تست ب ام و 420i و موتورسیکلت Mv Agusta

آزمایش میدانی ب ام و X4 مدل 2017
آوریل 16, 2018
لکسس Is300c در برابر ولوو C70 R-design
آوریل 16, 2018
تست ب ام و 420i و موتورسیکلت Mv Agusta

ب ام و 420 گرن کوپه لاکچری لاین و موتورسیکلت آگوستا F3 675

لذت رانندگی با اصیل ایتالیایی

بررسی ب ام و 420 گرن کوپه لاکچری لاین و موتورسیکلت آگوستا F3 675

تست و نوشته : مهندس سید سبحان سیدی

پروژه عکس : نسترن مک آرین

به عنوان یک علاقه مند به دنیای خودرو در ایران ؛ یکی از سوالات همیشگی ذهن من این بوده است که با توجه به عدم شماره گذاری سوپراسپرت ها، چگونه می توان هیجان و تجربه راندن این ابرماشین ها را از ذهن پراند.
شاید راه حل بهتری باشد! می توان مرز لذت رانندگی و شتاب را از هم شکافت و به دو نیم کرد . نیمه هایی که هر کدام در  بخش توانمندی مورد انتظار خود کامل هستند و در عمل مکمل یکدیگر!
چند راه حل برای پاسخ به سوال وجود دارد ؛ راه حل اول وارد کردن یک خودروی سوپر اسپرت به صورت گذر موقت است . این روش همان ابتدا محکوم به شکست است زیرا برای چند ماه دوام ندارد و بعد از متحمل شدن ضرر های فراوان باید با خاطرات آن زندگی کنید!
روش دوم خرید یک اتومبیل توانمند با قابلیت شمارگذاری می باشد . همانند پورشه پانامرا توربو و ب ام و 650 ؛ شاید این روش علی رغم مفید بودن نکات منفی از قبیل هزینه بسیار زیاد را در بر داشته باشد . از طرف دیگر شما هرگز لذت ترشح آدرنالین واقعی و کامل را تجربه نکرده اید!
راه حل سوم که یک از خوانندگان قدیمی مجله ماشین آن را برگزیده است معقولانه تر به نظر می رسد ؛ خرید یک اتومبیل لوکس میان رده خانوادگی  با امکانات کافی برای استفاده روزمره و یک سوپراسپرت پرشتاب و صدالبته بسیار خاص که می تواند تمام آن رویایی باشد که برای جمعه های سرعتی خود در خواب تصور می کنید!
هدف ما از این گزارش مقایسه این دودستگاه نیست بلکه می خواهیم توانایی های هر یک از این دو وسیله نقلیه را جداگانه بررسی نموده تا میزان کارآمدی راه حل سوم را به چالش بکشیم.


چرا ب ام و؟ چرا 420 گرن کوپه؟

دو فاکتور اساسی در پاسخ این پرسش مطرح است . ابتدا شما به اتومبیلی نیاز دارید که علاوه بر داشتن امکانات رفاهی مناسب و فضای کافی از کیفیت خوبی برخوردار بوده و درظاهر نیز همچون الماس بدرخشد . در انتخاب این مورد ، فاکتور توان بالای موتور و شتاب سریع آن حذف می شود زیرا قرار است شتاب ویژه را دربخش دیگر و با وسیله ای که برای این امر ساخته شده تجربه کنید اما از آنجا که قطعا این طبع رانندگی اسپرت همیشه شما را وسوسه می کند پس  به  اتومبیلی نیاز خواهید داشت که حس لذت رانندگی را به شما منتقل کند. انتخاب 420 گرن کوپه می تواند یکی از هوشمندانه ترین انتخاب ها باشد. خودرو نسبت به کارایی از قیمت بسیار بالایی همانند سری 5 برخوردار نیست ، فضای موجود در آن از سری 3 بهتر است و صدالبته اگر با چاشنی لاکچری لاین نیز همراه شود طراحی آن بسیار جدید و جذاب خواهد بود.
ب ام و M3 با سالیان دراز سوابق خدمتی و مدال های غرور آفرین توسط شرکت کنار گذاشته می شود و M4 تاج گذاری می کند. این مسئله تنها یک مفهوم را می رساند که اتاق جدیدی انقلاب هندلینگ ب ام و را بدست گرفته است که شایستگی های ویژه تری دارد .هرچند که  این اتاق موروثی از سری 3 می باشد و تغییرات زیادی از لحاظ ابعادی درنظر نگرفته شده است اما همین تغییرات به ظاهر کوچک در بهبود شرایط و جلب توجه مشتری کمک شایانی نموده است.
سری 4 در سه اتاق با قابیلت فضای سرنشین 2+2 به فروش می رسد . مدل اول که F32 کد گذاری شده است کوپه دو در محسوب می شود. مدل بعدی که از سقف باز بهرمند است با کد F33 شناخته شده و جوان پسند تر است و در نهایت کد اتاق F36 را با نام با کوپه گرن تور و یا 5 در لیفت بک می شناسند که مورد بررسی این گزارش قرار گرفته است.


