آزمایش 3هزار کیلومتری پژو 206 مدل 1396

تست و بررسی Bmw 320i
آوریل 16, 2018
گردهمایی اختصاصی تیم کارتست: مرسدس بنز کلاس S
آوریل 16, 2018
آزمایش 3هزار کیلومتری پژو 206 مدل 1396

پژو 206

 

هاچ بک‏های پرطرفدار زیر ذره‏بین!

آزمایش 3هزار کیلومتری پژو 206 مدل 1396

 

تست و نوشته:مهندس سیدسبحان سیدی

پروژه عکس: نسترن مک‏آرین

 

با ورود پژو 206 از حدود 16 سال پیش به کشورمان، خیلی از مصرف کنندگان اقدام به خرید آن کرده و هنوز هم این مدل بین مردم محبوب است. شیر کوچک فرانسوی که با طراحی زیبا و فرمان‏پذیری پُرهیجانش از بدو ورود به کشور، خودش را در دل ما ایرانی‏ها جا کرد و هنوز هم در امر خرید و فروش جزء موفق‏ترین خودروهای تولید داخل است که قشر جوان، طرفدار ویژه آن هستند.

عده‏ای هم علیرغم مالکیت اتومبیل های لوکس و گران قیمت وارداتی، یک 206 برای جابه‏جایی‏های کوتاه درون شهری خود خریداری کرده‏اند، زیرا هم ابعاد جمع و جوری برای رانندگی در خیابان‏های پُرترافیک دارد و هم سوخت کمی مصرف می‏کند. این خودرو هم اکنون در دو تیپ 2­و­5 با پیشرانه های 1/4­و­1/6 لیتری و با جعبه دنده دستی عرضه می‏شود. در ماه های تیر و مرداد سال جاری، هر دو تیپ مذکور را طی آزمایش 3هزار کیلومتری در جاده و شهر مورد بررسی قرارا دادیم تا زیر و بم این تولید جدید ایران خودرو را واقع‏بینانه ارزیابی کنیم.

 

از 2 تا 5، پنج میلیون تومان فاصله!

اختلاف 5 میلیونی این 2 تیپ چیست و آیا خرید تیپ 5 ارزشمند است؟ در پاسخ به این سوال، باید گفت که تیپ 5 از پیشرانه‏ای با نام TU5 بهره می‏برد که نسبت به موتور TU3 تیپ 2، علاوه بر حجم بیشتر، پیشرفته‏تر نیز هست و اختلاف 30 اسب‏بخاری با آن دارد.‏ترمز‏های تیپ 5، در قسمت عقب دیسکی هستند. همچنین برای تشخیص این دو تیپ از یکدیگر، می‏توان به هم رنگ بودن رویه آینه‏های جانبی با بدنه و داشتن 3 پشت سری ردیف عقب در نمونه گران‏تر اشاره داشت.

اما تفاوت ها در داخل بیشتر است. آینه‏های جانبی تیپ 5 به صورت برقی کنترل می‏شوند. علاوه بر آن، سرنشینان عقب مدل ارزان‏تر باید به صورت دستی اقدام به بالا و پایین دادن شیشه‏ها کنند. در کنسول وسط تیپ 5، مانیتور کوچکی قرار گرفته که نشان دهنده‏های تنظیم سامانه تهویه اتوماتیک روی آن نقش می‏بندد. سیستم صوتی در هر دو مدل، ظاهر یکسانی داشته اما در تیپ 5، بلندگو‏های روی در عقب نیز موجود هستند و کیفیت صدای سیستم صوتی  در تیپ­2 با دو بلندگوی روی درها، چندان جهت گوش دادن به موسیقی مناسب نیست.


