 72ی آقای پوراستاد.هر دو را می توانم جزء جذاب ترین های گردهمایی بنامم.انهنای کاپوت و صندوق و جلوپنجره ای بسیار زیبا.مفهوم واقعی کلاسیک در ظاهر و داخل و باطن این اتومبیل مشاهده می شود.در این اتومیل ها تودوزی و قطعات چوبی و کروم کاری شده-و رادیو فبریک و شیشه های رنگی شمایی از یک کلاسیک به یاد ماندنی را در ذهن تداعی می کند.روکش از جنس چرم-جیر بود که بعدها به 600 معروف شد.با قرار گرفتن پشت فرمان اتومبیل را با تک استارت روشن می کنیم.خودرو به نرمی شروع به حرکت می کند.کلاچ نرم تعویض دنده ی عالی و فرمان هیدرولیک همه و همه باعث شد حس بسیار خوبی را به هنگام رانندگی تجربه کنم.با تنظیم لچکی های کناری در عرض چند ثانیه اتاق در آن گرمای آفتاب خنک شد.یکی از نکات قابل توجه آنتن برقی این خودرو بود.به شخصه, احساسی که در این اتومبیل دست داد واقعا از بقیه متمایز بود.


***

فرزند:w116

اتاق 116 که هنوز هم در خیابان ها به وفور یافت می شود  فرم کلاسیک را بیشتر از سایر رقیبان کم سن و سال تر حفظ کرده و خیلی ها هنوز ترجیح می دهند به جای اتومبیل های صفر- 116 یا 126 سالم سوار شوند.کارکرد” اغلب” آنها تا 300-400 هزار کیلومتر هم می رسد ولی با این حال از کیفیت رانندگی خوبی برخوردارند و اکثرا شامل امکانات اولیه همانند قفل مرکزی-شیشه برقی-کولرو سانروف هستند.

نوبت به تست رانندگی با اتومبیل 280 سبز رنگ سال 77 آقای افق و سفید رنگ 73 آقای اسماعیلی رسید.نسبت به نسل قبل نرم تر ابعادی بزرگتر بود.شتاب هم با توجه به فاصله کم سال ساخت بسیار تیز تر از اتاق قبل بود. اتومبیل با صدای غرش مانند خود حس قدرت را منتقل می کرد.این نوع اتاق در صورت سلامت جایگزین خوبی برای خرید اتومبیل های صفر ارزان قیمت است.البته باید توجه داشته باشید که اگر علاقه مند نیستید ممکن است بحث لوازم یدکی و قیمت آن نسبت به خودرو های تولید داخل کمی شما را آزار دهد.


***

W126:نوه

از126 به بعد را می توان نقطه ی اوج مرسدس در به رخ کشیدن امکانات خود بر دیگر شرکت های اتومبیل سازی دانست.انژکتور-abs-صندلی برقی از مهمترین آپشن های آنهاست.در مستند تاپ گیر یا تخته گاز برای معرفی نسل جدید اس 2007 –جرمی از همه می پرسید:آیا می دانید اولین ترمز abs بر روی چه خودروی گذاشته شد؟آیا می دانید اولین ایربگ بر روی چه خودرویی نصب گردید؟ بله…مرسدس بنز کلاس اس! پس اگر می خواهید بدانید در 10 سال آینده اغلب اتومبیل های شرکت های خودرو سازی از چه امکانات متفاوتی استفاده می کنند باید کلاس اس آلان مورد بررسی قرار گیرد! اولین ترمز abs در سال 1984 روی 126 نصب شد که خیلی خوب هم جواب داد.البته آن 10 سالی که جرمی گفت برای شرکت ها و کمپانی های خارج از کشور بود!3 خودروی اتاق 126w به ما پیوستد.280 سرمه ای1984 آقای اسماعیلی که برای وزارت خارجه بود. 300 یشمی 90 آقای بخشایش و 280سرمه ای 85 آقای صیدگر که  قبلا در سفارت ترکیه بوده و فول ترین آپشن های سری 126 را نظیر:abs–شیشه وسانروف برقی-گرمکن صندلی و برف پاک کن-کروز کنترل-4 صندلی و پشت سری های برقی را داراست.

اتاق 126 را در صورت سلامت مخصوصا مدل های 84 به بالا را می توان جایگزین بسیار خوبی برای خودروهای صفرتولید داخل که بعضا به 35 میلیون تومان هم می رسند دانست.نرمی-جاداری اتاق-شتاب قابل قبول-مصرف نسبتا مناسب باتوجه به حجم موتور-امکانات ایمنی و رفاهی خوب-محکمی بدنه و از همه مهمتر بنز بودن آن!البته هرکه فیل خواهد جور هندوستان کشد!اگر این همه ویژگی عالی را می خواهید باید مشکل تامین قطعات یدکی را تحمل کنید.با این حال اینطور نیست که قطعه ای پیدا نشود.می شود اما قطعا تامین قطعه ی یک خودروی 120 هزار دلاری قدیمیی از یک خودروی 10 هزار دلاری گرانتر است.