در نمای روبرو همان ظاهر عصبانی و اخم درهم کشیده سری سه نمایان است . شاید از فاصله دور تا مدت ها در خیابان آن را با برادر کوچکتر خود اشتباه بگیرید اما به مرور زمان حجم ورم کرده گلگیر ها و پختگی بیشتر طراحی مرز تفاوت بین سه و چهار را مشخص می کند. درب موتور کشیدگی خاص خود را دارد و خطوط عضلانی روی آن که به جلو پنجره ختم می شوند زیبایی کار را دوچندان کرده است.جلو پنجره کرومی برخلاف 18 پره بودن دیگر سری 4 های موجود در کشور این بار لاکچری لاین بودن خود را به معرض نمایش گذاشته و با 22 پره خودنمایی می کند. این خطوط کروم رنگ دوبل به خوبی جای خود رادر کنار مه شکن حفظ کرده اند. طراحی مجموعه سپر کاملا با مدل مجهز به کیت M متفاوت است اما یکپارچگی طراحی خود را از دست نداده است. دو قسمت نیز برای ورود هوا در طرفین سپر طراحی شده تا هوای ورودی بعد از انجام وظیفه خود و خنک کردن دیسک های ترمز توسط  آبشش های طراحی شده بر روی گلگیر خارج شود.
این آبشش ها نیز به رنگ کروم درآمده اند تا نماد واضحی از لاکچری لاین باشند. نکته قابل توجه بعدی همخوانی بی نظیر طراحی رینگ با بدنه بود. این رینگ ها که در جلو سایز با لاستیک ران فلت 225/40/R19  در جلو 255/35/R19 در عقب همراه بود از ده بازوی دوشاخ و مجموع 20 پره بهره می برد که در زیبایی و همچنین توانایی حرکتی تاثیری ویژه داشت.
از دیگر مشخصه های نمای کناری این خودروی زیبا می توان به پکیج روشنایی زیر دستگیره ها و درب ها اشاره داشت. علاوه بر آن طراحی فوقانی قسمت پنجره را در قسمت درب عقب و جلو بدون قاب مشاهده خواهید کرد.
در بخش طراحی انتهایی خودرو ، به دلیل لیفت بک بودن که با نام گرن کوپه شناسایی می شود ، در صندوق بار یک تکه با شیشه عقب بالا می رود. صندوق عقب دارای جک های برقی بوده و اگر در هر مرحله از صعود آن ضربه ای بر روی آن زده شود در همان مرحله توقف می کند.فضای بار بسیار عالی و مفید به نظر می رسد. الخصوص اگر با خوابانیدن صندلی های عقب همراه شود عملا به فضای باری به اندازه پراید 151 دسترسی خواهید داشت! سپر عقب بسیار پرحجم در جای خود قرار گرفته است و عمده فرق بین لاکچری لاین و مدل معمولی در نوار کروم رنگ یک تکه ای است که زیر شبرنگ ها جا خوش کرده است. در مجموع تنها راه تشخیص 420 از 428 دوبل بودن خروجی اگزوز در قسمت عقب برای مدل قوی تر است.
درب خودرو را باز می کنم و بر روی صندلی چرم خوش فرم آن قرار می گیرم. ترکیب رنگ تریم داخلی با چوب کاری ها سازگار است و برادر کوچک نوار کروم رنگ سپر عقب ، بر روی داشبورد خود نمایی می کند. فرمان M خوش دست آن آشنای همیشگی ماست که با اضافه شدن ترمز دستی ارگونامیک و مشاهده این دو مجموعه کمی خشنود می شوم زیرا ترکیب این دو به همراه شیفتر تعویض دنده پشت فرمان می تواند درخشش برق شیطنت با یک دیفرانسیل عقب را در چشمان من به جنبش درآورد!


