تست و بررسی سه دستگاه هامر H2 توسط تیم کارتست

لذت رانندگی با دوج چارجر دودیفرانسیل
آوریل 16, 2018
گردهمایی اختصاصی تیم کارتست: اتحاد تاریخی FJ ها در کویر مرنجاب
آوریل 16, 2018
تست و بررسی سه دستگاه هامر H2 توسط تیم کارتست

رژه ارتش 9 تنی در خاک پایتخت!

تست و نوشته : مهندس سید سبحان سیدی

پروژه عکس : بهزاد اویسی

هامر نام بزرگی است که دیگر وجود ندارد ، صاحب سبکی در دنیای خودرو که در سال 1992 تاسیس شد و اولین خودرو خود با کاربری نظامی و با نام HMMWV  (High Mobility Multipurpose Wheeled Vehicle) را برای ارتش آمریکا ساخت . در همان سال مدل H1  با ظاهری شهری تر وارد خیابان ها شد و بعد از آن دو مدل H2  و H3  که کوچکتر و قابلیت استفاده داخل شهری را دارا هستند ، بر روی خط تولید قرار گرفت.

با هماهنگی های صورت پذیرفته ، توانستیم سه دستگاه هامر H2 که یکی از آنها اولین هامر پلاک ملی کشور محسوب می شود را دوشادوش هم و در اتوبان کرج-تهران و در حاشیه های پر تل مورد بررسی قرار دهیم.

یک صبح جمعه زیبای پاییزی را تصور کنید. 5 دقیقه زودتر به محل قرار که وسط چهار راهی پر رفت و آمد در شهر کرج بود می رسیم .از آنجایی که تجربه تست های گروهی را داشته ام و هماهنگی های زمانی آن بسیار سخت است و ممکن است تاخیر یا اتفاقاتی رخ دهد که ماشین ها به قرار نرسند وجود کمی استرس در من انکار نشدنی بود و تا با چشم خود هر سه را یکجا نمی دیدم باور نمی کردم.  مالکین سه دستگاه هامر که با هم هماهنگ کرده بودند برنامه ویژه ای را برای ورود خود به صحنه تدارک دیده بودند. راس ساعت 10 ، ساعت قرار ؛ سه اتومبیل بزرگ و بی نظیر از سمت راست ، چپ و روبروی ما به چهار راه ورود پیدا کردند . به طور یقین یکی از بهترین و چشم نواز ترین صحنه های خودرویی را با چشم مشاهده کردم. این صحنه شاید در دیترویت میشگان آمریکا که دفتر مرکزی فروش هامر است هم اتفاق نیفتاده باشد!


برای عکس برداری حرکتی از یک دستگاه کوراندو استفاده کردیم که در مقابل عظمت هامر ها طفلی بیش بنظر نمی رسید!

حرکت می کنیم و از آنجایی که وجود خودرو های خاص در شهر باعث ازدحام عابرین و یا ترافیک و اختلال در نظم شهری می شد به سمت اتوبان که دارای فضای باز بیشتری است حرکت می کنیم.

اولین سوالی که شاید برای شما پیش آمده باشد ؛ چرا هامر دیگر تولید نمی شود ؟ بادهای شدید بیشتر درختان بزرگ را سرنگون می کنند تا کوچکتر ها را !فروش هامر در سال 2005 به 33 هزار دستگاه در سال هم رسیده بود اما با توجه به نوع کاربری آن و مصرف بسیار بالا سوخت خودرو ، در سال 2009 به 1500 دستگاه فروش تقلیل پیدا کرد که هم زمان  بحران اقتصادی جهانی که دامنگیر کمپانی جنرال موتورز هم شده بود این تنه عظیم را درهم شکست و جنرال موتورز مجبور به تعطیلی شرکت هامر در سال 2010 شد.

محبوب ترین مدل در صنعت نظامی هامر H1 بود که هیچ چیز ، صحرا ؛ شن زار ، رودخانه و حتی صخره ها نیز نمی توانست آن را از حرکت باز دارد . یک خودروی پهن پیکر و ایده آل. خودرو H2 سایز متوسط هامر محسوب می شود و H3 که مدل وانت آن نیز تولید شد از آن کوچکتر است. بنابراین می توان گفت H2 و  خودرو های مورد بررسی در آزمایش ما از سرشناس ترین و دوست داشتنی ترین هامر ها محسوب می شوند که در فاصله زمانی 2002 تا 2009 به تولید رسیده بودند.

هامر در بخش طراحی ، در باطن یک مکعب مستعطیل به ابعاد طولی 5169 در 2065 میلیمتر و به ارتفاع 2 متر قرار دارد.