رابط خوب سیستم صوتی با کاربر

در مجموع، سامانه پخش نمره خوبی دریافت می‏کند. شما با استفاده از دکمه‏های کنترل‏کننده که زیر دسته برف پاک‏کن قرار دارد می‏توانید بدون دست بردن و نگاه به پنل، نیاز‏های ضروری همانند تغییر منبع ورودی، موزیک قبل و بعد و تنظیم صدا را در دسترس داشته باشید.

نکته مثبت، هماهنگی آن با نمایشگر کوچک بالای داشبورد است که میزان صدا، نام موزیک و یا شخص تماس گیرنده را نمایش می‏دهد. درست متوجه شدید، شخص تماس گیرنده! این سامانه مجهز به اتصال با بلوتوث است که با اندروید و IOS هماهنگی کاملی دارد و شما با اتصال تلفن همراه به آن حتی می‏توانید به قسمت تماس‏های از دست رفته، گرفته شده و یا دریافت شده بروید و ارتباط برقرار کنید، بدون آنکه نگاهی به تلفن خود بیندازید تا دقت شما در حین رانندگی کاهش نیابد.

میکروفن برخلاف اغلب محصولات تولیدی این شرکت در جای خوبی قرار گرفته تا مخاطب صدای شما را به وضوح دریافت کند. نکته جالب، توقف موزیک هنگام درگیر شدن دنده عقب است که به تمرکز حواس راننده کمک شایانی می‏کند، اما مسئله‏ای وجود دارد که ایراد کار است. اگر موزیک را قبلاً در تلفن همراه قطع کرده باشید، (برای مثال 20 دقیقه قبل و در حین حرکت)، هنگامی که برای پارک دنده عقب را درگیر کرده و سپس آن را خلاص می‏کنید، ناگهان به صورت سرخود، Play­شده که اگر صدای موزیک به هنگام قطع آن بلند باشد، این صدای غیرمنتظره باعث دستپاچگی راننده خواهد شد و ممکن است باعث رها کردن ناگهانی پدال کلاچ یا‏ ترمز شده و در مکان پارکی که به علت کمبود جا دقت بیشتری لازم است، موجب برخورد با موانع شود.

تایر خودرو‏ها از نوع ساخت داخل و ارزان قیمت بودند که مالکین هر دو خودرو به محض تحویل گرفتن آن از نمایندگی، لاستیک‏های نو آن را به نمونه‏های دانلوپ ژاپنی سایز 205 برای تیپ 2 و میشلن فرانسوی سایز 185 به همراه رینگ آلومینیمی استاندارد برای تیپ 5 تعویض کرده اند که این تغییر تایر برای هر اتومبیل حدود 600 تا 700 هزار تومان هزینه در بر داشته که این کار را به مالکین خودروهای صفر این چنینی توصیه می‏کنیم، زیرا علاوه بر تعادل بهتر در پیچ‏ها، باعث بهبود ترمزگیری و کوتاه شدن مسافت توقف، نرمی بیشتر در حین حرکت و کاهش مصرف سوخت خواهد شد. به خصوص برای 206 که تعلیقی نیمه اسپرت و فرمانی تیز دارد.


رو به جلو یا رو به عقب؟

از لحاظ فنی مواردی سوال برانگیز مشاهده شد. اول آنکه به صدا افتادن اتاق را باید به عنوان یک واقعیت موجود در اکثر مونتاژهای محصولات جدید شرکت سازنده پذیرفت. دوم به کارگیری جعبه دنده جدید روی تیپ دوم 206 بود که همخوانی مناسبی با آن نداشته و و اهرم تعویض دنده در دنده 2 لرزش زیادی دارد که وقتی برای رفع آن به نمایندگی مراجعه کردیم، از تعمیر آن خودداری کرده و بیان کردند همه تیپ 2‏های جدید همین مشکل را دارند و ما هم معنا و مفهوم گارانتی و خدمات پس از فروش را با جمله «همه همین هستند» متوجه شده و کاملاً قانع شدیم!