امکانات مورد نیاز همگی به خوبی جا خوش کرده اند ، سامانه نمایش اطلاعات بر روی شیشه جلو ، گرمکن صندلی  ها و سیستم اتو استارت نشان  از خط ویژه لوکس بودن این کابین می دهد. البته به صورت سفارشی رادار کنترل خطوط  نیز قابل نصب می باشد.
بر روی صندلی های عقب قرار گرفته و به بررسی آن ها می پردازم. فضای پا در عقب ترین حالت صندلی جلو کاملا مناسب است ولی در مورد فضای سقف مشکلاتی مشاهده شد. هرچند گودی خاصی برای جا دادن سر افراد تعبیه شده است ولیکن نگارنده با قد 173 مماس بودن سر خود را با سقف ملموس می دیدم و حتی فکر کردن به مشکلات برخورد سر به سقف ؛ در هنگام عبور از دست انداز ها نیز آزار دهنده بود! هرچند در این مورد باید حق را به کمپانی ب ام و داد زیرا در طراحی گرن کوپه ها این امر به دور از انتظار نیست و فضای سر سرنشین عقب فدای طراحی زیبای آن می شود.
حس  رانندگی با این کوپه لوکس بیشتر به سری 5 شباهت دارد تا برادر کوچکتر خود. حس اسپرت بودن خودرو آنچنان غلیض نیست و خودرو در عبور از سرعت گیر ها و دست انداز ها نسبتا نرم عمل می کند.
موتور 1997 سی سی خودرو با تنفس طبیعی و 184 اسب قدرت شاید بر روی کاغذ کافی به نظر نرسد ولی ترکیب آن با یک گیربکس 8 سرعته استپ ترونیک می تواند برای ماجرا روایت دیگری را تعریف کند! شتاب صفر تا صدی برابر با 7.6 و حداکثر سرعت 236 کیلومتر بر ساعت شاید برای علاقمندان به ب ام و خیلی سریع نباشد اما برای یک خودروی 1.6 تنی که قطعا انتظار زیادی از موتور کم حجم آن ندارید کاملا کافی و مناسب است و با تعویض دنده پیاپی و هوشمند گیربکس می تواند هیجان انگیز هم باشد!
بعد از بررسی قسمت خانوادگی به دیدار بخش اسپرت ماجرا می روم تا از نزدیک با آقای خاص ایتالیایی ملاقاتی داشته باشم.
چرا آگوستا ؟ چرا F3 675؟

شرکت “MV Agusta” یک شرکت ایتالیایی اصیل است که کار خود را از سال 1945 استارت زد. این شرکت به صورت تخصصی بر روی تولید موتورسیکلت تمرکز می کند و به صورت دست ساز سوپربایک هایی می سازد که علاوه بر دمیده شدن روح اسپرت ، بسیار خاص نیز هستند. قیمت موتور های عرضه شده از سوی این کمپانی بسیار گران و در کلاس 600 سی سی به سان موتور های 1000 سی سی ب ام و قیمت دارند. در ایران نیز این موتور با دوکاتی 899 هم قیمت و از 1000 سی سی هوندا CBR 10 میلیون تومان گران تر است! در میان اروپایی ها سه شرکت معروف موتورسازی برند شده اند. آپریلایا که به موتور سیکلت عوام اسپرت سواران مشهور است و دوکاتی که یک شرکت معروف و بزرگ می باشد. اما ام وی آگوستا که کمتر شناخته شده است و حتی در ایران تقریبا کسی اسم آن را هم نشنیده است یک خاص گران ایتالیایی می باشد که تنها افراد حرفه ای آن را انتخاب می کنند.
برای خرید سه تیپ پیش روی شما قرار دارد. دو تیپ اول که با کد F3 معروف هستند به دو کلاس 675 و 800 سی سی تقسیم شده و نوع بعدی که F4 نامیده می شود جز گران ترین موتور ریس  سی سی1000 کشور که به صورت قانونی خرید و فروش می شود قرار دارد و قیمت آن به بیش از 150 میلیون تومان می رسد! موتور سیکلت این گزارش  F3 675 است که در مقایسه سال 2014 در کلاس 600 سی سی  بین  دوکاتی ؛ آپریلایا و سوزوکی مقام اول را بدست آورد و درسال های 2013 و 2014 نیز جایزه بهترین طراحی را به خود اختصاص داد . یکی از دلایل خاص بودن این سوپراسپرت نحوه طراحی قسمت خروجی اگزوز های آن است که در سمت راست راکب لوله اگزوز به صورت کوتاه به سه خروجی بسیار زیبای برنجی می رسد. یکی دیگر از ویژگی های آگوستا که در بین موتورسواران حرفه ای شهرت جهانی دارد ، مرکز ثقل مناسب است که به دلیل کلاف پیچی شاسی خاص آن و حتی رعایت ریز نکاتی از قبیل جا دادن بخشی از مخزن سوخت در زیر زین و تجمع جرم در مرکز باعث هندلینگ فوق العاده عالی شده است.
آگوستا 675 به همین جا ختم نمی شود ، این موتور همه ویژگی های یک سوپربایک را درخود جای داده تا فقط به لحاظ قدرت انجین در رده سوپراسپرت ها قرار گیرد. ECU  امکان انتخاب بین 4 نقشه انجین (سه حالت استاندارد و یک حالت قابل سفارشی سازی) را دراختیار راکب قرار می دهد. انجین این موتورسیکلت تنها انجین سه سیلندری است که از میل لنگ ضد چرخشی به عنوان راه حلی که تنها در MotoGP استفاده می شده است بهره می برد.
این موتور 675 سی سی توانایی تولید 128 اسب بخار قدرت در دور 14400 و 71 نیوتن متر گشتاور در دور 10900 را دارد که این توانایی ها با ادغام یک جعبه دنده 6 سرعته رو به جلو این سوپراسپرت را در عرض 3.6 ثانیه به 100 کیلومتر بر ساعت می رساند. وزن 173 کیلوگرمی و بسیار سبک این عجوبه خاص ایتالیایی و انواع سیستم های کمکی راننده باعث می شود در عرض 22 ثانیه از حالت سکون کامل ، فاصله دقیق یک کیلومتر را با سرعت 235 کیلومتر بر ساعت پشت سر بگذرانیم و حتی شاهد تعویض دور در حالت ردلاین هم نباشید.