در بخش جلو پنجره از یک قطعه بزرگ مستعطیل رنگ کرومی استفاده شده که با چراغ های گرد درون آن و تنفس گاه های عمودی ابهت خاصی به اتومبیل بخشیده است. در قسمت زیر آن شما عملا یک سپر کوتا ه 20 سانتی متری را مشاهده خواهید کرد و پایین تر از آن سینی مقاوم بصورت شیب دار طراحی شده که چهره ای جنگی به خودرو داده است. فاصله دو محور در این غول 3 تنی به 3119 می رسد و چرخ ها تا جای ممکن به جلو و عقب خودرو نزدیک هستند تا در صخره نوردی ها بهترین بازدهی را داشته باشد. هامر توانایی عبور از شیب 60 درجه طولی و 40 در جه عرضی را دارا است که علاوه بر آن تقسیم وزن فوق العاده، این خودرو را در راس آفرود ها قرار می دهد زیرا بیشتر خودرو های بیابانی نهایت از شیب 45 درجه طولی بالا می روند.

با وجود قرار گرفتن ورودی هوای موتور در سطح بالا و ارتفاع بالای این خودرو ، عبور از آب هایی با عمق 1.5 متر نیز به راحتی میسر است.

در پوش موتور بر خلاف خودرو های دیگر بالعکس و بصورت یک تکه همراه با گلگیر ها و چراغ ها باز می شود. در قسمت کناری خودرو و بر روی گلگیر دو بست قرار دارد که با رها سازی آن ها می توانید به قسمت جلو و و سط اتومبیل رفته و دو دستگیره ای که بر روی درب موتور تعبیه شده است را به طرف خود بکشید. . نکته قابل توجه دیگر در طراحی این خودرو درب هایی پهن با شیشه های جانبی مربع شکل هستند. در قسمت عقب خودرو نیز همین ظاهر مربعی شکل حفظ شده و طراح به شدت از محافظه کاری همیشگی در اغلب طراحی های صنعت خودرو دوری جسته و در تلاش قرص و محکم جلوه دادن این خودرو دریغ نکرده است.


چراغ های عقب در نهایت سادگی طراحی شده است . علاوه بر آن گذاشتن چراغ های شبرنگ و قرمز بر روی سقف گلگیر ها به منظور زیبایی و صد البته مشخص شدن ابعاد خودرو چه برای راننده و چه خودرو های دیگر حس عظیم بودن خودرو را هرچه بیشتر القا می کند. در قسمت سپر شاهد قرارگیری بست های کشنده عقب و نوشته بزرگ HUMMER  بر روی آن بودم.

هامر H2 پلاک ملی نسبت به دو خودرو دیگر از امکانات بیشتری برخوردار بود. درباره قیمت این خودروها از مالکین می پرسم ، قیمت کارکرده هامر بستگی به تمیز بودن و کارکرد آن چیزی در حدود 150 هزار درهم امارات تا 220 هزار درهم متغییر است . هامر پلاک ملی که مدل 2009 آن و آخرین سری تولید است مجهز به تنظیم ارتفاع و آپشن هایی از قبیل گارد ، لاستیک زاپاس ، و چراغ های ال ای دی بر روی سقف برای یاری و کمک در مناطق تاریک است. نکته قابل توجه دیگر به صرفه بودن خرید H2  نسب به مدل H1 و حتی قدیمی آن است . هامر H1 با ابعاد بزرگی که دارد برای رانندگی در شهر گواهینامه خاص خود را داراست و کم قیمت ترین آن در امارات که شرایط مناسبی هم چه از لحاظ کارکرد چه بدنه نداشته باشد از 400 هزار درهم شروع می شود! این قیمت ها نشان از آن دارد که ساکنین عرب نشین حوضه خلیج فارس ، علاقه زیادی به استفاده این خودرو در بیابان گردی های خود دارند و آن را از هر خودروی امروزی برای شرایط سخت بهتر می دانند.

درب مدل 2005 آن را باز میکنم با یک کابین عظیم و باور نکردنی روبرو می شوم! طراحی کنسول چیزی شبیه به تویوتا  FJ های کنونی است و حتی می توان آنرا ساده تر نام گذاری کرد.سانروف بزرگ آن نوری را به کابین دوست داشتنی آن می رساند قابلیت حمل 6 نفر را در کمال آرامش دارا است. به سراغ مدل 2009 می روم.کابین تغییرات زیادی داشته است . تودوزی چرم بر روی صندلی ها و رودری ها . داشبورد با طراحی جدید. ساعت گرد وسط ،مانیتور و حتی گرم کن و سردکن صندلی را هم مشاهده کردم.صادقانه می گوییم ،قبل از پا گذاشتن به داخل این خودرو تصورم بر آن بود که تمام قیمت این خودرو صرف هزینه شاسی و قابلیت آفرود آن شده و داخل خودرو نباید انتظار دکمه های کنترل سیستم صوتی را بر روی فرمان داشته باشم. اما قضیه کاملا بلعکس بود. کابینی که با توجه به قیمت پرداختی امکانات قابل قبول و فراتر از انتظار دارد. حس گردشگری با این خودرو بی داد می کند. سخن هامر اینگونه بود : دوستانتان را دعوت کنید و با خیال راحت مسافرت کنید . همه چیز برای ماجراجویی در ” هر جا” آماده است.

