رقابت شهری هیوندای جنسیس کوپه – ب ام و 630 – شورلت کامارو 1LT

آزمایش میدانی و تقابل ب ام و  750Li_ پورشه پانامرا توربو _ مرسدس بنز 500 S
آوریل 16, 2018
بررسی میدانی مرسدس بنز E350
آوریل 16, 2018
رقابت شهری هیوندای جنسیس کوپه – ب ام و 630 – شورلت کامارو 1LT

 

مبازه ی سه 300 اسبی!

تست و نوشته : مهندس سید سبحان سیدی

عکس : بهنام مزدگیر

اول وقت صبح روز جمعه ؛درست زمانی که به این گمان بودیم تعداد ماموران زحمت کش راهنمایی و رانندگی کمتر است؛به سمت بلواری در شهر کرج که دیشب موقعیت آنرا بررسی کرده بودیم؛حرکت می کنیم.زمانی که به محل قرار و انجام تست می رسیم با صحنه ای باور نکردنی روبرو می شویم!تعدادنیسان های تینای پلیس راهنمایی و رانندگی و تویوتا های ارتش به بیش از یکصد دستگاه می رسید!قطعا این همه مامور برای استقبال از شورلت کاماروی آمریکایی نیامده بودند! متوجه می شویم دقیقا همان بلواری که 1 هفته زمان برای بررسی دقیق منطقه ای گذاشته بودیم،آنروز به عنوان محل رژه ی روز ارتش انتخاب شده بود!به ناچار محل انجام تست را تغییر می دهیم.

شورلت زودتر از هم رسید.گوشها را برای شنیدن صدای زیبای جنسیس کوپه تیز می کنیم.قرمز رنگ پر سرعتی از دور نمایان شد اما این صدا کمی ترسناک تر از این کره ای جسور بود .کمی بعد سرو کله ی کوسه ی ب ام و با لباس فاخر M از پشت سپر های جنسیس پیدا شد.ورود این مهمان ناخوانده ی دوست داشتنی را به فال نیک گرفته و از آنجایی که جزء 300 اسبی های مورد علاقه ی جوانان کشور محسوب می شد،به جمع دو دشمن پیوست؛ تا در میان آنها وساطت کند.

حال نماینده ای از شرق،میانه و غرب آمده اند تا مذاکرات را همچنان رو به جلو ارزیابی کنند!

نماینده ی کره ای طراحی جسورانه و جذابی داشت که وقتی در آینه ی سمت چپ ب ام و ،چراغ های آن رویت می شد به مانند بچه ی بیش فعالی بود که حوس بازیگوشی کرده است!

اگر برند این کوپه را کنار بگذاریم،انصافا طراحی این کره ای بسیار زیبا و چشم نواز است.چه در نمای عقب و چه در جلو،خطوط طراحی،بسیار اسپرت و جذاب به هم مرتبط شده اند.خودرویی که در سطح جهانی علی رغم اولین خودروی اسپرت دیفرانسیل عقب هیوندای،توجه مراکز تیونینگ از جمله کمپانی منصوری را به خود جلب کرد.خوشبختانه قوی ترین موتور یعنی 6 سیلندر 3.8 لیتری آن که با موتور پدرش-جنسیس – برابر است ،در همان بدو ورود مجوز های لازم را برای پلاک اخذ کرد.درب خودرو را باز کرده ودر صندلی اسپرت جنسیس فرو می رویم.فرمان کوچک و بسیارخوش دست است.

با فشردن دکمه ی استارت و شنیده شدن صدای تپش قلب 306 اسب بخاری؛خودرو آمادگی خود را برای انجام تست اعلام می کند.با قرار دادن اهرم در حالتD و شروع حرکت فشار صدای موتور شما را به هرچه بیشتر فشردن پدال گاز تحریک می کند.از این وسوسه دور نمانده و تا انتها پدال را فشار می دهم.این کوچک دوست داشتنی واقعا در شتاب گیری عالی عمل می کند.دید اطراف واضح است و با طول 4.6 متری خودرو و کمی دقت می توانید به راحتی در بین خودرو ها مارپیچ حرکت کنید.با هماهنگی های قبلی که با پلیس منطقه صورت گرفته بود تا جایی که دست اندازهای شهری امان می داد سرعت را افزایش دادم.