به طور حتم این توانایی بالا نیازمند استفاده از ترمز قدرتمند نیز هست که در شرایط اضطراری دست راکب را در حنا نگذارد. دیسک های ترمز 320 میلی متری شناور در جلو و با تکنولوژی ساخت برمبو و 220 میلی متری عقب تمام آن انتظاری است که از این شبح ایتالیایی دارید!
از دیگر ویژگی های این سوپراسپرت می توان به هشت سطح تنظیم سیستم کنترل کشش (Traction contorol) اشاره کرد . مورد بعد صدای بسیار خاص آن است . که در هر دور با حفظ اصالت صدا فقط صدای بم آن تغییر می کند. هرچند به شخصه صدای سوپربایک های ژاپنی را بیشتر ترجیح می دهم اما وقتی بر روی یک ایتالیایی منحصر به فرد شتاب گیری می کنید ، باید انتظار صدای متفاوت از آن داشته باشید که از دورادور برند “ام وی  آگوستا” خود را فریاد بزند!
به عنوان سوال پایانی شاید از نحوه تردد این موتور ها بپرسید ، اغلب موتور های سنگین در کشور دارای هویت و سند نیستند و به اصطلاح به صورت موتور- سوئیچ در اختیار مالکان قرار دارند. اگر به هر دلیلی پلیس موتور را بازرسی کند به یقین مصادره خواهد شد و به مالک بازگردانده نمی شود. اما شرکت کویر سیکلت که چندی پیش سوپربایک ها و سوپر اسپرت های اصیل را به صورت قانونی و سند دار برای فروش گذاشت عده ای علاقمندان به موتور سنگین که قانونی بودن را بر هر مسئله ترجیح می دادند این موتورسیکلت ها را خریداری نمودند. از لحاظ تردد در حالت عادی مجاز نیستند و اگر پلیس دستور توقف بدهد موتور به پارکینگ منتقل شده و به دلیل قانونی بودن بحث مالکیت می توان آن را آزاد ساخت. اما چه زمانی می توان از شور این آدرنالین های دوچرخ استفاده کرد؟ زمانی که فدراسیون برنامه ویژه ای داشته باشد می توان از درب منزل تا پیست مجوز گرفت. راه حل دیگر که خود شرکت فروشنده برنامه ها آن را پیگیری می کند اخذ مجوز تور های دست جمعی است که در هر جمعه برگزار می گردد.
در نهایت این گزارش همه چیز به سلیقه شما بستگی دارد ، همه پول خود را صرف خرید یک اتومبیل با ویژگی های محدود حرکتی می کنید و یا در کنار داشتن اتومبیل زیبای لولکس با امکانات رفاهی قابل قبول ، یک سوپراسپرت تمام عیار خاص ایتالیایی را خریداری کرده و جمعه های رویایی خود که سراسر هیجان و سرعت است را سپری خواهید کرد؟ انتخاب هوشمندانه ای که یک از خوانندگان قدیمی مجله ماشین به درستی انجام داده است.
در پایان از همکاری آقایان حسام الدین صباغیان ، احسان بیات و خانم غزل زرینی با تیم کارتست تشکر می کنیم.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تست خودرو