***

W140::نتیجه

و چه نتیجه ای!اتاق تانک!کامل شده ی دهه هشتادی ها خودرویی در آمد که سطح امکانات رفاهی نسبتا کاملی دارد و امروزه در ایران هر کسی توانایی خرید این اتاق را بعد از 20 سال هم ندارد.سه خودروی اتاق تانک مهمان ما بودند.s500  91 مشکی آقای مولایی-قرمز آقای گل شکر و 93 نقره ای آقای قمیشیان.هرسه واقعا خودرو های تمیزی بودند.با قرار گرفتن پشت فرمان این اتومبیل های 2.2 تنی کاملا احساس برتری این اتاق 20 و اندی ساله نسبت به هیوندای در همین رنج قیمت برایم آشکار گشت.واقعا یک اتومبیل 130 هزار دلاری 20 سال کارکرده ی تمیز از یک خودروی 25-30 هزار دلاری امروز با کیفیت تر وبا اصالت تر است.هر چند در هنگام رانندگی در دنده 1 سنگینی اتاق بسیار آزار دهنده بود اما به محض ورود به دنده دو بدن ها به صندلی می چسبید و نگاه فقط رو به جلو بود!اینجا کاملا معنی اصطلاح در دور افتادن مرسدس حس شد.هندلینگ عالی-شتاب ثانویه خوب-نرمی –کیفیت قطعات همگی در خور کلاس اس بود.همچنین امکانات رفاهی مجلل و کامل آن نظیر:شیشه و سانروف برقی –دو جداره و رفلکس-صندلی های برقی با تنظیم بادی گودی کمر-گرمکن ماساژور و حافظه ی صندلی های جلو-گیربکس دارای مد اسپرت-فرمان برقی تلسکوپی-آینه وسط و کناری برقی-کروز کنترل    -ABS ایربگ- سیستم کنترل پایداری یا ESP –سنسور الکل را از این دسته می توان نام برد.این فول ترین آپشن های اتاق تانک بود.در بعضی از مدل ها ممکن است یکی دومورد و جود نداشته باشد.

به هر حال w140 را می توان از لحاظ امکانات رقیب خودرو های کیا و هیوندا دانست.”نتیجه”ی خوبی که ز پدر بزرگ گرفته شد!


***

W220::نبیره

اتاق 220 از طراحی خشک درآمد-البته آلان به قبلی ها طراحی خشک و مستطیلی می گوییم و گرنه در آن زمان در حد 2012 با اوبهت بودند! –انهنای بیشتر فرم چراغ های جلو-عوض شدن سبک طراحی چراغ های عقب و شروع شدن فصل مثلثی های بنز که به سری های E و C سرایت کرد.و در نهایت  فرمی درآمد که جداگر طراحی های گذشته و حال شد.امکانات آن نسبت به اتاق 140 کامل تر گشت و نظیر صندلی های عقب برقی-سرد کن صندلی ها-تلویزیون و نویگیشن و زنون—وکیوم درب ها که با آرام بستن درب خود با فشار هوا دربها را به سمت داخل می کشد.keylessgo starter-دیسک های ترمز سوراخ دار و گیربکس تیپترونیک “از ویژگی های اضافه شده ی آن “نسبت به اتاق 140 است.

S320  2001 اتاق لانگ  بژ رنگ آقای رامین علائم را سوار می شویم.به آرامی شرو به حرکت کرده و در یک لحظه پا را بر روی پدال می فشاریم.شتاب قابل قبول تا دنده ی3 یک آن ما به اشتباه با موتور اتاق تانک که 8 سیلندر و 500 بود مقایسه می کنیم.مالک با یاداوری 320 و 6 سیلندر بودن این خودرو ,تنور مقایسه با نسل قبل بیشتر می شود و متوجه می شویم مرسدس بنز در فاصله ی این اتاق روی ویژگی های فنی و موتور  توجه بیشتری کرده که نسبت به نسل قبل با وجود 2 سیلندر و حجم کمتر و بهینه سازی های صورت گرفته شتاب و هندلینگ بهتری ارئه داد و سنگینی زیاد در آن محسوس نبود.


***

W221:ندیده ی دیده شده!