بر روی صندلی چرمی آن قرار می گیرم.ارتفاع این خودرو بسیار دوست داشتنی است . در سمت راست من کنسول وسط قرار دارد که عرض آن بیش از 30 سانتی متر است. اهرم دسته دنده که بی شباهت به اهرم ارتفاع هواپیما نیست خود نمایی می کند.


یک مانیتور برای مدیا و سیستم صوتی BOSE به همراه دکمه های کنترل تهویه هوا در وسط قرار دارد. شرکت هامر تلاش هایی از جمله قرار دادن قسمت کرومی بر روی دستگیره ها و فرمان و کنسول انجام داده که بی شک بر جنبه هرچه بیشتر لوکس جلوه دادن خودرو می افزاید.

مالک سوییچ خودرو را به من تحویل می دهد. استارت می زنم و صدای موتور 8 سیلندر آن نعره آماده باش را سر می دهد.

در سال های 2002 تا 2007 از یک موتور 6 لیتری خورجینی برای هامر استفاده شد که نهایتا 325 اسب بخار قدرت داشت.اما با تغییرات صورت پذیرفته در سال 2008 موتور 6.2 لیتری نصب گردید که 393 اسب بخار را به چرخ ها منتقل می کرد و باعث می شد این خودروی 3 تنی ظرف مدت 9.5 ثانیه از صفر به 100 کیلومتر بر ساعت برسد.

اهرم تعویض دنده آنرا بر روی حالت D قرار داده . به دنبال اهرم خلاص کردن ترمز پایی می گردم. با کمی جستجو در زیر کنسول و در سمت چپ که قابل  مشاهده نبود پیدا می کنم و این غول بزرگ را به حرکت در می آورم. ارتفاع آنچنان بالا بود که حس رانندگی با مینی باس را به من القا می کرد. برخلاف تصور خودم و گفته سایرین ، رانندگی نه تنها سخت نبود بلکه با وجود این ارتفاع بالا و تسلط کامل بر روی خیابان شهری و دید خوب آینه های بزرگ آن بسیار لذت بخش نیز بود.

در شهر مشکلی از بابت راندن در خط خود و عبور معابر تنگ را نداشتم زیرا طراحی مستعطیل شکل آن کاملا ابعاد خودرو را مشخص می کرد و فاصله کم چرخ ها نسبت به جلو و عقب خودرو به گردش ها در محیط کم عرض هم کمک شایانی داشت.

البته طول بیش از 5 متر آن کمی مراقبت هایی را نیاز داشت و بدتر از آن اینکه وقتی خودرو بر روی جدولی میرفت بعد از افتادن چرخ ها به پایین قابل حس بود . بنابرین امکان دارد از موانعی رد شوید و یا به گفته خود مالک به خودرویی برخورد کرده و حتی متوجه برخورد هم نشوید.

پا را بر روی پدال راست می فشارم . دنده یک کاملا قدرتی است و تمام سعی خود را برای بلند کردن وزن سنگین خودرو صرف می کند . اما شتاب گیری بعد آن رضایت بخش است.  با اینکه شخصا به خودرو های اسپرت و مرکز ثقل پایین علاقمند هستم ولی مطمنا این تجربه سواری را حتی قابل قیاس با لندکروز هم نمیدانم و لذت بخش بودن آن را با تویوتا های غول پیکر عوض نخواهم کرد.

قطعا این یک خودروی شهری نیست بنابراین از مالکین در مورد خودرو های شهری آن ها می پرسم.خودوری آن ها مرسدس بنز کلاس اس و ب ام و X3 و … بود که برای تردد از آنها استفاده می کردند.علاوه بر ابعاد بزرگ مسئله مصرف سوخت آن را نباید از قلم انداخت. به گفته خود مالک در هر یکصد کیلومتر استفاده، مصرفی برابر با 24 لیتر دارد!

هرچند این خودرو دیگر در دستور تولید قرار ندارد ولی مطمئنا “هامر” نامی است که در تاریخ خودروسازی جهان خود را اثبات کرده و به ثبت رسانده است.

در پایان از مالکین هامر ، آقایان ارسام اسماعیلی ، ابراهیم قلی پور و آرش فرخ نژاد و هماهنگی و کمک ایمان ذاکریان ، علی کربلایی و مجتبی درودیان با تیم کارتست تشکر می کنیم.

سایر مشخصات این خودرو  :

کلاس : SUV بزرگ

آرایش پلت فرم : موتور جلو –دو دفرانسیل

موتور : V8 6162cc

قدرت : 393hp@5700rpm

گشتاور : 563nm@ 4300rpm

وزن : 3017 kg

0-100 : 9.5 ثانیه

مصرف سوخت : 24L/100km

 

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تست خودرو