در اثنای انجام آزمایشات مختلف متوجه 3 ضعف در این خودرو ی کوپه شدم.ضعف اول و دوم در از دست دادن چسبندگی و فرمان پذیری خودرو در سرعت های بالای 120 کیلومتر در ساعت بود و ضعف سوم در ترمز های ضعیف آن با توجه به قدرت و وزن اتومبیل بود.البته ناگفته نماند که این مساله با سیستم ترمز های قوی برمبو که در برخی از جنسیس کوپه های وارداتی دیده می شود به طور کامل رفع شده است اما برای اینکه ترمز خوبی همانند برمبو داشته باشید باید پرداخت هزینه ی 700 هزار تومانی برای هر دست لنت را متقبل شوید!

 

این کوپه ی دوست داشتنی در سرعت های پایین تر از 100 کیلومتر در ساعت شتاب گیری و لایی کشی های بسیار هیجان انگیزی رقم می زد که هیچ تضمینی نیست که از 630 و کامارو بهتر نباشد.اما از آنجایی که توانایی های خودرو های اسپرت اغلب در پیست های استاندارد مشخص می شود و نه درمسابقات خیابانی همانند سری فیلم های سریع و خشن،بنابراین جنسیس کوپه در این بخش امتیاز پایین تر نسبت به دو رقیب دیگر کسب کرد.


در بخش ضربات انتقالی به اتاق،جنسیس و کامارو هردو عملکردی بسیار خشک داشتند که رانندگی را در خیابان های شهری مشکل ساز می کرد.البته این از ویژگی های اتومبیل های اسپرت به شمار می آید اما ب ام و 630 با توجه به قرار گرفتن در کلاس گرندتور عملکردی نرمتر نشان داد و نگرانی زیادی از بابت آشفتگی و صدا در کابین نبود.وقتی درب 630 را باز می کنید.کیفیت و امکانات خوبی را مشاهده می کنید اما اگر بخواهیم شرط انصاف را رعایت کنیم و با توجه به قیمت 2 برابر نسبت کامارو و جنسیس.سری 6 نسل اول 2 برابر کیفیت را ارائه نکرده است ولی از لحاظ آپشن می توان با توجه به قدمت 4 سال قدمت بیشتر نسبت به دو رقیب برتر دانست.

طراحی این خودرو را به همانند کوسه  تشبیه می کنند.دلیل این تشبیه ظاهری آن است که در هنگام حرکت عادی؛آرام و با وقار است ،اما وقتی پدال را تا انتها می فشارید حالتی تهاجمی و حمله به خود می گیرد و اتومبیل های جلو از سر ترس بدون نیاز به نوربالای شما کنار می کشند.این لذت حرکت زمانی دوچندان می شود که شما به کیت بدنه و صدای غرش اگزوز به سبک M پاور بهرمند باشید.

با فشردن و نگاه داشتن کلید روی کنسول وسط،سقف خودرو در مدت نه چندان کوتاه باز می کنیم.در این حالت با توجه به طراحی هوشمندانه ی کمپانی،نفوذ باد و صدای آن در سرعت های نسبتا بالا بسیار کم است.کمی شرایط را برای خودرو ب ام و سخت می کنیم.با خاموش کردن سیستم کنترل پایداری در پیچ های تند،آشفتگی زیادی در عقب خودرو رخ نمی دهد و همچنان اصار زیادی بر پایداری داشت.موتور 3 لیتری و 272 اسب بخاری کمی بر روی این اتاق 1825 کیلوگرمی سنگینی می کند و با توجه به اینکه پدال گاز کمی تاخیر در پاسخ داشت از رقبای پرشتابی همانند جنسیس و کامارو چند متری عقب می ماند.

از لحاظ فضای اتاق 630رتبه ی اول را کسب کرد زیرا هر 4 صندلی آن به راحت قابل استفاده بودند.فضای سرنشین ردیف عقب کامارو با توجه به طول یکسان با سری 6 کمی کوچکتر بود و در عوض با فضای بزرگ سرنشین جلو این کاستی جبران شده بود.کمی غیر منصفانه است که فضای کابین جنسیس کوپه را با دو رقیب دیگر که حداقل 10 تا 20 سانتی متر فاصله ی طولی بیشتر داشتند مقایسه کرد.با اینحال فضای سرنشین جلو کافی بود اما در مورد ردیف عقب تقریبا غیر قابل استفاده یا نهایتا می توان صندلی بچه محسوب کرد!