در ادامه پیگیری این موضوع با ثبت شکایت به شرکت سازنده بیشتر متعجب شدیم، زیرا مسئله ای واضح را کاملا انکار کرده و آن را برخلاف نمایندگی های خود ایراد ندانستند! بنابراین ما نیز موضوع را برای پیگیری به وزارت صنعت، معدن و تجارت گزارش دادیم. ایراد دیگر صدای تقه زدن بخشی از مجموعه گیربکس به هنگام بعضی تعویض دنده‏ها است که صدایی شبیه به خرابی دسته موتور در دیگر اتومبیل ها دارد.

مسئله بعدی که در طول آزمایش خود را نشان داد، همان نقص‏ترمز‏های ضدقفل و عدم کارکرد صحیح مجموعه آن بود که در پژو 405 و پژو پارس‏های دو سه سال اخیر نیز مشاهده شده بود و تاکنون هیچ اقدامی برای رفع آن صورت نپذیرفته که موردی با اهمیت بوده و جان سرنشینان را به خطر می‏اندازد. تیغه‏‏های برف پاک کن با کیفیت پایین نیز همان گونه که انتظار آن می‏رفت، بعد از کارکرد 2هزار کیلومتری کارایی خود را از دست دادند و رد آن روی شیشه در هر بار استفاده مشاهده می شد.

نکته مثبتی که در تیپ 2 لحاظ شده بود، عملکرد به موقع و دقیق فن برای خنک‏سازی دمای پیشرانه بود که در آزمونی 3 ساعته زیر فشار‏ ترافیک شهری و دمای بالای هوا و کولر روشن، خودرو سربلند بیرون آمد و خبری از آب بسیار بالا همانند نمونه‏های سال‏های قبل نبود.

 

کم مصرف

در پایتخت، 3 بار باک بنزین کاملاً پر شد و با مصرف کامل و محاسبه میزان مصرف سوخت در کاربردی اتوبانی و شهری و با کولر روشن و تعویض دنده در دور نسبتاً بالا، نهایتاً عدد 5/8 لیتر در 100 کیلومتر بدست آمد که رضایت‏بخش بود و در صورت رعایت نکات کاهش مصرف، حتماً به میزان کمتری دست خواهید یافت.

نکته‏ای که برای دقایقی ما را حیرت زده کرد و همچنان یاد کردن آن باعث فشار کمتر به پدال گاز (بابت ‏ترس از تصادف) می‏شود، این بود که در اقدامی عجیب، تقویت‏کننده‏های وسط در موتور که جز زیرسازی آن حساب می‏شوند حذف شده‏اند! با کوبش دست روی کاپوت این فلز خم خواهد شد، حال تصور اینکه در تصادفات چه فاجعه‏ای به بار خواهد آورد کاملاً واضح است. در پیشرانه شاهد تغییرات مثبت هستیم که از جمله آنها دسته موتور جدید و غول پیکر است و باتری با نمدی پوشانده شده است.

تیپ 2 و تیپ 5 جدید نکات مثبت و منفی زیادی دارند، اما آنچه مشخص است، این بوده که 3 ستاره کیفی را به خود اختصاص داده‏اند که در این بازه قیمتی، سایر خودرو‏ها دو یا تک ستاره هستند. هنوز هم پویایی و هیجان در رانندگی با آن حس می‏شود و تیپ 2 نسبت به قیمت 33 میلیونی خود ارزشمند‏تر است، زیرا قیمت 38 میلیون تومانی برای تیپ 5، باعث می‏شود تا رقبای بهتری همانند تندر­9­0 (که قیمتی تقریباً نزدیک با آن دارد) در لیست انتخاب شما قرار گیرند.

در پایان از مالک تیپ 5، آقای فوآد عسگراولادی و همراهی دوستان، دکتر حسینایی، مهندس علی‏نیا، سید محمدمهدی کرباسی و خانم سارا قربانی با تیم کارتست تشکر می‏کنیم.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تست خودرو