اگر کل گردهمایی را جمع می زدیم به قیمت یک اتاق 221 نمی شد.این سری از S  را می توان جزء یکی از زیباترین ها دانست.چهره ای فوق تجملی و لوکس که توسط صاحب خوش سلیقه ی آن به کیت amg نیز مجهز شده بود.وقتی از از نمای جلو به خودرو توجه می کنید متوجه نگاه مغرورانه و تحقیر آمیز می شوید.خودرویی که با زبان بی زبانی به شما در یک آن اثبات می کند من هیچ چیز از دیگران کم ندارم.چون مرسدس کلاس اس و پیشتاز هستم.مرا پادشاه می خوانند!در پشت فرمان خودروی آقای سعید فراهانی قرار می گیریم.با روشن کردن و گذاشتن گیربکس در حالت D شروع به حرکت می کنیم.صدای منبع اگزوز AMG واقعا گوشنواز است .ابعاد اتومبیل از نسل های پیشین خود بسیار عضلانی تر به نظر می رسد و داشبورد در ارتفاع بالاتری قرار دارد که حس اسپرت بیشتری را منتقل می کند.با این حال اصلا کم بودن دید احساس نمی شود. تز سواری همانند S320 با چاشنی نرمی و شتاب بیشتر است.با فشار دادن رو پدال گاز  بلوار را در عرض چند ثانیه طی می کنیم.جرات رانندگی در این اتومبیل باعث می شود تا اصلا احساس نکنیم که پشت خودروی 1 میلیارد تومانی نشسته ایم که نگران تصادف باشیم!ترمز ها و فرمان کاملا تحت کنترل بود.بالشتک های پر شونده به خوبی وظیفه محکم نگاه داشتن بدن ما برای جلوگیری از حرکات عرضی در سر پیچ ها انجام می داد.با گذر از خیابان ها و تقاطع ها 2 نوع برخورد متفاوت را از دیگران مشاهده کردیم.در نوع اول جذبه ی این خودرو باعث می شد که اول ما عبور کنیم و بعد دیگران(جذبه به معنای احترام توام با ترس است!-ترس از تصادف با بنز) نوع دوم-هر چند بسیار کم- خودروهایی بودند که با وجود حق تقدم ما کم لطفی می کردند و با زبان بی زبانی می گفتند چون فکر کردی بنزی باید اول…!

این خودرو آنقدر خوب بود که  که نتوانستیم ایرادی جز پایداری بیش از حد آن بگیریم!حتی با خاموش کردن ESP  باز هم پایداری خود را از دست نداد!پایداری بیش از حد آن با صدای AMG نمی ساخت!

قابل توجه است این اتاق بارها توسط افراد خبره ی مجله ماشین مورد بررسی قرار گرفته که آخرین بررسی مربوط بهS500  آقای هراتی بود که توسط آقای مازیار دانش پژوه به حق کامل مورد بررسی قرار گرفت.


***

W222:: ندیده ی واقعی

می گویند پدر بزرگ یا مادر بزرگی که به ترتیب فرزند-نوه-نتیجه-نبیره و در نهایت ندیده را ببیند به بهشت می رود.حال پدر بزرگ ندیده را دیده و به لطف کلاسیک بازان آنقدر عمر طولانی خواهد داشت که فرزند ندیده را هم ببیند.مرسدس بنزی که در سال 2014 عرضه خواهد شد و یکی از اتومبیل های بسیار هوشمند محسوب خواهد می شود.سبک طراحی جدید مرسدس در آن دیده می شود با این حال قدرت تحقیر 221 در رخ بیشتر است اما w222 رخی مفهومی تر پیدا کرده است.

 


سخن پایانی:

مرسدس بنز در هر کلاس و اتاقی قابل تحسین است .مخصوصا اگر این اتاق s باشد.آرم 3 پر این اتومبیل وقتی روی کاپوت قرار می گیرد احساس غرور خاصی به راننده دست می دهد. به قول یکی از نشریات خودرویی بنز داشتن و بنز سوار بودن لیاقتی می خواهد که نصیب هر کسی نمی شود.مهم نیست شما می خواهید با خودرو چه کار کنید.بگذارید ببیند خودرو با شما چه می کند.وقتی از خیابان شلوغی عبور می کنید و همه به احترام شما سکوت می کنند.همه چیز این برند با کلاس است.اصلا بگویید یک جعبه ی خالی که آرم مرسدس بنز بر روی آن حک شده.کل این جعبه با وقار است.همه جای دنیا از کودک تا پیرمرد اگر دیگر برند های خودروسازی را نشناسند این علامت لوکس را به خوبی می شناسند.این یک واقعیت است!نکته ی قابل توجه دیگر این بود که ما به اشتباه فکر کردیم چون همایش بنز است آن هم کلاس اس بلاخره یک غرور نسبی در مالکان آن وجود دارد. اما بعد از برخورد ها و صحبت ها متوجه شدیم کاملا اشتباه می کردیم.تک تک مالکان همه افراد بسیار متواضع و خوش برخورد بودند.”فقط برای نمونه” آقای سعید فراهانی مالک w221 نیم ساعت قبل از قرار آمد که دیر یا بدقولی نکند و با این اتومبیل ایشان از همه گرانتر بود اما تواضع و همراهی ایشان واقعا قابل تحسین بود.همچنین بقیه ی دوستان.به هر حال هرکس این موضوع را درک کند که ثروت دنیا چیز خاصی نیست و ازبین رفتنی است و ثروت اصلی اخلاق صحیح است می تواند برنده ی دو جهان باشد.آنچه ما آنروز دیدیم اشخاصی بودند که با وجود اخلاق خوب و برازنده , لیاقت سوار شدن مرسدس بنز کلاس S را داشتند.

در پایان از همراهی تمامی مالکان و همراهانشان و  آقای محمود کاوین در تمامی مراحل تست تشکر و قدردانی می نماییم.

 

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تست خودرو