اگر نگارنده را جزء افرادی که مشمول گفتن ضرب المثل “مرغ همسایه غاز است” محسوب نکید،شورلت کامارو با پلاک پردردسر گذر موقت داستانی متفاوت از دو رقیب دارد.طراحی این عضلانی غربی بسیار زیباست.خطوط پرحجم طراحی. محکم و استوار در بدنه خودنمایی می کند.خودرویی که قریب به 45 سال با برادران گانگستر خود.دوج چلنجر و فورد موستانگ ،استوره ی فرار از چنگال قانون در فیلم های مغرب زمین به شمار می رود.همین امر و طراحی متفاوت و عضلانی آن باعث شده است وقتی در کنار این خودرو به گلگیر عقب آن تکیه داده اید.نفس های قدرتمند و عمیقی بکشید.


این خودرو در سطح 1LT با زیر سپر های جلو، دیفیوزر و بالچه عقب و خطوط سفید بر روی بدنه جلوه ای زیباتر داراست. درب سنگین این خودرو را باز می کنیم.به دنبال دکمه ی استارت خودرو می گردیم اما وقتی مالک خودرو سوئیچ را به ما تحویل می دهد کمی شگفت زده شدیم.هرچند سیستم استارت با دکمه نوعی آپشن معروف محسوب می شود اما استارت با کلید در این اتومبیل ها لذت روشن کردن کامارو های دهه ی 70 را دارد.

برای درک بهتر موضوع می توانید این شباهت موضوع در هنگام سوخت گیری بنزین مقایسه کنید.حال ترجیح می دهید خودتان سوخت گیری نمایید یا کارمند پمپ بنزین؟

با چرخاند کلید استارت،صدای غرشی زیبا از پیشرانه ی موتور شنیده می شود.این صدا که محصول مشترک موتور 6 سیلندر 335 اسب بخاری شورلت به همراه کیت اگزوز گرانقیمتی بود که مالک برای اتومبیل خود خریداری کرده بود.به آرامی حرکت می کنم تا بیشتر خودرو را مورد بررسی قرار دهم.دید کناری به مدد اندازه ی آینه ها و مکان طراحی خوب بود.در رابطه با دید جلو می توان گفت تمام ابعاد در پوش موتور را مشاهده می کنید.

صندلی های گود و اسپرت و طراحی عضلانی باعث شده است تا از نظر افقی درپوش موتور همانند 40سال پیش در مقابل چشمان شما قرار گیرد.شاید گمان کنیدرفت و آمد با چنین عرض و طول مستطیل شکل در خیبان ها و کوچه های کم عرض کمی مشکل ساز باشد.این موضوع تا حدودی درست است اما حداقل لبه دار بودن گوشه های خودرو ابعاد واضحی به شما می دهد که مجبور نباشید در هنگام رانندگی در این معابر یا حرکت سپر به سپر در هنگام مسابقه.همانند دیگر خودرو ها فاصله را با جلو حدس بزنید.عقربه های سرعت سنج و دور موتور کمی کوچک بودند اما با هدآپ دیزپلی(نمایش در شیشه ی جلو)مشکل برطرف شده بود.

دکمه ESP در کنسول وسط و بالای اهرم گیربکس قرار داده شده بود که با فشردن و نگاه داشتن آن به طور کامل غیرفعال می گشت.پدال گاز را تا انتها فشار می دهم.صدای غرشی قابل توجه منطقه را فرا گرفت.شتاب اولیه به تندی و تیزی جنسیس کوپه نبود ولی پیوسته ادامه داشت تا اتاقی با وزن 1752 کیلوگرمی خود را پا به پای این کره ای پر شتاب بکشاند و با هم از خط پایان عبور کنند.نکته ی قابل توجه پایداری بسیار عالی کامارو در سرعت های بالا بود.

این خودرو همانند کشتی بزرگی در سطح دریا؛بر روی آسفالت حرکت می کرد.هرچند سونامی های بزرگی همانند دست انداز های شهرستان کرج در آن آشفتگی ایجاد می کرد. و لی همچنان پایداری خود را حفظ می کرد.

برای به چالش کشیدن هرچه بیشتر 3 خودرو آنها را در شرایط ویژه تری از آزمایش قرار می دهیم.عبور از مسیر غیر آسفالت با دست اندازه هایی که برای اتومبیل های اسپرت کابوس محسوب می شود.ابتدا ب ام و با طول متوسط و کمی چرخش فرمان به چپ و راست و صدای کشیده شدن آرام رکاب عبو می کند.نوبت به شورلت می رسد.این اتومبیل عضلانی که دارای طول بیشتری از سری 6 است با دردسر کمتری از رقیب آلمانی عبور می کند.از آنجایی که جنسیس کوپه فاصله محوری کوتاه تری داشت در تئوری انتظار می رفت به خوبی عبور کند.اما با کمال تعجب محافظ زیرین رکاب خودرو به سطح نشست تا جایی که یکی از چرخ ها ی عقب آن دچار هرزگردی شد و خودرو از جای خود تکان نخورد و ما مجبور به درخواست کمک از نیروی انسانی تماشگر منطقه شدیم!وقتی علت را بررسی کردیم این نکته برا ما روشن شد که کمک های اسپرت جنسیس کوتاه تر از 630i و کامارو بود.


نتیجه گیری:

هر کدام از 3 رقیب طراحی بسیار زیبایی به سبک و سیاق خود داشتند.بنابراین نمی توان گفت کدام یک واقعا رتبه ی اول زیباترین را برای خود بر می گزیند.جنسیس جسورانه،ب ام و ،لوکس و کامارو که شاید از لحاظ کمتر دیده شدن در خیابان ها و طراحی عظلانی مورد سلیقه ی بیشتر افراد باشد.

اگر ضربات اتاق جنسیس را در نظر نگیریم؛خودرویی بسیار چابک و خوش دست برای سرعت و شتاب گیری در بلوار های خلوت داخل شهری است و اگر راننده ی ماهری باشید؛حریف طیف وسیعی از لوکس های آلمانی گرانقیمت بازار داخلی کشور خواهید شد.ب ام و 630 که قیمتی معادل 250 تا 300 میلیون تومان باید برای خرید مدل کارکرده ی آن پرداخت کنید را می توان گزینه ی خوبی دانست.زیرا امکاناتی و فضای سرنشین بهتر؛عملکردی نرم و شتاب راضی کننده و مصرف سوختی کمتر را ارئه می داد.شورلت کامارو ی بسیار زیبا،با توجه به قیمت وسط در بین دو رقیب،از هرکدام ویژگی های برتر را به عاریت گرفته بود و اگر انصاف را رعایت کنیم اتومبیلی اسپرت با ویژگی های منحصر به فردی بود ؛ولی دردسر های واردات عبور و مرور پلاک گذر،شما را به خرید رقبای بی دردسر پلاک ملی وا می دارد.

و در پایان از همکاری آقای (وحید حیدری) مالک شورلت کامارو- (حسین ابوطالبی) مالک هیوندای و برادر محترم ایشان (مهدی ابوطالبی)مالک ب ام و و همراهی آقای (علی نبی زاده) و نیروی انتظامی و راهنمایی و رانندگی شهرستان کرج که امکان انجام آزمایش “شهری” را برای تیم کارتست فراهم آوردند؛ کمال تشکر و قدردانی را داریم.

کامارو      1LT 630i  convertible جنسیس کوپه
V6/3.6L V6/3.0L V6/3.8L آرایش موتور و حجم
6/24 6/24 24/6 تعداد سیلندر و سوپاپ
335/6800 272/6500 306/3600 حداکثر قدرت

(اسب بخار/دور در دقیقه)

278/4800 315/2750-3000 360/4700 حداکثر گشتاور

(نیوتن متر/ دور موتور)

1752 1825 1540 وزن خالص(کیلو گرم)
5.4 7.1 5.9 شتاب 0-100(ثانیه)
256 (محدود شده)250 240 حداکثر سرعت

(کیلومتر در ساعت)

a6 a6 a6 نوع جعبه دنده
مالک و خودرو در دسترس نیست! 245/50/R17 245/40/YR19 مشخصات تایر
4836/1376/1917 4720/1855/1347 4630/1864/1384 طول/عرض/ارتفاع

(میلی متر)

 

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تست خودرو